Gå til innhold

Muslimer tror dere på evoulosjon


Sommer2464

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er du gud/allah? Nei? Da har du ikke rett til og bestemme hvem som er religiøs eller ikke.

Anonymkode: 85a76...0ca

Hæh? Jeg bestemmer ingen ting over andre jeg. Folk må få tro på hva dem vil.

Jeg er ikke Gud/Allah. I min verdensanskuelse finnes det ingen Gud/Allah.

Menneskeheten har hatt ca 3000 religioner igjennom tidene. Jeg tror på 1 mindre enn deg. Det er eneste forskjellen.

Samtidig mener jeg at man ikke kan kalle seg kristen eller muslim om man ikke tror på det som står i Bibelen eller Koranen. Man kan feks ikke utelate ting fra Bibelen eller Koranen fordi vitenskapen har bevist det feil. Da faller det hele på stengrunn, og Bibelen/Koranen er ikke verdt papiret det er skrevet på.

man kan ikke være litt religiøs, på samme måte som ikke kan være litt gravid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sommer2464 skrev (3 timer siden):

Kvinneguiden brukeren omarel ga meg inntrykk av at for å være muslim må man tro på hele Koranen. Men i islam og koranen er det som kristendommen og jødedommen skapelse og Noahs ark derfor lurer jeg på muslimer tror dere på evoulosjon?

Nei. Tror ikke på evolusjon. Evolusjon er noe som er funnet opp av vestlig kultur.

Anonymkode: 5e49e...c11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sicario skrev (3 timer siden):

Er vel ikke helt forenlige å være kristen/muslim og samtidig tro på evolusjon.

Man kan jo ikke cherry picke det som passer en. Da blir det jo meningsløst.

Så klart kan man det. Det kalles TRO. Du kan tro akkurat hva du vil om folk liker det eller ikke. 

Anonymkode: 50f1a...063

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Så klart kan man det. Det kalles TRO. Du kan tro akkurat hva du vil om folk liker det eller ikke. 

Anonymkode: 50f1a...063

Selvfølgelig kan man tro hva man vil. Men da kan man ikke kalle seg kristen/muslim. Er ikke værre en det.

Du kan tro at rødt er blått, men det blir meningsløst. Du kan tro på evolusjon, men da ikke samtidig at gud er allmektig. Det blir meningsløst og kan jo følgelig ikke kalle deg kristen. Men du kan jo tro på akkurat hva du vil uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Nei. Tror ikke på evolusjon. Evolusjon er noe som er funnet opp av vestlig kultur.

Anonymkode: 5e49e...c11

Jaså hvordan forklarer du at dinosaurer dateres titalls millioner år lenger enn skapelsen kan ha foregått ifølge Koranen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sicario skrev (38 minutter siden):

Selvfølgelig kan man tro hva man vil. Men da kan man ikke kalle seg kristen/muslim. Er ikke værre en det.

Du kan tro at rødt er blått, men det blir meningsløst. Du kan tro på evolusjon, men da ikke samtidig at gud er allmektig. Det blir meningsløst og kan jo følgelig ikke kalle deg kristen. Men du kan jo tro på akkurat hva du vil uansett.

Det høres ikke ut som du vet så mye om hvordan mennesker praktiserer religion. 

Anonymkode: 50f1a...063

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sicario skrev (4 timer siden):

Ja, jeg er enig i det. Men veldig mange forkaster litt av det ene og litt av det andre etter hva som passer sin verdensanskuelse. Det er helt greit det, men da kan man ikke med rette kalle seg kristen/muslim etc.

Delvis enig her. Det er forskjell i grad av religiøsitet hos folk. Noen er virkelig bokstavtro og veldig ''inn'' i religionen, andre har en mer overfladisk tilnærming.

Mange befinner seg nok i midten mellom religiøs og ateist og da er man det jeg kaller for troende. Ikke alle kristne går i kirka hver søndag og følger alle påbud i kristendommen. Ikke alle muslimer følger alle påbud i islam heller. Men når man begynner å velge bort det ene og det andre, da beveger man seg mer mot midten - mindre religiøs, nærmere troende og ihvertfall ikke helt blind for annet enn den religiøse tolkningen av verden.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei. Tror ikke på evolusjon. Evolusjon er noe som er funnet opp av vestlig kultur.

Anonymkode: 5e49e...c11

Du tror på evulusjon uten å vite det. Corona virusets utvikling er evolusjon i seg selv. Avling av hunderaser og hester er genetisk evulusjon i seg selv. Det at barn ikke ligner på deres søsken og slektninger er evulusjon. Det at kroppen utvikler motstand mot virus og medikamenter er utvikling, med andre ord en form for evulusjon på mikroskopisk nivå.

Planter utvikler seg også ved parring og kan tilpasse seg. Det er ingenting i Islam som hindrer oss i å tro på  utvikling i naturen. Vår tid har bare gitt det et navn, evulusjon.

Hva Gud skapte før Adam, er det bare Han som vet. Det er viktig for oss muslimer å snakke om evolusjon. Det er slik vi kan utvikle vår kunnskap, ved å utforske, se, reflektere og lære. Kunnskap har aldri vært til hinder for oss. For det var slik vi var med å utvikle medisin, matte, astronomi, filosofi og mer i en tid da kirken hindret utvikling. Vi har aldr i trodd på hekseri ol. Vi kalte det medisin. For profeten sa: "For hver plage er en medisin...".

 

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nei. Tror ikke på evolusjon. Evolusjon er noe som er funnet opp av vestlig kultur.

Anonymkode: 5e49e...c11

😂 Jeg fikk meg en god latter. Ja, det er ''vestlig kultur'' som fant evolusjonen. Fant, ikke fant opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Bare i Russland finnes det anslagsvis 80 millioner ortodokse kristne. Bare der. Jeg kaller ikke det "sjeldent". Og de tror stort sett bokstavelig på bibelen sin og avviser all evolusjon.

Anonymkode: 08b6e...876

Jeg trodde russere flest egentlig var ateister men har latt som de har vært kristne siden Sovjetunionens fall.

omarel skrev (15 timer siden):

Du tror på evulusjon uten å vite det. Corona virusets utvikling er evolusjon i seg selv. Avling av hunderaser og hester er genetisk evulusjon i seg selv. Det at barn ikke ligner på deres søsken og slektninger er evulusjon. Det at kroppen utvikler motstand mot virus og medikamenter er utvikling, med andre ord en form for evulusjon på mikroskopisk nivå.

Planter utvikler seg også ved parring og kan tilpasse seg. Det er ingenting i Islam som hindrer oss i å tro på  utvikling i naturen. Vår tid har bare gitt det et navn, evulusjon.

Hva Gud skapte før Adam, er det bare Han som vet. Det er viktig for oss muslimer å snakke om evolusjon. Det er slik vi kan utvikle vår kunnskap, ved å utforske, se, reflektere og lære. Kunnskap har aldri vært til hinder for oss. For det var slik vi var med å utvikle medisin, matte, astronomi, filosofi og mer i en tid da kirken hindret utvikling. Vi har aldr i trodd på hekseri ol. Vi kalte det medisin. For profeten sa: "For hver plage er en medisin...".

 

Er det mulig å tro at gud skapte Adam dinosaurer levde over 60 millioner år før Adam kan ha eksistert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (4 timer siden):

Er det mulig å tro at gud skapte Adam dinosaurer levde over 60 millioner år før Adam kan ha eksistert.

Det eksisterte noe før Adam ble satt for å leve på jorden. Det fremkommer av verset i Koranen. Så dette er ikke tro, det viten. 

Vårt univers ble skapt før Adam. Det vil si at jorden ble skapt før Adam, og det var liv på jorden før Adam i følge verset fra Koranen.

For å svare konkret på spørsmål ditt, så eksisterte dinosaurer og andre skapelse på jorden før Adam i følge Koranen. Fordi jorden eksisterte/skapt før Adam.

Svarte det på spørsmålet?

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (20 timer siden):

Vel jeg mener at vi mennesker stammer fra aper derfor er vi også primater og pattedyr.

Det er lurt å skaffe seg informasjon om det man ønsker å diskutere, hvis du tror at mennesker stammer fra apene så har du tydeligvis ikke nok kunnskap om evolusjonsteorien.

Anonymkode: ac6f7...3ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er lurt å skaffe seg informasjon om det man ønsker å diskutere, hvis du tror at mennesker stammer fra apene så har du tydeligvis ikke nok kunnskap om evolusjonsteorien.

Anonymkode: ac6f7...3ec

Hva er dette for noe reinspikka vrøvl?

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hvorfor lager du flere tråder om det samme? 

Anonymkode: f395d...3c1

 

du får ikke noe svar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sommer2464 skrev (4 timer siden):

Hva er dette for noe reinspikka vrøvl?

Mennesket stammer ikke fra apene men aper og mennesker har en felles stamfar, det er veldig vanlig at de som ikke har satt seg inn i evolusjonsteorien tror at mennesket stammer fra apene men det er altså feil.

Anonymkode: ac6f7...3ec

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.1.2022 den 18.22):

Mennesket stammer ikke fra apene men aper og mennesker har en felles stamfar, det er veldig vanlig at de som ikke har satt seg inn i evolusjonsteorien tror at mennesket stammer fra apene men det er altså feil.

Anonymkode: ac6f7...3ec

Var ikke denne stamfaren ape.

Dere lurer kanskje på hvorfor det var 2 tråder med helt det samme temaet jeg klarte med uhell å lage 2 tråder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sommer2464 skrev (41 minutter siden):

Dere lurer kanskje på hvorfor det var 2 tråder med helt det samme temaet jeg klarte med uhell å lage 2 tråder.

Forståelig.

Anonymkode: 7ecdb...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man troende muslim, eller kristen eller jøde, så er vel det litt av poenger å tro på en gud som skaperen. 

Anonymkode: 00766...46f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/25/2022 at 4:37 PM, AnonymBruker said:

I så fall blir det like vanskelig å respektere kristne/muslimer som det er å respektere flat earth-tilhengere og anti-vaxxere.

Anonymkode: 7a8df...241

Religiøse er det vanskelig å respektere generelt 

Anonymkode: 52867...9c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.1.2022 den 21.43):

Det høres ikke ut som du vet så mye om hvordan mennesker praktiserer religion. 

Anonymkode: 50f1a...063

Det er ikke det det er snakk om. Påstanden er at det blir feil å kalle seg for f.eks kristen hvis man ikke følger/tror fullt og helt på det som står i bibelen. Det er en bok med ganske mange ville historier og beskrivelser av hva man bør og ikke bør gjøre. La oss si at en gjennomsnittlig kristen følger 20% av bibelens "påbud", og plukker ellers litt her og der når det kommer til leveregler, moral og etikk. Er han da en kristen? Han kan selvfølgelig være religiøs, men er han kristen?

For hvis jeg bygger meg en sak hvor jeg bruker en girkasse, en bensintank, et bagasjelokk og et sidespeil (la oss si ca 20%?) fra en bil, og plukker resten av delene fra en hårføner, en båt og en luftkompressor, da kan jeg sikkert skru det sammen til noe jeg kan kalle en maskin (les religiøs), men er det en bil? (les kristen).

AnonymBruker skrev (På 26.1.2022 den 18.22):

Mennesket stammer ikke fra apene men aper og mennesker har en felles stamfar, det er veldig vanlig at de som ikke har satt seg inn i evolusjonsteorien tror at mennesket stammer fra apene men det er altså feil.

Anonymkode: ac6f7...3ec

En sannhet med modifikasjoner. Vi  stammer begge fra en nå utdødd apeart. Så jo, vi stammer fra aper, men ikke de apene vi møter i naturen idag.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...