Gå til innhold

sjokoladekaramellpai med kaffebønnesirup


Gjest Lompa i.i

Anbefalte innlegg

Gjest Lompa i.i

Jeg hadde en gang oppskriften, men det var bare et løst ark, som er blitt borte. Tenkte å lage det til svogeren min neste helg, han synes den høres så sær ut.

Noen som har oppskriften, eller som klarer å finne den. Jeg prøvde nettopp å google, men enten er ikke jeg flink nok med sånt, eller så er den for sær til at noen har giddet å legge den ut noe sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjokoladekaramellpai med kaffebønnesirup (6-8 porsj.)

4 dl hvetemel

2 ss sukker

150 g smør

1 ts eddik

2 ss iskaldt vann

250 g sukker

2,5 dl vann

25 g hardbrente kaffebønner

250 g mørk sjokolade

150 g hvit sjokolade

100 g smør

3 egg

4 eggeplommer

100 g sukker

Bland mel, sukker, smør, eddik og vann sammen til en smidig deig. La hvile 2 timer i kjøleskap. Kjevle så ut til en tynn leiv som dekker en ca 35 cm paiform. Prikk med en gaffel og la formen stå i fryser 10 minutter. Kle med bakepapir og fyll med erter eller bønner. Stek ved 200 grader i 15 minutter. Ta ut papiret og bønnene og stek videre 8-10 minutter til. Avkjøl.

Varm opp sukker og vann, rør av og til til sukkeret er oppløst. Legg i kaffebønner, la sirupen koke opp og så småkoke ca 4 minutter. Ta av platen og avkjøl.

Smelt sjokolade og smør. Pisk egg, eggeplommer og sukker til en tykk eggedosis. Rør inn den smeltede sjokoladen og hell over i paiformen. Stek ved 200 grader i ca 8 minutter, til fyllet er såvidt stivnet. La avkjøles og sett så i kjøleskap til den er helt kald. Server med pisket krem og drypp sirup over. En sensuell og kremet pai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lompa i.i

TAKK, Arkana! :klem: Burde visst at den ville komme fra deg....:-)

Nå skal det bli spiselig gave til svogeren min til helga. Jeg gjorde den feilen å nevne den en gang for et par år siden, og han har mast om det siden. :ler:

Så nå skla han jaggu få den som bursdagsgave! En kakemons som han blir vel happy da, tenker jeg.

:hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lompa i.i

:klem:

Den ble kjempesuksess! Sirupen ble noe tynnere enn jeg hadde regnet med, men alle likte den kjempegodt. En suksess som skal gjentas så snart som mulig! Anbefales med en kopp sterk, god kaffe til. En skikkelig konfekt av en kake.

TAKK, Arkana! :kys_2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...