Gå til innhold

Hva som skjer av ting i mitt liv!

iss

Anbefalte innlegg

Nå står deigen til gøttekællæne (hvite kakemenn) kaldt, og der skal de stå noen timer.. Tenkte å ta ristoppene nå jeg.

Nivea; ja jeg sov nok søtt jeg da.. :ler: Glad i å sove.. :sjenert:

Har fått støvsuga over her i full fart også, før jeg startet bakinga.. Nå er det skiskyting på tv, så jeg har mange ting å gjøre på en gang!!

I går datt plutselig all energien min ut av meg.. Rart det der. Dagen før hadde jeg fullt med energi og lyst. Idag er jeg sånn midt i mellom..

Nei, nå må jeg gjøre noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åhhh kakemenner ja ;) Ja det vet jeg hva er, men har aldri hørt det navnet før! Artig :ler:

Har du fått bakt noe i dag da?

Her er pepperkakene ferdige. Og nå skal jeg snart pynte de store hjertene som skal henge i kjøkkenvinduene.Det er koselig arbeid det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeline
Nå står deigen til gøttekællæne (hvite kakemenn) kaldt, og der skal de stå noen timer.. Tenkte å ta ristoppene nå jeg.

Så flink du er. Jeg har også laget lyse kakemenn. Vet ikke om vi bruker samme oppskrift, men jeg bruker deigen med en gang den er laget. Blir den stående en stund før jeg kjevler den ut så er den ikke så lett å jobbe med.

Jeg ser du ikke har laget delfiakake før, men det er veldig lett. Du får den garantert til. Også er den farlig god :sikle:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannen: :klø: Det står i oppskriften at den skal stå kaldt et par timer. Så da har vi vel ulike oppskrifter vil jeg tro..

Charimina: Har også baka ristopper nå! :sikle: De liker jeg. Skal bake pepperkaker med to venninner til neste søndag da.. Det blir hyggelig. Jeg har ikke pepperkaker hengende i vinduet fordi jeg har helt nye vinduer og sånne glatte utforinger. så jeg får meg ikke til å borre hull i de :sjenert:

Får se om jeg får baka alt jeg skal, orker ikke bake mer idag tror jeg. snart henter samboeren en pizza.. Mmmmm

Vi får se hva kvelden bringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeline
Hannen: :klø: Det står i oppskriften at den skal stå kaldt et par timer. Så da har vi vel ulike oppskrifter vil jeg tro..

Det finnes sikkert flere varianter av kakemenn. Her er oppskriften jeg bruker:

3/4 l melk

750 gr sukker

225 gr smør

60 gr (6 ts) hornsalt

1800 gr mel

Og den deigen bør brukes med en gang. Jeg har latt den stå noen timer også, men det er ikke å anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min oppskrift;

750 g sukker

3 ts hornsalt

180 g margarin

1,5 l melk

1120 g mel

2 ts vaniljesukker

Har ikke prøvd å lage de med en gang før. det står også i oppskriften at man ikke skal røre for lenge for da blir deigen seig

Hmm Jaja, sikkert en eller annen forskjell. ikke vet jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helluu iss :vinke:

Da er jeg endelig her igjen ;) Beklager at jeg har vært så lenge borte altså :sjenert: Som du ser i boka mi (regner med at du tar turen innom jeg vettu :ler: ) så har jeg hatt nok å finne på gitt.. Ser at du hadde taco på freddan, det skal vi ha i dag, namm :sikle: Flink til å bake er du og!! Blir nok ikke no baking på meg i år, for mye å gjøre på jobb :sur: Men, blir nok noen kaker å smake på familiebesøk så :sikle: Også kjøper jeg litt i butikken, kokosmakroner, sånne fra baker'n, beste jeg vet, mm.. Å vil ha kokosmakroner NÅ jeg.. Må slutte å skrive så mye om baking her, blir fysen jeg :ler:

Også så deilig med nytt bad da!! Det må være deilig, hvertfall siden dere har drivi å pussa opp så lenge. Ingenting som nytt bad! Har bestandig leid jeg da (lengter etter å eie) og nå bor jeg for første gang i en ny leilighet med nytt kjøkken og nytt bad, det er så deilig!!

