Tripptrapp1 Skrevet 7. februar 2022 #21 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Løse hunder under eier sin kontroll ser jeg på som helt ok og bare en del av hundens naturlige adferd. Det å innskrenke hunders mulighet til å bevege seg fritt vil også være med på å frarøve hundene muligheten til et fullverdig liv, og resultere i dårlig dyrevelferd. Jeg tenker at en hund aldri har godt av å være i bånd hele tiden. Når det er sagt... Så skal selvsagt hundene være under eier sin kontroll og ikke slik du skisserer i hi. Vi lever ikke med "gatehunder" her i Norge som i andre land, og slikt som du skisserer der hunder løper ukontrollert etter mennesker og presser seg på andre er fulstendig uakseptabelt. Anonymkode: 1ead5...ad5 Det er i realiteten bort i mot ingen hundeeiere som har den kontrollen over bikkjen sin som loven krever for at den skal kunne gå fritt. Jeg tenker også at hvis du er av den misoppfatningen at man frarøver hunden muligheten til et «fullverdig liv» ved at den må gå i bånd, så er løsningen enkel: Ikke skaff deg hund hvis du ikke bor slik til at du har muligheter til å slippe den på tilvist eller forsvarlig måte. Byene har hundeparker. De er tilrettelagt for formålet, det er ikke alminnelige turområder og parker hvor alle andre også ferdes. Det er forresten ikke hundene som har vondt av at de går i bånd, det er eierne deres som har det. Bånd kommer også i svært ulike lengder. Går man på tur med langline der hvor det er praktisk mulig så kan hunden bevege seg temmelig fritt samtidig som eier har mulighet til å hanke den inn når situasjonen krever det. Det finnes ingen god unnskyldning for å ikke til enhver tid overholde båndtvangen. 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #22 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Disse naboene har ikke bodd her så veldig lenge, snart ett år og hundene har kommet til etter det. Hvorvidt hundene lider noen nød vet jeg ikke (men ser ikke slik ut), annet enn at det er da fryktelig uansvarlig å slippe dem løs på denne måten? Det som er naturlig for meg å gjøre er å ta kontakt med eierne og si fra om at hundene er løse. De første gangene trodde jeg jo de hadde stukket av. Men når det skjer gang på gang så er det ikke så hyggelig. Det bor barn og andre dyr her. Utover det så tenker jeg at det ikke er mitt ansvar å fange desse hundene og levere dem tilbake? Jeg er ikke vant til hunder og å skulle fange fremmede hunder er skremmende. Når eierne får melding fra en nabo om at hundene er løse så er det jo deres ansvar å fange dem? Ser ikke for meg å melde eierne til politiet nei, det er litt ekstremt. Men hvis dette fortsetter å skje så vet jeg neimen ikke. Anonymkode: 64bdc...168 Så hva i helvete forventet du egentlig med denne tråden? Du får masse tips, men vil ikke ta det til deg. Neivel. Anonymkode: 706fc...019 2
Troyamin Skrevet 7. februar 2022 #23 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Disse naboene har ikke bodd her så veldig lenge, snart ett år og hundene har kommet til etter det. Hvorvidt hundene lider noen nød vet jeg ikke (men ser ikke slik ut), annet enn at det er da fryktelig uansvarlig å slippe dem løs på denne måten? Det som er naturlig for meg å gjøre er å ta kontakt med eierne og si fra om at hundene er løse. De første gangene trodde jeg jo de hadde stukket av. Men når det skjer gang på gang så er det ikke så hyggelig. Det bor barn og andre dyr her. Utover det så tenker jeg at det ikke er mitt ansvar å fange desse hundene og levere dem tilbake? Jeg er ikke vant til hunder og å skulle fange fremmede hunder er skremmende. Når eierne får melding fra en nabo om at hundene er løse så er det jo deres ansvar å fange dem? Ser ikke for meg å melde eierne til politiet nei, det er litt ekstremt. Men hvis dette fortsetter å skje så vet jeg neimen ikke. Anonymkode: 64bdc...168 Du har fått råd å følge, med link til lov om hundehold. Hvis du ikke har planer om å gjøre noe med det, annet enn å bare klage på KG, er det ikke synd på deg... 