AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #21 Del Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg trodde jeg var flink i engelsk. Det var før jeg ble kjent med noen fra Liverpool. Hvor går egentlig grensen mellom dialekt og språk? Når de bruker 100% scouse er det fullstendig uforståelig. Det er ikke likt "vanlig" engelsk i det hele tatt. Anonymkode: b092e...990 Det er ikke mulig å sette en helt fastbestemt grense, da språk og overgangen mellom dem er flytende. Et velkjent ordtak er "Et språk er en dialekt med en hær og en marine." Anonymkode: 74eed...223 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommer2464 Skrevet 28. januar 2022 Forfatter #22 Del Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Skotsk er jo også en engelsk dialekt. (Om vi ikke snakker om språkene Scots eller skotskgælisk.) Anonymkode: 74eed...223 Kunne kanskje ha skrevet de forskjellige dialektene i England jeg endrer den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 28. januar 2022 #23 Del Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skotsk er britisk, akkurat som at norsk er skandinavisk. Enig i at det er en kul dialekt stort sett! Anonymkode: 74eed...223 Javel, men vi går jo ikke rundt og sier vi "snakker skandinavisk". Vi presiserer hvilket land vi snakker språket til. Så jeg ville derfor absolutt sagt "skotsk" og ikke "britisk" for å fortelle hvilket språk jeg snakket om jeg var skotsk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommer2464 Skrevet 28. januar 2022 Forfatter #24 Del Skrevet 28. januar 2022 Michaelhe skrev (3 minutter siden): Du tenker på dronningen og de adeliges engelsk, ikke Michael Caine (london), Sean Connery (skotland) eller Anthony Hopkins (wales)? Det er lenge siden "the rain in Spain stays mainly in the plain". Hva snakker ikke Queen Elizabeth London engelsk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #25 Del Skrevet 28. januar 2022 ELSKER det ❤️ Anonymkode: 793d5...bf4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chomsky89 Skrevet 28. januar 2022 #26 Del Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvor går egentlig grensen mellom dialekt og språk? Når de bruker 100% scouse er det fullstendig uforståelig. Det er ikke likt "vanlig" engelsk i det hele tatt. Det er ikke et krav at 2 personer som snakker samme språk skal kunne forstå hverandre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Michaelhe Skrevet 28. januar 2022 #27 Del Skrevet 28. januar 2022 Sommer2464 skrev (Akkurat nå): Hva snakker ikke Queen Elizabeth London engelsk. Hun snakker jo engelsk slik overklassen på 1940-tallet gjorde det. Hun er et forbilde for Eliza Doolitle og Hyacinth Bucket. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommer2464 Skrevet 28. januar 2022 Forfatter #28 Del Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg ELSKER England og britisk!! Anonymkode: 80ac1...5d1 Nei de engelskmennene er fæle folk de tok India store deler av Afrika tok Canada og østkysten nord for Mexico og drepte de innfødte på den amerikanske østkysten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #29 Del Skrevet 28. januar 2022 Jeg elsker Oxford-english 🙂. Sånn skikkelig snobbete 🙂 Anonymkode: 5ebd4...939 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Michaelhe Skrevet 28. januar 2022 #30 Del Skrevet 28. januar 2022 (endret) Sommer2464 skrev (49 minutter siden): Nei de engelskmennene er fæle folk de tok India store deler av Afrika tok Canada og østkysten nord for Mexico og drepte de innfødte på den amerikanske østkysten. Ja, men England oppfant Spotted Dick, og dermed er alt tilgitt. Og si meg en ting: finnes det ett annet land i verden hvor du kan få kokt kjøtt i mintsaus? Trenger jeg si noe mer! I tillegg har briter dannelse, akkurat som bilmekanikerne fra Birmingham jeg ser på heisatur til Ibiza i docusåper. Og de eldre er så avbalanserte. I følge Agatha Christie blir eldre damer henrykket over å finne lik i biblioteket. Det er bare i Norge man gir valium etter slike bagateller. Det første gamlingene i UK tenker når de står over blodpølen er: "Nå har vi det gøy dere!". Selv om det går 20 år mellom hver gang England kommer til kvartfinalen i et mesterskap i fotball, så vet alle at de er de beste i verden. Og de er ihvertfall bedre enn franskmennene (De bruker alle sminke, visste du det? Alle franske menn sitter og tisser). På puber i England snakker man ofte om hvordan syfilis er den vanligste fraværsgrunnen i fransk arbeidsliv. I USA må man ha en Ivy League phd for å definere "sosialisme". I England vet selv vaskedamene hvor sosialkontorene er. Derfor sitter ikke gravide tenåringer under broene i England slik som i USA. De sitter og røyker og drikker på pubene - akkurat som alle andre!. Endret 28. januar 2022 av Michaelhe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #31 Del Skrevet 28. januar 2022 Foretrekker britisk engelsk over amerikansk. Amerikanere flest høres bare regelrett dumme ut. Anonymkode: a7a09...321 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 28. januar 2022 #32 Del Skrevet 28. januar 2022 Sommer2464 skrev (5 minutter siden): Hva snakker ikke Queen Elizabeth London engelsk. Nei, på ingen måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #33 Del Skrevet 28. januar 2022 Alterego666 skrev (9 minutter siden): Du mener Oxford- eller posh-engelsk? Det er jo underholdende. Min favoritt er forfinet irsk. Det er en kvinnelig programleder på BBC World Service som jeg er forelsket i uten noensinne å ha sett ett eneste bilde av henne….. hva med han her? Anonymkode: 88d56...944 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #34 Del Skrevet 28. januar 2022 Million skrev (1 minutt siden): Javel, men vi går jo ikke rundt og sier vi "snakker skandinavisk". Vi presiserer hvilket land vi snakker språket til. Så jeg ville derfor absolutt sagt "skotsk" og ikke "britisk" for å fortelle hvilket språk jeg snakket om jeg var skotsk. Nja..det tror jeg ikke stemmer helt, tror skotter flest i dagligdags bruk ville sagt at de snakker engelsk, ikke at de snakker skotsk, når de mener hvilket språk og ikke hvilken dialekt. Men det er mer en oppfatning av identitet og ikke så mye språk. Men poenget var at det stort sett er enighet om at (de som ikke snakker scots eller gælisk) snakker engelsk, nærme spesifisert britisk engelsk, enda nærmere spesifisert skotskengelsk. Man kan ikke si at skotskengelsk ikke er britisk. Det er både britisk i den forstand at det er en variant av britisk-engelsk, og i den forstand at det er et språk(dialekt) som har oppstått og snakkes på De britiske øyer. Anonymkode: 74eed...223 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Linny111 Skrevet 28. januar 2022 #35 Del Skrevet 28. januar 2022 Jeg bor i Skottland og elsker de fleste britiske aksenter, spesielt en litt snobbete Edinburgh-aksent og aksenten fra Hebridene. Glasgow kan være litt vanskelig å forstå, spesielt når de har drukket litt mye. Skotsk er forresten et eget språk som bør skilles fra skotske aksenter. Det er litt debatt om skotsk er et eget språk, men om dansk og norsk er ulike språk, er engelsk og skotsk også utvilsomt det. Er ikke så glad i snobbeaksenten som f.eks. Boris Johnson har. 1 minutt siden, AnonymBruker said: hva med han her? Anonymkode: 88d56...944 Familien til samboeren min er fra landsbygda i Tipperary og var også nesten umulige å forstå i begynnelsen, men jeg skjønner faktisk det meste av det han her sier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanuki Skrevet 28. januar 2022 #36 Del Skrevet 28. januar 2022 jeg snakker def med amerikansk akksent, siden jeg hadde engeslsk som førstespråk siden jeg var 14 og gikk på amerikansk-intl skole, men jeg bare elsker NZ og australsk engelsk. mannen min gikk på ungdomnsskole og vgs i Sidney og snakker med australsk akksent, jeg elsker det😆 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alterego666 Skrevet 28. januar 2022 #37 Del Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): hva med han her? Anonymkode: 88d56...944 Morsomt! Han har jo norsk tonefall og går opp i toneleie på slutten av setningene. Mitt hjertes utkårede snakker nok vesentlig mer forfinet og normert engelsk, men men markerte irske r’er og tendens til diftonger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanuki Skrevet 28. januar 2022 #38 Del Skrevet 28. januar 2022 elsker kiwi engelsk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ze.Xhx Skrevet 28. januar 2022 #39 Del Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Skotsk er jo også en engelsk dialekt. (Om vi ikke snakker om språkene Scots eller skotskgælisk.) Anonymkode: 74eed...223 Av erfaring vet jeg at det må du aldri si til en skotte... 😁 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #40 Del Skrevet 28. januar 2022 Linny111 skrev (12 minutter siden): Skotsk er forresten et eget språk som bør skilles fra skotske aksenter. Det er litt debatt om skotsk er et eget språk, men om dansk og norsk er ulike språk, er engelsk og skotsk også utvilsomt det. Det er fort gjort å blande på norsk. Scottish (skotskengelsk) er en engelsk dialekt, mens Scots (skotsk) er et eget språk. Scots er veldig nært beslektet med engelsk, men riktig som du sier, at det blant mange lingvister er enighet om at det er et eget språk. Så har vi skotskgælisk i tillegg, det er ikke beslektet med engelsk. Flertallet av befolkningen i Skottland snakker skotskengelsk (Scottish), og det er nesten alltid det vi mener når vi sier "skotsk" på norsk dagligtale. Anonymkode: 74eed...223 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå