Gå til innhold

Muslimer tror dere på evoulosjon


Sommer2464

Anbefalte innlegg

Kvinneguiden brukeren omarel ga meg inntrykk av at for å være muslim må man tro på hele Koranen. Men i islam er det som kristendommen og jødedommen skapelse og Noahs ark derfor lurer jeg på muslimer tror dere på evoulosjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sommer2464 skrev (1 minutt siden):

Kvinneguiden brukeren omarel ga meg inntrykk av at for å være muslim må man tro på hele Koranen. Men i islam og koranen er det som kristendommen og jødedommen skapelse og Noahs ark derfor lurer jeg på muslimer tror dere på evoulosjon?

Er vel ikke helt forenlige å være kristen/muslim og samtidig tro på evolusjon.

Man kan jo ikke cherry picke det som passer en. Da blir det jo meningsløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sicario skrev (2 minutter siden):

Er vel ikke helt forenlige å være kristen/muslim og samtidig tro på evolusjon.

Man kan jo ikke cherry picke det som passer en. Da blir det jo meningsløst.

I så fall blir det like vanskelig å respektere kristne/muslimer som det er å respektere flat earth-tilhengere og anti-vaxxere.

Anonymkode: 7a8df...241

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (13 minutter siden):

Kvinneguiden brukeren omarel ga meg inntrykk av at for å være muslim må man tro på hele Koranen. Men i islam og koranen er det som kristendommen og jødedommen skapelse og Noahs ark derfor lurer jeg på muslimer tror dere på evoulosjon?

Folk definerer evolusjon veldig ulikt. Hva er din definisjon av evolusjon, så kan jeg prøve å forklare.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

I så fall blir det like vanskelig å respektere kristne/muslimer som det er å respektere flat earth-tilhengere og anti-vaxxere.

Anonymkode: 7a8df...241

Jeg respekterer kristne/religiøse på lik linje som jeg respekterer flat earthere feks. Men det gir jo ikke noe mer mening. Man har ikke mer bevis for Gud, en man har for at jorden er flat.

men folk må jo få tro på hva de vil🤷🏼‍♂️

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sicario skrev (14 minutter siden):

Er vel ikke helt forenlige å være kristen/muslim og samtidig tro på evolusjon.

Man kan jo ikke cherry picke det som passer en. Da blir det jo meningsløst.

Joda det er klart man kan. De aller fleste gjør det. Det er sjeldent en trosretning passer 100 % et individs verdenssyn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

omarel skrev (5 minutter siden):

Folk definerer evolusjon veldig ulikt. Hva er din definisjon av evolusjon, så kan jeg prøve å forklare.

 

Vel jeg mener at vi mennesker stammer fra aper derfor er vi også primater og pattedyr.

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (1 minutt siden):

Joda det er klart man kan. De aller fleste gjør det. Det er sjeldent en trosretning passer 100 % et individs verdenssyn. 

Sjeldent? Hørt om ortodokse kristne, ortodokse jøder osv? De finnes det mange millioner av. De tror bokstavelig på det som står i deres hellige bøker, fra gammelt av, fra før evolusjonsteorien ble framsatt. Evolusjonen har ikke forandret deres tro noen ting. 

Anonymkode: 08b6e...876

Lenke til kommentar
Del på andre sider

omarel skrev (På 25.1.2022 den 16.46):

Folk definerer evolusjon veldig ulikt. Hva er din definisjon av evolusjon, så kan jeg prøve å forklare.

 

Er ikke så mange måter å definere evolusjon på. Det handler om dorandring og adapsjon til levemiljøet i levende organismer over lange geologiske tidsperioder. Hverken mer eller mindre.

Raven.Writingdesk skrev (På 25.1.2022 den 16.50):

Joda det er klart man kan. De aller fleste gjør det. Det er sjeldent en trosretning passer 100 % et individs verdenssyn. 

Jo da, det forstår jeg. Men da kan man strengt tatt ikke kalle seg kristen/jøde/muslim etc. man kan ikke forkaste viktige teistiske elementer fra feks kristendommen, men beholde noen og samtidig kalle seg kristen. 

AnonymBruker skrev (På 25.1.2022 den 16.53):

Sjeldent? Hørt om ortodokse kristne, ortodokse jøder osv? De finnes det mange millioner av. De tror bokstavelig på det som står i deres hellige bøker, fra gammelt av, fra før evolusjonsteorien ble framsatt. Evolusjonen har ikke forandret deres tro noen ting. 

Anonymkode: 08b6e...876

Om man hadde brent samtlige bibler og koraner i hele verden sammen med alle skrifter som beskriver evolusjon, hadde ikke innholdet i Bibelen og Koranen gjenoppstått. Det hadde beskrivelsen av evolusjon. 
 

Det er forskjellen på religion og vitenskap.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som forventet blir det istedet en diskusjon om evulasjon og Gud  framfor at spørsmålet i hovedinnlegget faktisk blir besvart. Og ja, med denne kommentaren er jeg ikke  noe unntak  heller 

Anonymkode: 45a7a...372

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sjeldent? Hørt om ortodokse kristne, ortodokse jøder osv? De finnes det mange millioner av. De tror bokstavelig på det som står i deres hellige bøker, fra gammelt av, fra før evolusjonsteorien ble framsatt. Evolusjonen har ikke forandret deres tro noen ting. 

Anonymkode: 08b6e...876

De representerer ikke majoriteten av verdens befolkning, gjør de vel? Og også hos disse er sannsynligheten stor for at de har en og annen regel/levesett/ideologisk tankegods de ikke stiller seg 100 % bak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Sjeldent? Hørt om ortodokse kristne, ortodokse jøder osv? De finnes det mange millioner av. De tror bokstavelig på det som står i deres hellige bøker, fra gammelt av, fra før evolusjonsteorien ble framsatt. Evolusjonen har ikke forandret deres tro noen ting. 

Anonymkode: 08b6e...876

Ortodokse kristne kan fint tro på evoulosjon det er generelt vanlige kristne i øst Europa og har en helt annen betydning en ortodoks jødedom.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (3 minutter siden):

Ortodokse kristne kan fint tro på evoulosjon det er generelt vanlige kristne i øst Europa og har en helt annen betydning en ortodoks jødedom.

Bare i Russland finnes det anslagsvis 80 millioner ortodokse kristne. Bare der. Jeg kaller ikke det "sjeldent". Og de tror stort sett bokstavelig på bibelen sin og avviser all evolusjon.

Anonymkode: 08b6e...876

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sicario skrev (19 minutter siden):

Jo da, det forstår jeg. Men da kan man strengt tatt ikke kalle seg kristen/jøde/muslim etc. man kan ikke forkaste viktige teistiske elementer fra feks kristendommen, men beholde noen og samtidig kalle seg kristen. 

Religion og vitenskap ekskluderer hverandre. Enten tror man på den ene forklaringen, eller på den andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (4 minutter siden):

Religion og vitenskap ekskluderer hverandre. Enten tror man på den ene forklaringen, eller på den andre. 

Ja, jeg er enig i det. Men veldig mange forkaster litt av det ene og litt av det andre etter hva som passer sin verdensanskuelse. Det er helt greit det, men da kan man ikke med rette kalle seg kristen/muslim etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sicario skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg er enig i det. Men veldig mange forkaster litt av det ene og litt av det andre etter hva som passer sin verdensanskuelse. Det er helt greit det, men da kan man ikke med rette kalle seg kristen/muslim etc.

Er du gud/allah? Nei? Da har du ikke rett til og bestemme hvem som er religiøs eller ikke.

Anonymkode: 85a76...0ca

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sommer2464 skrev (2 timer siden):

Vel jeg mener at vi mennesker stammer fra aper derfor er vi også primater og pattedyr.

For å forklare det veldig enkelt så er det veldig viktig at du skiller mellom den bibelske skapelsesberetningen og det koranske. Det er nyanseforskjeller som er fundamentale og setter ut to ulike veier som vedrører livets fundamentale spørsmål, som meningen med døden, livet, hvem Gud er og de ulike skapningene som er av ild og lys. Men dette er ikke det du er ute etter, så jeg skal prøve spisse det i dialogen som fant mellom Gud og englene.

Skapelsen av Adam ifølge koranen er en skapelse av jord og ikke Guds bilde. Detaljene rundt stadiene har jeg ikke tatt med her, men det er viktig å ha i bakhode at det første menneske er skapt som fullvoksent menneske.

I soraen som heter Kuen står det fra vers 30:

«Og da Herren din sa til englene: «Jeg vil innsette en etterfølger på jorden.» De svarte: «Vil du sette noen som ødelegger og utgyter blod, mens vi, vi lovsynger Din pris og Din hellighet?» Gud sa: «Jeg vet hva dere ikke vet

Og Han lærte Adam alle navn, så framførte han dem for englene, og sa: «Si Meg navnene deres, om dere er ærlige.»

De svarte: «Priset være Du, ingen kunnskap har vi, annet enn det Du har lært oss! Det er Du som er Den allvitende, Den vise

I det første avsnittet over kan du lese at Skaperen sier til englene at han vil sette er etterfølger på jorden. Ordet etterfølger er oversatt fra det arabiske ordet, khalifa, som er betyr etterfølger med forvaltningsrett og ansvar. Derfor er menneske ansvarlig for sine ord og handlinger oss og Gud imellom. Deretter kan vi lese at englene reagerer. Deres reaksjon er faktisk viktig i tolkningen av evolusjonsteorien. Premisset er her er at englene ikke kjenner til framtiden og det ukjente. Kunnskap om framtid er det kun Gud alene, Den allmektige som har. Det englene har en empirisk tilnærming. Det vil si at deres reaksjon baserer seg på erfaring og observasjoner. Så da Gud sa til englene: «Jeg vil innsette en etterfølger på jorden så svarte de ut fra deres observasjoner: «Vil du sette noen som ødelegger og utgyter blod, mens vi lovsynger Din pris og Din hellighet?».

I en annen tråd så sa jeg at Gud ber menneske om å reflektere. Så for å svare på evulusjonsteorien så kan man dra den konklusjon, at det var andre skapelser på jorden og som hadde ytet blod før Adam ble skap. Men det interessante her er to ting. Og det er at de som var på jorden før Adam hadde ytet blod før Adam ble av blod. Ordet, dam, i navnet Adam betyr blod. A er bokstaven Alif/alef som har egne betydninger i babylonske semitiske språk, men dette har ikke noe med evolusjon å gjøre. Det andre var at Adam beviste sin intelligens og intellekt. Så kan du spørre deg deg, hvorfor var det viktig for Gud å gjengi denne detaljen i Koranen og hvorfor var det viktig for Gud og be Adam bevise intelligensen ovenfor engelen?

I evolusjonsteorien så henvises det til ulike mennesketyper som har eksistert på jorden. Jeg har forstått det at den Darwinistiske teorien var at mennesket var ape og at det utviklet seg til menneske. Slik jeg forstår koranen, er at det eksisterte skapningen før Adam som ytet blod og med mindre intelligens den Adam beviste ovenfor englene.

Hadith forteller mer om Adams størrelse og leverår. Vitenskapen og geologiske utgravinger forteller da om dinosaurer. Dette strider ikke med koranen, der sier Gud om fortiden, presens og framtiden, parafrase, «Han skaper hva dere ikke vet…» At menneske har utviklet seg i form av størrelse strider vi ikke imot. Det som strider imot koranen, er at vår stamfar Adam stammer fra ape/dyr. Hvordan menneske var før stamfar Adam, kan man ikke svare på med sikkerhet, annet et å si, Gud vet best. Og derfor kan vi heller ikke stride mot ulike mennesketyper som framkommer i geologiske utgravinger.

Videre kan det nevnes at i soraen som heter Nabien etter vers 30, sier Skaperen:

«Innser ikke de vantro at himlene og jorden var tetteste masse, og at Vi skilte dem? Og av vannet frembrakte Vi alt levende. Vil de da ikke tro?»

Essensen som jeg viser til da er hovedindigrens til alt liv er, vann! Dette er noe som er å reflektere på!

Med vitenskapen vi har i det 21 århundre er tar vi vann som en selvfølge som indegriens i vår eksistens. Mekka i 700 tallet var preget av over tre hundre idoler som avguder. Det var ingen filosofisk, akademisk og vitenskapelig miljø. Mekka var senter for pilegrim og tilbedelse av avguder laget av stein, tre, dadler, sol, måne osv. Mohammad var analfabet og ingen av de mange vitenskapelige henvisninger som vises til i koranen, er noe som ble oppdaget eller eksisterte på den tiden. Poenget mitt er at Gud i manifesterer seg gjennom Koranen og det han har skapt. Derfor sier Han i et annet vers, under soraen Lokman:

«Dette er Guds skapelse. Vis meg hva de har skapt som er utenom Ham. Nei, de urettferdige er i åpenbar villfarelse.»

Ikke kan vi skape sjø og dets stormer, ikke kan vi skape skyer og dets flyt, ikke kan vi skape fjellene og dets former, ikke kan vi skape universet og dets galakser og ikke kan vi skape noe av intet og dets være. Når Skaperen vil skape noe, så sier Han kun: «Bli!» og det blir, fra intet til noe gjennom Ordet, "Bli!".

Koraner er ikke annet enn bruksanvisning for menneskeheten gitt av produsenten, eller så vil vi famle i usikkerhet og antagelser om det vi ikke vet.

Endret av omarel
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

omarel skrev (1 minutt siden):

For å forklare det veldig enkelt så er det veldig viktig at du skiller mellom den bibelske skapelsesberetningen og det koranske. Det er nyanseforskjeller som er fundamentale og setter ut to ulike veier som vedrører livets fundamentale spørsmål, som meningen med døden, livet, hvem Gud er og de ulike skapningene som er av ild og lys. Men dette er ikke det du er ute etter, så jeg skal prøve spisse det i dialogen som fant mellom Gud og englene.

Skapelsen av Adam ifølge koranen er en skapelse av jord og ikke Guds bilde. Detaljene rundt stadiene har jeg ikke tatt med her, men det er viktig å ha i bakhode at det første menneske er skapt som fullvoksent menneske.

I soraen som heter Kuen står det fra vers 30:

«Og da Herren din sa til englene: «Jeg vil innsette en etterfølger på jorden.» De svarte: «Vil du sette noen som ødelegger og utgyter blod, mens vi, vi lovsynger Din pris og Din hellighet?» Gud sa: «Jeg vet hva dere ikke vet

Og Han lærte Adam alle navn, så framførte han dem for englene, og sa: «Si Meg navnene deres, om dere er ærlige.»

De svarte: «Priset være Du, ingen kunnskap har vi, annet enn det Du har lært oss! Det er Du som er Den allvitende, Den vise

I det første avsnittet over kan du lese at Skaperen sier til englene at han vil sette er etterfølger på jorden. Ordet etterfølger er oversatt fra det arabiske ordet, khalifa, som er betyr etterfølger med forvaltningsrett og ansvar. Derfor er menneske ansvarlig for sine ord og handlinger oss og Gud imellom. Deretter kan vi lese at englene reagerer. Deres reaksjon er faktisk viktig i tolkningen av evolusjonsteorien. Premisset er her er at englene ikke kjenner til framtiden og det ukjente. Kunnskap om framtid er det kun Gud alene, Den allmektige som har. Det englene har en empirisk tilnærming. Det vil si at deres reaksjon baserer seg på erfaring og observasjoner. Så da Gud sa til englene: «Jeg vil innsette en etterfølger på jorden så svarte de ut fra deres observasjoner: «Vil du sette noen som ødelegger og utgyter blod, mens vi, vi lovsynger Din pris og Din hellighet?».

I en annen tråd så sa jeg at Gud ber menneske om å reflektere. Så for å svare på evulusjonsteorien så kan man dra den konklusjon, at det var andre skapelser på jorden og som hadde ytet blod før Adam ble skap. Men det interessante her er to ting. Og det er at de som var på jorden før Adam hadde ytet blod før Adam ble av blod. Ordet, dam, i navnet Adam betyr blod. A er bokstaven Alif/alef som har egne betydninger i babylonske semitiske språk, men dette har ikke noe med evolusjon å gjøre. Det andre var at Adam beviste sin intelligens og intellekt. Så kan du spørre deg deg, hvorfor var det viktig for Gud å gjengi denne detaljen i Koranen og hvorfor var det viktig for Gud og be Adam bevise intelligensen ovenfor engelen?

I evolusjonsteorien så henvises det til ulike mennesketyper som har eksistert på jorden. Jeg har forstått det at den Darwinistiske teorien var at mennesket var ape og at det utviklet seg til menneske. Slik jeg forstår koranen, er at det eksisterte skapningen før Adam som ytet blod og med mindre intelligens den Adam beviste ovenfor englene.

Hadith forteller mer om Adams størrelse og leverår. Vitenskapen og geologiske utgravinger forteller da om dinosaurer. Dette strider ikke med koranen, der sier Gud om fortiden, presens og framtiden, parafrase, «Han skaper hva dere ikke vet…» At menneske har utviklet seg i form av størrelse strider vi ikke imot. Det som strider imot koranen, er at vår stamfar Adam stammer fra ape/dyr. Hvordan menneske var før stamfar Adam, kan man ikke svare på med sikkerhet, annet et å si, Gud vet best. Og derfor kan vi heller ikke stride mot ulike mennesketyper som framkommer i geologiske utgravinger.

Videre kan det nevnes at i soraen som heter Nabien etter vers 30, sier Skaperen:

«Innser ikke de vantro at himlene og jorden var tetteste masse, og at Vi skilte dem? Og av vannet frembrakte Vi alt levende. Vil de da ikke tro?»

Essensen som jeg viser til da er hovedindigrens til alt liv er, vann! Dette er noe som er å reflektere på!

Med vitenskapen vi har i det 21 århundre er tar vi vann som en selvfølge som indegriens i vår eksistens. Mekka i 700 tallet var preget av over tre hundre idoler som avguder. Det var ingen filosofisk, akademisk og vitenskapelig miljø. Mekka var senter for pilegrim og tilbedelse av avguder laget av stein, tre, dadler, sol, måne osv. Mohammad var analfabet og ingen av de mange vitenskapelige henvisninger som vises til i koranen, er noe som ble oppdaget eller eksisterte på den tiden. Poenget mitt er at Gud i manifesterer seg gjennom Koranen og det han har skapt. Derfor sier Han i et annet vers, under soraen Lokman:

«Dette er Guds skapelse. Vis meg hva de har skapt som er utenom Ham. Nei, de urettferdige er i åpenbar villfarelse.»

Ikke kan vi skape sjø og det stormer, ikke kan vi skape skyer og dets flyt, ikke kan vi skape fjellene og dets former, ikke kan vi skape universet og dets innhold og ikke kan vi skape noe av intet og dets være. Når Skaperen vil skape noe, så sier Han kun: «Bli!» og det blir fra intet til noe, gjennom Ordet!

Koraner er ikke annet enn bruksanvisning for menneskeheten gitt av produsenten eller så vil vi famle i usikkerhet og antagelser på det vi ikke vet.

Det er vanskelig å skille den bibelske og koranske skapelsesberetningen når man ikke har lest Koranen.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tenker på at mennesket stammer fra aper, så nei.

ellers er det ingenting i religionen som fornekter evolusjon. At verden har endret seg over tid. Fullt mulig.

Anonymkode: 916d5...da2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (21 minutter siden):

Det er vanskelig å skille den bibelske og koranske skapelsesberetningen når man ikke har lest Koranen.

Det er sant. Du har hele livet ditt forran deg til å søke og lære. Viten er viktig, er du oppriktig i ditt søk så vil du bli vis og viten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...