AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #61 Skrevet 14. februar 2022 Nei. Vokste opp med mye utrygghet knyttet til alkohol, og bestemte meg for at mine barn skulle slippe dette. De har forresten ytret flere ganger at de er glade for at vi ikke drakk alkohol foran dem da de var små. Anonymkode: 386ee...365 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #62 Skrevet 15. februar 2022 På Fosenhalvøya er det vanlig at foreldre og barn drikker alkohol sammen Sånn til sammenligning. Anonymkode: a9c04...b8c
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #63 Skrevet 15. februar 2022 Ja jeg drikker foran barna på samme måte som mine foreldre drakk foran meg; Ikke fylla , men et par glass til kos. Om barna mine igjen kopierer dette er jeg vel fornøyd. Foreløpig drikker to omtrent på samme måte, og ene er avholds. Hun liker ikke alkohol. Synes alt smaker vondt. (Jeg har store barn.) Det var mine venninner som ikke hadde lært god og fornuftig drikkekultur hjemme, ved å se at foreldre kunne nyte alkohol med måte, som drakk for å bli fulle da jeg vokste opp. Vi som var vant til å se at alkohol var kos, ikke fylla, vi drakk med måte. Anonymkode: 2fc99...34a 2
tussi84 Skrevet 15. februar 2022 #64 Skrevet 15. februar 2022 jeg er oppvokst med å se begge deler. Foreldrene mine drakk aldri alkohol, men besteforeldre gjorde det. Alt fra å drikke et par øl, til å bli litt fulle. Det skal sies at bestefaren min var alkoholiker da, så foreldrene mine forsøkte å skjerme meg mest mulig. Fikk det jo all like vel med meg, da det hendte at han dukket opp feks uanmeldt på en bursdag, selv om avtalen var at han kun fikk lov til å komme hvis han var edru. På den måten har jeg fått servert begge deler, og jeg tror ikke noe av det er bra. Må påpeke at fyll er mye verre enn avholds da, men jeg tror at barn trenger å se at det går ann å ha et fornuftig forhold til alkohol, utenat det innebærer flatfylla. Det å drikke et par øl, eller et par glass vin til maten av og til (evt på kvelden over timer), tenker jeg er en fornuftig tilnærming til denne problemstillingen. Jeg selv har ikke drukket alkohol hjemme enda, men det er fordi sønnen vår er bare 1,5 år. Når han blir eldre derimot kan det være at jeg tar meg et glass øl en kveld. 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #65 Skrevet 15. februar 2022 Jeg har aldri drukket foran barnet mitt tidligere da jeg anså henne som barn. Pappaen hennes har alltid vært glad i å drikke og har ofte drukket en del foran henne og tidvis vært ganske så pussa men, ALDRI stygg eller ufin. Siden jeg aldri har gjort det så har hun alltid hatt en edru forelder rundt seg og jeg har aldri sett noen tendenser eller hørt hun nevne noe om at det har vært ubehagelig at andre har drukket så lenge jeg ikke gjorde det, dette har jeg vært obs på da jeg selv hatet når mine foreldre drakk. Jeg har bedt henne si ifra med en gang hun ikke liker det, men hun har aldri brydd seg om det. Jeg tror hun derfor har lært seg at alkohol er noe voksne liker å drikke og de kan bli litt rare av det men, at det ikke er farlig. Nå er hun straks 17 år så nå har jeg begynt å driste meg til å kunne ta en cider eller to i foran henne. Jeg har sagt ifra at jeg vil at hun skal si ifra hvis hun syntes det er ubehagelig så skal jeg ikke gjøre det. Anonymkode: 942f8...f3b
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #66 Skrevet 15. februar 2022 Jeg har alkohol i kjøleskapet og tar meg én øl eller ett glass vin om lørdagskvelden mens småen ser barne-tv eller til en god, felles søndagsmiddag. Ser absolutt ingen problemer med det, og om han ender opp med mitt drikkemønster og mitt forhold til alkohol vil jeg være veldig fornøyd med det. Er måteholden, men ikke fanatisk. Blir aldri mer enn ett glass med småen i hus, men om jeg tar det glasset mens han er våken eller mens han sover det bryr jeg meg ikke om. Anonymkode: 76e9d...62e
