Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det virkelig stor forskjell? For jeg ser den ikke. Mer nysgjerrig på hvordan de skal fikse «dvergene»..

CFF0107E-FE9E-47C4-87BF-8F7D79B61EC9.jpeg

4195C484-23E8-4B18-BC24-DE86E8DFE4D4.jpeg

• Liker 5
Skrevet

Disney, Netflix og Hollywood generelt er veldig pro black. Dette har vært allmennkunnskap lenge. 

Spesielt karakterer med rødt hår elsker de å erstatte. 

download (2).jpeg

D-q8nqiW4AES5Fo.jpg

• Liker 10
  • Nyttig 6
Skrevet
Drizzt skrev (1 time siden):

Du står fritt å lage tråd om selve historien. Her diskuteres det valg av skuespiller til hovedkarakteren som egentlig skulle vært snehvit i huden, dvs helt blek og ikke med mørkere hud uansett hvor vakker hun skulle være.

Men hvorfor må Snehvit absolutt være hvitere i huden i denne filmen enn hun er i den originale? Hun er ikke hvit som sne der og jeg ser ingen grunn til at hun skal være hvitere i denne. 

• Liker 4
Skrevet
5 hours ago, HegeMarie said:

Jeg skjønner det. Filmen bygger på Disney's klassiker, som er løselig basert på versjonen fra brødrene Grimm.

Mitt poeng var bare at eventyr fortelles på nytt og på nytt, og reiser over store områder over veldig lang tid.

Underveis forandres de, og tilpasses tiden og kulturen de er en del av.

Forandring er en del av eventyrets natur, uansett hvor mye en måtte velge å mene at en film fra 1937 er den endelige og uforanderlige versjonen.

Godt poeng, og det er jo slettes ikke slik at animasjonen fra 1937 forsvinner. La oss heller være helt ærlige og innse at det eneste formålet med alle disse live-action remakene av populære tegnefilmer er penger. Så langt har live-avtion versjonene av Løvenes Konge, Aladdin etc vært en gullgruve for Disney. Nye animasjoner koster og man risikerer alltids en flopp, tryggere å bare lage en "ny" versjon av en allerede populær tegnefilm. 

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, Drizzt said:

Whitefacing er problemet :)

Hun er en vakker jente, men hun er latinamerikansk og dermed ''gulaktig'' i huden. Hun er ikke hvit. Hun er utvilsomt talentfull og har vunnet som første latinamerikansk skuespiller en Golden Globe hvis jeg husker riktig.

Det er nå viktigere i Hollywood å være pk, enn å være tro mot historien.

Du mener eventyret?🙄

"Whitefacing" ? den der må du nesten forklare. Hun er latina, eller halvt. Du er klar over at latinamerikansk ikke betyr at man automatisk er brun elller mørk?  Latinamerikaner er ikke en rase, det finnes millioner av hvite latinamerikanere, svarte, native etc,. 

Mener du, for ramme alvor, at kun person med kritthvit hud skal få være Snøhvit? i såfall ville bare albinoer kvalifiseres.

• Liker 6
Skrevet
Marihønepøne skrev (2 timer siden):

Men hvorfor må Snehvit absolutt være hvitere i huden i denne filmen enn hun er i den originale? Hun er ikke hvit som sne der og jeg ser ingen grunn til at hun skal være hvitere i denne. 

Har du lest eventyret om Snehvit eller har du kun sett animasjon? Vet du hvorfor hun ble kalt for Snehvit?

Tanuki skrev (43 minutter siden):

Du mener eventyret?🙄

"Whitefacing" ? den der må du nesten forklare. Hun er latina, eller halvt. Du er klar over at latinamerikansk ikke betyr at man automatisk er brun elller mørk?  Latinamerikaner er ikke en rase, det finnes millioner av hvite latinamerikanere, svarte, native etc,. 

Mener du, for ramme alvor, at kun person med kritthvit hud skal få være Snøhvit? i såfall ville bare albinoer kvalifiseres.

Navnet Snehvit er forklart i eventyret, ja. Leser man ikke eventyrer til barna sine i Norge? :klo:

Ellers fin artikkel ... https://www.vogue.com/article/rachel-zegler-west-side-story Anbefales.

Albino er feil eksempel siden de har helt forskjellig utseende enn det som er beskrevet i eventyret :) Jeg mener for ramme alvor at Hollywood må slutte å caste skuespillere ut fra pk motiver, men forholde seg til karakterens utseende når det skal lages film om en bestemt, kjent og etablert karakter. Ingen har tenkt å ha Snehvit som rullestolbruker for å være inkluderende, så hvorfor ikke velge en skuespillerinne som er hvit?

