AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #1 Del Skrevet 3. februar 2022 Hei. Jeg skal skrive en stil om norske dialekter, så da lurer jeg på: Hvordan er dialekten man snakker i Tønsberg? Og kan dere komme med noen lokale ord og uttrykk fra Tønsberg? Anonymkode: 8accf...b52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaneel Skrevet 3. februar 2022 #2 Del Skrevet 3. februar 2022 Ganske lik Oslo dialekt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #3 Del Skrevet 3. februar 2022 Ikke bruk listen over ord fra Tønsberg om du under Vestfolddialekten på Wikipedia. Jeg som er derfra kjente knapt igjen noen som jeg har hørt bruke til vanlig. Anonymkode: 6a33a...549 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #4 Del Skrevet 3. februar 2022 Er fra Tønsberg, har ingen dialekt. Anonymkode: 0eedf...3fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #5 Del Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Er fra Tønsberg, har ingen dialekt. Anonymkode: 0eedf...3fa Eh, alle har en dialekt. Jeg skal ikke si så mye om hva som er typisk eller ikke for jeg er innflytter, men jeg har nok blitt "breiere" i målet. Sier blant annet "magan" (det varierer dog litt) og "arma". Har vel generelt fått flere a-endinger. Før ville jeg sagt magen og armene. Ikke uvanlig å høre "guttane", "armane", men det er likevel litt utenfor Tønsberg. Ikke så mye i selve byen. Anonymkode: 43ec4...8a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #6 Del Skrevet 3. februar 2022 Du kan jo høre på kjendiser fra Tønsberg eller omegn for å høre hvor mye dialekt du hører (noen av de er fra Stokke/Nøtterøy - som er maks 1 fra Tønsberg) Tonje Larsen Anders Aukland Anders Wahl Morten Ramm Einar Tørnquist Vegard Harm Sigurd Falkenberg Mikkelsen (NRK Utenriks) Anonymkode: 6a33a...549 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #7 Del Skrevet 3. februar 2022 Hval og maling med tjukk L er det jeg har lagt mest merke til. Og selvfølgelig flere a-endinger. Det er et generasjonsskille som er ganske interessant. De som er eldre kan gjerne si bilær og båtær og stege (stige) og arbe (arbeid). Yngre snakker typisk Oslo-dialekt, bare med noen innslag av tjukk L. Jeg vet ikke helt hvor skillet mellom yngre og eldre går i dette tilfellet, men tipper rundt 40-60? Jeg er delvis oppvokst i Bærum og husker norsklæreren spilte av et opptak av en person som snakket en bestemt dialekt og spurte om noen kjente igjen den dialekten. Ingen kjente den igjen. Det var Bærumsdialekt for noen generasjoner tilbake. Poenget var at Bærumsdialekten forandret seg i takt med at Bærum og Oslo vest vokste sammen. Det samme tror jeg skjer i Tønsberg nå. Mange pendler fra Tønsberg til Oslo-gryta (jeg er en av de) og jeg tror det vil bli enda flere i fremtiden med økt bruk av hybridkontor og utbyggingen av Vestfoldbanen. Det vil si at den praktiske avstanden fra Tønsberg til Oslo er og blir mindre. Så er spørsmålet hva det har å si for dialekten? Dialekter skjer ikke i et vakuum. Anbefaler deg å vinkle oppgaven mot sammenhengen mellom dialekter og utvikling i samfunnet. Anonymkode: 89dbb...cda 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #8 Del Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hval og maling med tjukk L er det jeg har lagt mest merke til. Og selvfølgelig flere a-endinger. Det er et generasjonsskille som er ganske interessant. De som er eldre kan gjerne si bilær og båtær og stege (stige) og arbe (arbeid). Yngre snakker typisk Oslo-dialekt, bare med noen innslag av tjukk L. Jeg vet ikke helt hvor skillet mellom yngre og eldre går i dette tilfellet, men tipper rundt 40-60? Det samme tror jeg skjer i Tønsberg nå. Mange pendler fra Tønsberg til Oslo-gryta (jeg er en av de) og jeg tror det vil bli enda flere i fremtiden med økt bruk av hybridkontor og utbyggingen av Vestfoldbanen. Det vil si at den praktiske avstanden fra Tønsberg til Oslo er og blir mindre. Så er spørsmålet hva det har å si for dialekten? Dialekter skjer ikke i et vakuum. Anbefaler deg å vinkle oppgaven mot sammenhengen mellom dialekter og utvikling i samfunnet. Anonymkode: 89dbb...cda Jeg er 45 og har aldri sagt bilær, båtær, stege, arbe. Ingen tydelig tykk l på hval og maling heller. Veldig få av mine venner sier det heller. Jeg sier riktignok skæv for skog. flævt for flaut. Nesten 50 % av de som bor i selve Tønsberg pendler ut av byen og minst like mange pendler inn. Og det bor jo mange rett utenfor Tønsberg også som man kan si hører til Tønsberg. Det er bare innenfor E18 som dialekten skiller seg mer ut. Anonymkode: 6a33a...549 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaneel Skrevet 4. februar 2022 #9 Del Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg er 45 og har aldri sagt bilær, båtær, stege, arbe. Ingen tydelig tykk l på hval og maling heller. Veldig få av mine venner sier det heller. Jeg sier riktignok skæv for skog. flævt for flaut. Nesten 50 % av de som bor i selve Tønsberg pendler ut av byen og minst like mange pendler inn. Og det bor jo mange rett utenfor Tønsberg også som man kan si hører til Tønsberg. Det er bare innenfor E18 som dialekten skiller seg mer ut. Anonymkode: 6a33a...549 Det nevnte ovenfor er grenlands dialekta ikke tønsberg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #10 