Gå til innhold

Hvorfor kjøper folk hunder med flat nese?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mops, fransk bulldog osv..

Det er jo dyremishandling på det groveste å avle frem hunder som nesten ikke klarer å puste, med kronisk bihulebetennelse og dårlig rygg!

Er folk helt blåst i hodet som støtter denne businessen?

Tror de at hunderasene er skapt sånn naturlig?😳

Anonymkode: 8fe48...dd9

• Liker 31
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enten bryr de seg ikke, eller så gjorde de ikke god nok research før de fikk seg hund. 

Anonymkode: ef4c1...bdc

• Liker 14
Skrevet

Ser på TV2 hjelper deg eg og,  skikkelig ille. oppdrett på slike hunder skulle ikke vært lov. Og potensielle hundekjøpere må lese seg skikkelig opp på hunderasene de vurderer. 

Anonymkode: 36847...4d2

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg tror veldig mange ikke (gidder) å lese seg opp. Hundene er jo "så søte" vet du, så da er det som betyr noe fremfor alt annet. Utseende trumfer hundens helse. Jeg synes det er like ille med de minihundene man kan få kjøpt i andre verdensdeler. "Teacup" eller hva de kalles. Tusenvis av bilder av det på nett. 

Skrevet

Når man hører en sånn hund puste og pese og lage snorkelyder bare den sitter i ro, så skjønner jo alle at hunden har bihuleproblemer, og at det må være noe alvorlig feil.

For mange år siden satt jeg hos dyrlege med katten vår som hadde fått en nyresykdom, og ved siden av oss satt det et par med en mops som nesten ikke klarte å puste.

Barnet vårt spurte meg hvorfor hunden laget snorkelyder, og da sa jeg høyt så alle på venteværelset kunne høre, at det var fordi at denne hunden var av avlet fem fra å opprinnelig være en spissnutet hunderase, men at noen mennesker syntes at det var så fint med en hund med flate nese derfor ble den avlet slik at nesen skulle bli helt flat, men det førte til at hunden da ble kronisk tett i nesen og hadde vondt. 

Paret som hadde mopsen, krympet seg i setene og så en annen vei...

Jeg tror ikke at de som skaffer seg en fremavlet hund med flat nese, er så blåst i hodet at de ikke vet hvorfor hunden er slik.

De velger hunden fordi de synes den er søt og driter i  konsekvensene! 

Ts

• Liker 24
  • Hjerte 3
Skrevet
Peanut skrev (8 minutter siden):

Jeg tror veldig mange ikke (gidder) å lese seg opp. Hundene er jo "så søte" vet du, så da er det som betyr noe fremfor alt annet. Utseende trumfer hundens helse. Jeg synes det er like ille med de minihundene man kan få kjøpt i andre verdensdeler. "Teacup" eller hva de kalles. Tusenvis av bilder av det på nett. 

Grusomt!

Ts

• Liker 2
Skrevet

De gjør det fordi de er FOR dyremishandling.

• Liker 3
Skrevet

Det har jeg tenkt på også. Har aldri hatt hund men har fått med meg for mange år siden at dette er dyremishandling. Så når jeg ser disse hundene synes jeg bare synd på de og tenker at eierne er veldig enkle.

Anonymkode: d3312...454

• Liker 6
Skrevet

Kjenner noen som har en sånn bulldog.

Jeg synes det er dyreplageri. Jeg aner ikke hvorfor de ville ha det.

Det som plager meg er at den har åpenlyst pusteproblemer. Det går fint så lenge den ikke er veldig aktiv (den er for det meste i ro på sofa'n). Men den må jo ut å gå tur. Og den hater å gå tur. Den vil bare snu og er lat. Den har et ekstremt underbitt. På varme dager begynner den å skumme, fordi den blir for varm og klarer ikke puste. Den klarer heller ikke vaske seg selv, så den må bades og vaskes hver dag for å ikke lukte. Det virker som den har det fint ellers, den er jo et levende individ. Men jeg synes det burde være et totalt forbudt mot slike hunder fremover.

Anonymkode: 73e52...218

• Liker 5
Skrevet

Vi har en omplassert fransk bulldog. Hun kommer fra helvetes forgård og fortjener å ha det bra de siste årene av sitt liv. 

