Gå til innhold

Kan noen fortelle meg hva treningsglede er?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For det har jeg aldri opplevd 😩 Jeg er høygravid og har lyst å komme i form etter fødselen og tenkte å starte med trilleturer. Jeg synes det er dritkjedelig å gå tur, men det er jo en start. Abonnementet mitt på treningssenteret starter opp igjen en måneds tid etter termindatoen, så jeg må jo begynne å bruke det også etter hvert. Men det er jo også ekstremt kjedelig?! Jeg dør innvendig av tanken.

Den eneste idretten/treningsformen jeg har opplevd å få noe glede av er fotball, men jeg tror ikke det finnes noe lavterskel damelag i nærheten som ikke trener tre dager i uka og spiller kamp i helgene, eller enda verre, etter arbeidstid. Er her noen som har hatt samme dårlige innstilling som meg som klarte å finne litt treningsglede og motivasjon? Hvordan klarte dere det?

Anonymkode: 97f3e...eb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hatet å trene da jeg var i 20-åra (og før det). Begynte da jeg var 30. Før det var jeg veldig, veldig lat. Syns alt var dørgende kjedelig og hadde medlemsskap på treningssentre i perioder som bare ble støttemedlemsskap. (Ved tre ulike sentre). Jeg hadde hest, så måtte bevege meg litt ila dagen, ellers hadde jeg nok blitt veldig (og ikke bare litt) overvektig. Særlig med tanke på kostholdet. 

Jeg begynte å trene hjemme med videoer fra et amerikansk selskap som heter beachbody (ikke døm navnet, det er gammelt og blitt en merkevare, hehe). Det var egentlig dvd'er, men jeg lastet det ned. (Det var jo ulovlig, da). Det å ha det så lett tilgjengelig var løsningen for meg. Jeg ble hekta. Nå elsker jeg å trene. Jeg gjør det hver dag. Det å slippe å gå noe sted også, det hjalp masse. 

Så begynte de med streaming, og jeg kjøpte medlemsskap. Det er vel 6-7 år siden det ble rein streamingtjeneste. Det er som trenings-Netflix. Masse videoer, og alle er med en trener og en liten gruppe folk som trener med deg. Så jeg føler jeg har personlig trener hjemme. Det er ikke som mange norske tjenester, der det føles veldig kleint på video, syns jeg. Og jeg liker at det ikke bare er video der du følger mens det spilles musikk, men treneren prater, viser øvelser, og du følger dem hele veien, du blir heia på og oppfordra til å løfte tyngre og presse deg mer. Det er egne kalendere som man printer ut, og man vet hva man skal gjøre hver dag. De har alt fra dans og yoga til tung styrketrening og hiit. Nå har de også begynt med live-økter, men det gjør jeg sjelden pga tidsforskjellen. 

Jeg ble en helt annen person takket være det der. Jeg liker best styrke. Jeg var så lat og hatet fysisk aktivitet, nå trener jeg som sagt daglig, og i tillegg går jeg mye tur med hunder, da. Tur er bra! Du kan ta med vogna og trille i godt tempo, og etter hvert kan du øke tempoet. Hør på musikk eller podcast, og kanskje kjør et sted der du ikke har gått så mye!

Poenget mitt er at ja, du kan forandre deg. Jeg ble treningsnarkoman! ;) Holdt på med det i over 10 år nå. Og det finnes så mye på nett, om du ikke vil betale for det. Kjøp litt lett utstyr og prøv. Det er også masse du kan gjøre med kun kroppsvekt.

Anonymkode: 45226...000

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarte egentlig ikke på spørsmålet, ser jeg nå. Treningsglede for meg er den euforiske følelsen jeg får når jeg har tatt meg skikkelig ut, enten med en hard kondisjonsøkt eller løftet tyngre enn før, eller gjort et komplisert opplegg og fått det til. Mestringsfølelse, en dunkende slitenhet som bare føles helt...magisk på en måte. Som gjør at jeg gleder meg til neste økt når jeg er ferdig med den jeg holder på med. 

Anonymkode: 45226...000

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treningsglede for meg er følelsen av mestring når jeg får til noe jeg har satt meg som mål (løfte så og så mye, løpe så og så fort, få til det og det på karatetrening). Det er endorfinene som bruser når jeg tar meg ut. Det er gleden av å kjenne frihet fra mann og barn når jeg kommer meg ut i frisk luft på en deilig løpetur etter å ha vært fanget med sutrete grinete unger en hel dag. Det er egentid og ro for meg selv. Det er å kjenne at kroppen virker. 

Finn deg noe du liker. Liker du ikke treningssenter? Neivel, helt ok, det gjør ikke jeg heller. Finn deg noe annet. Kampsport, dans, turorientering, fjellturer, whatnot. 

Du kan også prøve å trene mot et mål, det hjelper meg veldig. Styrketrening var dritkjedelig før jeg begynte å logge hva jeg løftet, og sette meg mål å jobbe mot. Løping ble mye gøyere da jeg kjøpte en skikkelig løpeklokke. 

Og etter jeg fikk barn, er trening blitt enda mer lystbetont. Det er så deilig å få brukt kroppen sin, og være alene.. Jeg må ha langt mindre ambisiøse mål, og kortere økter, men herreGUD så deilig det er å komme seg ut på løpetur i fred og ro, med lydbok eller god musikk på øret, få lange ut etter å ha kravlet omkring på gulvet eller sittet og kneket med kaninboken en halv evighet... 

Anonymkode: bbae6...945

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen. Jeg liker ikke trening. Det er godt etterpå men ikke sånn "åh det var godt med litt trening" men heller "å fy, godt å ikke måtte trene igjen i morgen!" 

Jeg likte en periode "walk at home" på youtube. Først virka det litt sånn trening for senior men hvis du legger litt i det så kan det bli veldig bra trening. Det føltes heller ikke uutholdelig (alt fra 10-45 min økter i video form) Utrolig nok nesten gøy i perioder men ble lei av det til slutt også. 

Jeg er litt der at jeg Må ha noe jeg liker hvis ikke blir det ikke gjort. Går på senter nå men bare fordi svømmebassenget er i samme medlemskap. Liker å svømme selv om jeg ikke er spesielt god 😂 De har også gruppe timer som jeg liker. Mange eldre som benytter seg av de basseng timene mine jeg syns det er rågøy og strekker meg så langt jeg kan. 

Anonymkode: 50423...c49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treningsglede for meg er å kjenne på endorfinene, å kjenne at jeg er sliten på en god måte, at kroppen fungerer og st jeg blir varm i kinnene. Etter en joggetur er jeg så hoppende glad at jeg kan le og smile uten en grunn❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg hatet å trene da jeg var i 20-åra (og før det). Begynte da jeg var 30. Før det var jeg veldig, veldig lat. Syns alt var dørgende kjedelig og hadde medlemsskap på treningssentre i perioder som bare ble støttemedlemsskap. (Ved tre ulike sentre). Jeg hadde hest, så måtte bevege meg litt ila dagen, ellers hadde jeg nok blitt veldig (og ikke bare litt) overvektig. Særlig med tanke på kostholdet. 

Jeg begynte å trene hjemme med videoer fra et amerikansk selskap som heter beachbody (ikke døm navnet, det er gammelt og blitt en merkevare, hehe). Det var egentlig dvd'er, men jeg lastet det ned. (Det var jo ulovlig, da). Det å ha det så lett tilgjengelig var løsningen for meg. Jeg ble hekta. Nå elsker jeg å trene. Jeg gjør det hver dag. Det å slippe å gå noe sted også, det hjalp masse. 

Så begynte de med streaming, og jeg kjøpte medlemsskap. Det er vel 6-7 år siden det ble rein streamingtjeneste. Det er som trenings-Netflix. Masse videoer, og alle er med en trener og en liten gruppe folk som trener med deg. Så jeg føler jeg har personlig trener hjemme. Det er ikke som mange norske tjenester, der det føles veldig kleint på video, syns jeg. Og jeg liker at det ikke bare er video der du følger mens det spilles musikk, men treneren prater, viser øvelser, og du følger dem hele veien, du blir heia på og oppfordra til å løfte tyngre og presse deg mer. Det er egne kalendere som man printer ut, og man vet hva man skal gjøre hver dag. De har alt fra dans og yoga til tung styrketrening og hiit. Nå har de også begynt med live-økter, men det gjør jeg sjelden pga tidsforskjellen. 

Jeg ble en helt annen person takket være det der. Jeg liker best styrke. Jeg var så lat og hatet fysisk aktivitet, nå trener jeg som sagt daglig, og i tillegg går jeg mye tur med hunder, da. Tur er bra! Du kan ta med vogna og trille i godt tempo, og etter hvert kan du øke tempoet. Hør på musikk eller podcast, og kanskje kjør et sted der du ikke har gått så mye!

Poenget mitt er at ja, du kan forandre deg. Jeg ble treningsnarkoman! ;) Holdt på med det i over 10 år nå. Og det finnes så mye på nett, om du ikke vil betale for det. Kjøp litt lett utstyr og prøv. Det er også masse du kan gjøre med kun kroppsvekt.

Anonymkode: 45226...000

Ikke undervurder Beachbody nei! Digger alt av Insanity og det meste med Shaun T. Det er veldig amerikansk og hadde jo ikke kunne blitt laget i jantenorge. Men jeg digger det jeg da 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker å trene. Ser på det slik som jeg så på å gå på lekeplasser da jeg var liten 😆. Så vil vel kalle det : treningsglede 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir meg masse glede, noe å se frem til og mestringsfølelse. Følelsen å være "on the top of the world" Når jeg trener og etterpå - super digg. 

Men, jeg må i perioder også tvinge meg på trening, finne motivasjon og faktisk gjøre det. Det er ikke alltid det er like gøy, men gjør det for det og da er alle de gode følelsene i sving igjen. 

 

Anonymkode: 78a36...05d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på det samme. «Finn noe du liker å gjøre» sier de. Men jeg har prøvd absolutt alt. Og alt er like kjedelig og like lite givende. I tillegg til at jeg blir helt utslitt og må sove etterpå 😩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sicario skrev (9 timer siden):

Mine beste 30 minutter i løpet av døgnet, er på vei hjem etter tung styrketrening.

Og mine er på vei hjem fra en tung intervalløkt 😍 Da er jeg tvers igjennom lykkelig! 

Anonymkode: 1b67d...c3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (20 timer siden):

Ikke undervurder Beachbody nei! Digger alt av Insanity og det meste med Shaun T. Det er veldig amerikansk og hadde jo ikke kunne blitt laget i jantenorge. Men jeg digger det jeg da 😊

Hehe, du har nok helt rett i at det ikke ville blitt laget her. Det blir liksom så kleint veldig fort! Skulle ønske vi hadde det her, da, man må jo ha en postadresse i et av landene de opererer i for å ha konto. Men de fleste kjenner vel noen man kan låne en adresse av! Streamingen fungerer i alle fall overalt., og nå har de blitt så store og har innmari stor variasjon. Så utrolig kult å høre at du digger det, er så vanskelig å få folk jeg kjenner til å skjønne at videotrening fungerer. :nigo: Insanity var det første programmet jeg gjorde, og for et par år siden dro jeg til UK for å møte Shaun T på treningsevent! 

Anonymkode: 45226...000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hehe, du har nok helt rett i at det ikke ville blitt laget her. Det blir liksom så kleint veldig fort! Skulle ønske vi hadde det her, da, man må jo ha en postadresse i et av landene de opererer i for å ha konto. Men de fleste kjenner vel noen man kan låne en adresse av! Streamingen fungerer i alle fall overalt., og nå har de blitt så store og har innmari stor variasjon. Så utrolig kult å høre at du digger det, er så vanskelig å få folk jeg kjenner til å skjønne at videotrening fungerer. :nigo: Insanity var det første programmet jeg gjorde, og for et par år siden dro jeg til UK for å møte Shaun T på treningsevent! 