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #24 Skrevet 7. februar 2022 Troyamin skrev (8 minutter siden): Du har fått råd å følge, med link til lov om hundehold. Hvis du ikke har planer om å gjøre noe med det, annet enn å bare klage på KG, er det ikke synd på deg... Hjelpes så ufin da. Mener du virkelig at det er naboer sitt ansvar å fange inn og levere hunder hjem til eierne, når eierne har fått beskjed om at hundene er løse? Det er da eiernes ansvar å komme å hente dem når man har kontakt dem? Jeg skriver heller ikke at jeg ikke har planer om å gjøre noe med det. Spørsmålet i trådens hovedinnlegg var hva folk tenker om en slik situasjon, og om det er greit å la hunder løpe løse slik som dette. Og det har jeg fått mange svar på. Så da tenker jeg at jeg for eksempel kan ta en prat med naboene om det. Anonymkode: 64bdc...168 5
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #25 Skrevet 7. februar 2022 Tripptrapp1 skrev (35 minutter siden): Dette er en etablert ukultur blant hundeeiere, og jeg syns overhodet ikke at det er greit at folk ikke har hundene sine å bånd. Jeg er ikke en av dem som er redd for hunder, men utav respekt for andre mennesker og dyreliv så syns jeg at hundeeiere skal holde bikkjene sine i bånd eller ha såpass kustus på de at de holder seg i umiddelbar nærhet til fører og ikke belemrer andre mennesker. Det er de færreste hundeeiere som har full kontroll på dyrene sine, både på grunn av mangelfull trening, men også fordi at det er dyr med egen vilje man har med å gjøre. «Hovedregelen er at hunder bare kan løpe løs når den følges på forsvarlig måte av eieren eller andre som disponerer hunden. For at en hund skal følges på forsvarlig måte, må det kreves at den er under fullstendig kontroll av eier/ besitter.» https://www.jusstorget.no/hunder-og-bandtvang/ Mellom 1. april og 20. august er det båndtvang. En del kommuner har utvidet båndtvang også. Da skal alle hunder være i bånd eller på annen måte sikret uansett. Unntaket er politi-, gjeter-, redningshunder. Med andre ord: Slik naboene dine holder på er overhodet ikke greit eller innenfor lovverket. Jeg hadde tatt det opp med dem, og hvis de er hundeeier type idiot så hadde jeg vurdert politianmeldelse. Takk for et godt svar. Jeg tenker også at det er på sin plass å ta dette opp med naboene. Anonymkode: 64bdc...168
Troyamin Skrevet 7. februar 2022 #26 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hjelpes så ufin da. Mener du virkelig at det er naboer sitt ansvar å fange inn og levere hunder hjem til eierne, når eierne har fått beskjed om at hundene er løse? Det er da eiernes ansvar å komme å hente dem når man har kontakt dem? Jeg skriver heller ikke at jeg ikke har planer om å gjøre noe med det. Spørsmålet i trådens hovedinnlegg var hva folk tenker om en slik situasjon, og om det er greit å la hunder løpe løse slik som dette. Og det har jeg fått mange svar på. Så da tenker jeg at jeg for eksempel kan ta en prat med naboene om det. Anonymkode: 64bdc...168 Ja, jeg mener virkelig at det er ditt ansvar å følge lovens anvisning. 2 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #27 Skrevet 7. februar 2022 Troyamin skrev (1 time siden): Ja, jeg mener virkelig at det er ditt ansvar å følge lovens anvisning. «Enhver KAN oppta hund som er løs»…. Det betyr ikke at enhver er pliktig til å fange inn naboens hund som stadig er på selvstyr og levere den til naboen. Det er hundeeier som er ansvarlig for å holde styr på hunden sin, ikke tilfeldige naboer som bor i nærheten. Denne paragrafen beskriver hva man skal gjøre hvis man fanger inn en løs hund, den setter ingen plikt for enhver person som observerer en løs hund om å fange inn hunden. Det er ingen lover som sier at enhver person er pliktig å fange inn løse hunder. Men nå er det nok, fordi det er avsporing. Setter en strek her. Anonymkode: 64bdc...168 2