Vi er mao verken "enkle" eller late.

Ville vi kjøpt en valp av samme rase? Absolutt ikke. Promoterer vi rasen på noe vis? Nei. Legger ikke ut bilder på insta en gang. 

Anonymkode: 79071...fee

• Liker 15
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg fatter ikke at folk syns disse misfostrene er søte.  Har venner med perser og det ser bare bizzart ut, spesielt fra siden.  Ser om som om nesa er amputert.  En huskatt blanda med perser er mer lik slik persere orginalt var og er jo 100 ganger penere.  Og det økonomiske aspektet, man VET man kjøper en syk valp og at det kommer til å koste MYE penger og lidelse pga misdannelser.  Likevel velger mange folk slike hunder.  Hva er det jeg ikke forstår??

Anonymkode: aa3be...e8a

• Liker 15
Skrevet

I tillegg til at de synes hundene er søte tror jeg også noen faktisk synes det er fint at hunden sliter med å puste så mye at den ikke klarer å være så aktiv, for da slipper de å gå så lange turer med hunden. Noen er ekstremt lat og forstår ikke at de da ikke er egnet til å ha hund. Jeg har latt være å kjøpe meg hund alene nettopp fordi jeg har en sykdom og selv om jeg jobber fullt så har jeg ikke alltid kapasitet til å gå en times lang tur etter jobb grunnet det og kan være syk i flere uker til tider. Disse late menneskene skulle kanskje fått låne litt av selvinnsikten min da.

Anonymkode: c85f3...4da

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kjenner noen som har en sånn bulldog.

Jeg synes det er dyreplageri. Jeg aner ikke hvorfor de ville ha det.

Det som plager meg er at den har åpenlyst pusteproblemer. Det går fint så lenge den ikke er veldig aktiv (den er for det meste i ro på sofa'n). Men den må jo ut å gå tur. Og den hater å gå tur. Den vil bare snu og er lat. Den har et ekstremt underbitt. På varme dager begynner den å skumme, fordi den blir for varm og klarer ikke puste. Den klarer heller ikke vaske seg selv, så den må bades og vaskes hver dag for å ikke lukte. Det virker som den har det fint ellers, den er jo et levende individ. Men jeg synes det burde være et totalt forbudt mot slike hunder fremover.

Anonymkode: 73e52...218

Skjønner hva du mener, så ikke vondt ment, men den er jo ikke lat.

Den får jo ikke nok oksygen 😢 

Her har vi snakket om at alvorlig syke koronapasienter har det så ille, fordi de sliter med akkurat det, også er det millioner av hunder som har det sånn verden over, hver dag! 

Anonymkode: f3339...fce

• Liker 7
Skrevet

Jeg syntes slike hunder var søte før, helt til jeg hørte en puste og leste om rasene og hvor mye de sliter. Det er grusomt å høre hvordan de puster, så at noen har samvittighet til å kjøpe en sånn fatter jeg bare ikke. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi har en omplassert fransk bulldog. Hun kommer fra helvetes forgård og fortjener å ha det bra de siste årene av sitt liv. 

Ville vi kjøpt en valp av samme rase? Absolutt ikke. Promoterer vi rasen på noe vis? Nei. Legger ikke ut bilder på insta en gang. 

Hvorfor overtok dere en mops? For å gi han et godt liv eller var det fordi dere ønsket dere en mops?

Ts

• Liker 2
Skrevet

Har sett de helseproblemene der i mange mange år, ikke har jeg særlig kunnskap om den type problemer heller, men man trenger ikke å være veldig smart for å forstå at de omtrent kveles bare de går inn i et annet rom. 

Anonymkode: 45086...42c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor avliver dere den ikke? 

Skrevet

Jeg tenker faktisk at mange av disse hunderasene hadde hatt det mye bedre hvis de hadde vært avlivet❤

Ts

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har inntrykket av at de som skaffer slike hunder ikke er de skarpeste knivene i skuffa. 

Anonymkode: 6350f...139

• Liker 10
Skrevet

Det som er så trist er at noen av de rasene har fantastiske personligheter, flott gemytt. Jeg har i alle fall blitt kjent med noen enestående trivelige flatneser. Og da er det dessverre en del som driter i helseaspektet :(

Anonymkode: 661dc...f9d

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...