Gå til innhold

Var venninnen min frekk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sa vi vurderte ett barn til, Og da smalt det fra min venninne at «det gjør vi bare fordi vi får mye hjelp». Ja, vi har mange ivrige besteforeldre som sloss om å ha barna, flere ganger i uken vil noen av de gjerne ha de, og vi må sette grenser, men vi får jo et barn til fordi vi ønsker det. Jeg sitter igjen med en dårlig følelse, og føler meg misforstått. 

Anonymkode: 12960...408

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres ikke frekt ut. Ingenting å tenke på. 

• Liker 10
Skrevet

Hun mente nok ikke noe frekt med det, og hun kan jo ha rett. Det er ikke sikkert dere ville har et barn til, om dere ikke hadde hatt den hjelpen og støtten som dere har.

Anonymkode: b6bf4...939

• Liker 33
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Hun høres bare bitter og stakkarslig ut. Hvem sier noe sånt? Ingenting å bry seg om.

Anonymkode: bf8bf...f9b

• Liker 15
Skrevet

Kanskje hun trenger litt hjelp selv. Syns du hun var frekk? Vanskelig for oss og svare som ikke var i situasjonen. Hva svarte du? Hvordan var tonen etterpå? 

Anonymkode: 2c654...592

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hun mente nok ikke noe frekt med det, og hun kan jo ha rett. Det er ikke sikkert dere ville har et barn til, om dere ikke hadde hatt den hjelpen og støtten som dere har.

Anonymkode: b6bf4...939

Det er nok riktig det, men er det ikke frekt å påpeke? Jeg tenker jo mitt om alle andres familieliv også, men ville aldri påpekt det. 

ts

• Hjerte 1
Skrevet

Du vet jo best om hun har for vane å være frekk eller ei. Dette er fullstendig avhengig av kontekst, personlighet, tonefall, hennes egen bakgrunn osv. Altså en rekke faktorer vi ikke kan vite noe om.

Anonymkode: 7d8b9...ca2

• Liker 5
Skrevet

Alle kan plumpe ut med noe dumt å si. Men her synes jeg du var veldig nærtagende. Get over it!

Anonymkode: d1f41...af2

• Liker 15
  • Nyttig 1
Skrevet

Syntes du overreagerer noe voldsomt. Syntes ikke hun var frekk. Det er forferdelig slitsomt å forholde seg til folk som skal tolke alt i verste mening. Her må du jobbe litt med deg selv hvis dette gir deg en dårlig følelse.

Anonymkode: 12561...b07

• Liker 11
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Syntes du overreagerer noe voldsomt. Syntes ikke hun var frekk. Det er forferdelig slitsomt å forholde seg til folk som skal tolke alt i verste mening. Her må du jobbe litt med deg selv hvis dette gir deg en dårlig følelse.

Anonymkode: 12561...b07

Men hvorfor skulle hun si dette? Det var ikke som om jeg spurte om hen es menig?

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men hvorfor skulle hun si dette? Det var ikke som om jeg spurte om hen es menig?

ts

Sier du aldri noe til vennene deres om deres liv med mindre du blir eksplisitt spurt? I så fall er du et unikum - og gir antagelig inntrykk av å være ganske uinteressert. Når jeg forteller vennene mine ting, ønsker jeg jo å få en respons. Kanskje formulerte hun seg litt klønete, kanskje var det et element av misunnelse som stakk fram, men når du tar deg så nær av det føler du deg kanskje litt truffet også? Du framstår som hårsår mer enn at hun virker spesielt frekk.

• Liker 15
  • Hjerte 1
Skrevet

Kan være hun er misunnelig på at dere får så mye hjelp, og dermed glapp det ut en tankeløs kommentar. 

Anonymkode: 9d2fe...5ac

• Liker 6
Skrevet

Kanskje hun skulle ønske det var dem, og det glapp ut av henne litt fortere enn hun hadde tenkt.

Ingen grunn til å være fornærmet hvis vennskapet ellers er fint!

• Liker 2
Skrevet

Men er det ikke frekt å påstå (ikke antyde eller hinte, mef direkte påstå) at årdaken til at man ønsker flere barn er at man får mye hjelp?! Ikke at man er glad i de barna man har, ønsker et nytt tilskudd, familien føles ikke ferdig, man føler det er plass til en til. Det er jo en j rar ting å si til andre folk. Dessuten undervurderer hun ts ved å påstå at ts ikke orker flere barn hvis hun ikke får like mye hjelp. Og det kan jo hende hun og partner fint klarer. 

Anonymkode: 0eb81...045

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

ts

Så hvis du tar opp et tema i en samtale, men ikke spesifikt spør den andre om en mening, så skal motparten ikke gi uttrykk for en mening? Hvilken type samtale blir det ut av det?

Du skriver ikke noe om hvor mange barn du har i utgangspunktet, og det er for så vidt ikke interessant. Men, det kan tenkes at med den utstrakte hjelpen du forteller at du har, så opplever din venninne at du har en frihet som forelder som hun ikke har, fordi hun ikke har den samme hjelpen som deg. Kanskje hun også kunne tenke seg ett til barn, men velger det bort pga tiden som ikke strekker til.

Utifra denne tenkte situasjonen, vil jeg si at det er du som er lite flink til å se hvordan andre mennesker har det, og ved å mene at din venninne er frekk, viser du deg som selvsentrert og lite villig til å se saken fra motpartens side.

• Liker 7
Skrevet
MorTil2 skrev (1 minutt siden):

Så hvis du tar opp et tema i en samtale, men ikke spesifikt spør den andre om en mening, så skal motparten ikke gi uttrykk for en mening? Hvilken type samtale blir det ut av det?

Du skriver ikke noe om hvor mange barn du har i utgangspunktet, og det er for så vidt ikke interessant. Men, det kan tenkes at med den utstrakte hjelpen du forteller at du har, så opplever din venninne at du har en frihet som forelder som hun ikke har, fordi hun ikke har den samme hjelpen som deg. Kanskje hun også kunne tenke seg ett til barn, men velger det bort pga tiden som ikke strekker til.

Utifra denne tenkte situasjonen, vil jeg si at det er du som er lite flink til å se hvordan andre mennesker har det, og ved å mene at din venninne er frekk, viser du deg som selvsentrert og lite villig til å se saken fra motpartens side.

Men da kan denne venninnen si noe om SIN situasjon og ikke bare påstå at ts ikke hadde ønsket flere barn dersom de ikke hadde like mye hjelp. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men er det ikke frekt å påstå (ikke antyde eller hinte, mef direkte påstå) at årdaken til at man ønsker flere barn er at man får mye hjelp?! Ikke at man er glad i de barna man har, ønsker et nytt tilskudd, familien føles ikke ferdig, man føler det er plass til en til. Det er jo en j rar ting å si til andre folk. Dessuten undervurderer hun ts ved å påstå at ts ikke orker flere barn hvis hun ikke får like mye hjelp. Og det kan jo hende hun og partner fint klarer. 

Hvis man ikke tåler direkte tale i et vennskapsforhold, så er det en selv som har et problem, og ikke motparten. I et godt vennskap er det takhøyde for utveksling av ulike meninger. Å være hårsår eller lett fornærmelig at et personlighetstrekk som vanskeliggjør en samtale med flere meninger.

• Liker 4
Skrevet

???

Anonymkode: 74697...a2a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men da kan denne venninnen si noe om SIN situasjon og ikke bare påstå at ts ikke hadde ønsket flere barn dersom de ikke hadde like mye hjelp. 

Kan godt hende hun har det. TS forteller jo bare sin versjon. Vi får vite om en veldig liten del av en helhet. Kanskje det i den samtalen eller i andre samtaler fremkommer informasjon som tilsier at venninnen er veldig sliten, savner hjelp osv osv? 

I min erfaring, er det slik at mennesker som tåler så lite som TS tilsynelatende tåler, ofte ikke er særlige gode til å lytte og jeg fremmer derfor en hypotese om en forklaring som jeg tenker TS kan ta seg tid til å tenke over.

• Liker 2
Skrevet

Pleier venninnen din å være frekk, taktløs og ufin, TS? Pleier du ofte å tenke at hun sier ting som ikke var noe hyggelig? Hvis svaret på det er ja - så tenker jeg at hun var frekk denne gangen også. Hvis venninnen din normalt er en bra dame som ikke er frekk og ekkel, da hadde jeg tenkt at hun nok bare formulerte seg klønete og absolutt ikke mente noe galt med det. 

Synes det er umulig å dømme folk så hardt basert på en eneste kommentar. Jeg kan godt forstå at man kan bli litt såret over den, men hvis venninnen pleier å være hyggelig og respektfull, så hadde jeg valgt å ikke legge noe i det. 

Anonymkode: d887f...fde

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...