- jammen da kommer jeg innom igjen da, lover det ikke blir like lenge til neste gang ;) -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Jeg har nå vært innom deg for lenge siden jeg!! Savna deg vettu!!

Ja jeg har vært flink til å bake, nå må jeg snart være flink til å rydde opp.. Men først skal jeg fargelegge kakemenna!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeline
Her er min oppskrift;

750 g sukker

3 ts hornsalt

180 g margarin

1,5 l melk

1120 g mel

2 ts vaniljesukker

Har ikke prøvd å lage de med en gang før. det står også i oppskriften at man ikke skal røre for lenge for da blir deigen seig

Hmm Jaja, sikkert en eller annen forskjell. ikke vet jeg

Hmm, jeg ser at det er dobbelt så mye melk i din oppskrift og mindre mel. Så det blir nok en forskjell. Blir ikke den deigen veldig løs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg knar den ikke så ille med det første.. men ja, den er litt klissete. Men ikke mer en at når jeg skal bake den ut, så knar jeg den godt med mel. Da får den en veldig bra konsistens.

Hvis jeg må etterbake noen flere, så kanskje jeg skal prøve oppskriften din?

Nå er de tegna med konditorfarge og greier. :ler: og ligger godt i kakeboksen. Lurer på hvor lenge de får ligge der. Gøttekællær er det beste sambo vet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeline
Hannen: Ser du har 6 ts med hornsalt  :overrasket:  Blir ikke det veldig salmiakksmak?? synes 3 er mye jeg...

Nei, det er ikke salmiakksmak i det hele tatt. Det lukter hornsalt på kjøkkenet når kakemennen stekes men de smaker kjempegodt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så flink du er til å bake da! Jeg har vært med svigermor og laga smultringer i dag, og de ble SÅÅ gode! Så sambo og jeg fikk med 50 stk hjem :) Pluss at hun hadde laga kransekake til oss! Til uka har jeg litt fri, så jeg tenkte jeg skulle lage mandelflarn og negerboller! :ler: Så har du en fin oppskrift, er det bare å skrive den ned :sjenert:

Håper du har det bra i alle fall :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mmm!! Delfiakake er kjempegodt!! :sikle: Jeg skal bake pepperkaker og kakemenn i dag (med ungene jeg er støttekontakt for. Den ene spurte om vi kunne bake "sånne grisegreier som man får kjøpt i butikken" :ler: ). Vil ha myke kakemenn som ikke er tørre, så nå er jeg på jakt etter den perfekte oppskriften ;)

Ha en fin dag :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg nabo :klem:

Her har jeg ikke vært så mye men lover å skjerpe meg... hihihi

Så flink du er til å bake, skikkelig juleforberedelser. Gleder meg til jeg en dag skal ordne til med skikkelig julekos hjemme hos oss. Nå orker jeg ikke å gjøre så mye her hjemme når det gjelder jul. Skal til mamma i jula så det blir liksom bare å ta opp noe for så å pakke det ned igjen etterpå. Neste år derimot kan det hende at vi har fått kjøpt oss leilighet så da skal jeg lage til skikkelig julestemning.

Baking.... kan du sende meg en boks med julebakst da :ler:

Nei... du er virkelig flink med å stelle til jul for nå fikk jeg julestemning ved å være her hos deg

snakkes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeline
Vil ha myke kakemenn som ikke er tørre, så nå er jeg på jakt etter den perfekte oppskriften ;) 

Mine kakemenn blir myke og kjempegode (jeg går ut fra at du skal ha lyse/hvite kakemenn?) :

3/4 l melk

750 gr sukker

225 gr smør

60 gr hjortesalt (6 ts)

ca 1800 gr mel

Smelt smøret og ta oppi melk sukker og hjortesalt. Bland i mel til deigen føles passe fast. Hell deigen på bordet og kna deigen godt sammen. Kjevle så ut og stikk ut kakemenn. Denne deigen skal brukes med en gang og ikke stå. Stekes midt i ovnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...