Troyamin Skrevet 8. februar 2022 #28 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): «Enhver KAN oppta hund som er løs»…. Det betyr ikke at enhver er pliktig til å fange inn naboens hund som stadig er på selvstyr og levere den til naboen. Det er hundeeier som er ansvarlig for å holde styr på hunden sin, ikke tilfeldige naboer som bor i nærheten. Denne paragrafen beskriver hva man skal gjøre hvis man fanger inn en løs hund, den setter ingen plikt for enhver person som observerer en løs hund om å fange inn hunden. Det er ingen lover som sier at enhver person er pliktig å fange inn løse hunder. Men nå er det nok, fordi det er avsporing. Setter en strek her. Anonymkode: 64bdc...168 Hvis du er plaget, er det dette du gjør. Hvis ikke, er det bare å la hundene løpe løse. Å kalle det avsporing, blir feil. Det er råd opp mot HI. At du ikke ønsker å få faktabaserte råd eller at du ikke liker det du leser, er ene og alene ditt problem. 4
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #29 Skrevet 8. februar 2022 Troyamin skrev (10 timer siden): Hvis du er plaget, er det dette du gjør. Hvis ikke, er det bare å la hundene løpe løse. Å kalle det avsporing, blir feil. Det er råd opp mot HI. At du ikke ønsker å få faktabaserte råd eller at du ikke liker det du leser, er ene og alene ditt problem. Jeg fatter ikke hvorfor du insisterer på at dette er TS sitt ansvar? Jeg er helt enig med henne, dette er ene og alene eiers ansvar, og etter som de ignorerer eget ansvar, så hadde jeg meldt dem til Mattilsynet. Ikke alle er komfortable med å håndtere andres hunder, eller hunder overhodet. Man vet aldri hvordan en hund kan reagere, man kan risikere å bli bitt eller angrepet. Jeg er selv en erfaren hundeeier, men jeg ville ikke verken tatt inn hundene eller latt dette fortsette. All den tid eierne ikke respekterer TS sine henvendelser, og tar ansvar, så kan en jo håpe på at de endrer atferd om en offentlig instans tok en prat med dem. Anonymkode: 6cbcc...cdc 6
Troyamin Skrevet 8. februar 2022 #30 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg fatter ikke hvorfor du insisterer på at dette er TS sitt ansvar? Jeg er helt enig med henne, dette er ene og alene eiers ansvar, og etter som de ignorerer eget ansvar, så hadde jeg meldt dem til Mattilsynet. Ikke alle er komfortable med å håndtere andres hunder, eller hunder overhodet. Man vet aldri hvordan en hund kan reagere, man kan risikere å bli bitt eller angrepet. Jeg er selv en erfaren hundeeier, men jeg ville ikke verken tatt inn hundene eller latt dette fortsette. All den tid eierne ikke respekterer TS sine henvendelser, og tar ansvar, så kan en jo håpe på at de endrer atferd om en offentlig instans tok en prat med dem. Anonymkode: 6cbcc...cdc Årsaken til at jeg henviser til lov om hundehold, er at MT drar ikke ut til eiere av løse hunder med mindre det er snakk om alvorlig dyremishandling. Selv ikke da er det sikkert at MT har nok ressurser til å gjøre noe. Politiet gjør ingenting med mindre ts har gjort sitt først og dokumentert det godt nok. TS kan selvfølgelig gå til anmeldelse av naboen, men den vil mest sannsynlig bli henlagt. Kan være det hjelper for å "skremme" naboen? Det virker som om flere på KG og irl har for stor tiltro til MT og politiet. For det er faktisk slik at begge disse instansene har mer enn nok med mer alvorlige saker enn å gripe inn i løshund problematikk mellom naboer. 