Gå til innhold

Kjøpe hest

Fremhevede innlegg

Gjest Bygdetroll
Skrevet

Greide å legge den der ut med et uhell sorry

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke sant. Du og barnefaren har bare ringtes midt på natten og avtalt dette kjapt? Mhm.

Anonymkode: 6f391...818

Ja 

Anonymkode: 9072e...459

Skrevet

Nå har jeg lest alle sidene, forberedte meg på å skrive et langt, seriøst svar om hvordan datteren din ikke er gammel nok og at hun bør fortsette med fôrhest og rideskole noen år til, men så innså jeg at hele denne tråden er kødd såååå...

Anonymkode: ad318...643

Skrevet

Ryddet for avsporing, brukerdebatt, innlegg kun bestående av bilde og siteringer av slettede innlegg.

- Rhodiola, mod.

Skrevet

Jeg syns det er veldig ungt for et så stort ansvar. Jeg var 16 og hadde ridd i 6 år (og hatt hester på fôr) før jeg kjøpte hest. Jeg syns egentlig 14-15 er minimumsalder, det er utrolig mye ansvar hver eneste dag. 

Anonymkode: 325c1...218

Skrevet

Det er selvsagt ingen som midt på natta sitter å funderer på om datteren skal få egen hest, plutselig kommer på at det hadde vært bedre å ha hest hos pappaen som bor tre timer unna, ringer far (fortsatt midt på natta) og en time eller to etterpå er det bestemt at jenta skal flytte til far og nå få egen hest. Dette blir for dumt. 

Men for å svare seriøst, i fall andre snubler over denne tråden: 

• Husk at det er dyrt med hest, både å kjøpe den og å holde den. For at jenta skal kunne fortsette å utvikle seg, så trenger hun ridetimer og instruksjon, og hesten trenger stallplass, fôr, veterinær, utstyr og så videre. Før man går til innkjøp av en hest må man være sikker på at man har råd. Det er som regel snakk om adskillelse tusenlapper hver måned. 

• Hest er ganske altoppslukende og tar mye tid. Et barn kan ønske seg hest uten å forstå hva det faktisk innebærer - nemlig å være i stallen hver eneste dag. I tillegg endrer interesser seg for mange i den alderen. Dette må man ta på alvor, og tenke igjennom før man får egen hest. 

• En tolvåring skal absolutt ikke ha eneansvaret for en hest. Et barn kan ha «egen» hest hvis barnet har god oppfølging av erfarne voksne, men det er en absolutt forutsetning. At mammaen tror man er en slags Wendy-figur (for de hestejentene som tar den referansen), med en eller annen sjette sans som forstår alle dyr, kan håndtere de vanskeligere hestene og kan føle at de er syke (😂) holder altså ikke. Uansett hvor flink hun måtte være, så er hun et barn. Barn er ikke ferdig utviklet, og skal derfor ikke være alene om ansvaret. De bør heller ikke holde på i stallen helt alene eller ri alene. 

• Jeg synes ikke det er noe å skryte av at du lar ditt barn holde på med en farlig hest, som steiler og løper ut med henne. Om hesten virkelig er vanskelig eller om den bare er for vanskelig for henne, er mindre relevant. Hun må av den hesten før hun blir skadet! At ingen rundt henne ser at dette er en utrolig dårlig ide, er vel et tegn på at hun absolutt ikke har de rette ressursene rundt seg for å få egen hest. 

Anonymkode: cd729...90e

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

• En tolvåring skal absolutt ikke ha eneansvaret for en hest. Et barn kan ha «egen» hest hvis barnet har god oppfølging av erfarne voksne, men det er en absolutt forutsetning. At mammaen tror man er en slags Wendy-figur (for de hestejentene som tar den referansen), med en eller annen sjette sans som forstår alle dyr, kan håndtere de vanskeligere hestene og kan føle at de er syke (😂) holder altså ikke. Uansett hvor flink hun måtte være, så er hun et barn. Barn er ikke ferdig utviklet, og skal derfor ikke være alene om ansvaret. De bør heller ikke holde på i stallen helt alene eller ri alene. 

Kan skrive under på dette!

Hilsen ei som fikk egen hest som 13-åring, men siden verken foreldrene mine eller jeg hadde peiling på hest så var det en vrang og uskolert merr som hadde gått som avlshoppe i alle år. Kjempevanskelig og demotiverende hest å starte med, følte meg helt helt alene om det, for det var jeg jo.

Anonymkode: d5399...d2c

Skrevet (endret)

Kødd

Endret av Mt3
Skrevet

Hadde tenkt til å skrive et seriøst svar, men ser at dette mest sannsynlig bare er tull. 

Datteren min på 12 har egen ponni, men både jeg og faren er erfarne og har eid hester i mange år, vi er med henne daglig og har hovedansvar for fóring og annet som hun er for ung til å ha ansvar for. Å gi en hest til et barn hvor ingen av foreldrene er erfarne er uansvarlig og kan være farlig. Hester er store dyr og selv små ponnier er utrolig sterke. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1/30/2022 den 2.30):

Hei jeg tenker på å kjøpe hest til datteren min på 12 1/2 år henne har ridd i 2 år til sommeren men kan veldig mye. Hun har hest på for og hopper 70 cm. Hva tenker dere? Jeg har ikke erfaring

Anonymkode: 9072e...459

Jeg ville latt henne leie på fôr frem til konfirmasjon. Det er den alderen som kan si noe om hun vil fortsette eller falle fra. Da kan hun også bidra litt med penger til kjøp av hest.

Skal dere kjøpe en spranghest som er skadefri og samtidig være en god lærerhest noen år så må dere opp med store summer. Da er det greit å vite interessen fortsatt er der som den er nå. 

Anonymkode: d368b...c60

Skrevet

Dersom du ikke kan noe særlig om hest, må du forsikre deg om at det er andre voksne på stallen som kan hest og som kan ta ansvar. Barn skal i følge dyrevelferdsloven være over 16 år for å ansvar for dyr.

Dersom dette er på plass - og du har råd så er det kjempegøy å ha hest.. personlig ville jeg aldri latt barnet mitt håndtere en så ung hest som dere har i dag- og heller ikke latt en tolvåring ha håndtert hesten min.. om dere kjøper en hest så rådfør deg med noen som har god peiling på hest..

Anonymkode: c8c65...6bc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...