Anonymkode: 45226...000

Det hørtes gøy ut! 😊

Det er jo slik at en nybegynner sikkert ikke hadde klart seg så bra på Insanity eller MAX 30, spesielt om man følger den opplagte planen. Kan være litt høy intensitet over tid. Men jeg personlig velger bare ut øker her og der når det passer, og det gir meg motivasjon og treningsglede. Trener med fruen på stua, av og til med toåringen og 7 månederen tuslende rundt.

Jeg kan bare tenke meg hvilken oppstandelse det hadde blitt i influenser- og bloggerverden om man hadde latt greit trente mennesker ha på sports-BH eller ta av seg t-skjorta på norsk TV 🤯🤯😰😰

Men jeg synes det er kult jeg, for å være ærlig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treningsglede for meg kommer av at trening er egentid og mestringsfølelse. Jeg hører på musikk/podcast, får være ute i naturen, frisk luft, får nye rekorder/segmenter, bruker kroppen, blir sliten, god følelse etterpå. Min foretrukne trening er løping☺️ Løper nesten hver dag. Trener styrke (helkropp, på utetreningsapparat) to ganger i uken i tillegg. 

Gleder meg til 9 av 10 treninger☺️ 

Anonymkode: 624e8...e16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (15 timer siden):

Det hørtes gøy ut! 😊

Det er jo slik at en nybegynner sikkert ikke hadde klart seg så bra på Insanity eller MAX 30, spesielt om man følger den opplagte planen. Kan være litt høy intensitet over tid. Men jeg personlig velger bare ut øker her og der når det passer, og det gir meg motivasjon og treningsglede. Trener med fruen på stua, av og til med toåringen og 7 månederen tuslende rundt.

Jeg kan bare tenke meg hvilken oppstandelse det hadde blitt i influenser- og bloggerverden om man hadde latt greit trente mennesker ha på sports-BH eller ta av seg t-skjorta på norsk TV 🤯🤯😰😰

Men jeg synes det er kult jeg, for å være ærlig! 

Ja, Insanity er jo veeeldig høy intensitet. Jeg starta med Jillian Michaels da jeg aldri hadde trent før, og da jeg tok Insanity den gangen gjorde jeg det annenhver dag med mye pauser i hver økt. Gøy å høre om en PT som gjør beachbody. Mye har skjedd siden Insanity-tiden, da. Mye mer variasjon og trening med utstyr, og litt mer helhetlig, ikke bare repetisjoner av de samme øktene. Men fortsatt mye halvnakne folk. Er så vant til det at jeg ikke tenker over det! :P Alle damene unntatt den som er modifyer har sports-bh! ;) 

Beklager litt avsporing, TS! Det viktige er jo at man finner noe man selv syns er gøy, men jeg syntes ikke det var gøy i starten. Det er noe med å føle man mestrer det. Gymtimene på skolen før i tida, for eksempel, som handlet mye om prestasjon innenfor et satt mål, og å være flink og kul, fremfor å konkurrere mot seg selv og gradvis lære seg å mestre. Mange fikk avsmak på trening og fysisk aktivitet av det opplegget der. Det er litt dritt i starten fordi man føler seg svak og litt maktesløs. Det er noe av grunnen til at jeg liker hjemmetrening, siden jeg ikke trenger å se masse folk rundt meg og lure på hva de tenker om meg. Og etter hvert som mestring, styrke og utholdenhet stiger, stiger også treningsgleden. Da kan man skrive opp hvor mye, høyt, tungt etc. man gjorde noe den ene uka, og se hvor mye bedre man blir. Og da får man en positiv boost.

Anonymkode: 45226...000

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 1.2.2022 den 12.58):

Jeg hatet å trene da jeg var i 20-åra (og før det). Begynte da jeg var 30. Før det var jeg veldig, veldig lat. Syns alt var dørgende kjedelig og hadde medlemsskap på treningssentre i perioder som bare ble støttemedlemsskap. (Ved tre ulike sentre). Jeg hadde hest, så måtte bevege meg litt ila dagen, ellers hadde jeg nok blitt veldig (og ikke bare litt) overvektig. Særlig med tanke på kostholdet. 

Jeg begynte å trene hjemme med videoer fra et amerikansk selskap som heter beachbody (ikke døm navnet, det er gammelt og blitt en merkevare, hehe). Det var egentlig dvd'er, men jeg lastet det ned. (Det var jo ulovlig, da). Det å ha det så lett tilgjengelig var løsningen for meg. Jeg ble hekta. Nå elsker jeg å trene. Jeg gjør det hver dag. Det å slippe å gå noe sted også, det hjalp masse. 

Så begynte de med streaming, og jeg kjøpte medlemsskap. Det er vel 6-7 år siden det ble rein streamingtjeneste. Det er som trenings-Netflix. Masse videoer, og alle er med en trener og en liten gruppe folk som trener med deg. Så jeg føler jeg har personlig trener hjemme. Det er ikke som mange norske tjenester, der det føles veldig kleint på video, syns jeg. Og jeg liker at det ikke bare er video der du følger mens det spilles musikk, men treneren prater, viser øvelser, og du følger dem hele veien, du blir heia på og oppfordra til å løfte tyngre og presse deg mer. Det er egne kalendere som man printer ut, og man vet hva man skal gjøre hver dag. De har alt fra dans og yoga til tung styrketrening og hiit. Nå har de også begynt med live-økter, men det gjør jeg sjelden pga tidsforskjellen. 

Jeg ble en helt annen person takket være det der. Jeg liker best styrke. Jeg var så lat og hatet fysisk aktivitet, nå trener jeg som sagt daglig, og i tillegg går jeg mye tur med hunder, da. Tur er bra! Du kan ta med vogna og trille i godt tempo, og etter hvert kan du øke tempoet. Hør på musikk eller podcast, og kanskje kjør et sted der du ikke har gått så mye!

Poenget mitt er at ja, du kan forandre deg. Jeg ble treningsnarkoman! ;) Holdt på med det i over 10 år nå. Og det finnes så mye på nett, om du ikke vil betale for det. Kjøp litt lett utstyr og prøv. Det er også masse du kan gjøre med kun kroppsvekt.

Anonymkode: 45226...000

Eneste problemet her er at beachbody er pyramidespill 😕

Anonymkode: 1801e...9e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eneste problemet her er at beachbody er pyramidespill 😕

Anonymkode: 1801e...9e4

Hehe, ja, det gjelder å holde seg unna de overivrige "coachene" og ikke anta at Shakeology er løsningen på livet! ;) Heldigvis kan man styre gangske godt selv hvor mye av det man vil utsettes for. Min "coach" har bare en motiverende facebook-gruppe og promoterer ikke produktene, så da går det fint. De fleste jeg kjenner som er litt fornuftige medlemmer er jo av den oppfatning av at treninga er bra, mens MLM-delen og alle produktene er overprisa og oppskrytt. Det er uansett ikke mulig å bli en del av MLM-fella deres uten å ha amerikansk, canadisk, britisk eller fransk personnummer + skattekort.

Så lenge man unngår de folka der har det i alle fall vært utrolig motiverende og gøy med all treninga for min del. Liker så godt at det er lav terskel. Trenger bare å kle på meg og begynne hver morgen.

Anonymkode: 45226...000

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler treningsglede ved å løpe på mølle hjemme. Høre på favorittmusikken min, løpe til jeg blir nesten kvalm, føle at jeg tar meg helt ut😅det er deilig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt med det samme. Har aldri opplevd den gleden andre snakker om, og synes på ingen måte det er deilig å bli sliten. Ikke etterpå heller. 

Løsningen min er at jeg har sluttet å strebe etter treningsglede. Jeg tror ikke den eksisterer for meg. Jeg har prøvd det meste de siste 20 årene, og liker det bare ikke. 

Men jeg vet jo at jeg trenger det. Kroppen min trenger det. Så da gjør jeg det. Ser på det som en jobb som skal gjøres, ikke noe jeg skal finne glede i. Det er ikke noe jeg velger å gjøre hver gang jeg skal ha en økt, det er allerede bestemt/planlagt, så jeg slipper å måtte ta avgjørelsen hver gang om jeg skal gjennomføre eller ikke. 

Helt ærlig tror jeg ikke alle kan lære å like trening. Vi er forskjellige. Men alle har godt av det og bør gjøre det. 

Anonymkode: 48f68...6e8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...