Gå til innhold

Hvorfor liker ikke folk de med borderline?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg har diagnosen.. har barn og er gift og 100% jobb. Den relasjonen alt går utover er fastlegen. Ellers holder jeg alt det vonde inni meg og har en indre krig fremfor utad og overfor de jeg er veldig glad i. Er glad i legen min også, som står i hver storm med meg. Tror jeg blir godt likt av folk rundt meg fordi jeg er opptatt av at fasaden ikke sprekker. Hadde jeg vært like utfordrende som overfor legen så forstår jeg hvorfor nære relasjoner ryker. Slitsomt å stå i over tid. Verst er det vel til syvende og sist for den som har lidelsen. 

Anonymkode: a7610...2bc

Jeg hadde nok også mistet relasjoner hvis jeg lot de se meg slik min behandler gjør med store gråteanfall, hvor jeg går i lås, hvor hele verden kan rase sammen hvis jeg føler meg veldig misforstått. Men jeg er ikke ufin. En sjelden gang kan jeg komme med en anklagende kommentar, men til sammenligning med før så klarer jeg å roe ned også snakker vi om det. 

Og selvsagt hvis jeg involverte mine relasjoner i det jeg gjør når jeg drikker eller ruser meg. Noe jeg ikke gjør. Ei heller _aldri_ hvis jeg blir suicidal. 

Jeg har vært operert mange ganger pga alvorlig selvskading (mye tvang som går på å straffe meg selv pga selvhat 😕 ) og jeg sliter svært mye innvendig. Så på noen områder har jeg en ganske ekstrem versjon av borderline. Har også forsøkt å ta livet mitt flere ganger. Mtp svigninger som kommer av borderline så har jeg sluttet med det. Jeg reagerer ikke så hardt lenger (men det er ikke filleting som har utløst det) på slikt. Men jeg plages også av alvorlige depresjoner og i 2020 og i fjor var jeg veldig nær å dø av selvmord og jeg har nå skader for livet av det.

Men som venn er jeg faktisk veldig god, rolig, til å stole på og jeg er bokstavelig talt aldri i konflikt med dem. Jeg har også forsøkt å unnskylde meg for at jeg mener jeg er dårlig, men de har sagt rett ut at jeg er overhodet ikke det og at hvis jeg ikke hadde fortalt de om mine problemer så hadde de ikke merket det. Minus at de merker mine depresjoner, men jeg har bipolar lidelse også. 

Nå blottlegger jeg meg selv for å vise hvordan dette er for akkurat meg. Jeg har tett kontakt med helsevesenet, men jeg er høflig og stort sett rolig. Men innimellom blir jeg tvangsinnlagt pga sammenbrudd under rus. Har ruslidelse også. 

Mine venninner kan si absolutt alt til meg, og jeg ville gått gjennom ild og vann for de og det vet de. Det som for dem er vondt er jo at de vet jeg har det vondt, men det er mer at de kan bli bekymret når jeg er alvorlig deprimert. Hvis jeg i det hele tatt sier til de at jeg er det. 

Dette er jo da et eksempel på en måte å ha borderline på. Jeg ER ekstrem på enkelte områder og det ser jeg helt klart. Men jeg ser også hvor jeg IKKE har problemer, og at jeg faktisk er en stødig og god venn som ikke sliter de ut. 

Håper ikke dette vil utløse hets av noe slag. Jeg velger å vise hvordan jeg faktisk kan slite på noen områder, samtidig som at jeg relasjonelt sett ikke er en energityv på noen måte. 

Dette er EN nyanse. Så finnes det 250 andre. 😊 

Har forøvrig blitt mye bedre for alt i løpet av de siste par årene. Takket være en fantastisk behandler. Som jeg innimellom er uenig med. :)

Involverer for øvrig ikke venner i selvskading heller. Forteller de ikke om det.

Endret av Purple_Pixiedust
  • Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er ikke riktig at noen skal måtte ta på seg skylden for andres oppførsel heller og være en søppelbøtte for alle som har hatt noe med denne diagnose å gjøre.

Anonymkode: ff863...6cc

Det er det nok få som mener. Problemet er når folk stiller generelle spørsmål om folks erfaringer med borderline, får svar, og ikke validerer andres erfaringer.

Anonymkode: d1a0f...675

• Liker 1
Gjest AnomynBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.1.2022 den 17.19):

Hei . Hva er grunnen til at man ikke liker de med emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse? 

Anonymkode: a869d...07c

Jeg liker de jo. 

Men jeg setter grenser for meg selv. Blir det i overkant mye drama kan jeg trekke meg litt unna. Når den syke har en bedre periode kan vi finne på mer sammen igjen. 

Når en person har en så ekstremt vond sykdom å forholde seg til, kreves det av meg at jeg er rolig, ikke tar meg nær av noe og ikke tar hens problemer innover meg. 

Men klart, jeg kan bli sint om hen går for langt. Da sier jeg som sant er; jeg må ha en pause nå og du må gå til legen. Men jeg fortsatt glad i deg, husk det. 

Skrevet

Synes de ofte er hyggelige.

Skrevet (endret)

Vet hvorfor denne teksten ble laget, men vil ikke si annet enn ordet borderline, og vokalisten har ikke lidelsen.

Teksten oversatt til norsk: 

Hver natt
før jeg sover, en skjelving nedover ryggraden
tankene mine justere
Hva kan jeg gjøre for å få deg til å lytte?

Som et nordlys
Du danser over hver grense som
passerer hvert tegn
mellom virkelighet og fiksjon

Agnete - Icebreaker (Norway) 2016 Eurovision Song Contest - YouTube

Anonymkode: 2e9c1...65a

Teksten er forkortet i henhold til reglene om opphavsrett. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (På 1.2.2022 den 16.04):

Det høres veldig tungt ut. 

Vil hun ikke gå i behandling? 

Hun har gått til behandling i 15 år, ser ikke ut som det hjelper!

Anonymkode: 7dcef...eef

Skrevet

Fordi det er umulig å forholde seg til ustabile folk. Eksen min hadde borderline, alt var svart hvitt, han klikket av ingenting, en dag var jeg fantastisk, den neste verdens verste person. En emosjonell berg og dal bane jeg ikke gadd å være med på.

Anonymkode: 2b010...086

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hun har gått til behandling i 15 år, ser ikke ut som det hjelper!

Anonymkode: 7dcef...eef

Det var trist. Det er jo dessverre ikke alle som blir bedre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.1.2022 den 17.19):

Hei . Hva er grunnen til at man ikke liker de med emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse? 

Gjør man ikke det? Det var da voldsom til generalisering, TS? Nå kjenner jeg ingen med borderline (som jeg vet om), men jeg vet at når man har en diagnose så trenger man ikke å oppfylle alle symptomene. Så to mennesker med borderline kan jo da ha veldig forskjellige symptomer fra hverandre. Og med forskjellige personligheter, kan de jo være totalt forskjellige å forholde seg til. Jeg tenker at man kan jo gi det en sjans. Men at uttrykket emosjonelt ustabilt er såpass skremmende at jeg nok ikke ville inngått et forhold med vedkommende. Heller ikke da jeg ser at diagnosen ligger i samme kategori som psykopater/narsissister uten at jeg vet hvorfor.

Anonymkode: 8685e...886

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.1.2022 den 17.21):

Fikse hva? Det er en diagnose. Hva kan de fikse? Eneste som finnes er medisiner som demper symptomene og STEPPS. TS

Fullfører man behandlingsløpet som er anbefalt personer med denne diagnosen, så kan man bli så godt som "frisk". Finnes flere med denne diagnosen, som har jobbet ekstremt hardt og godt med seg selv, og er så og si friske i dag. Så dette blir jo litt feil å si. 

"Fikse" - borderline er jo en personlighetsforstyrrelse, det er mye som trenger å "fikses". Personligheten er bristet og svekket, og man mangler tydelig innsikt og empati. 

• Liker 1
Skrevet
Rosatoast skrev (5 minutter siden):

og man mangler tydelig innsikt og empati. 

Hvordan kan man fikse noen uten selvinnsikt? 🤔 "Du trenger hjelp" "Hvem, jeg? Selv om jeg har borderline, så fungerer jeg jo helt fint og det går jo ikke ut over andre enn meg selv "

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Hvorfor jeg personlig ikke liker mennesker med denne type forstyrrelse i sinnet, er fordi de jeg har møtt mangler i hovedsak all selvinnsikt, de rettferdiggjør handlingene sine, de er utrolig selvmedlidende, har null forståelse/empati, oppmerksomhetssyke (typisk å skrike at man tar selvmord, også finner man de glade og fornøyd i sofaen), manipulerende. Evner ikke å ta til seg behandling, fordi de er ikke noe "galt" med dem etc etc...

Mye jeg kan skrive her, dette er mine erfaringer ifh personer med denne personlighetsforstyrrelsen, og jeg har erfaring med at flesteparten av dem er klin like ifh personlighetstrekkene deres, som jeg beskriver ovenfor. Veldig slitsomt og faktisk umulig å forholde seg til, de jeg har vært rundt hadde fått det mye bedre hvis de fikk selvinnsikt, og sluttet å legge skylden på alt og alle rundt dem. Hun ene vet jeg mistet alle vennene sine, samt familiemedlemmer siden hun hele tiden sendte tekstmeldinger om at hun skulle ta livet sitt, det var faen ikke måte på. Folk løp i full fart og mistet alt de hadde i hendene for hun, så sitter hun der blid og fornøyd "åja har jeg sendt det.. ehe" 

Endret av Rosatoast
  • Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvordan kan man fikse noen uten selvinnsikt? 🤔 "Du trenger hjelp" "Hvem, jeg? Selv om jeg har borderline, så fungerer jeg jo helt fint og det går jo ikke ut over andre enn meg selv "

Var det et reelt spørsmål til meg, eller var dette retorisk? 
Tror vel alle forstår at uten selvinnsikt, kommer aldri et menneske som sliter - til å se bedring. Det gjelder alt annet her i livet også, mennesker med selvinnsikt er de hyggeligste å være rundt, mener nå jeg. Det er fordi de ser godt hvordan de oppfører seg og er, utad. Dermed blir det lite konflikter etc.  

Merk; fult oppegående/fungerende folk.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Gjør man ikke det? Det var da voldsom til generalisering, TS? Nå kjenner jeg ingen med borderline (som jeg vet om), men jeg vet at når man har en diagnose så trenger man ikke å oppfylle alle symptomene. Så to mennesker med borderline kan jo da ha veldig forskjellige symptomer fra hverandre. Og med forskjellige personligheter, kan de jo være totalt forskjellige å forholde seg til. Jeg tenker at man kan jo gi det en sjans. Men at uttrykket emosjonelt ustabilt er såpass skremmende at jeg nok ikke ville inngått et forhold med vedkommende. Heller ikke da jeg ser at diagnosen ligger i samme kategori som psykopater/narsissister uten at jeg vet hvorfor.

Jeg skjønner hvorfor når jeg vet hvordan noen med borderline er mot sine medmennesker. Men jeg skjønner det overhodet ikke når det kommer til de som har mildere eller andre typer symptomer som ikke går på å manipulere og slite ut de rundt seg. 

Men jeg er enig i det du skriver. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.1.2022 den 22.20):

Hm, sant. Når jeg har nedturer så blir jeg veldig frekk, sur og krangler med de jeg er i relasjon med. Og sårer dem dessverre. Men i gode perioder er jeg veldig snill. TS

Ja, så relasjoner er ikke bare en dans på roser likevel. Her bekrefter du mye som blir sagt, selv om du først blir sint på folk som skriver negativt rundt dette, og sier at "slik har ikke jeg det". Men nå er det visst slik likevel.

Typisk borderline det også uavhengig "grad", så sliter alle med denne diagnosen, med manglende selvinnsikt.

Anonymkode: 26035...7fa

• Liker 10
Annonse
Skrevet

Jeg har også en venninne med borderline.  Jeg har ikke energien til all den ustabiliteten. Det er slitsomt å ikke kunne treffe en person uten å vite om det blir masse drama eller hyggelig. All den uforutsigbarheten. Hun har null selvinnsikt, er veldig selvsentrert og blir veldig fornærmet om jeg ikke mener det samme som henne og blåser selv den minste ting opp.  Det er for slitsomt.  

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, så relasjoner er ikke bare en dans på roser likevel. Her bekrefter du mye som blir sagt, selv om du først blir sint på folk som skriver negativt rundt dette, og sier at "slik har ikke jeg det". Men nå er det visst slik likevel.

Typisk borderline det også uavhengig "grad", så sliter alle med denne diagnosen, med manglende selvinnsikt.

Anonymkode: 26035...7fa

Ifølge min behandler så handler min dårlige selvinnsikt om at jeg tror alle ser meg like negativt som jeg ser meg selv. Pga jeg har et ekstremt selvhat, og min svekkede mentaliseringsevne går på at jeg tror folk ser meg utenfra slik jeg ser meg selv innenfra. 

Derimot er jeg faktisk god på å se mine mangler, hvordan jeg fungerer osv. 

Det er jo nettopp pga min behandler og mine venner sine tilbakemeldinger at jeg vet at jeg ikke er dårlig eller slitsom mot dem. Jeg er faktisk overkritisk og har unnskyldt meg til mine venner, men så har de svart med at de ser det ikke slik jeg gjør. 

Så igjen, det er mange nyanser! 😊

Man kan slite med kronisk suicidalitet, selvskading, tomhet, redsel for å være alene, impulsive tanker og reaksjoner på ytre belastninger, som da gir grunnlag for borderline. Men også UTEN å ha et humør som skifter gjennom dagen, som går fra hat til elsk mot sine relasjoner fra en dag til en annen, som ikke truer med selvmord eller selvskading for å unngå å bli forlatt (for min del har jeg funnet meg i å bli mishandlet for å ikke bli forlatt), som ikke eksploderer i sinne eller manipulerer. 

Det er 250 (!) Måter å ha borderline på. Da skjønner man jo at det er store inviduelle forskjeller. 

Jeg hadde for øvrig ikke ønsket å være kjæreste med meg selv altså. Men ikke pga manipulering, skiftende humør, trusler etc. Men jeg har mye annet og jeg kan ikke se at noen ville ønsket meg. Men så påstår behandler og venner at jeg er alt for hard mot meg selv. Så min dårlige selvinnsikt er Ifølge de rundt meg faktisk at jeg tror alle ser alt det stygge jeg ser selv. 

• Hjerte 1
Skrevet
1 hour ago, Rosatoast said:

Fullfører man behandlingsløpet som er anbefalt personer med denne diagnosen, så kan man bli så godt som "frisk". Finnes flere med denne diagnosen, som har jobbet ekstremt hardt og godt med seg selv, og er så og si friske i dag. Så dette blir jo litt feil å si. 

"Fikse" - borderline er jo en personlighetsforstyrrelse, det er mye som trenger å "fikses". Personligheten er bristet og svekket, og man mangler tydelig innsikt og empati. 

Manglende empati er ikke en del av diagnosen.

Anonymkode: ff863...6cc

• Liker 7
Skrevet

Tråden er ryddet for innhold med opphavsrett. 

Perelandra, mod  

Skrevet
Rosatoast skrev (22 timer siden):

Hvorfor jeg personlig ikke liker mennesker med denne type forstyrrelse i sinnet, er fordi de jeg har møtt mangler i hovedsak all selvinnsikt, de rettferdiggjør handlingene sine, de er utrolig selvmedlidende, har null forståelse/empati, oppmerksomhetssyke (typisk å skrike at man tar selvmord, også finner man de glade og fornøyd i sofaen), manipulerende. Evner ikke å ta til seg behandling, fordi de er ikke noe "galt" med dem etc etc...

Mye jeg kan skrive her, dette er mine erfaringer ifh personer med denne personlighetsforstyrrelsen, og jeg har erfaring med at flesteparten av dem er klin like ifh personlighetstrekkene deres, som jeg beskriver ovenfor. Veldig slitsomt og faktisk umulig å forholde seg til, de jeg har vært rundt hadde fått det mye bedre hvis de fikk selvinnsikt, og sluttet å legge skylden på alt og alle rundt dem. Hun ene vet jeg mistet alle vennene sine, samt familiemedlemmer siden hun hele tiden sendte tekstmeldinger om at hun skulle ta livet sitt, det var faen ikke måte på. Folk løp i full fart og mistet alt de hadde i hendene for hun, så sitter hun der blid og fornøyd "åja har jeg sendt det.. ehe" 

Det er min erfaring også. I tillegg er de jeg har møtt ekstremt glad i å fortelle at de stort sett blir oftere utnyttet enn at de selv utnytter, og fullstendig ute av stand til å ta hensyn til at de skader sine nærmeste med selvmordsforsøk, selvskading, rus osv.

Anonymkode: 1d3fb...779

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...