Del Skrevet 4. februar 2022 Kaneel skrev (12 minutter siden): Det nevnte ovenfor er grenlands dialekta ikke tønsberg Har aldri bodd i Grenland og jeg snakker også sånn. Født og oppvokst i Tønsberg Anonymkode: bd15d...89b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #11 Del Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har aldri bodd i Grenland og jeg snakker også sånn. Født og oppvokst i Tønsberg Anonymkode: bd15d...89b Bor i Grenland nå, her snakker de sånn. Også født og oppvokst i Tønsberg nær sentrum, aldri hørt noen si bilær, båtær eller arbe 😅 Anonymkode: 0eedf...3fa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaneel Skrevet 4. februar 2022 #12 Del Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Bor i Grenland nå, her snakker de sånn. Også født og oppvokst i Tønsberg nær sentrum, aldri hørt noen si bilær, båtær eller arbe 😅 Anonymkode: 0eedf...3fa Helt enig! Tønsberg dialekta er som Oslo dialekta i ord uten den stygge snobbe klangen i tonefall . Egentlig en utrolig dårlig dialekt å lage oppgave om 😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krakilsk Skrevet 4. februar 2022 #13 Del Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bor i Grenland nå, her snakker de sånn. Også født og oppvokst i Tønsberg nær sentrum, aldri hørt noen si bilær, båtær eller arbe 😅 Anonymkode: 0eedf...3fa Jeg forbinder bilær og båtær som tutær og bråkær med gammel bygde-sandefjordsk. 🤪 Jeg tror det mest vestfoldske er å slå sammen visse ord til et, hvorav bli’me (bli med) og væ’me (være med) er gullstandarden. Eneste dialektordene jeg iallefall er bevisst på i min egen måte å snakke på. Samt erru gæ’ern, seff. ellers er det jo lokale varianter innad i selve byen og, som de eldre på Ørsnes som sier «Ek» istedenfor «Eik» (stedet Eik altså). Men som så mange andre har nevnt så er dialekten dynamisk og alltid i endring og under påvirkning. Holder allikevel en knapp på «skarr’u bli’me» og «virr’u væ’me», selv om de føles mer som slang enn dialekt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #14 Del Skrevet 4. februar 2022 Blir forøvrig rimelig fascinert i sånne tråder , nei barnet mitt elsker barnehagen og kjeder seg hjemme , ærlig talt sa tenker jeg man er lite kreative hjemme altså. Mine elsket også barnehagen , men hadde likevel fri og vi fant på ting sammen. Den tiden får man aldri igjen . Anonymkode: 78a42...f96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #15 Del Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Blir forøvrig rimelig fascinert i sånne tråder , nei barnet mitt elsker barnehagen og kjeder seg hjemme , ærlig talt sa tenker jeg man er lite kreative hjemme altså. Mine elsket også barnehagen , men hadde likevel fri og vi fant på ting sammen. Den tiden får man aldri igjen . Anonymkode: 78a42...f96 Denne havnet i feil tråd Anonymkode: 78a42...f96 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #16 Del Skrevet 4. februar 2022 Krakilsk skrev (5 minutter siden): Jeg forbinder bilær og båtær som tutær og bråkær med gammel bygde-sandefjordsk. 🤪 Jeg tror det mest vestfoldske er å slå sammen visse ord til et, hvorav bli’me (bli med) og væ’me (være med) er gullstandarden. Eneste dialektordene jeg iallefall er bevisst på i min egen måte å snakke på. Samt erru gæ’ern, seff. ellers er det jo lokale varianter innad i selve byen og, som de eldre på Ørsnes som sier «Ek» istedenfor «Eik» (stedet Eik altså). Men som så mange andre har nevnt så er dialekten dynamisk og alltid i endring og under påvirkning. Holder allikevel en knapp på «skarr’u bli’me» og «virr’u væ’me», selv om de føles mer som slang enn dialekt Bilær og båtær er jo Halden. Til nød Fredrikstad Anonymkode: b8512...a32 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krakilsk Skrevet 4. februar 2022 #17 Del Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Bilær og båtær er jo Halden. Til nød Fredrikstad Anonymkode: b8512...a32 Absolutt, men det vandret nok over fjorden en gang i sin tid. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #18 Del Skrevet 4. februar 2022 Tønsberg dialekt er nok Norges beste diealekt det er det jeg har og si om den saken Anonymkode: 4c3c0...559 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #19 Del Skrevet 4. februar 2022 Selve byen Tønsberg snakker nok litt penere enn "bygdene" rundt. Er ikke utpreget "bilær og båtær" der, men du vil nok høre "påsa" istedenfor pose. Sammentrekte ord som vir'ru, skar'ru, væ'me/værra med, og tykke L'er (må dog IKKE forveksles med østfold-L'en som er på full fart inn i Oslo). Og det er "døra", ikke "døren". "Armane", ikke "begge armer.""Beina" ikke "bena". "Hu", ikke "ho" eller "hun". De gamle snakker nok bredere som i bygdene rundt, de middelaldrende snakker en blanding og jeg tror de yngre snakker "penest". Hilsen nomadisk vestfolding som har bodd minst ett år hele Vestfold rundt. Anonymkode: 4a5d0...720 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaneel Skrevet 4. februar 2022 #20 Del Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Bilær og båtær er jo Halden. Til nød Fredrikstad Anonymkode: b8512...a32 Og Grenland .. Fredrikstad og Grenland kan kjempe om den styggeste dialekta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå