Gå til innhold

God samvittighet?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei

Har jo fulgt med her inne en stund, rett og slett fordi jeg synes det er artig med moter, klær sminke o.s.v. Men det jeg lurer på er; plages noen av dere med dårlig samvittighet når dere er ute og handler (klær, kosmetikk o.l.) ?

For min egen del hender det stadig oftere at sånne tanker kan kommer snikende når jeg er ute i butikkene. For egentlig har jeg jo nok klær. Tankene går rundt dette med at jeg er blitt så innmari "forbruker". Synes faktisk det er ganske skremmende at det å handle klær faktisk begynner å utvikle seg til noe jeg nesten synes er toppen av kos og avslapping.

Hva med dere? Greier dere å unne dere det dere handler med god samvittighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg liker ikke å shoppe klær, og på det området er jeg mer glad hvis jeg finner noe. Jeg er mye mer glad i å kjøpe ting på parfymeri, men som oftest er det fornuften som styrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg igjen ja. Får lett dårlig samvittighet av det, særlig hvis det er noe jeg "absolutt ikke trenger"... Men så er jeg heltidsstudent nå. Var lettere å unne seg ting da jeg jobbet ved siden av studiene.

Men fader heller da, noen goder skal man jo også ha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler med god samittighet!

Jeg er nok over den alderen hvor man handler utfra ren og skjær impuls. Og ikke er jeg manisk depresiv heller ;)

Ja vist kan jeg handle så det svir i lommeboken, men ikke slik helt uten videre. Da er det kjøp jeg har vurdert lenge og vel.

Uansett så handler jeg nok mer til mitt barn hver mnd enn hva jeg handler til meg selv.

Jeg har god samvittighet!

Mine utskjejelser(eller hvordan det nå enn skrives) går ikke ut over mat eller bo budsjett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får også dårlig samvittighet. Ikke i forhold til lommeboken og familiens økonomi. Jeg blir ille til mote av mange av de samme grunnene som deg, trådstarter.

Jeg tenker også mye på miljøet. Produksjon av klær er energikrevende og forurenser mye. Det er urettferdig at vi i den rike delen av verden skal fråtse i klær og andre ting, mens miljøet blir mer og mer forurenset.

Min slagplan for å unngå å komme i situasjoner der jeg får dårlig samvittighet, er å gå over til å kjøpe dyrere klær som jeg vet sitter godt. Jeg har nemlig lagt merke til at viss et plagg har fint snitt eller sitter perfekt, så bruker jeg det mye lengre enn billige, ultramoderne plagg.

Foreløpig har denne planen blitt brukt på innkjøp av et antrekk til julebord og julesesongen. Antrekket ble mye dyrere enn planlagt, men det er nydelige tøyer i plaggene og de sitter veldig fint. Jeg gleder meg til å bruke det denne julesesongen, og videre fremover.

Gjennomføringen av planen innebærer også at jeg må slutte å kjøpe så mange plagg på impulsen eller bare fordi det er billig. Jeg håper at jeg skal klare det. Klesskapet er nemlig fullt av slike kjøp, og plaggene blir sjelden brukt mer enn den første sesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Æsj, ja jeg merker at jeg får dårlig samvittighet en gang i blant. Mye fordi jeg er heltidsstudent som ikke har så mye penger, og dels fordi jeg som trådstarter føler meg så utrolig "konsument" når jeg shopper. Tror ikke jeg er så veldig ille i grunn, har kjøpt en del dyre basisplagg i det siste, men de kan jeg da også forhåpentligvis ha en god stund fremover også. Kosmetikk og slik kjøper jeg gjerne på helsekosten eller the Body Shop, og det føles jo en del bedre i grunn...

Prøver i alle fall å ha et litt bevisst forhold til det å kjøpe klær og slikt, satser heller på kvalitet og lar være å kjøpe mye dill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler med god samvittighet. Kosmetikk "må" jeg jo ha uansett, kjøper kun nytt når jeg trenger (har heller ikke dårlig samvittighet for at jeg har vent meg til de dyreste merkene).

Klær handler jeg bare når jeg har råd til det, derfor ser jeg ingen grunn til å få skyldfølelse fordi jeg unner meg noe nytt. Har jeg lite penger en måned, blir det ingen nye plagg, enkelt og greit.

Men om jeg hadde handlet uavhengig av om økonomien tillot det så hadde det vært en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...