AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #1 Skrevet 30. januar 2022 Hei jeg tenker på å kjøpe hest til datteren min på 12 1/2 år henne har ridd i 2 år til sommeren men kan veldig mye. Hun har hest på for og hopper 70 cm. Hva tenker dere? Jeg har ikke erfaring Anonymkode: 9072e...459
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #2 Skrevet 30. januar 2022 Hun kan jo kanskje få en hest da AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hei jeg tenker på å kjøpe hest til datteren min på 12 1/2 år henne har ridd i 2 år til sommeren men kan veldig mye. Hun har hest på for og hopper 70 cm. Hva tenker dere? Jeg har ikke erfaring Anonymkode: 9072e...459 Forresten er hesten henne har på for en veldig vannskelig hest, en ungehest på 4 år. Han steiler og løpet ut og sånt og er veldig kranglete Anonymkode: 9072e...459
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #3 Skrevet 30. januar 2022 Jeg ville ikke gjort det. Så unge barn bør ikke ha hest uten foreldre eller andre nære med mye kunnskap som følger nøye opp. Å eie hest er krevende. Jeg har vært hesteeier i 20 år og jobber som hovslager. Ser veldig mye dårlig hestehold der barn har ansvaret og foreldre ikke har peiling. Anonymkode: 38eb2...f30 10
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #4 Skrevet 30. januar 2022 Onkelen min har hatt hest i sikkert 30 år så han kan hjelpe og hun har noen venner som ikke har kunne noe om hest og ikke foreldrene heller men bare har fått hest og det har gått bra med de hestene Anonymkode: 9072e...459 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #5 Skrevet 30. januar 2022 Jeg personlig hadde ikke villet kjøpt hest til mitt barn i den alderen der. De er ikke gamle nok til å tenke på konsekvenser og ta vare på en hest uten kyndig voksenveiledning. Det er utrolig mye ansvar. Oppfølging av riktig foring, hovstell, når hesten blir syk/skadet ( som dem fleste blir en eller annen gangen). Det er stor forskjell på å være forrytter iforhold til det å ha det daglige ansvaret. Anonymkode: 176d6...cbe 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #6 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg personlig hadde ikke villet kjøpt hest til mitt barn i den alderen der. De er ikke gamle nok til å tenke på konsekvenser og ta vare på en hest uten kyndig voksenveiledning. Det er utrolig mye ansvar. Oppfølging av riktig foring, hovstell, når hesten blir syk/skadet ( som dem fleste blir en eller annen gangen). Det er stor forskjell på å være forrytter iforhold til det å ha det daglige ansvaret. Anonymkode: 176d6...cbe Når hun er der har hun ansvar helt alene og hun kan masse om foring og hovstell og henne har lyst til å bli dyrlege så hun øver på forhesten sin for å se om han er skada eller har hatt sykdommrr eller noe. Hun har funnet ut på hester hvis de er syke Anonymkode: 9072e...459
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #7 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Forresten er hesten henne har på for en veldig vannskelig hest, en ungehest på 4 år. Han steiler og løpet ut og sånt og er veldig kranglete Anonymkode: 9072e...459 Ridningen er bare en brøkdel av det å eie en hest. Bonusen. Hun kan masse bakkearbeid og andre ting også ikke bare ridningen Anonymkode: 9072e...459 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #8 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Onkelen min har hatt hest i sikkert 30 år så han kan hjelpe og hun har noen venner som ikke har kunne noe om hest og ikke foreldrene heller men bare har fått hest og det har gått bra med de hestene Anonymkode: 9072e...459 Du sier jo selv at du ikke har peiling på hest, så hvordan kan du bedømme hva som er god hestevelferd eller hvor flink din datter er til å ri? 2 års erfaring med hest er lite, og å være ansvarlig for en hest innebærer mye mer enn å bare frese rundt å ri og styre på. Det minste en bør forvente utover å mestre hesten i alle gangarter og i ulike situasjoner, er grunnleggende kompetanse innen sykdomslære, fóring og generelt dyrehold. Det er stor forskjell på å holde en hest i live og å forvalte den på en god og forsvarlig måte. En unge på 12 år skal ikke ha en egen hest dersom det ikke er hestevante voksne inne i bildet. Dvs at enten en av dere foreldre kan hest, eller at hesten står oppstallet på en stall hvor det finnes erfarne folk som er villige til å følge opp hest og barn. Et barn alene er ikke utviklet nok til å kunne ha ansvaret selv og mangler totalt forutsetningene for å kunne gjøre konsekvensanalyse av potensielt farlige situasjoner. Anonymkode: 6f391...818 8
Lorieen Skrevet 30. januar 2022 #9 Skrevet 30. januar 2022 Dersom ingen av dere foreldre har peiling på hest, ville jeg ventet et par år. Hun er veldig ung, og interessene hennes kan endre seg. Få en hestekyndig person med når dere skal prøve hester til henne, f.eks ridelærer eller hun som eier fôrhesten. Aldri kjøp en hest uprøvd eller uten veterinærattest. Å ha hest er veldig dyrt, og det er et stort ansvar. Den skal ha mosjon regelmessig og stell og mat hver dag, uansett hva. Tenk over om det er et ansvar du er villig til å ta på deg hvis tolvåringen plutselig går lei. 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #10 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du sier jo selv at du ikke har peiling på hest, så hvordan kan du bedømme hva som er god hestevelferd eller hvor flink din datter er til å ri? 2 års erfaring med hest er lite, og å være ansvarlig for en hest innebærer mye mer enn å bare frese rundt å ri og styre på. Det minste en bør forvente utover å mestre hesten i alle gangarter og i ulike situasjoner, er grunnleggende kompetanse innen sykdomslære, fóring og generelt dyrehold. Det er stor forskjell på å holde en hest i live og å forvalte den på en god og forsvarlig måte. En unge på 12 år skal ikke ha en egen hest dersom det ikke er hestevante voksne inne i bildet. Dvs at enten en av dere foreldre kan hest, eller at hesten står oppstallet på en stall hvor det finnes erfarne folk som er villige til å følge opp hest og barn. Et barn alene er ikke utviklet nok til å kunne ha ansvaret selv og mangler totalt forutsetningene for å kunne gjøre konsekvensanalyse av potensielt farlige situasjoner. Anonymkode: 6f391...818 Hun vet at det er mye mer enn ridning å ha en hest og det er veldig mange som er flinke med hest som har sagt at hun er veldig flink og forstår dem og har talent for å ri og henne kan masse om foring og sykdommer og sånt. Henne har kunnskap ingen dyrehold siden vi har hatt hund i alle år, jeg vet det og ha hund oh hest ikke er det samme men fortsatt. Henne mestres alle gangarter. Anonymkode: 9072e...459
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #11 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Forresten er hesten henne har på for en veldig vannskelig hest, en ungehest på 4 år. Han steiler og løpet ut og sånt og er veldig kranglete Anonymkode: 9072e...459 Du har ikke tenkt på at grunnen til at hesten oppfører seg som den gjør er at den blir håndtert av en uerfaren ungjente på 12 år? Dyr er ikke dummere enn at de skjønner når de kan ta styringen. Anonymkode: 6f391...818 3 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #12 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hun vet at det er mye mer enn ridning å ha en hest og det er veldig mange som er flinke med hest som har sagt at hun er veldig flink og forstår dem og har talent for å ri og henne kan masse om foring og sykdommer og sånt. Henne har kunnskap ingen dyrehold siden vi har hatt hund i alle år, jeg vet det og ha hund oh hest ikke er det samme men fortsatt. Henne mestres alle gangarter. Anonymkode: 9072e...459 Min datter er 12 år og er oppvokst med hest, siden jeg både jobber med hest og har eid hester i en årrekke. Hun kan likevel ikke nok til at jeg ville latt henne hatt ansvaret for stallen i en dag alene… Hest er svært krevende og krever enormt mye kunnskap. Et så ungt barn har ikke evnen til å ta godt vare på en hest uten meget tett oppfølging. Anonymkode: 38eb2...f30 2
Twinklelittlestar Skrevet 30. januar 2022 #13 Skrevet 30. januar 2022 (endret) Har selv eid hester før og det er kjempe masse jobb. Og veldig mye ansvar. Hesten må få stell og mat og vann hver dag. Må trenes hver dag osv. Må stå ute et par timer hver dag og inn I stallen I gjen om hesten skal stå på boks. Det blir lite tid til andre ting når man har hest. Det er en veldig fin hobby, men det er kjempe mye ansvar. det er ikke sånn at du kan våkne opp en dag og si at "nei I dag orker jeg ikke og reise til stallen" hesten trenger stell og omsorg hver dag. Det blir litt som og få et nytt familiemedlem, det er koselig og hyggelig men somsagt et veldig stort ansvar. Med hest så setter man livet sitt litt på vent og det blir ikke tid til så mye annet en og være i stallen. Hesten kan bli syk da må vetrinær komme. Hesten må ha nye sko ved gjevne mellomrom, hesten må ha utstyr, og utstyr må også ordnes og tas godt vare på. Ikke bare er det mye ansvar og tidskrevende, men veldig dyrt også. Siden hun bare har ridd I 2 år så bør du vente med og kjøpe hest til hun. Kanskje bedre og bli fôrrytter flere ganger I uka for og se det ann mer. Er du hesteintressert du da? Du er jo foresatt og er jo greit at du vet litt om hest om du ønsker og kjøpe hest. Du skal jo følge opp..om du som forelder ikke vet noe om hest så bør du sette deg inn I det og lære om alt som har med hest og gjøre før du kjøper hest! Du er ansvarlig. Endret 30. januar 2022 av Twinklelittlestar
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #14 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du har ikke tenkt på at grunnen til at hesten oppfører seg som den gjør er at den blir håndtert av en uerfaren ungjente på 12 år? Dyr er ikke dummere enn at de skjønner når de kan ta styringen. Anonymkode: 6f391...818 Du vet ingenting om henne så du kan ikke si at henne er uerfaren Anonymkode: 9072e...459
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #15 Skrevet 30. januar 2022 Twinklelittlestar skrev (3 minutter siden): Har selv eid hester før og det er kjempe masse jobb. Og veldig mye ansvar. Hesten må få stell og mat og vann hver dag. Må trenes hver dag osv. Må stå ute et par timer hver dag og inn I stallen I gjen om hesten skal stå på boks. Det blir lite tid til andre ting når man har hest. Det er en veldig fin hobby, men det er kjempe mye ansvar. det er ikke sånn at du kan våkne opp en dag og si at "nei I dag orker jeg ikke og reise til stallen" hesten trenger stell og omsorg hver dag. Det blir litt som og få et nytt familiemedlem, det er koselig og hyggelig men somsagt et veldig stort ansvar. Med hest så setter man livet sitt litt på vent og det blir ikke tid til så mye annet en og være i stallen. Hesten kan bli syk da må vetrinær komme. Hesten må ha nye sko ved gjevne mellomrom, hesten må ha utstyr, og utstyr må også ordnes og tas godt vare på. Ikke bare er det mye ansvar og tidskrevende, men veldig dyrt også. Siden hun bare har ridd I 2 år så bør du vente med og kjøpe hest til hun. Kanskje bedre og bli fôrrytter flere ganger I uka for og se det ann mer. Er du hesteintressert du da? Du er jo foresatt og er jo greit at du vet litt om hest om du ønsker og kjøpe hest. Du skal jo følge opp.. Vet litt men ikke så mye om hest, hvis det blir noe av så skal den stå på en stall, hun er forrytter 4-5 ganger i uka Anonymkode: 9072e...459
Twinklelittlestar Skrevet 30. januar 2022 #16 Skrevet 30. januar 2022 Just now, AnonymBruker said: Vet litt men ikke så mye om hest, hvis det blir noe av så skal den stå på en stall, hun er forrytter 4-5 ganger i uka Anonymkode: 9072e...459 Det er bra at hun er fôrrytter. Men om du ikke vet hva det vil si og eie en hest, så bør du lære deg om hvordan det er før du kjøper hesten. Du er den som kommer til og bli ansvarlig for hesten. Så det er veldig viktig at du lærer deg om hest og hva det vil si og ansvaret det innebærer av og ha hest. Hester er smarte dyr. Og det kreves masse arbeid I stallen og stell og eie en hest. Hun har ikke ridd mye bare 2 år og det er mye annet en bare og ri man må lære seg når man har hest. Man må også kunne klare og håndtere og lese hesten.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #17 Skrevet 30. januar 2022 Twinklelittlestar skrev (1 minutt siden): Det er bra at hun er fôrrytter. Men om du ikke vet hva det vil si og eie en hest, så bør du lære deg om hvordan det er før du kjøper hesten. Du er den som kommer til og bli ansvarlig for hesten. Så det er veldig viktig at du lærer deg om hest og hva det vil si og ansvaret det innebærer av og ha hest. Hester er smarte dyr. Og det kreves masse arbeid I stallen og stell og eie en hest. Hun har ikke ridd mye bare 2 år og det er mye annet en bare og ri man må lære seg når man har hest. Man må også kunne klare og håndtere og lese hesten. Hun kan mye annent enn å ri også, hun leser hester veldig godt faktisk. Anonymkode: 9072e...459
Twinklelittlestar Skrevet 30. januar 2022 #18 Skrevet 30. januar 2022 Just now, AnonymBruker said: Hun kan mye annent enn å ri også, hun leser hester veldig godt faktisk. Anonymkode: 9072e...459 Det hjelper ikke. Du kan ingenting om hest og du er ansvarlig for hesten. Et barn kan ikke håndtere en hest alene uten hjelp fra foresatte. 6
Twinklelittlestar Skrevet 30. januar 2022 #19 Skrevet 30. januar 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: 1 hour ago, AnonymBruker said: Hei jeg tenker på å kjøpe hest til datteren min på 12 1/2 år henne har ridd i 2 år til sommeren men kan veldig mye. Hun har hest på for og hopper 70 cm. Hva tenker dere? Jeg har ikke erfaring Anonymkode: 9072e...459 Forresten er hesten henne har på for en veldig vannskelig hest, en ungehest på 4 år. Han steiler og løpet ut og sånt og er veldig kranglete Anonymkode: 9072e...459 Hvorfor diskuterer du med deg selv?
Lorieen Skrevet 30. januar 2022 #20 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hun kan mye annent enn å ri også, hun leser hester veldig godt faktisk. Anonymkode: 9072e...459 Det er flott. Om hesteinteressen vedvarer, vil hun nok bli en god og erfaren hesteeier en dag. Men hun er for ung til det ansvaret nå. Særlig fordi hun ikke har foreldre med erfaring/kunnskap. Jeg har ridd siden jeg var ni og eid egne hester hele livet siden jeg var fjorten, men jeg kjøper ikke egen hest til min 2009-jente ennå. Det er hun for ung til.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå