Gå til innhold

Mageproblemer hele tiden! Hva feiler meg ? (Bilde)

Fremhevede innlegg

Skrevet
nisselue skrev (2 minutter siden):

Da jeg selv ble oppblåst snevret jeg inn kostholdet til et minimum og spiste bare kjøtt noen dager. Bare for å se hva som skjedde. Og når jeg sier jeg spiste bare kjøtt så mener jeg bare kjøtt. Ikke krydder eller engang salt. Det gikk i ren kjøttdeig.
Etter et par dager var jeg ikke oppblåst lengre. Så introduserte jeg en og en ting tilbake i kosten og ga hver ting noen dager. På den måten fant jeg ut hva som skapte problemet. Hva man gjør med dette får man jo selv bestemme når man vet hva problemet er, men jeg selv ryddet unna alt slikt som ikke gikk bra og holdt en streng diett med det som gikk bra og begynte å ta magebakterier fra apotek for å gjenopprette balansen. i dag kan jeg spise moderate mengder av det som irriterte, men  jeg føler meg mye bedre om jeg ikke røre det i det hele tatt.

Tusen takk for svar :) TS

Anonymkode: faf87...41f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har ikke tatt avføringsprøver, men urinprøve . Blir sendt til gynekolog. TS

Da får du høre med legen om å ta avføringsprøver. Blant annet bør det taes kalprotektin for å finne ut om du har inflammasjon i tarmen. Du bør også få tatt en del blodprøver og spesielt for cøliaki (og dermed må du ikke kutte gluten før dette er tatt).

Anonymkode: d27cd...781

Skrevet

Åja , hm. Kan det da være det jeg ikke tåler kanskje. TS

Ja det og laktose kanskje, som er i iskrem. Om du forsøker å kutte ut det og se om magen endrer seg? 

Anonymkode: beee4...225

Skrevet

Da får du høre med legen om å ta avføringsprøver. Blant annet bør det taes kalprotektin for å finne ut om du har inflammasjon i tarmen. Du bør også få tatt en del blodprøver og spesielt for cøliaki (og dermed må du ikke kutte gluten før dette er tatt).

Okei, det skal jeg høre om. Tusen takk. TS

Skrevet

Ville sjekket meg for glutenallergi om jeg var deg. Jeg slet med det samme og fikk påvist glutenallergi for 15-20 år siden. Har spist glutenfritt siden da. Glutenfri produkter var ikke noe særlig da, men de siste årene har det blitt bedre og bedre. Hatting sine glutenfri rundstykker f.eks er kjempegode. Har fortsatt problemer med magen innimellom, men det er pga andre ting enn mat. (Angst) 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg spiser grov brødskive

Skaper tarmgass.

eller rundstykke til frokost,

Skaper tarmgass.

til lunsj har jeg oftest grove wraps med tilbehør til - kjøtt/ fisk

Wraps-lefsa skaper tarmgass.

, eller havregrøt,

Tarmgassbombe av de helt store.

koser meg noen ganger med sjokolade eller is.

Meget sjelden tarmgass men kan gi bløt avføring og da følger av og til litt gass med også.

Men når jeg ikke spiser noe godteri er magen fortsatt like oppblåst. Til middag har jeg kjøtt / fisk, eller ris. Spiser ikke mye pasta .

Ris kan gi moderat tarmgass og pasta er like ille som brød.

Denne listen gjelder ikke alle, men den er meget vanlig. For eksempel kan det nevnes at fiber (ikke den vannløslige) sin jobb er å fore en del av tarmfloraen slik at den produserer tarmgass som avfallsstoff. Dersom du har ubalanse der vil dette kunne bli ganske ubehagelig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja det og laktose kanskje, som er i iskrem. Om du forsøker å kutte ut det og se om magen endrer seg? 

Anonymkode: beee4...225

Det kan jeg prøve på. Men hva kan jeg da ha til frokost og lunsj , uten gluten? Og jeg spiser bare is 1 gang hver andre uke eller 1 gang i uka, som lørdagsgodteri. Kan jeg fortsatt være opplåst hele tiden, selv om jeg spiser is bare en sjelden gang? TS

Skrevet
jukkapalme skrev (Akkurat nå):

Ville sjekket meg for glutenallergi om jeg var deg. Jeg slet med det samme og fikk påvist glutenallergi for 15-20 år siden. Har spist glutenfritt siden da. Glutenfri produkter var ikke noe særlig da, men de siste årene har det blitt bedre og bedre. Hatting sine glutenfri rundstykker f.eks er kjempegode. Har fortsatt problemer med magen innimellom, men det er pga andre ting enn mat. (Angst) 

Takk for svar :) det skal jeg sjekke meg for. Er det legen som finner ut av det? TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kan jeg prøve på. Men hva kan jeg da ha til frokost og lunsj , uten gluten? Og jeg spiser bare is 1 gang hver andre uke eller 1 gang i uka, som lørdagsgodteri. Kan jeg fortsatt være opplåst hele tiden, selv om jeg spiser is bare en sjelden gang? TS

Glutenfritt brød eller glutenfritt rundstykke. 

Skrevet

Ja, du kan gå til legen. 

Hvor holder du til? 

Vil anbefale balderklinikken, de hjalp meg med å finne at jeg hadde cøliaki, noe ikke fastlegen klarte å finne ut. Jeg var så dårlig, så var så lykkelig den dagen jeg hadde tatt gastroskopi på sykehuset og kunne begynne rett på glutefri kost etter det. 

Ikke endre kostholdet før alle prøver er tatt. 

Skrevet
nisselue skrev (1 minutt siden):

Skaper tarmgass.

Skaper tarmgass.

Meget sjelden tarmgass men kan gi bløt avføring og da følger av og til litt gass med også.

Denne listen gjelder ikke alle, men den er meget vanlig. For eksempel kan det nevnes at fiber (ikke den vannløslige) sin jobb er å fore en del av tarmfloraen slik at den produserer tarmgass som avfallsstoff. Dersom du har ubalanse der vil dette kunne bli ganske ubehagelig.

Tusen takk for utfyllende svar! :) TS

Skrevet

Glutenfritt brød eller glutenfritt rundstykke. 

Okei skjønner, takk! :) TS

Skrevet

Er det legen som finner ut om man har gluten allergi? TS

Skrevet

Åja , hm. Kan det da være det jeg ikke tåler kanskje. TS

Ved ubalanse i tarmene vil man lettere bli irritert av gluten. 

Husk at kjøtt også er litt vanskeligere å fordøye, går fordøyelsen tregere vil fordøyd og ufordøyd mat bli liggende lenger i tarmene og lage gasser, bakterier, og avfalssstoffer blir tatt opp igjen av kroppen istedenfor å tømmes ut. 

Ta gjerne en test på deg selv. Spis feks mais, og se ca hvor langt tid det tar før du bæsjer ut mais. Eller rødtbeter, da blir bæsjen rød. 
Burde ikke ta mer enn 72 timer. 24-72 er optimalt. 

Husk at stress gjør at de rette hormonene som forteller tarmene at de må jobbe ikke kommer riktig frem. 
Det kan derfor hjelpe å stresse ned, meditere. 
Kundalini breathing, puste godt ned i magen og lage oumm lyder høyt kan faktisk hjelpe på fordøyelsen. 

kjenn etter når du puster, puster du helt ned i magen? Eller stopper pusten litt opp i brystet? 

Anonymkode: bddaa...07b

Skrevet
Bølle skrev (1 minutt siden):

Ja, du kan gå til legen. 

Hvor holder du til? 

Vil anbefale balderklinikken, de hjalp meg med å finne at jeg hadde cøliaki, noe ikke fastlegen klarte å finne ut. Jeg var så dårlig, så var så lykkelig den dagen jeg hadde tatt gastroskopi på sykehuset og kunne begynne rett på glutefri kost etter det. 

Ikke endre kostholdet før alle prøver er tatt. 

Trondheim. Eneste prøvene jeg har tatt er urinprøve . TS

Skrevet

Ved ubalanse i tarmene vil man lettere bli irritert av gluten. 

Husk at kjøtt også er litt vanskeligere å fordøye, går fordøyelsen tregere vil fordøyd og ufordøyd mat bli liggende lenger i tarmene og lage gasser, bakterier, og avfalssstoffer blir tatt opp igjen av kroppen istedenfor å tømmes ut. 

Ta gjerne en test på deg selv. Spis feks mais, og se ca hvor langt tid det tar før du bæsjer ut mais. Eller rødtbeter, da blir bæsjen rød. 
Burde ikke ta mer enn 72 timer. 24-72 er optimalt. 

Husk at stress gjør at de rette hormonene som forteller tarmene at de må jobbe ikke kommer riktig frem. 
Det kan derfor hjelpe å stresse ned, meditere. 
Kundalini breathing, puste godt ned i magen og lage oumm lyder høyt kan faktisk hjelpe på fordøyelsen. 

kjenn etter når du puster, puster du helt ned i magen? Eller stopper pusten litt opp i brystet? 

Pusten stopper litt opp. TS

Skrevet

Høres ut som meg.. Men fikk diagnose pcos pluss glutenintoleranse da.. 

Anonymkode: 2387d...42c

Skrevet
nisselue skrev (4 minutter siden):

Skaper tarmgass.

Skaper tarmgass.

Viktig å presisere at man kan bli irritert i tarmtottene/tarmen av feks gluten når bakteriefloraen er i balanse. Tarmene blir da lettere betent. 

Det kan da være ut du må trappe ned på gluten evn en periode, eller spise mindre gluten generelt. 
MEN det er IKKE det samme som å ha gluten-allergi! 

Gluten allergi vil da gi utslag på prøver, men intoleranse vil ikke nødvendigvis vises noe sted. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det legen som finner ut om man har gluten allergi? TS

Fastlegen kan begynne med å ta blodprøve som kan påvise antistoffer som slår ut ved cøliaki. Du kan også ta avføringsprøver hos fastlegen. Glutenallergi er egentlig ikke en ting. Cøliaki er glutenintoleranse. Det finnes også ikke-cøliakisk glutenintoleranse og hveteallergi. Alt dette kan du snakke med legen din om

Skrevet

Fastlegen kan begynne med å ta blodprøve som kan påvise antistoffer som slår ut ved cøliaki. Du kan også ta avføringsprøver hos fastlegen. Glutenallergi er egentlig ikke en ting. Cøliaki er glutenintoleranse. Det finnes også ikke-cøliakisk glutenintoleranse og hveteallergi. Alt dette kan du snakke med legen din om

Okei takk for svar :) jeg var til legen denne uken, og sa jeg var oppblåst hele tiden + smerter, synes det er rart at han ikke nevnte glutenallergi / eller allergier først, og at jeg ikke allerede har blitt sjekket for det. Han henviser meg bare til gynekolog . TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...