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #68 Skrevet 15. februar 2022 Eks-mannen min drakk stadig mer og ble til slutt alkoholavhengig, så jeg gikk motsatt vei og har ikke rørt en dråpe siden jeg ble gravid med sistemann. Jeg tenker at det egentlig ikke har så mye å si, om man er helt avholds eller nyter et glass vin eller to i helgene, så lenge man ikke blir synlig beruset. Men at det å se foreldrene drikke alkohol til maten liksom skal gjøre at ungene dine ikke drikker seg fulle på fest- DET er bare en dårlig unnskyldning😅 Her vil nok venners påvirkning spille en mye viktigere rolle, hva slags miljø man vanker i og om man får med seg en ekstra flaske vin fra foreldrene, som gjerne kommer i TILLEGG til den vinen eller spriten som venner skaffer😉 Anonymkode: eb4b1...2f7
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #69 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 13.2.2022 den 2.14): Jeg er 23 år gammel, og har aldri sett mine foreldrene drikke alkohol. Jeg har aldri sett alkohol i kjøleskapet, og det har heller aldri opplevd at alkohol har særlig plass i familien. Mange av mine venner som har foreldre som har løst forhold til alkohol, de drikker gjerne oftere enn folk som ikke har det. Kan dere som er foreldre forstå at dere påvirker mer enn dere tror? Jeg har ikke smakt alkohol. Det nærmeste jeg har kommet det, er da jeg luktet på ute på en russefest. Anonymkode: 352ca...a27 Svar til overskriften, ja selvsagt. Og så kan du jo lage en ny tråd med spørsmål om resten du lurer på. Men virker litt rart å være 23 år å være så kunnskapsløs 🙇♀️ Anonymkode: fa192...68a 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #70 Skrevet 16. februar 2022 Jeg har aldri drukket foran barna (små barn), og har knapt drukket siden jeg fikk barn. Har nær familie som drakk for mye da jeg var barn. Jeg trives best edru rundt barna. Mannen drikker generelt veldig lite, men har vel tatt en halv øl i nærheten av barna ved et par anledninger. Anonymkode: 18a77...90f
Miranda Bailey Skrevet 16. februar 2022 #71 Skrevet 16. februar 2022 Min mor drakk ikke en eneste dråpe alkohol foran oss før alle barna var blitt 18 år. Allikevel utviklet jeg alkoholisme allerede som 15 åring, sannsynligvis på grunn av arvelige komponenter og en dårlig psykisk helse. Anekdotisk bevis fungerer bare ikke. Selv om dine foreldre var avholds og du også endte opp med å være det, så betyr ikke det at det er tilfellet for alle.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #72 Skrevet 16. februar 2022 Nei, tror ikke jeg har drukket alkohol forran barna. Jeg drikker så og si aldri, dvs kanskje jeg er med å tar ett glass i påskeaften eller nyttårsaften, Etter barna har lagt seg. Min samboer koser seg med en øl eller to noen ganger, men alltid etter barna har lagt seg. Så, barna her har ikke sett oss drikke. Eldste har dog sett at det har stått øl i kjøleskapet.... 😯😯 Anonymkode: d869d...adf
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #73 Skrevet 16. februar 2022 Foreldrene mine drakk gjerne ett glass vin eller to til maten innimellom hele oppveksten, så jeg lærte fornuftig omgang med alkohol. Anonymkode: c04f9...60a
kri.star Skrevet 16. februar 2022 #74 Skrevet 16. februar 2022 Drikker både foran, og sammen med Skal dog sies at jeg kanskje drikker 10 enheter i året, og hun er 18. Har alltid vist henne at alkohol ikke er farlig, så lenge man viser måtehold. Hun er en smart ung kvinne i dag, som godt liker alkohol, men sjeldent drikker med en 1-2 halvlitere
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #75 Skrevet 16. februar 2022 Jeg har også "kopiert" drikkemønsteret til egne foreldre. Det vil si at vi kan veldig gjerne ta en øl til maten, men blir aldri beruset. Mine foreldre var glad i vin, og delte en flaske når de skulle kose seg. Drakk ingenting da barna var små (barnehagealder). Nå er ungene tenåringer. Vi har "alltid" hatt en åpen dialog om alkohol, om hva det gjør, hvordan det kjennes. De har selvsagt vært nysgjerrige og spurt mye i perioder. Eldste vet jeg at har smakt rusbrus en gang, hun er 18 og ikke i en vennekrets som drikker noe særlig. Hun var ikke begeistret for rusbrusen. Vi har også snakket om drikkepress, om hva de skal gjøre om en venn drikker for mye, og trygget dem på at de ALLTID kan ringe oss om de trenger det. For å reddes ut av en situasjon, eller en kamerat som må på legevakten, eller en venninne som er full og ikke tør å gå hjem. Anonymkode: b2f99...489
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå