Gå til innhold

Løse hunder

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva tenker dere om folk som stadig lar hundene løpe løse ute? Har folk i nabolaget som har tre hunder, de er ikke helt voksne. Disse hundene løper ofte rundt løse i området her. Har sett dem løpe etter folk som går tur eller jogger og hoppe oppetter. En av hundene prøvde å presse seg inn døra her en gang. De kan jo bli påkjørt eller stikke til skogs. Siden dette skjer såpass ofte så lurer vi på om de rett og slett slipper dem ut på egen hånd. 
Dette er da ikke greit? 

Anonymkode: 64bdc...168

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke greit. Hunder kan være løse dersom de er under kontroll og ikke til sjenanse for noen. Bikkjer som løper løse i nabolaget, løper etter folk og inn på tomtene er ikke bra i det hele tatt.

Anonymkode: d59a5...438

• Liker 9
Skrevet

Det er ikke greit. Du kan fange de og levere dem til Mattilsynet, så skjønner eierne at det får konsekvenser

Anonymkode: 2c87d...9f1

• Liker 6
Skrevet

Takk! Jeg sendte en melding til eierne og sa ifra at hundene løp rundt løse rundt huset her, tenkte at de da kunne hente dem hvis de hadde stukket av. Men de hadde sett meldingen, svarte ikke og hentet ikke hundene. 

Skrevet

Løse hunder under eier sin kontroll ser jeg på som helt ok og bare en del av hundens naturlige adferd. Det å innskrenke hunders mulighet til å bevege seg fritt vil også være med på å frarøve hundene muligheten til et fullverdig liv, og resultere i dårlig dyrevelferd. Jeg tenker at en hund aldri har godt av å være i bånd hele tiden.

Når det er sagt...

Så skal selvsagt hundene være under eier sin kontroll og ikke slik du skisserer i hi. Vi lever ikke med "gatehunder" her i Norge som i andre land, og slikt som du skisserer der hunder løper ukontrollert etter mennesker og presser seg på andre er fulstendig uakseptabelt. 

Anonymkode: 1ead5...ad5

• Liker 7
Skrevet (endret)

Jeg synes det er dårlig gjort mot de av oss som har små hunder, som blir redde for de store når de løper fritt. Det å plage dyr er jo ikke noe bra. Det er nesten som å ta mat fra flyktninger. Eller morfin fra eldre sykehuspasienter.

Endret av Michaelhe
  • Liker 2
Skrevet

Nei, det er vel båndtvang. 
Jeg løper og da skjer det ofte at eiere lar løse hunder komme bort. Jeg er livredd og må rett og slett sparke etter dem i hodet for å få dem bort

Anonymkode: 2d020...9da

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Løse hunder under eier sin kontroll ser jeg på som helt ok og bare en del av hundens naturlige adferd. Det å innskrenke hunders mulighet til å bevege seg fritt vil også være med på å frarøve hundene muligheten til et fullverdig liv, og resultere i dårlig dyrevelferd. Jeg tenker at en hund aldri har godt av å være i bånd hele tiden.

Når det er sagt...

Så skal selvsagt hundene være under eier sin kontroll og ikke slik du skisserer i hi. Vi lever ikke med "gatehunder" her i Norge som i andre land, og slikt som du skisserer der hunder løper ukontrollert etter mennesker og presser seg på andre er fulstendig uakseptabelt. 

Ha ha! «Kontroll»? Her er det mange eiere som lar hundene sine løpe fritt når de er ute og går, og de færreste har kontroll på hunden sin. 

Ikke lenge siden jeg så et stakkars rådyr som løp for livet med en stor hund etter seg. 😢

Anonymkode: 1e5e0...fd9

• Liker 4
Skrevet

I dette tilfellet har eierne overhodet ingen kontroll på hundene, da de løper ute alene. Vi bor minst 500 meter unna de som eier hundene, og de ser dem ikke fra huset sitt engang når de løper rundt her. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ha ha! «Kontroll»? Her er det mange eiere som lar hundene sine løpe fritt når de er ute og går, og de færreste har kontroll på hunden sin. 

Ikke lenge siden jeg så et stakkars rådyr som løp for livet med en stor hund etter seg. 😢

Anonymkode: 1e5e0...fd9

Når jeg skrev kontroll så var det det jeg mente. At du ikke oppfattet det får faktisk stå for din regning aleine. Enten har en kontroll på hunden sin ellers har en det ikke. Og hver eneste dag er det et dyr som blir jaktet av et annet dyr...mus blir jaktet av katter også forøvrig sånn til info..

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Takk! Jeg sendte en melding til eierne og sa ifra at hundene løp rundt løse rundt huset her, tenkte at de da kunne hente dem hvis de hadde stukket av. Men de hadde sett meldingen, svarte ikke og hentet ikke hundene. 

Høres litt ut som (ugrei) «latmanns lufting».. Oppsøk heller naboen fysisk og prat med vedkommende. Nå vet jeg ikke i hvilke kommune du bor,men de fleste kommuner har båndtvang i boligstrøk - dette skal fremkomme av den lokale forskriften for  den aktuelle kommunen.  

• Liker 3
Skrevet

Ta inn hundene og lever tilbake til eieren hver gang. Gi beskjed om at du kommer til å dokumentere det dersom du ser hundene løse igjen og at du kommer til å ta det videre til politiet dersom det gjentar seg. Blir det ikke slik, kontakt politiet, legg frem dokumentasjon og be de ta seg av hundene neste gang. Les gjerne lov om hundehold slik at du kan se at du holder deg innenfor av hva du har lov til og ikke.

• Liker 3
Skrevet
Troyamin skrev (7 minutter siden):

Ta inn hundene og lever tilbake til eieren hver gang. Gi beskjed om at du kommer til å dokumentere det dersom du ser hundene løse igjen og at du kommer til å ta det videre til politiet dersom det gjentar seg. Blir det ikke slik, kontakt politiet, legg frem dokumentasjon og be de ta seg av hundene neste gang. Les gjerne lov om hundehold slik at du kan se at du holder deg innenfor av hva du har lov til og ikke.

Hun bør heller levere til politiet hver gang så eierne må betale for å hente de ut igjen.

Anonymkode: 2824b...cd9

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Støtter å levere til politiet. Da må eier ut med et gebyr før de kan hente bikkja. Blir både dyrt og tidkrevende i lengden. Kanskje de holder styr på bikkjene da ;) Vet om noen som gjorde nettopp dette og etter 10-15 sånne episoder begynte de endelig å ha bikkja i bånd. 

Anonymkode: 706fc...019

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hun bør heller levere til politiet hver gang så eierne må betale for å hente de ut igjen.

Anonymkode: 2824b...cd9

TS vet hvem eier er. Da skal hundene leveres der i første omgang. TS kan oppleve å ikke bli tatt på alvor dersom hen ikke går den riktige veien først. Det er vel ingen her inne som tror at politiet prioriterer løse hunder med kjent eier? 

Lov om hundehold

• Liker 3
Skrevet

Løse hunder er et stort problem her og. 

Ingen eier i sikte. Vi snakker flere kilometer unna eierne. Føler at det har blitt verre under corona, da flere har skaffet seg hund. Jeg er luta lei disse kjøterne/eierne. 

Anonymkode: e02cf...bd5

• Liker 7
Skrevet
Troyamin skrev (9 timer siden):

Jeg kommer ikke til å ta inn hundene! Vil absolutt ikke ha hundene inn i huset her, ikke vil jeg ha noe med dem å gjøre heller. Jeg har kontaktet eierne ved flere anledninger. Skal noe gjøres utover det så må det vel være å kontakte Mattilsynet eller politiet. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg kommer ikke til å ta inn hundene! Vil absolutt ikke ha hundene inn i huset her, ikke vil jeg ha noe med dem å gjøre heller. Jeg har kontaktet eierne ved flere anledninger. Skal noe gjøres utover det så må det vel være å kontakte Mattilsynet eller politiet. 

Ta inn. Som å ta de til deg, fange de, koble de osv...

MT er overarbeidet som det er. Hva forventer du uansett at de skal gjøre? Hundene lider ingen nød. De får vel mat, vann og ly?

Og hvordan har du tenkt å bevise for politiet at du har gjort ditt i denne saken, før du kontakter de? Hvorfor har du ikke anmeldt naboen på et tidligere tidspunkt, dersom hundene er så til bry? 

• Liker 3
Skrevet
Troyamin skrev (6 minutter siden):

Ta inn. Som å ta de til deg, fange de, koble de osv...

MT er overarbeidet som det er. Hva forventer du uansett at de skal gjøre? Hundene lider ingen nød. De får vel mat, vann og ly?

Og hvordan har du tenkt å bevise for politiet at du har gjort ditt i denne saken, før du kontakter de? Hvorfor har du ikke anmeldt naboen på et tidligere tidspunkt, dersom hundene er så til bry? 

Disse naboene har ikke bodd her så veldig lenge, snart ett år og hundene har kommet til etter det. Hvorvidt hundene lider noen nød vet jeg ikke (men ser ikke slik ut), annet enn at det er da fryktelig uansvarlig å slippe dem løs på denne måten? 

Det som er naturlig for meg å gjøre er å ta kontakt med eierne og si fra om at hundene er løse. De første gangene trodde jeg jo de hadde stukket av. Men når det skjer gang på gang så er det ikke så hyggelig. Det bor barn og andre dyr her. 

Utover det så tenker jeg at det ikke er mitt ansvar å fange desse hundene og levere dem tilbake? Jeg er ikke vant til hunder og å skulle fange fremmede hunder er skremmende. Når eierne får melding fra en nabo om at hundene er løse så er det jo deres ansvar å fange dem? 

Ser ikke for meg å melde eierne til politiet nei, det er litt ekstremt. Men hvis dette fortsetter å skje så vet jeg neimen ikke. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hva tenker dere om folk som stadig lar hundene løpe løse ute? Har folk i nabolaget som har tre hunder, de er ikke helt voksne. Disse hundene løper ofte rundt løse i området her. Har sett dem løpe etter folk som går tur eller jogger og hoppe oppetter. En av hundene prøvde å presse seg inn døra her en gang. De kan jo bli påkjørt eller stikke til skogs. Siden dette skjer såpass ofte så lurer vi på om de rett og slett slipper dem ut på egen hånd. 
Dette er da ikke greit? 

Dette er en etablert ukultur blant hundeeiere, og jeg syns overhodet ikke at det er greit at folk ikke har hundene sine å bånd.

Jeg er ikke en av dem som er redd for hunder, men utav respekt for andre mennesker og dyreliv så syns jeg at hundeeiere skal holde bikkjene sine i bånd eller ha såpass kustus på de at de holder seg i umiddelbar nærhet til fører og ikke belemrer andre mennesker. Det er de færreste hundeeiere som har full kontroll på dyrene sine, både på grunn av mangelfull trening, men også fordi at det er dyr med egen vilje man har med å gjøre.

«Hovedregelen er at hunder bare kan løpe løs når den følges på forsvarlig måte av eieren eller andre som disponerer hunden.
For at en hund skal følges på forsvarlig måte, må det kreves at den er under fullstendig kontroll av eier/ besitter.»

https://www.jusstorget.no/hunder-og-bandtvang/

Mellom 1. april og 20. august er det båndtvang. En del kommuner har utvidet båndtvang også. Da skal alle hunder være i bånd eller på annen måte sikret uansett. Unntaket er politi-, gjeter-, redningshunder.

Med andre ord: Slik naboene dine holder på er overhodet ikke greit eller innenfor lovverket. Jeg hadde tatt det opp med dem, og hvis de er hundeeier type idiot så hadde jeg vurdert politianmeldelse. 

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...