Gå til innhold

Mix og match av servise

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har skikkelig godt og blandet av servise, jeg er veldig glad i klassiske blå og hvitmønstrede serviser, men holder meg ikke til én serie. Kjøper alt på bruktbutikk og her er både norsk, dansk, engelsk, kinesisk, tyrkisk og øst-europeisk porselen. Alle middagstallerken er like, men frokostallerken er en annen serie igjen, desserboller en tredje, serveringsfat en salig blanding. Jeg synes det er kjempekoselig, og at det blir en helhet, det minner meg om meze-bord ved Middelhavet.

Men dette er visst helt uakseptabelt! Hadde en hobbyforening over til middag nylig og dette ble diskutert opp og ned og i mente 🙄 Det var visst både rotete, umodent og merkelig. Jeg ble ganske satt ut, de i familien jeg pleier å ha på besøk har ikke sagt noe om det før. Er det virkelig SÅ absurd? Må alle gjøre likt og kun samle på én PP serie ellers er en nærmest kriminell? Eller er det flere som kjører mismatch? 

(jeg tror kanskje jeg finner meg en annen hobbyforening da, snakk om ubehagelig 😳)

Anonymkode: 9881d...2e4

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hold på serviset, bytt forening. 

Anonymkode: 11256...bf1

• Liker 28
Skrevet

Så gjestene du hadde invitert på middag klaget over serviset? :ler: 🤦‍♀️

Såpass frekke folk ville jeg aldri invitert på besøk igjen. 

Anonymkode: f74cc...fe5

• Liker 12
Skrevet

I alle dager.  Behold serviset og bytt hobbyforening. 

Jeg gjør akkurat som deg, bare at jeg har valgt ulike hvite servisedseler.  Har litt dessertskåler og kaffekopper fra 7-50-70 tallet.  Jeg elsker å dekke med servise som betyr noe for meg, noe er arvet og noe kjøpt brukt. Jeg har også bare ett middagservise, sparer plass i skapene og jeg kjøper heller nye fin servietter og lys og så er det klart for fest. 

Anonymkode: 2d70e...ca6

• Liker 1
Skrevet

Ganske uhøflig å snakke stygt om serviset til vertskapet mens de hører på. 

Jeg tror jeg ville forsøkt å stoppe diskusjonen med " Jeg liker veldig godt å ha det slik, og bryr meg ikke om hva dere måtte mene om det." 

VI har ennå til gode å finne et servise som passer oss 100%. Vi har sterke meninger både om farge og fasong på servisedeler. Dermed har det blitt mix og match etter beste evne. 
Da får vi middagstallerkener mer "riktig kant" og suppeskåler slik vi liker dem, og pastatallerkener slik vi vil ha dem. 

Hadde gjester klaget, hadde jeg sagt de får velge selv hva de har hos seg, men slik er det hos oss. 

Anonymkode: 07113...1da

Skrevet

Diskuterte de DITT servise spesielt, eller blanda serviser generelt? Temmelig spesielt hvis de sitter og kritiserer vertskapets servise for å være umodent, rotete og merkelig, må jeg si! :hakeslepp: 

Sånn generelt så kan slike "litt fra hvert prestegjeld-serviser" se rotete ut, men det kommer veldig an på hvordan det er blandet og hva som er blandet. Ting kan jo fint matche selv om de ikke er fra samme serie eller produsent. Fargebruk, former og størrelser kan harmonere selv om både opprinnelse og alder er forskjellig. Og hvorfor dessertskålene på død og liv skal være i samme serie som det man serverer hovedretten fra er for meg en gåte. De tingene trenger ikke engang være på bordet samtidig. 

Dessuten er det selskapet og stemningen rundt bordet som teller mest i min verden; ikke at det ser ut som instagramkontoen til en interiørinfluencer. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg har aldri hatt noe ønske om fullt servise til 12 i alle varianter. Jeg har litt av hvert og trivs med det. Det er uansett sjelden eller aldri at vi er så mange rundt bordet, uavhengig av korona eller ei. Når jeg har hatt mange her så bruker jeg det jeg har og har aldri tenkt at det er noe problem. 

Så gjør som du har lyst til du og fortell at det er slik du vil ha det. 

Anonymkode: 776de...44c

• Liker 1
Skrevet

Det er gjestene dine som er rare som snakker negativt om serviset ditt, ikke du fordi du har ulike ting i samlingen din. 

• Liker 1
Skrevet

Kjør på med blanding! Viser mer personlighet når du har funnet akkurat de pastatallerkenen eller akkurat de serveringsfatene 🤩 fantasiløst å "bare" kjøpe en komplett serie 🤫😆

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ikke matchende innen én type engang jeg. Middagstallerkner har jeg 4 av en type, 4 av en annen. Desserttallerkner har jeg 1+3+2+2 av forskjellige typer. Tror ikke jeg eier mer enn 3 matchende glass eller kopper heller. Ikke aktuelt å kjøpe et helt nytt sett fordi ungene har knust en eller to av noe. 

Skrevet

Høres ut som du har en koselig og fin stil! Kleineste jeg vet er når unge par kommer drassende med «bryllupsserviset» som de knapt bruker, og dekker måde til middag og kaffe i helt samme stil. Ser ut som ser ut som en eller annen 80-årings hus!

Anonymkode: 8f244...dd9

• Liker 1
Skrevet

Tror jeg bare hadde fjernet serviset fra dem og sagt at dersom det ikke er moderne og pent nok for dem, så får de klare seg uten... eller gitt dem en papptallerken...

Skrevet

Takk alle for svar! Jeg føler meg ganske mye roligere nå, det har vært fint å lese svarene deres. Jeg ble veldig opprørt og lei meg. Jeg er i tjueårene, og de andre er hovedsaklig 15-40 år eldre enn meg. Så jeg følte meg veldig liten.

Jeg hadde satt frem litt snacks (ost, oliven, kjeks) som forrett når de kom, og det var der noen først påpekte at de skålene ikke matchet, og jeg sa at jeg kjører mixmatch med vilje. Og deretter ble det sak når middagen var på bordet og serveringsfat heller ikke matchet tallerkner, og deretter igjen til kaffe og søtt når kaffeservise og dessertbollene heller ikke var like 🙄 "Du vokser nok det av deg" ble sagt blant annet. Jeg ville bare bli bedre på å strikke og få litt sosiale kontakter jeg, hjelpes.

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Takk alle for svar! Jeg føler meg ganske mye roligere nå, det har vært fint å lese svarene deres. Jeg ble veldig opprørt og lei meg. Jeg er i tjueårene, og de andre er hovedsaklig 15-40 år eldre enn meg. Så jeg følte meg veldig liten.

Jeg hadde satt frem litt snacks (ost, oliven, kjeks) som forrett når de kom, og det var der noen først påpekte at de skålene ikke matchet, og jeg sa at jeg kjører mixmatch med vilje. Og deretter ble det sak når middagen var på bordet og serveringsfat heller ikke matchet tallerkner, og deretter igjen til kaffe og søtt når kaffeservise og dessertbollene heller ikke var like 🙄 "Du vokser nok det av deg" ble sagt blant annet. Jeg ville bare bli bedre på å strikke og få litt sosiale kontakter jeg, hjelpes.

De er fra en annen tid. Om de ikke er direkte ufine slik at du ikke synes det er verdt å bruke tiden din med dem - selvfølgelig bare dropp å være med, men hvis de ellers er hyggelige og du kan lære noe du liker hadde jeg bare let it go. 

Skrevet
Veggdyret skrev (2 timer siden):

Jeg har ikke matchende innen én type engang jeg. Middagstallerkner har jeg 4 av en type, 4 av en annen. Desserttallerkner har jeg 1+3+2+2 av forskjellige typer. Tror ikke jeg eier mer enn 3 matchende glass eller kopper heller. Ikke aktuelt å kjøpe et helt nytt sett fordi ungene har knust en eller to av noe. 

Dette er regelen heller enn unntaket i min omgangskrets også, i alle fall når det kommer til hverdagsserviset som vi bruker til hverdags, og uformelle sammenkomster. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Høres ut som du har en koselig og fin stil! Kleineste jeg vet er når unge par kommer drassende med «bryllupsserviset» som de knapt bruker, og dekker måde til middag og kaffe i helt samme stil. Ser ut som ser ut som en eller annen 80-årings hus!

Hva i all verden er galt med dette da?

Hvis de har et penservise de ønsker å bruke når de har gjester må da det være like ok som det motsatte.

Anonymkode: 79d3a...40c

• Liker 5
Skrevet

For noen folk! :overrasket: 

Hvis du hadde tenkt fort (noe man ytterst sjelden gjør i slike anledninger) burde du sikkert svart at: "Jeg vokser det kanskje av meg den dagen dere vokser PÅ dere folkeskikk."

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hva i all verden er galt med dette da?

Hvis de har et penservise de ønsker å bruke når de har gjester må da det være like ok som det motsatte.

Ikke noe «galt» med det, folk må få gjøre som de vil, men det føles som en utdatert praksis som ingen hadde brydd seg med om det ikke var slik at «til bryllupet ønsker vi oss x servise». Så står det der i skapet, og så «må» det liksom brukes hver gang det er «fin»-besøk.

Det føles ofte veldig ikke som stilen til disse menneskene og selve konseptet med at alt skal være fra helt samme serie som knapt brukes er utdatert. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ikke noe «galt» med det, folk må få gjøre som de vil, men det føles som en utdatert praksis som ingen hadde brydd seg med om det ikke var slik at «til bryllupet ønsker vi oss x servise». Så står det der i skapet, og så «må» det liksom brukes hver gang det er «fin»-besøk.

Det føles ofte veldig ikke som stilen til disse menneskene og selve konseptet med at alt skal være fra helt samme serie som knapt brukes er utdatert. 

Det er altså trender som avgjør hva som "føles riktig"?

Se for deg ts' historie med motsatt fortegn, at gjestene i steder for å kommentere på mismatch kommenterte på at alt var likt, og med begrunnelsen du kommer med her, at det føltes utdatert, og "ikke helt deg".

Det ville vært like frekt, og mitt svar ville vært at jeg følger ikke trender, og at selv om jeg som oftest liker det uformelt er det like mye "meg" å plutselig finne ut at jeg vil dekke på med kopp og skål, nystrøket damaskduk, med blomster og lys på bordet.

Jeg, i likhet med de fleste andre, er ikke enten/eller, men både/og.

Jeg synes det er like ufint å kommentere på "penserviset", som på den mismatchen ts ble utsatt for.

• Liker 6
Skrevet

De er fra en annen tid. Om de ikke er direkte ufine slik at du ikke synes det er verdt å bruke tiden din med dem - selvfølgelig bare dropp å være med, men hvis de ellers er hyggelige og du kan lære noe du liker hadde jeg bare let it go. 

De er ikke fra en annen tid. De er fra en annen planet.

Jeg er 60, og synes mix&match er helt supert. 

Anonymkode: 4014c...038

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det er altså trender som avgjør hva som "føles riktig"?

Se for deg ts' historie med motsatt fortegn, at gjestene i steder for å kommentere på mismatch kommenterte på at alt var likt, og med begrunnelsen du kommer med her, at det føltes utdatert, og "ikke helt deg".

Det ville vært like frekt, og mitt svar ville vært at jeg følger ikke trender, og at selv om jeg som oftest liker det uformelt er det like mye "meg" å plutselig finne ut at jeg vil dekke på med kopp og skål, nystrøket damaskduk, med blomster og lys på bordet.

Jeg, i likhet med de fleste andre, er ikke enten/eller, men både/og.

Jeg synes det er like ufint å kommentere på "penserviset", som på den mismatchen ts ble utsatt for.

Ville jo aldri sagt det, det er jo hele forskjellen! Jeg må vel få lov til å ha min mening?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...