Gå til innhold

Hvorfor liker ikke folk de med borderline?

Anbefalte innlegg

Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Kunne se dette svaret komme fra en mils avstand. Veldig typisk borderline. Vi pårørende kan aldri snakke om hvordan vi blir påvirket fordi det er alltid dere som har det verst.. Offer-rolle delux.

Anonymkode: 06ed7...e57

Den velfungerende familien med det ene sorte fåret som ødelegger alt. Det har vi jo hørt om før.

Anonymkode: ff863...6cc

Skrevet
On 2/4/2022 at 8:05 PM, Purple_Pixiedust said:

Jeg vet ikke hvorfor jeg finner meg i så mye, men jeg har store problemer med grensesetting, har ikke lært det i oppveksten og min mor var i 6 år sammen med en voldelig og dyssosial mann og jeg så jo (og lærte av det) hvordan hun gang på gang tok han tilbake, jeg har blitt mobbet så selvtilliten min ble ødelagt og selvhatet mitt ble stort og jeg har alltid slitt sosialt og vært mye utenfor og alene. Så jeg ønsker jo å bli likt, men. Men jeg blir også svært glad i, og avhengig av den jeg er sammen med. Hadde avhengig PF også, så. 

Jeg går ikke rundt og er opptatt av å bli likt av alle jeg møter da, men de jeg har i livet mitt betyr jo mye. 

Vet ikke om det er sånn, men barn finner seg i hva som helst for ikke å blir forlatt. Det ville vært "døden" og som en overlevelses mekanisme setter man foreldre/omsorgspersoner på en pidestall uansett hvor lite egnet de er. Bare en teori, men jeg tror man gjenskaper mønstre fra barndommen inntill man ser dem og for jobbet seg igjennom det.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Vet ikke om det er sånn, men barn finner seg i hva som helst for ikke å blir forlatt. Det ville vært "døden" og som en overlevelses mekanisme setter man foreldre/omsorgspersoner på en pidestall uansett hvor lite egnet de er. Bare en teori, men jeg tror man gjenskaper mønstre fra barndommen inntill man ser dem og for jobbet seg igjennom det.

Ja jeg vet ikke hvorfor jeg har det sånn, men det kommer så klart at ett eller annet. Har ikke hatt det lett, så det har vel skadet meg. 

Skrevet
1 hour ago, Purple_Pixiedust said:

Ja jeg vet ikke hvorfor jeg har det sånn, men det kommer så klart at ett eller annet. Har ikke hatt det lett, så det har vel skadet meg. 

Tror generelt det er lite hensiktsmessig å snakke om hvor forferdelige mennesker folk med eufp er. Ja, noen har mønstre hvor de handler og reagerer lite hensiktsmessig både for seg selv og andre, men tenker det er viktigere å se på hvorfor man har måter å handle på som kanskje var hensiktsmessig på et tidspunkt tidlig i livet, men ikke fullt så bra i voksenlivet. Samtidig som man har et ansvar for å gjøre noe med livet sitt og/eller oppsøke hjelp slik at man får det bedre og relasjoner blir gode. Det ene utelukker ikke det andre tenker jeg.

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har ikke noe i mot folk med borderline.  På generell basis så vil diagnoser ALDRI bestemme om jeg liker et menneske eller ikke.

Anonymkode: b4a8b...657

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Tror generelt det er lite hensiktsmessig å snakke om hvor forferdelige mennesker folk med eufp er. Ja, noen har mønstre hvor de handler og reagerer lite hensiktsmessig både for seg selv og andre, men tenker det er viktigere å se på hvorfor man har måter å handle på som kanskje var hensiktsmessig på et tidspunkt tidlig i livet, men ikke fullt så bra i voksenlivet. Samtidig som man har et ansvar for å gjøre noe med livet sitt og/eller oppsøke hjelp slik at man får det bedre og relasjoner blir gode. Det ene utelukker ikke det andre tenker jeg.

Ja det er veldig viktig å oppsøke hjelp og å forsøke å jobbe med seg selv. Uansett hvilke symptomer man har på det. 

• Nyttig 1
Skrevet

Min mor har borderline, og jeg kan med sikkerhet si at hun er 60% av årsaken til at jeg nå lever et utrolig begrenset og isolert liv fylt med angst og depresjon. 

Jeg synes det er leit at hun opplevde vanskelige ting i sin oppvekst, men til syvende og sist så er ikke hennes følelser mitt ansvar å pleie. 

Hun er alltid offeret i alle situasjoner i følge seg selv. Alle andre er "onde og slemme med henne" etterhvert, selv om hun kan begynne relasjoner med å si at hun synes de samme personene er "kjempehyggelige og fantastiske". Hjelp vil hun ikke ta imot, selv om hun knapt klarer å fungere på egen hånd pga en slags barnlig mentalitet. 

Så er det misbruk av diverse rød trekant-piller og alkohol på toppen da så klart. 

Anonymkode: 313f3...901

• Liker 5
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Min mor har borderline, og jeg kan med sikkerhet si at hun er 60% av årsaken til at jeg nå lever et utrolig begrenset og isolert liv fylt med angst og depresjon. 

Jeg synes det er leit at hun opplevde vanskelige ting i sin oppvekst, men til syvende og sist så er ikke hennes følelser mitt ansvar å pleie. 

Hun er alltid offeret i alle situasjoner i følge seg selv. Alle andre er "onde og slemme med henne" etterhvert, selv om hun kan begynne relasjoner med å si at hun synes de samme personene er "kjempehyggelige og fantastiske". Hjelp vil hun ikke ta imot, selv om hun knapt klarer å fungere på egen hånd pga en slags barnlig mentalitet. 

Så er det misbruk av diverse rød trekant-piller og alkohol på toppen da så klart. 

Anonymkode: 313f3...901

Sånn oppfører søstra mi seg også. Alle er fantastiske så lenge de er enige med henne, gir henne oppmerksomhet, ikke setter noen grenser for henne og snakker henne etter kjeften, men så fort de samme menneskene slutter å jatte med så er de helt forferdelige ,dolker henne i ryggen, er falske skuespillerere osv.

Særlig psykologene og behandlerne hennes får gjennomgå hennes vrede. De første møtene så har hun tilbedt dem som guder for de er så snille  og enige med henne fordi de hører på hvor slemme alle andre er, men når de prøver å få henne til å ta noe ansvar selv og at ikke alt er alle andres feil så kan de brenne i helvete og suge pikken til djevelen. 

Jeg har ikke tall på hvor mange videoer jeg har fått på snap der hun sitter og filmer seg selv vise fingeren og rekke tunge mens hun skriker FUCK DPS *Det fulle navnet til psykologen hun tilbedte bare noen uker før*, og denne dama er snart 32 år gammel...

Anonymkode: 1d3fb...779

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.1.2022 den 17.19):

Hei . Hva er grunnen til at man ikke liker de med emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse? 

Anonymkode: a869d...07c

sikkert fordi det er vanskelig å vite hvor man har de?

• Liker 1
Skrevet
bienvilleparish skrev (12 timer siden):

Syns dere putter dere selv i offerrollen. Hører ikke noe annet enn stakkars meg. 

🤦‍♀️🙄 

Her har vi et demonstrert eksempel på det pårørende sier er problemet. Man forteller om sine følelser, kanskje til og med traumer fra forhold man har hatt til folk med borderline, og møter null empati fordi de alltid "har det verst" og ikke evner å se konsekvensene oppførselen deres har på andres liv. Dette er grunnen til at mange synes det er vanskelig å forholde seg til folk med diagnosen. 

Anonymkode: d1a0f...675

• Liker 12
  • Hjerte 1
Gjest bienvilleparish
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her har vi et demonstrert eksempel på det pårørende sier er problemet. Man forteller om sine følelser, kanskje til og med traumer fra forhold man har hatt til folk med borderline, og møter null empati fordi de alltid "har det verst" og ikke evner å se konsekvensene oppførselen deres har på andres liv. Dette er grunnen til at mange synes det er vanskelig å forholde seg til folk med diagnosen. 