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #31 Skrevet 8. februar 2022 Troyamin skrev (7 minutter siden): Årsaken til at jeg henviser til lov om hundehold, er at MT drar ikke ut til eiere av løse hunder med mindre det er snakk om alvorlig dyremishandling. Selv ikke da er det sikkert at MT har nok ressurser til å gjøre noe. Politiet gjør ingenting med mindre ts har gjort sitt først og dokumentert det godt nok. TS kan selvfølgelig gå til anmeldelse av naboen, men den vil mest sannsynlig bli henlagt. Kan være det hjelper for å "skremme" naboen? Det virker som om flere på KG og irl har for stor tiltro til MT og politiet. For det er faktisk slik at begge disse instansene har mer enn nok med mer alvorlige saker enn å gripe inn i løshund problematikk mellom naboer. Å joda, det gjør de. Anonymkode: 04466...008 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #32 Skrevet 8. februar 2022 Troyamin skrev (1 time siden): Årsaken til at jeg henviser til lov om hundehold, er at MT drar ikke ut til eiere av løse hunder med mindre det er snakk om alvorlig dyremishandling. Selv ikke da er det sikkert at MT har nok ressurser til å gjøre noe. Politiet gjør ingenting med mindre ts har gjort sitt først og dokumentert det godt nok. TS kan selvfølgelig gå til anmeldelse av naboen, men den vil mest sannsynlig bli henlagt. Kan være det hjelper for å "skremme" naboen? Det virker som om flere på KG og irl har for stor tiltro til MT og politiet. For det er faktisk slik at begge disse instansene har mer enn nok med mer alvorlige saker enn å gripe inn i løshund problematikk mellom naboer. Det er ikke min erfaring. Jeg har selv meldt en sak til både MT og politiet, og de tok det på alvor. Det var en liknende sak som TS beskriver, og hunden ble fjernet fra eier. Denne hunden ble sluppet løs i nabolaget både sent og tidlig, og løp fritt omkring som den selv lystet. Når eier slapp den ut på kvelden, satte han blinkelys på halsbåndet, slik at den ikke skulle bli påkjørt... Eier hadde tydeligvis ingen tanker om hvordan dette påvirket mennesker og andre dyr, og ga fullstendig blaffen i hvilket ansvar han selv hadde. Jeg ble møkklei av det, da jeg følte meg utrygg hver eneste gang jeg gikk tur med egen hund, eller slapp den ut i egen hage. Og jeg hadde aldri i verden tatt inn den hunden selv. Det føltes ikke trygt i det hele tatt. Anonymkode: 6cbcc...cdc 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #33 Skrevet 9. februar 2022 Er det ikke et eget firma som tar seg av løse hunder? Hvis ikke, så håper jeg noen starter med det asap. Jeg hadde ringt firmaet flere ganger om dagen. Eier må betale mye for å få hunden tilbake. Og etter den 10.gangen må dyret avlives. Anonymkode: e02cf...bd5 1
Anonymbruker*** Skrevet 9. februar 2022 #34 Skrevet 9. februar 2022 Jeg er en av dem som har hunden mye løs utenfor den absolutte båndtvangperioden. Så er sikkert noen i denne tråden som vil tenke jeg er en slik egoistisk hundeeier som ikke tar hensyn til andre. Nå sørger jeg for at hunden ikke løper bort til andre tobente og firbente. Hun går på siden av meg når vi passerer andre. Et liv i bånd året rundt er faktisk veldig begrensene for hunder, og disse friområdene er få i antall... Men at noen ønsker helårs båndtvang forstår jeg egentlig når jeg ser enkeltes hundehold. Jeg har stått å holdt noen hunder i halsbåndet som ikke vil la min være i fred i flere minutter. Når eier endelig kommer dildene virker det ikke som de ser noen grunn til å beklage seg overhode. Det fine med byen jeg bor nå er at jeg kan løsne lenka uten å bli stirret olmt på. Det negative er alle disse sløve eierne. 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #35 Skrevet 9. februar 2022 Det er så mange som er alt for dumme til å ha ikke bare barn, men også hund. Mange selvutnevnte eksperter lar hunden gå løs, og plutselig smeller det. Barn, voksne, andre hunder blir bitt. Man skal ALLTID etterstrebe å ha kontroll på hunden. Dvs. aldri løs med mindre man har den i en trygg innhegning. Jakthunder er et eget kapittel. Anonymkode: 269dd...d62 4
