Gå til innhold

Hvorfor har jeg rulle R når min bror og søster, mor og far har skarre R?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min søster rullet på R'n før, men hun sluttet med det. De alle snakker med skarre R. Hvorfor gjør ikke jeg det, jeg har prøvd å begynne med det men da høres jeg bare dum ut. Jeg får det ikke til så må bare ha min rulle R, slik R som dere har i Oslo. Min bestefar hadde vanlig R og jeg var mye hos han som liten, er vel derfor, men hvordan skal jeg få til den skarre R'n når jeg snakker? Hvordan gjør dere det? Ikke at det er så viktig egentlig, men noen ganger bare vil jeg ha Skarre R.

Anonymkode: a84aa...4df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dialekter kan være en snodig ting. Ikke alltid man kan styre det så godt selv som man skulle tro. Det sitter i hodet vårt.

Har selv en kompis med østlandsdialekt. Han er oppvokst på Sørlandet, men bodde 1-2 år i Oslo da han var 5-6 år. Moren fra Stavanger og faren Bergen. Han aner ikke hvorfor han snakker Oslo dialekt fortsatt som voksen.

Og så har du dem som knoter ufrivillig mellom dialekter alt etter hvem de snakker med, men også bytter på dialekter med en og samme person.

Dette er et kjent fenomen blant mange, så du er ihvertfall ikke uvanlig:)

Anonymkode: 0f7b6...74e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele min familie er fra Sørlandet. Her er vi født og oppvokst i alle generasjoner, og reiser knapt utenfor grensene 😂 Min niese snakker også med rulle R. Hun gikk i en barnehage hvor de fleste voksne på avdelingen rullet, og det var også andre barn som begynte å rulle. 

Anonymkode: 4caf1...fd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...