Gå til innhold

Mageproblemer hele tiden! Hva feiler meg ? (Bilde)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg skjønner ikke hva som feiler meg, jeg orker ikke å leve sånn mer. Det startet med vondt i magen, forstoppelse hele tiden, så fant de en cyste på eggstokken, men den var liten så det var vist ikke noe problem. Så den siste uken ser magen min ut som en ballong, den eser ut! Ser gravid ut. Spiser akkurat det samme som før, og trener. Uten at magen blir tynnere. Var tynn før, men nå er jeg plutselig oppblåst hele tiden?? Blør også ekstremt mye når jeg har mensen, og kraftige smerter der smertestillende ikke hjelper. Går i hettegensere hele tiden nå, pga skjemmes sånn over kroppen min😭

8E5CDF82-CE47-45C4-A5EA-4063263D8FF3.jpeg

Anonymkode: faf87...41f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må gå til legen. Kvinneguiden kan ikke diagnostisere deg. Kan være alt fra matintoleranse til IBS til IBD. Umulig å si uten at du blir undersøkt og tar prøver. 

Anonymkode: d27cd...781

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du må gå til legen. Kvinneguiden kan ikke diagnostisere deg. Kan være alt fra matintoleranse til IBS til IBD. Umulig å si uten at du blir undersøkt og tar prøver. 

Har allerede vært til legen mange ganger, + sykehuset. De fant ingenting galt utenom cyste . TS

Skrevet

Dra til legen. :)

Du kan ha utviklet matintoleranse eller allergi.

Anonymkode: 93a4f...7d4

Skrevet

Sliter faktisk med det samme, sykt irriterende! Ser ut som jeg konstant går rundt med baby bump.:( aner ikke hva det kommer av, og jeg er også naturlig tynn. 

Anonymkode: a63de...f9b

• Liker 1
Skrevet

Kan hende du e begynt å reagere på gluten? Jeg blir fryktelig oppblåst av hvete, men om jeg ikke spiser det er jeg helt stram og tynn i magen.

Anonymkode: beee4...225

Skrevet

Hva spiser du? Hva med å prøve annen type mat? Man blir ofte oppblåst av melkeprodukter bla. Hva med å kutte ut og kun spise f.eks pesketeriansk eller vegansk i noen mnd?

Anonymkode: d7b98...5bd

Skrevet

Har allerede vært til legen mange ganger, + sykehuset. De fant ingenting galt utenom cyste . TS

Kutt ut diverse fra maten din. Prøv først å kutte laktose, deretter gluten. Men ikke gjør det samtidig, for da finner du ikke ut hva du ikke tåler.

Så kan du kutte ut typiske ting man er allergisk mot, som sitrusfrukter, osv. Let litt rundt på nettet der det står om slik kartlegging.

Food map tror jeg det heter.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sliter faktisk med det samme, sykt irriterende! Ser ut som jeg konstant går rundt med baby bump.:( aner ikke hva det kommer av, og jeg er også naturlig tynn. 

Anonymkode: a63de...f9b

Er så frustrerende :( og jeg har også forandret gange, går mye mere framover bøyd fordi magen kjennes ut som en ballong. TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan hende du e begynt å reagere på gluten? Jeg blir fryktelig oppblåst av hvete, men om jeg ikke spiser det er jeg helt stram og tynn i magen.

Men jeg spiser ikke særlig mye mat med gluten heller. TS

Skrevet

Hvis du har tatt avføringsprøver og alt er normalt kan det godt hende du har IBS og den diagnosen må du isåfall få av legen. En del anbefaler lav fodmap-diett mot IBS, og det er et sted å starte hvis du har IBS, men hos en del fungerer ikke lav fodmap. Da må man gjennom eliminasjon finne ut hva man kan spise og ikke. 

Skrevet

Hva spiser du? Hva med å prøve annen type mat? Man blir ofte oppblåst av melkeprodukter bla. Hva med å kutte ut og kun spise f.eks pesketeriansk eller vegansk i noen mnd?

Anonymkode: d7b98...5bd

Jeg spiser grov brødskive eller rundstykke til frokost, til lunsj har jeg oftest grove wraps med tilbehør til - kjøtt/ fisk , eller havregrøt, koser meg noen ganger med sjokolade eller is. Men når jeg ikke spiser noe godteri er magen fortsatt like oppblåst. Til middag har jeg kjøtt / fisk, eller ris. Spiser ikke mye pasta . TS

Skrevet

Går du regelmessig på do? 

viktig å ha jevnlig avføring, det holder ting i balanse, bakterieflora, muskler i tarmene etc. 

kan være du reagerer litt på mat, det er helt normalt. Man reagerer også fortere om tarmene/bakterieflora er i ubalanse. 

Lag deg smoothie med lactulose, starte med høy dose første 2-3 dagene. Drikk 2 ganger om dagen. Og rikelig med vann utover hele dagen. 

Har du veldig hard mage, bruk klyster e.l. for å ‘rense opp’ og starte med blanke ark. 

Lactulosen tiltrekker seg vann i tarmene, og er ikke vanedannende. Samtidig som den er bra for bakteriefloraen i tarmene. 

NB: du kommer til å fise masse første dagene/uken på laktulose, men det betyr bare at den virker som den skal. De ‘dårlige’ bakteriene dør og blir til gas som må fises ut. 

Spis probiotika; tåler du melk er det naturell yoghurt, kefir. 

Sauerkraut er veldig bra kilde til probiotika, hodekål som er fermentert. 

Kutt ned på melk om du drikker mye av det. Og hvitt sukker, kjappe carboer: hvitt brød etc. 

Lykke til! 😊

Hilsen en som har vært i dine sko, og som er litt bedre nå. 

Anonymkode: bddaa...07b

Skrevet

Hvis du har tatt avføringsprøver og alt er normalt kan det godt hende du har IBS og den diagnosen må du isåfall få av legen. En del anbefaler lav fodmap-diett mot IBS, og det er et sted å starte hvis du har IBS, men hos en del fungerer ikke lav fodmap. Da må man gjennom eliminasjon finne ut hva man kan spise og ikke. 

Har ikke tatt avføringsprøver, men urinprøve . Blir sendt til gynekolog. TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men jeg spiser ikke særlig mye mat med gluten heller. TS

Jeg spiser grov brødskive eller rundstykke til frokost, til lunsj har jeg oftest grove wraps med tilbehør til - kjøtt/ fisk , eller havregrøt, koser meg noen ganger med sjokolade eller is. Men når jeg ikke spiser noe godteri er magen fortsatt like oppblåst. Til middag har jeg kjøtt / fisk, eller ris. Spiser ikke mye pasta . TS

Du spiser jo masse gluten????

• Liker 7
Skrevet

Da jeg selv ble oppblåst snevret jeg inn kostholdet til et minimum og spiste bare kjøtt noen dager. Bare for å se hva som skjedde. Og når jeg sier jeg spiste bare kjøtt så mener jeg bare kjøtt. Ikke krydder eller engang salt. Det gikk i ren kjøttdeig.
Etter et par dager var jeg ikke oppblåst lengre. Så introduserte jeg en og en ting tilbake i kosten og ga hver ting noen dager. På den måten fant jeg ut hva som skapte problemet. Hva man gjør med dette får man jo selv bestemme når man vet hva problemet er, men jeg selv ryddet unna alt slikt som ikke gikk bra og holdt en streng diett med det som gikk bra og begynte å ta magebakterier fra apotek for å gjenopprette balansen. i dag kan jeg spise moderate mengder av det som irriterte, men  jeg føler meg mye bedre om jeg ikke røre det i det hele tatt.

• Liker 1
Skrevet

Går du regelmessig på do? 

viktig å ha jevnlig avføring, det holder ting i balanse, bakterieflora, muskler i tarmene etc. 

kan være du reagerer litt på mat, det er helt normalt. Man reagerer også fortere om tarmene/bakterieflora er i ubalanse. 

Lag deg smoothie med lactulose, starte med høy dose første 2-3 dagene. Drikk 2 ganger om dagen. Og rikelig med vann utover hele dagen. 

Har du veldig hard mage, bruk klyster e.l. for å ‘rense opp’ og starte med blanke ark. 

Lactulosen tiltrekker seg vann i tarmene, og er ikke vanedannende. Samtidig som den er bra for bakteriefloraen i tarmene. 

NB: du kommer til å fise masse første dagene/uken på laktulose, men det betyr bare at den virker som den skal. De ‘dårlige’ bakteriene dør og blir til gas som må fises ut. 

Spis probiotika; tåler du melk er det naturell yoghurt, kefir. 

Sauerkraut er veldig bra kilde til probiotika, hodekål som er fermentert. 

Kutt ned på melk om du drikker mye av det. Og hvitt sukker, kjappe carboer: hvitt brød etc. 

Lykke til! 😊

Hilsen en som har vært i dine sko, og som er litt bedre nå. 

Anonymkode: bddaa...07b

Hei. Takk for svar :) går vanligvis på do hver dag, men har en del smerter ved avføring. Men magen er oppblåst konstant, når jeg ikke spiser å. Samme hva jeg spiser så er den oppblåst, når jeg våkner også. TS

Skrevet

Da spiser du mye gluten!

Husk at de som ikke tåler gluten ikke tåler en eneste smule av gluten, så her må du kutte det helt for å finne ut av det.

Skrevet

Du spiser jo masse gluten????

Åja , hm. Kan det da være det jeg ikke tåler kanskje. TS

Skrevet

Da spiser du mye gluten!

Husk at de som ikke tåler gluten ikke tåler en eneste smule av gluten, så her må du kutte det helt for å finne ut av det.

Skjønner. Hva kan jeg f.eks ha til lunsj da? Som er glutenfri. TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...