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #36 Skrevet 10. februar 2022 Det er interessant å merke seg at de aller, aller fleste hundeeiere gjør en så dårlig jobb at man må ha et eget lovverk som regulerer det å ha hund. Gratulerer, dere bekrefter bare alle mine fordommer mot hundefolk. Anonymkode: bbd09...935 3
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #37 Skrevet 10. februar 2022 Det er faktisk båndtvang, så uansett hvor mye kontroll en eier mener å ha, så skal ikke en hund løpe løst i et nabolag. Jeg har hundeskrekk, og kommer ikke av flekken om jeg ser en hund som er løs. Ofte får jeg da høre "Han er så snill" som unnskyldning fra eieren. Snill eller ikke - en hund er en hund, og de har instinkter som kan slå til når som helst og hvor som helst. Hunder skal være i bånd alle steder steder utenom der det faktisk er tilrettelagt for at de skal få løpe fritt, f eks i "hundeparker". Anonymkode: 38320...6ae 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #38 Skrevet 10. februar 2022 Båndtvang er fra 1. april tom 20. august. Noen kommuner har andre regler, sjekk hjemmesiden til kommunen du er i. Båndtvang er for å beskytte ville dyr når de får barn, fugler i hekkeperiodem mens de aler opp årets barn, og bufe på beite. Anonymkode: 0de45...9c1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #39 Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Båndtvang er fra 1. april tom 20. august. Noen kommuner har andre regler, sjekk hjemmesiden til kommunen du er i. Båndtvang er for å beskytte ville dyr når de får barn, fugler i hekkeperiodem mens de aler opp årets barn, og bufe på beite. Anonymkode: 0de45...9c1 Men dette gjelder ikke alle de suverene hundeeierne i Norges land, skjønner du. Alle de som mener de har stålkontroll på hunden sin, uansett hva som skjer, og hvem de møter. De som alltid unnskylder seg med at "ååå, unnskyld, sånn har den aldri gjort før", og klassikeren "den ville bare hilse, skjønner du", etterfulgt av hvor snill den er. Eller de som regelrett driter i omgivelsene sine, og bare gjør slik det passer seg. Er du redd - ditt problem. Ble du hoppet på og griset ned av skitne labber - ditt problem. Ble du angrepet - ditt problem. Sånne idioter finnes det alt for mange av. De som faktisk har så stålkontroll på hunden sin at de kan ha den løs, uansett, utgjør kanskje, muligens, i beste fall, en promille av hundeeiere. Anonymkode: 6cbcc...cdc 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #40 Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det er faktisk båndtvang, så uansett hvor mye kontroll en eier mener å ha, så skal ikke en hund løpe løst i et nabolag. Jeg har hundeskrekk, og kommer ikke av flekken om jeg ser en hund som er løs. Ofte får jeg da høre "Han er så snill" som unnskyldning fra eieren. Snill eller ikke - en hund er en hund, og de har instinkter som kan slå til når som helst og hvor som helst. Hunder skal være i bånd alle steder steder utenom der det faktisk er tilrettelagt for at de skal få løpe fritt, f eks i "hundeparker". Anonymkode: 38320...6ae Feil, det er båndtvang i tettbygde strøk og enkelte plasser hele året, ellers er det fritt fram for å slippe bikkjene i skog og mark under kontroll fra 21 august til 31 mars. Mine bikkjer er løse hver dag i den perioden, og vi har aldri vært i en eneste hundepark. Anonymkode: d59a5...438
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå