Populært innlegg Sh999 Skrevet 27. januar 2022 Populært innlegg #1 Del Skrevet 27. januar 2022 Kjenner jeg blir helt matt.. Jeg respekterer alle mennesker og de må leve akkurat slik de vil , men man må kalle en spade for en spade .. det finnes bare 2 kjønn! Hva noen føler seg som er jo noe annet.. 61 7 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 27. januar 2022 #2 Del Skrevet 27. januar 2022 Sh999 skrev (4 minutter siden): Kjenner jeg blir helt matt.. Jeg respekterer alle mennesker og de må leve akkurat slik de vil , men man må kalle en spade for en spade .. det finnes bare 2 kjønn! Hva noen føler seg som er jo noe annet.. Ja, det finnes bare 2 kjønn vi har fått av Mother Nature og det er visse kriterier å oppfylle for å tilhøre det ene eller det andre. Unntaket er de få hvor det har skjedd et avvik helt fra unnfangelsen og oppfyller kriteriene for begge. Så kan man føle seg frem til 2000 andre ting man kaller for ''sosiale kjønn'' og det dukker stadig opp flere. Jeg har mistet tellingen og oversikten over hva som er hva. 25 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sh999 Skrevet 27. januar 2022 Forfatter #3 Del Skrevet 27. januar 2022 Drizzt skrev (Akkurat nå): Ja, det finnes bare 2 kjønn vi har fått av Mother Nature og det er visse kriterier å oppfylle for å tilhøre det ene eller det andre. Unntaket er de få hvor det har skjedd et avvik helt fra unnfangelsen og oppfyller kriteriene for begge. Så kan man føle seg frem til 2000 andre ting man kaller for ''sosiale kjønn'' og det dukker stadig opp flere. Jeg har mistet tellingen og oversikten over hva som er hva. Ja, det er lett og miste oversikt .. det har tatt fullstendig av .. Jeg ønsker selvfølgelig at alle skal føle at de kan være seg selv, uavhengig av hva de føler seg som, men det kan ikke være en diskusjon engang om at man er født enten jente eller gutt, og at menn ikke kan gå gravid/føde barn .. 18 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flowerpower1 Skrevet 27. januar 2022 #4 Del Skrevet 27. januar 2022 Sh999 skrev (12 minutter siden): Kjenner jeg blir helt matt.. Jeg respekterer alle mennesker og de må leve akkurat slik de vil , men man må kalle en spade for en spade .. det finnes bare 2 kjønn! Hva noen føler seg som er jo noe annet.. du respekterer ikke alle mennesker nei hvis du syns det er greit å f.eks kalle en ikke-binær person for kvinne/mann når de faktisk identifiserer seg som noe annet. Er helt enig i at debatten var dårlig, men det var de «det er kun 2 kjønn» folkene som ikke klarte å komme med argumenter. Det ble gjentatt mange ganger at det er 2 kjønn, men at man må anerkjenne at noen som ikke føler seg som noen av delene. Uansett skjønner jeg ikke poenget med å gjenta gang på gang at det er to kjønn. Det endrer fortsatt ikke det faktum at noen er transpersoner og at noen ikke føler seg som hverken mann eller kvinne 9 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flowerpower1 Skrevet 27. januar 2022 #5 Del Skrevet 27. januar 2022 Drizzt skrev (8 minutter siden): Ja, det finnes bare 2 kjønn vi har fått av Mother Nature og det er visse kriterier å oppfylle for å tilhøre det ene eller det andre. Unntaket er de få hvor det har skjedd et avvik helt fra unnfangelsen og oppfyller kriteriene for begge. Så kan man føle seg frem til 2000 andre ting man kaller for ''sosiale kjønn'' og det dukker stadig opp flere. Jeg har mistet tellingen og oversikten over hva som er hva. https://podcasts.apple.com/no/podcast/burde-v%C3%A6rt-pensum/id1591167976?i=1000544766792 anbefaler deg å høre på denne podcasten av en person med utdanning 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Sh999 Skrevet 27. januar 2022 Forfatter Populært innlegg #6 Del Skrevet 27. januar 2022 flowerpower1 skrev (Akkurat nå): du respekterer ikke alle mennesker nei hvis du syns det er greit å f.eks kalle en ikke-binær person for kvinne/mann når de faktisk identifiserer seg som noe annet. Er helt enig i at debatten var dårlig, men det var de «det er kun 2 kjønn» folkene som ikke klarte å komme med argumenter. Det ble gjentatt mange ganger at det er 2 kjønn, men at man må anerkjenne at noen som ikke føler seg som noen av delene. Uansett skjønner jeg ikke poenget med å gjenta gang på gang at det er to kjønn. Det endrer fortsatt ikke det faktum at noen er transpersoner og at noen ikke føler seg som hverken mann eller kvinne Jo jeg kan godt anerkjenne en ikke binær person for det den personen føler, men personen er jo enten mann eller kvinne sett fra biologisk aspekter. 47 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 27. januar 2022 #7 Del Skrevet 27. januar 2022 Jeg så ikke debatten, men er det noe jeg har lært gjennom årenes løp, er det å holde kjeft når det er noe jeg ikke har veldig innsikt i. Jeg har også opplevd diskriminering av noen jeg står nær, og at det faktisk ikke er alle som lever et likestilt liv som meg selv. Av det har jeg lært at det fortsatt er mange kamper å kjempe. Vi er fortsatt ikke der vi skal være, i et helt likestilt samfunn. Jeg har også hatt en kollega som jeg forstår at kanskje ikke vil kalle seg verken mann eller kvinne. Det var første gang jeg ble kjent med noen som ikke havnet innenfor de kjønn vi pleier å snakke om. Så kanskje er det fortsatt en del vi ikke vet, og kanskje skal vi være litt ydmyke for å ha så sterke meninger om noen som er i en situasjon vi ikke kan sette oss fullstendig inn i. 7 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flowerpower1 Skrevet 27. januar 2022 #8 Del Skrevet 27. januar 2022 Sh999 skrev (2 minutter siden): Jo jeg kan godt anerkjenne en ikke binær person for det den personen føler, men personen er jo enten mann eller kvinne sett fra biologisk aspekter. Okei? Men hva er problemet med å ha et tredje juridisk kjønn da? Skal en transmann risikere ha enda større risiko for å bli utsatt for hatkriminalitet da bare fordi det absolutt må stå i passet at personen er kvinne og ikke mann.. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flowerpower1 Skrevet 27. januar 2022 #9 Del Skrevet 27. januar 2022 Var det noen som forstod hva hun ene såkalte «feministen» skulle fram til? Hun mente at kvinners rettigheter ble borte blant annet. Hva mente hun med dette? Tror hun virkelig at menn kommer til å kle seg ut som kvinner bare for å gå inn i en damegarderobe og voldtatt noen? De mennene som eventuelt kunne voldtatt noen kler seg ikke ut som en dame for å gjøre det. De kunne bare gått rett inn de. Og de ville i hvert fall ikke gått så langt og kledd seg ut som en jente. Og så lurer jeg på hva problemet er med at en transmann går i en mannegarderobe? Hadde det ikke føltes veldig rart om en transmann som også «ser ut» som en mann absolutt måtte gått i kvinnegarderoben fordi det er det han er «biologisk»? Dette tror jeg ikke folk har tenkt igjennom. Mener enkelte virkelig at f.eks Emma Ellingsen skal gå i mannegarderoben bare fordi hun «biologisk» er gutt? Dere hadde garantert reagert på det også. I slike tilfeller er faktisk biologi irrelevant. 16 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sh999 Skrevet 27. januar 2022 Forfatter #10 Del Skrevet 27. januar 2022 flowerpower1 skrev (4 minutter siden): Okei? Men hva er problemet med å ha et tredje juridisk kjønn da? Skal en transmann risikere ha enda større risiko for å bli utsatt for hatkriminalitet da bare fordi det absolutt må stå i passet at personen er kvinne og ikke mann.. Problemet med det er jo åpenbart at det bare finnes to kjønn. Det finnes ikke et tredje kjønn, og vi kan faktisk bare ikke finne opp et. 31 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flowerpower1 Skrevet 27. januar 2022 #11 Del Skrevet 27. januar 2022 Sh999 skrev (1 minutt siden): Problemet med det er jo åpenbart at det bare finnes to kjønn. Det finnes ikke et tredje kjønn, og vi kan faktisk bare ikke finne opp et. Det er ikke åpenbart nei. Noen er intersex. Og jo man kan faktisk innføre et tredje juridisk kjønn når det er noen som har behov for å kategorisere seg som noe annet enn mann eller kvinne. Klarer du å komme med et ordentlig argument og ikke bare tull? 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Morpheus Skrevet 27. januar 2022 #12 Del Skrevet 27. januar 2022 Selv om du har operert bort snoppen og fått pupper, er du fortsatt mann. Det er ikke noe jeg hadde likt å funnet ut på egenhånd hvis jeg hadde kysset den mannen eller hva være er... Synes det er ille når medi skal være så politisk korrekt t de omtaler menn som har operert seg som "hun". 19 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 27. januar 2022 #13 Del Skrevet 27. januar 2022 flowerpower1 skrev (14 minutter siden): Okei? Men hva er problemet med å ha et tredje juridisk kjønn da? Skal en transmann risikere ha enda større risiko for å bli utsatt for hatkriminalitet da bare fordi det absolutt må stå i passet at personen er kvinne og ikke mann.. For min del kan man godt ha et tredje kjønn for de som av en eller annen grunn ikke identifiserer seg som et av de to «tradisjonelle» kjønn. Det er når det begynner å rotes med begreper som mor, kvinne osv at jeg reagerer. Når vi lefler med nye titler som «fødeperson» og «person som menstruerer. « For meg blir det i tillegg et paradoks at man kan føle seg som noe man ikke er, eller har vært. Det blir logisk umulig for meg. Jeg kan jo oppi hodet mitt føle meg som både det ene og det andre, men jeg ser jo at jeg er kvinne og da er jeg det. Vet jo ikke hvordan det føles å være mann. Tipper det ikke føles så veldig annerledes. 20 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marbelle Skrevet 27. januar 2022 #14 Del Skrevet 27. januar 2022 En ting jeg lurer på? Får transpersoner gratis kirurgi? Speciellt før 18? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 27. januar 2022 #15 Del Skrevet 27. januar 2022 (endret) flowerpower1 skrev (16 minutter siden): Var det noen som forstod hva hun ene såkalte «feministen» skulle fram til? Hun mente at kvinners rettigheter ble borte blant annet. Hva mente hun med dette? Tror hun virkelig at menn kommer til å kle seg ut som kvinner bare for å gå inn i en damegarderobe og voldtatt noen? De mennene som eventuelt kunne voldtatt noen kler seg ikke ut som en dame for å gjøre det. De kunne bare gått rett inn de. Og de ville i hvert fall ikke gått så langt og kledd seg ut som en jente. Og så lurer jeg på hva problemet er med at en transmann går i en mannegarderobe? Hadde det ikke føltes veldig rart om en transmann som også «ser ut» som en mann absolutt måtte gått i kvinnegarderoben fordi det er det han er «biologisk»? Dette tror jeg ikke folk har tenkt igjennom. Mener enkelte virkelig at f.eks Emma Ellingsen skal gå i mannegarderoben bare fordi hun «biologisk» er gutt? Dere hadde garantert reagert på det også. I slike tilfeller er faktisk biologi irrelevant. Så ikke debatten, men det å frata oss kvinner begreper som mor el kvinne fex fordi det er ekskluderende mot transpersoner vil åpenbart gå ut over kvinners rettigheter. Det vil alltid gå utover en gruppes rettigheter om vi definerer gruppa bort. Endret 27. januar 2022 av Bacteria 29 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
neiernei Skrevet 27. januar 2022 #16 Del Skrevet 27. januar 2022 Bacteria skrev (1 minutt siden): Så ikke debatten, men det å frata oss kvinner begreper som mor el kvinne fex fordi det er ekskluderende mot transpersoner vil åpenbart gå ut over kvinners rettigheter. Det vil alltid gå utover en gruppes rettigheter om vi definerer gruppa bort. Nei, oss cis-kvinner blir ikke fratatt retigheter fordi transkvinner blir akseptert som det kjønnet de faktisk er "kvinner" det handler kun om og inkludere alle. 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duff Skrevet 27. januar 2022 #17 Del Skrevet 27. januar 2022 Jeg leste i dag om en som ville være kvinne men fortsatt beholde litt mann så den kunne være litt mann med kjæresten sin. Og, denne personen hadde også ett stort ønske om å være lam fra livet og ned...hadde kjøpt seg rullestol som ble brukt hjemme. Hvor langt skal man ta dette? 17 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
neiernei Skrevet 27. januar 2022 #18 Del Skrevet 27. januar 2022 Duff skrev (Akkurat nå): Jeg leste i dag om en som ville være kvinne men fortsatt beholde litt mann så den kunne være litt mann med kjæresten sin. Og, denne personen hadde også ett stort ønske om å være lam fra livet og ned...hadde kjøpt seg rullestol som ble brukt hjemme. Hvor langt skal man ta dette? Vi har ingen rett til og dømme andre for hvordan de vil levet livet sitt. Det eneste vi kan gjøre er og inkludere alle i vårt mangfoldige samfunn og samtidig gjøre det vi kan for og ikke fornærme noen fordi de vil leve litt uten for "normalen" 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 27. januar 2022 #19 Del Skrevet 27. januar 2022 neiernei skrev (Akkurat nå): Nei, oss cis-kvinner blir ikke fratatt retigheter fordi transkvinner blir akseptert som det kjønnet de faktisk er "kvinner" det handler kun om og inkludere alle. Det er ikke det jeg snakker om. Jeg snakker om de som vil ta bort begreper som «kvinne» og «mor». 12 1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flowerpower1 Skrevet 27. januar 2022 #20 Del Skrevet 27. januar 2022 Bacteria skrev (8 minutter siden): Så ikke debatten, men det å frata oss kvinner begreper som mor el kvinne fex fordi det er ekskluderende mot transpersoner vil åpenbart gå ut over kvinners rettigheter. Det vil alltid gå utover en gruppes rettigheter om vi definerer gruppa bort. Kanskje du skal se debatten før du snakker da? Og faktisk sette deg inn i ting. Absolutt ingen har sagt at man ikke skal kunne bruke ordet «mor» så du får komme med noe annet enn det. Det går ikke utover kvinner i det hele tatt at man kanskje offisielt kommer til å kalle moren for «fødeperson» etc. Det betyr ikke at du ikke selv kan kalle deg for mor eller at helsepersonell må kalle deg «person» og ikke mor. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå