Gå til innhold

Var venninnen min frekk?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Merkelig ting å si. Selv om ja, å ha flere barn er lettere med hjelp. 

Anonymkode: 2f6b5...f24

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er nok riktig det, men er det ikke frekt å påpeke? Jeg tenker jo mitt om alle andres familieliv også, men ville aldri påpekt det. 

ts

Anonymkode: 12960...408

Jeg blir nyskjerrig på hvor mange barn dere allerede har, jeg da… 

Skrevet

Det er egentlig ikke frekt med mindre det er sant 😛 

Anonymkode: e6890...f2f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men hvorfor skulle hun si dette? Det var ikke som om jeg spurte om hen es menig?

ts

Hva slags menneske er du..? Kan man ikke si noe lenger uten å måtte bli spurt først. Er jo vanlig å si sine meninger om mye uten å måtte bli spurt først når man er med venner eller nær familie. Du høres slitsom ut. 

Anonymkode: 0fd6a...287

• Liker 1
Skrevet

Hun er misunnelig. Jeg har også en venninne som lirer av seg slikt, sier det uten å tenke seg om. Ja, det er frekt, men hun er så fokusert på seg selv, og "skadet" av at hun ikke har nær familie selv som bryr seg, så jeg lar slike kommentarer prelle av på meg.

Anonymkode: dc497...ec6

• Liker 1
Skrevet
MorTil2 skrev (8 timer siden):

Så hvis du tar opp et tema i en samtale, men ikke spesifikt spør den andre om en mening, så skal motparten ikke gi uttrykk for en mening? Hvilken type samtale blir det ut av det?

Du skriver ikke noe om hvor mange barn du har i utgangspunktet, og det er for så vidt ikke interessant. Men, det kan tenkes at med den utstrakte hjelpen du forteller at du har, så opplever din venninne at du har en frihet som forelder som hun ikke har, fordi hun ikke har den samme hjelpen som deg. Kanskje hun også kunne tenke seg ett til barn, men velger det bort pga tiden som ikke strekker til.

Utifra denne tenkte situasjonen, vil jeg si at det er du som er lite flink til å se hvordan andre mennesker har det, og ved å mene at din venninne er frekk, viser du deg som selvsentrert og lite villig til å se saken fra motpartens side.

Hvis man snakker om Ikke-personlige ting, så kommer jeg gjerne med min mening. Men jeg ville aldri sagt, min mening om hvor mange barn noen andre skal ha, med mindre jeg spesifikt blir spurt. Det er da for det første en privatsak, for det andre noe jeg regner med folk har tenkt godt igjennom selv, for det tredje ikke min «buisniss.»

ts

Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (7 timer siden):

Jeg blir nyskjerrig på hvor mange barn dere allerede har, jeg da… 

Vi har to fra før av. 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er da for det første en privatsak, for det andre noe jeg regner med folk har tenkt godt igjennom selv, for det tredje ikke min «buisniss.»

Men hvorfor delte du det da med henne i utgangspunktet, hvis du mener det er en privatsak og ikke hennes business?

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har to fra før av. 

ts

Jeg er jo litt enig med venninna di jeg da.  Jeg tror det er enklere med flere barn om man har et nettverk som er villig til å stille opp mye. Kanskje tenker hun at hvis noe skjer at nettverket ikke kan stille opp så mye som du sier at de har, så blir det tøffere med tre barn enn du hadde tenkt deg? Kanskje tenker hun selv at tre barn er mye, men det kan hun heller ikke si, når du ønsker deg et tredje barn, og dette ble da kommentaren som «glapp ut» av henne.. Jeg ville latt det være.. men hun er nok ikke rette personen å «klage til» da, om det viser seg at det blir tøffe tak som trebarnsmor 🤪😊

• Liker 2
Skrevet
Daria skrev (2 timer siden):

Men hvorfor delte du det da med henne i utgangspunktet, hvis du mener det er en privatsak og ikke hennes business?

Det lurer jeg også på.. 

Anonymkode: a03c6...044

Skrevet
Daria skrev (2 timer siden):

Det er jo noe man deler, tenker du at enhver personlig ting man deler er en invitasjon til debatt? Hvis jeg forteller deg at jeg skal gifte meg, er det en invitasjon til å debattere om det er riktig for meg eller ikke? Det eneste hyggelige og riktige svaret på det er vel »gratulerer, så hyggelig å høre»

• Liker 1
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (57 minutter siden):

Jeg er jo litt enig med venninna di jeg da.  Jeg tror det er enklere med flere barn om man har et nettverk som er villig til å stille opp mye. Kanskje tenker hun at hvis noe skjer at nettverket ikke kan stille opp så mye som du sier at de har, så blir det tøffere med tre barn enn du hadde tenkt deg? Kanskje tenker hun selv at tre barn er mye, men det kan hun heller ikke si, når du ønsker deg et tredje barn, og dette ble da kommentaren som «glapp ut» av henne.. Jeg ville latt det være.. men hun er nok ikke rette personen å «klage til» da, om det viser seg at det blir tøffe tak som trebarnsmor 🤪😊

Vi har tre par besteforeldre og to tanter som konkurrerer om å passe, og maser om flere barn. Hvis et par skulle falle fra, så hadde vi greid oss fint. Selvsagt er det en god hjelp og vi er veldig heldige, men det er ganske frekt å påpeke. 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi har tre par besteforeldre og to tanter som konkurrerer om å passe, og maser om flere barn. Hvis et par skulle falle fra, så hadde vi greid oss fint. Selvsagt er det en god hjelp og vi er veldig heldige, men det er ganske frekt å påpeke. 

ts

Jeg synes du bare skal la det gå, og slutte å tenke at hun var frekk. Jeg skjønner godt hva hun mener. Jeg har tre barn selv. Hvis vi hadde hatt den oppbakkingen som dere har, så hadde livet med tre barn vært en lek, men sånn er det ikke. Besteforeldrene har blitt gamle og orker ikke med tre barn, tantene har mer enn nok med sine egne barn. Hvis din venninne selv opplever hvor tøft det er å ha småbarn med lite støtte/avlastning, samtidig som hun ser at du har masse fri og ønsker deg et barn til, skjønner jeg at hun kan si noe slikt. De som har det veldig enkelt skjønner som regel ikke selv hvor enkelt de har det, selv om du skriver at du vet dere er privilegerte. 

Anonymkode: 0a13d...fb3

• Liker 2
Skrevet

Tolker du det direkte som at hun sier at dere ikke evner å ta vare på barna selv? At det er derfor hun er frekk? Eller er hun generelt frekk som sier noe annet «åja» «mhm» «aha» fordi hun ikke skal få lov å delta i samtalen når det handler som personlige forhold?

Anonymkode: 938e2...d69

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tolker du det direkte som at hun sier at dere ikke evner å ta vare på barna selv? At det er derfor hun er frekk? Eller er hun generelt frekk som sier noe annet «åja» «mhm» «aha» fordi hun ikke skal få lov å delta i samtalen når det handler som personlige forhold?

Anonymkode: 938e2...d69

Ja, og at vi aldri hadde tenkt på å få nr. 3 Hvus vi ikke hadde masse hjelp. Vi ønsker jo flere barn fordi vi ønsker et barn til i familien. 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

ts

Men TS - PLEIER din venninne å være frekk og ufin? Sier hun ofte ting du synes er frekt? Hvis ja, kanskje du skal vurdere å ikke være så mye sammen med henne. Hvis nei, så er vel dette en sånn ting du bare kan la passere?

Det var kanskje klønete sagt og jeg forstår at man kan tolke det frekt. Men det var heller ikke verdens største sak. Jeg tenker at det kanskje glapp ut fordi hun er litt misunnelig på at du har så mye hjelp? 

Anonymkode: d887f...fde

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, og at vi aldri hadde tenkt på å få nr. 3 Hvus vi ikke hadde masse hjelp. Vi ønsker jo flere barn fordi vi ønsker et barn til i familien. 

ts

Poenget til din venninne er nok at den lysten til et barn til kanskje ikke hadde vært der hvis dere ikke hadde hatt så mye hjelp. Hvis man er dønn utslitt pga ungene ønsker man seg som regel ikke enda et barn, særlig ikke når man allerede har to. Selv blir jeg fysisk kvalm ved tanken på et fjerde barn, fordi jeg er utslitt, har ikke avlastning, og trenger sårt litt tid for meg selv. Men hvis jeg hadde hatt din familie, hadde jeg kanskje fablet om en baby. 
Det er ikke feil at du ønsker deg et barn til. Det er ikke feil at du har mye avlastning. Men det er også et faktum at overskudd - som man kan få som direkte følge av avlastning - er direkte medvirkende til ønsker om flere barn. Slutt å hakke på venninna di, la det gå. Vær glad for at du er så heldig. Men vær forberedt på at:

1) 3 er veldig mye mer enn to, ikke minst når de skal passes! Mange som sier ja til to, sier nei til tre. Og hvis du må fordele barna på to ulike familier for å få barnepass, blir logistikken MYE vanskeligere 

2) Tanter kan fort få egne barn, og da orker de ikke passe dine barn i tillegg 

3) Besteforeldre blir eldre, og orker mindre 

Anonymkode: 0a13d...fb3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

ts

Selv har vi lite hjelp, men vi ønsker oss 3 barn. Vi vet hva som ligger i å ha to barn og lite hjelp, og må da foreta tankeeksperimentet "hvordan blir det med et barn til?". Det er fullt mulig å ønske seg et barn til selv om man har to frs før og lite hjelp....

Noen kan ikke se for seg at de skal klare en ting, og dermed mener de at andre ikke vil klare det heller. Det er utrolig mange mennesker i historien som har fått mange barn. Det er også en del av disse som fikk disse barna på et tidspunkt og under forhold som gjorde at det var "enkelt". Men så skjedde det noe et par år etter og det ble tyngre.

Anonymkode: 0eb81...045

Skrevet

Hun høres utslitt ut, og misunnelig for at dere får mye hjelp. Hvor mye hjelp får dere vanligvis forresten? Hvis man selv er helt på felgen og ikke har sovet en eneste natt igjennom på fem år, er det lett å bli misunnelig på noen som har overnattingsavtale for ungene en hel helg i måneden og kanskje noen som henter fast i barnehagen to dager i uka også…

Anonymkode: fc5a2...0de

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.1.2022 den 7.44):

Merkelig ting å si. Selv om ja, å ha flere barn er lettere med hjelp. 

Anonymkode: 2f6b5...f24

Naturligvis vil det med stor sannsynlighet være lettere. Men at noe er lettere med hjelp betyr ikke at det er uoverkommelig uten hjelp. Mange har tre barn. 

Anonymkode: 0eb81...045

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...