Gå til innhold

Bør jeg trene når jeg nesten ikke sover?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å komme ordentlig igang med trening igjen, men jeg føler at planene stadigvekk blir sabotert på grunn av lange perioder med store søvnproblemer. Jeg har slitt med søvnen så lenge jeg kan huske. Siste uka har jeg kanskje sovet tre timer i gjennomsnitt hver natt. Jeg blir selvfølgelig helt utslitt og tåkelagt av dette opplegget, og lurer på om jeg bare burde drite i treninga inntil jeg får meg en god natts søvn? Veldig frustrerende. Jeg trener styrke, og litt cardio innomellom.

Anonymkode: f9b38...68b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trening forbedrer gjerne søvnen, så det er jo verdt å prøve

Anonymkode: df500...b31

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare lagt trening noen timer før kvelden, og gjort litt yoga/meditasjon rett før sovetid. 

Anonymkode: 76d4d...670

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Trening forbedrer gjerne søvnen, så det er jo verdt å prøve

Anonymkode: df500...b31

Det er dette jeg også har trodd, men det virker som om jeg er untatt den regelen😬

Anonymkode: f9b38...68b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ville bare lagt trening noen timer før kvelden, og gjort litt yoga/meditasjon rett før sovetid. 

Anonymkode: 76d4d...670

Meditasjon ja, dette vet jeg at jeg egentlig har god nytte av, hadde en grei meditasjonsrutine før jul før jeg datt av lasset. Får helt ærlig bare ta meg sjæl i nakkeskinnet og gjennomføre det uansett hvor kjedelig jeg synes det er. Det er verdt søvnen iallefall!

Anonymkode: f9b38...68b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen min anbefalte å se før-leggetid-videoene til en instruktør som heter Adriene. Hun har minst tre, en på 7 minutter, en på 12 og en på 20 minutter. Velg å se den du vil starte med.

Her er den på 12 minutters yoga før leggetid:

 

Anonymkode: 55d73...90f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg prøver å komme ordentlig igang med trening igjen, men jeg føler at planene stadigvekk blir sabotert på grunn av lange perioder med store søvnproblemer. Jeg har slitt med søvnen så lenge jeg kan huske. Siste uka har jeg kanskje sovet tre timer i gjennomsnitt hver natt. Jeg blir selvfølgelig helt utslitt og tåkelagt av dette opplegget, og lurer på om jeg bare burde drite i treninga inntil jeg får meg en god natts søvn? Veldig frustrerende. Jeg trener styrke, og litt cardio innomellom.

Anonymkode: f9b38...68b

Hvis du ikke får mer søvn av å trene syns jeg du skal vente fordi du risikerer å bli utbrent og det tar tid å ble innbrent igjenn hehe

Anonymkode: c5e99...cc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg prøver å komme ordentlig igang med trening igjen, men jeg føler at planene stadigvekk blir sabotert på grunn av lange perioder med store søvnproblemer. Jeg har slitt med søvnen så lenge jeg kan huske. Siste uka har jeg kanskje sovet tre timer i gjennomsnitt hver natt. Jeg blir selvfølgelig helt utslitt og tåkelagt av dette opplegget, og lurer på om jeg bare burde drite i treninga inntil jeg får meg en god natts søvn? Veldig frustrerende. Jeg trener styrke, og litt cardio innomellom.

Anonymkode: f9b38...68b

Uff, det er helt forferdelig å slite med søvn😕 Håper at det går over snart, så du får nok søvn igjen!💛 

Du bør i hvert fall være litt forsiktig med treningen, og ikke ta deg helt ut. Men det kan være lurt å heller gå turer, eller å gå på tredemølla. Også må du ikke trene altfor sent på kvelden. 

Lydbøker hjelper for meg :) 

Anonymkode: 1650f...443

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker nei.

Etter fødsel ønsket jeg å trene, men hadde ekstreme søvnproblemer over lang tid.

Husker første gangen jeg prøvde å trosse med verdens letteste styrkeprogram, endte med at jeg stod på Sats og gråt av utmattelse 🙈 Hadde minus tusen prosent å gå på. 

Så jeg ventet til søvnen var mer jevnt over 6timer ish, da fungerte det mye bedre og positivt.

Jeg gikk turer og drev litt med enkel yoga for avslapping. 

Endret av Fløff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med søvn selv og det er vanskelig å trene hardt når man ikke sover. Yoga som noen har anbefalt, og turer der du drar på litt i oppoverbakker er fint. Få dagslys. Hvis du har angst er det lurt å få opp pulsen litt men noe langvarig høyintensitetstrening tror jeg ikke er lurt. Men det kjenner du på selv, jeg kjenner at jeg brytes ned og blir svakere så jeg kan ikke trene hardt uten å sove. Enig med person som sier du kan bli utbrent. Men å være i en viss aktivitet er viktig, det kan hjelpe deg i gang med søvnen. 

Anonymkode: 87478...a29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...