Jeg mente whitewashing som motsetning til blackwashing. 

• Liker 6
Skrevet
Drizzt skrev (13 timer siden):

Whitefacing er problemet :)

Hun er en vakker jente, men hun er latinamerikansk og dermed ''gulaktig'' i huden. Hun er ikke hvit. Hun er utvilsomt talentfull og har vunnet som første latinamerikansk skuespiller en Golden Globe hvis jeg husker riktig.

Det er nå viktigere i Hollywood å være pk, enn å være tro mot historien.

@Tanuki har rett når hun påpeker at latin-amerikanere ikke utgjør en rase. Å være latin-amerikaner utelukker ikke at en er hvit. Det er ikke noe motsetningsforhold mellom å være hvit og å være latin-amerikaner. Faren til Zegler oppgis å være polsk. Etternavnet er av tysk opphav.

Hun er sannsynligvis mestis. Det er nok årsaken til at hun har det utseendet hun har.

• Liker 1
Skrevet
Klossmajor skrev (29 minutter siden):

@Tanuki har rett når hun påpeker at latin-amerikanere ikke utgjør en rase. Å være latin-amerikaner utelukker ikke at en er hvit. Det er ikke noe motsetningsforhold mellom å være hvit og å være latin-amerikaner. Faren til Zegler oppgis å være polsk. Etternavnet er av tysk opphav.

Hun er sannsynligvis mestis. Det er nok årsaken til at hun har det utseendet hun har.

Hun er ikke hvit, men har gulaktig mørkere hudtone. Det er i utgangspunktet ikke noe galt i det og hun er fantastisk som Maria i West Side Story som er en Puero Rican karakter. Men snehvit er hun ikke :) Uten mye sminke da.

• Liker 4
Skrevet

Ryddet for brukerangrep og brudd på rommets retningslinjer, og svar til det. 

_popcorn_, mod

Skrevet (endret)
Rosa Dartle skrev (15 timer siden):

Er det virkelig stor forskjell? For jeg ser den ikke. Mer nysgjerrig på hvordan de skal fikse «dvergene»..

Som Eddie Murphy spilte syv roller i The Nutty Professor, ser jeg for meg Mini Jakobsen bekle rollene som alle de syv dvergene.

Endret av Klossmajor
  • Liker 6
Skrevet

Jeg håper at i denne remaken vil stemoren fremstilles som GOD. Som stemor selv, kjenner jeg veldig på den stigmaen som skapes i Disneyfilmer rundt oss stemødre.

#ironi

• Liker 7
Skrevet

Jeg vil bare påpeke at i det originale eventyret så prøver stemoren å drepe Snehvit ved tre forskjellige anledninger mens hun er hos dvergene. Og hun blir heller egentlig ikke kyssa på av prinsen mens hun ligger i kisten. Det er bevegelsene ved å flytte kisten som gjør at den forgiftede eplebiten kommer løs og hun våkner. Kyssinga kommer etterpå.

Og i et av de originale versjonene var det faktisk Snehvit sin egen mor som var sjalu på sitt eget barns skjønnhet og dermed forsøkte å forlate henne i skogen. But I digress.

Jeg liker egentlig ikke at man skal være så himla woke på casting over gamle tradisjonelle EUROPEISKE eventyr. Da syntes jeg heller at man skal være flinkere til å lage filmer om eventyr fra verdensdeler hvor slik casting ville vært naturlig. Det er jo massevis av eventyr der ute som ikke har fått noe spotlight, the endless possibilities!

Når det er sagt har jeg sett Kristin Kreuk som Snehvit og jeg blunket egentlig ikke engang. Hun var såpass "pen" rett og slett at jeg tenkte ikke over at hun ikke ville bli sett på som "blek nok". (Kristin Kreuk spilte Lana Lang i Smallville og har asiatiske og nederlandske røtter)

Angående dverger dog.. Det er ingenting i eventyret som sier at de er menneskedverger. Det er godt mulig de er en representasjon av noe, eller er en egen art på linje med vetter. Det aner vi egentlig ikke ettersom jeg er litt usikker på hvordan den gamle folketroen/overtroen egentlig var i Tyskland på tidlig 1800-tallet.

• Liker 10
Skrevet
Emmelise skrev (22 timer siden):

Jeg vil bare påpeke at i det originale eventyret så prøver stemoren å drepe Snehvit ved tre forskjellige anledninger mens hun er hos dvergene. Og hun blir heller egentlig ikke kyssa på av prinsen mens hun ligger i kisten. Det er bevegelsene ved å flytte kisten som gjør at den forgiftede eplebiten kommer løs og hun våkner. Kyssinga kommer etterpå.

Og i et av de originale versjonene var det faktisk Snehvit sin egen mor som var sjalu på sitt eget barns skjønnhet og dermed forsøkte å forlate henne i skogen. But I digress.

Jeg liker egentlig ikke at man skal være så himla woke på casting over gamle tradisjonelle EUROPEISKE eventyr. Da syntes jeg heller at man skal være flinkere til å lage filmer om eventyr fra verdensdeler hvor slik casting ville vært naturlig. Det er jo massevis av eventyr der ute som ikke har fått noe spotlight, the endless possibilities!

Når det er sagt har jeg sett Kristin Kreuk som Snehvit og jeg blunket egentlig ikke engang. Hun var såpass "pen" rett og slett at jeg tenkte ikke over at hun ikke ville bli sett på som "blek nok". (Kristin Kreuk spilte Lana Lang i Smallville og har asiatiske og nederlandske røtter)

Angående dverger dog.. Det er ingenting i eventyret som sier at de er menneskedverger. Det er godt mulig de er en representasjon av noe, eller er en egen art på linje med vetter. Det aner vi egentlig ikke ettersom jeg er litt usikker på hvordan den gamle folketroen/overtroen egentlig var i Tyskland på tidlig 1800-tallet.

tenkte dvergene i eventyret var mer nisser eller gnomer eller noe. Tenkye aldri de var mennesker. Ang asiatidke trekk. Det gjør jo ikke noe. Folk fra øst asia er jo veldig lyse i huden. pluss at de har hår sort som ibenholdt som de sier i eventyret. Er mer sjeldent at hvite europeere har naturlig kullsvart hår

• Liker 4
Skrevet
Nokia skrev (23 timer siden):

Jeg håper at i denne remaken vil stemoren fremstilles som GOD. Som stemor selv, kjenner jeg veldig på den stigmaen som skapes i Disneyfilmer rundt oss stemødre.

#ironi

enig. Savner en remake med en snill stemor.Likte vrien på maleficent

Skrevet

Synes hun ligner på Snøhvit i animasjonsfilmen. 

• Liker 1
Skrevet
On 1/26/2022 at 7:03 PM, Drizzt said:

https://www.vg.no/rampelys/film/i/a7k9PO/disney-svarer-paa-snehvit-kritikk

Det kan hende jeg er blitt for gammel og ikke husker eventyrets detaljer, men var det ikke slik at Snehvit ble kalt for Snehvit nettopp fordi hun hadde veldig hvit hud? 

Hva med Kirsten Dunst som Pocahontas? Hun vil være spot on. En annen perfekt valg er Ian Sommerhalder som Black panther. 

Eller hva? :hakeslepp:

Lepper røde som blod, hår sort som ibenholt og hud hvit som sne….

Skrevet
Madame Butterfly skrev (15 timer siden):

Lepper røde som blod, hår sort som ibenholt og hud hvit som sne….

Ginnifer Goodwin fra Once upon a time 

aNymORyDrdJcQvVLnTQ73J9Eh4GMeqZJW3KP5VyFTEM.jpg?auto=webp&s=15b831fd933cd921a39fa98234c5e1ab5869a616

• Liker 2
Skrevet
Drizzt skrev (55 minutter siden):

Ginnifer Goodwin fra Once upon a time 

aNymORyDrdJcQvVLnTQ73J9Eh4GMeqZJW3KP5VyFTEM.jpg?auto=webp&s=15b831fd933cd921a39fa98234c5e1ab5869a616

Jeg syntes faktisk Ginnifer var ganske perfekt som Snehvit i Once upon a time. Hun har en naturlig HERLIGHET ved seg som passer rollen så ufattelig bra. Men.. hun har blitt for voksen dessverre.

Skrevet
Emmelise skrev (10 minutter siden):

Jeg syntes faktisk Ginnifer var ganske perfekt som Snehvit i Once upon a time. Hun har en naturlig HERLIGHET ved seg som passer rollen så ufattelig bra. Men.. hun har blitt for voksen dessverre.

Hun er absolutt den mest troverdige Snehvit-en jeg har sett ihvertfall. Har både the looks, og holdningen. 

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

... og jeg synes det er tåpelig å lage samme eventyret igjen og igjen uten å skape noe eget. Og jeg elsker de variantene der man faktisk skaper noe helt annet ut fra historien. DA blir det interessant å se på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...