Du/dere møter jo deg selv i døra når dere sier det. 

Skrevet
bienvilleparish skrev (2 timer siden):

Du/dere møter jo deg selv i døra når dere sier det. 

Det er er det du som gjør, og at du ikke har selvinnsikten til å innse det er nettopp en del av problemet.

• Liker 12
Gjest bienvilleparish
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er er det du som gjør, og at du ikke har selvinnsikten til å innse det er nettopp en del av problemet.

Du klager over at du har det så fælt som pårørende. Meg, meg, meg. Du har det jo minst like ille som den med borderline, dere får jo livet ødelagt og traumer og det som er. "stakkars meg, har det så fælt, blir ikke hørt", men du hører bare deg selv oppi det. Det er jo symptomer på borderline det. Har du blitt utredet? 

Skrevet
bienvilleparish skrev (2 timer siden):

Du klager over at du har det så fælt som pårørende. Meg, meg, meg. Du har det jo minst like ille som den med borderline, dere får jo livet ødelagt og traumer og det som er. "stakkars meg, har det så fælt, blir ikke hørt", men du hører bare deg selv oppi det. Det er jo symptomer på borderline det. Har du blitt utredet? 

Det er nesten trist å se hvor godt du illustrerer problemet her, at mange med borderline sliter kraftig med kognitiv empati. "Så pårørende påstår at de har det ille!? Det betyr at de bare tenker på seg selv!". Trist å se når folk deler historier om det å være pårørende. 

• Liker 17
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
bienvilleparish skrev (3 timer siden):

Du maler ikke akkurat et særlig bra bilde av det å ha borderline her. Det er jo slikt som dette som gjør at folk setter de med borderline i en eneste negativ bås. 

Endret av Purple_Pixiedust
  • Liker 12
Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (19 minutter siden):

Du maler ikke akkurat et særlig bra bilde av det å ha borderline her. Det er jo slikt som dette som gjør at folk setter de med borderline i en eneste negativ bås. 

Jeg må si at du bidrar som en veldig positiv motpol. Jeg var skeptisk til tråden til å begynne med, men det er tydelig at du er veldig reflektert med god selvinnsikt, og det har du helt sikkert jobbet hardt for. Bra jobba :blomst:

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg må si at du bidrar som en veldig positiv motpol. Jeg var skeptisk til tråden til å begynne med, men det er tydelig at du er veldig reflektert med god selvinnsikt, og det har du helt sikkert jobbet hardt for. Bra jobba :blomst:

Takk for det. :)

• Hjerte 1
Skrevet
bienvilleparish skrev (3 timer siden):

Det er skremmende hvor lite selvinnsikt du har. Vi pårørende må få lov til å blåse ut innimellom vi også. Vi kan ikke alltid prioritere dere, være sterke for dere og finne oss i å bli behandlet som dritt. Jeg er både psykisk syk og pårørende til både nære familiemedlemmer og venner, så jeg vet hvordan det er for begge parter, og det kan være like vanskelig å være pårørende til tider som det er å være syk selv. 

Ta ansvar for deg selv. Ta ansvar for sykdommen din. Det burde ikke være andres byrde å bære.

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.2.2022 den 17.58):

Å kalle selvskading med kniv som impulsivt, er noe av løgnene som må bort! Slike «selvmordsforsøk» er kun et sosiopatisk verktøy for å få viljen sin! De som gjør dette, de vil ikke dø, og derfor så gjør de noe som er mildt, som «et rop om hjelp» som de kaller det. Det er ikke et «rop om hjelp», men verktøy for manipulering. Hadde de ønsket å ta livet, så hadde man gått hardere til verks, uten tvil!

Hva skjer f.eks om den ustabile vet at ambulanse et utilgjengelig en kveld, f.eks man bor på et sted hvor vegen plutselig er stengt? Er det like aktuellt da, når man vet at man faktisk med stor sannsynlighet kan komme til å dø? At det ikke kommer en ambulanse i full fart for å frakte stakkaren til sykehuset, men at man sakte men sikkert vil blø ihjel?
Jeg tror nok de fleste borderlinere tar med i beregningen at de vil bli reddet, at de er i sentrum igjen, at alle tar hensyn til dem. Hva om det ikke skjer en dag? Ambulansen dukker ikke opp, folk tar ikke telefonen. Livet ebber ut. Man dør. Livet til de andre går videre. Man blir etter hvert glemt av samfunnet. Er det noe snev av slike vurderinger inne i hodet på en borderliner? At jordkloden er allerede overbefolket, og at det kun er i land som Norge at folk kan drive på slik?!  Hadde det vært i et annet land, da hadde kanskje ingen løftet øyenbrynene. Da hadde de fått tatt konsekvensene selv av valget. Men i Norge så får man lagt puter under armene, dullet inn i sympati og kos, unger får ikke nødvendig oppdragelse pga inkonsekvente foreldre. Barna får trolle på å true igjennom ønskene sine. NÅDE ELLERS. Da skjærer man over pulsåra, så blir det alvor! Så sitter familien der fullstendig lamslått og ødelagt. Sosiopati er dette egentlig, og det ødelegger livet til veldig mange! Finnes ingen unnskyldninger, og borderlinerne trenger absolutt ikke sympati, da de har full kontroll på situasjonen! Hadde folk måtte tatt konsekvensene av slik selvskading, da hadde de kanskje tenkt seg om, og ikke kjørt på med slike selvskadings-aksjoner! Istedet er familier ødelagt og splittet, ambulansetjenesten får kanskje ikke reddet andre som uforskyldt er syke eller har havnet i en ulykke, men borderlineren får oppmerksomheten hen mener at hen fortjener. Verden er syk som godtar dette!

Anonymkode: e0e3b...851

Ja er enig i dette. Er vel ofte også helsevesenet overdriver litt mye intensjonene til folk hvis de f. Eks tar for mye piller som er en veldig typisk måte å selvskade på for de med eupf, men veldig veldig sjeldent dødelig. Da kan man lure på hva var egentlig intensjonen? Hvorfor velge en så dårlig metode? Da tenker ihvertfall jeg at mange av de egentlig ikke vil dø, men de vil gi inntrykk av det sånn at de skal få hjelp. Altså det er et middel for å få hjelp og sier sjeldent noe om hvem som reelt faktisk tar selvmord. 

Anonymkode: 78b5b...bf8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ja er enig i dette. Er vel ofte også helsevesenet overdriver litt mye intensjonene til folk hvis de f. Eks tar for mye piller som er en veldig typisk måte å selvskade på for de med eupf, men veldig veldig sjeldent dødelig. Da kan man lure på hva var egentlig intensjonen? Hvorfor velge en så dårlig metode? Da tenker ihvertfall jeg at mange av de egentlig ikke vil dø, men de vil gi inntrykk av det sånn at de skal få hjelp. Altså det er et middel for å få hjelp og sier sjeldent noe om hvem som reelt faktisk tar selvmord. 

Anonymkode: 78b5b...bf8

Bestevenninnen min som har diagnosen har innrømmet at hun tidligere pleide å sette opp "selvmordsforsøkene" hennes slik at hun var garantert å bli funnet og reddet. Hun ville ikke dø, hun lengtet bare etter omsorgen og oppmerksomheten. 

Det behovet for oppmerksomhet og omsorg er fryktelig skummelt. For noen år siden hadde jeg en annen venninne med EUPF og hun hadde også gjentatte selvmordsforsøk, men hun pleide også alltid å "røpe seg selv" slik at hun ble reddet. Siste gangen hun skulle gjøre dette skjedde det en feil med døren hun hadde låst og de kom ikke til henne i tide. Jeg lurer fortsatt på om hun egentlig hadde planlagt å dø den dagen...

• Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...