Gå til innhold

Amatør på trening og kosthold - hvor mye skal jeg spise nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bakgrunn: Kvinne 31år. 61kg/170cm. Sunn kropp i følge BMI kalkulator. Svært usunn kropp i virkeligheten.

Hei dere! Jeg har pleid å ligge på 58-59kg og vært slank og sprek - helt til en rekke livshendelser og en depresjon som gjorde meg til en inaktiv sofapute i ca 4 år.
Før dette skjedde lå min vekt stabil på 57-59kg og jeg var slank og sprek. Nå ser jeg at mine depresjonsår har satt sitt preg på kroppen. Jeg veier ikke stort mye mer enn før - men kroppsfiguren har endret seg og jeg mistrives. Jeg har nok mistet mye muskelmasse. Armer, bein og rumpe er tynne - mens magen har blitt tjukkere. Jeg har nå et midjemål på nesten 90cm. Det bør vistnok ligge under 80cm for helsas skyld.

Jeg har meldt meg inn på treningssenter og jeg har gått til anskaffelse av en treningsklokke. Målet er å sakte men sikkert bygge opp kondisjon og få byttet ut magefettet med muskler i de store muskelgruppene. Men jeg må virkelig starte på bunnen her, fordi kroppen er så nedbrutt og svak.

Har dere noen tips til hvordan jeg skal gå frem?
Skal jeg spise mer, mindre eller det samme som kroppen forbrenner i løpet av en dag?
Har de siste ukene prøvd å holde meg til et kaloriunderskudd på -250 per dag. Fordi jeg har sånn lyst til å få bort fettet på magen. Men tenker jeg feil?

Jeg trener 3 ganger i uken med økter på ca 45min. Her sykler jeg og går raskt på 3dmølle (kan fortsatt ikke jogge). Trener litt styrke på apparatene. Litt mage, rygg, rumpe, lår, diverse. Øktene er foreløpig rolige fordi jeg blir fort svimmel med den dårlige kondisjonen jeg har.

Anonymkode: de80f...147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tdeecalculator.net på sedentary, TDEE er det du trenger for å holde på vekta. Spis 2-500 kalorier mindre per dag avhengig av hvor mye du ønsker å gå ned i vekt/hvor raskt du ønsker å gå ned i vekt, men hold deg over 1200 kalorier per dag uansett. Sørg også for å få i deg nok proteiner slik at kroppen har mulighet til å bli sterkere. Anbefaler varmt å spise og drikke en time-halvannen før trening, da vil du forhåpentligvis oppleve å bli mindre svimmel på trening. Unngå øvelser som knebøy og markløft frem til svimmelheten er under kontroll. Anbefaler å prøve noen gruppetimer med f.eks Bodypump for å plukke opp noen tips og triks for god form, hvis du har en god instruktør og du ber om at de forteller hvordan man gjør øvelsene korrekt i løpet av timen, gjør de det :)

Anonymkode: fc1d1...e1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jordnærjinte

Du kommer til å få mange ulike tips her inne fra mange uten noen form for kompetanse til å egentlig uttale seg (samme gjelder meg), men viktig at du vet at vi snakker fra erfaring og ikke forskning☺️
 

JEG anbefaler deg å gå turer. Start gjerne med en halvtime hver dag hvis lange turer føles vanskelige, også kan du etterhvert øke til 1t. Det forbrenner mer enn å jogge 10 min på mølla. 
 

Anbefaler også å spise slik du har gjort frem til nå men kanskje få i deg mer proteiner som h*n over her nevner. Men siden du ikke har gått opp noe særlig i kilo og du begynner å bli en del mer aktiv nå - så vil jeg tro at du havner i et kaloriunderskudd automatisk. 
 

Styrketrening er uten tvil den forbrenningen som holder lengst og anbefaler at du fortsetter med dette. Og knebøy, markløft osv er flotte øvelser som trener hele kroppen - som du burde få med i programmet, men vent til svimmelheten er over ja og du føler deg trygg til å gå løs på disse øvelsene

 

Lykke til❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...