AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #41 Skrevet 25. januar 2022 Spise bolle på kafé kan dere vel gjøre hjemme? 🤔 Anonymkode: 6c31a...9b7
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #42 Skrevet 25. januar 2022 Først spør du om dette er noe for en urolig 9åring, så sier du at ferien ikke skal være på hennes premisser. Så ramser du opp ting hun ikke likte som femåring (som er et halvt liv siden for henne, hun er en annen person nå), og ting hun ikke gjør. Hva liker hun? Hva gjør hun til vanlig? Hva har hun lyst til å gjøre i ferien sin? Siden hun har lyst til å ta tog, så ta tog en halvtime i nærområdet. Hvis dere skal dra henne med på det du beskriver så forbered henne på at det blir kjedelig, og la henne få gjøre noe hun liker etterpå. Anonymkode: 8fc53...26a 7
Kjetil E Skrevet 25. januar 2022 #43 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Vi vurderer årets sommerferie. Fly til Bodø, 1 natt pp hotell, tog bodø-tr.heim, 1 natt pp hotell, fly hjem. Tror dere det kan bli gøy for en 9-åring med mark i rumpa ? Tenker å ta med besteforeldre på 75 og 80 år også. Dette blir den eneste ferien denne sommeren, så ønsker den skal bli minneverdig og fin for alle. Anonymkode: 7a40f...3c2 Dere bør ha MINST 2 netter både i Bodø og i Trondheim. I Bodø vil jeg på det sterkeste annbefale et besøk på Flymuseet. Og et besøk til Saltstraumen. (Nb sjekk når tidevannet er på sitt sterkeste, det er en mektig opplevelse). I Trondheim bør dere besøke Pirbadet, og som andre nevner her spise middag i Egon i toppen av Tyholttårnet. Med sin roterende resturant. 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #44 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi badet, dro pp sykkelturer, besøkte 3 museum, var på bondegård og i badeland i løpet av de to nettene på campingplass. Ble ikke noe morsommere av det. Hun er sosial, får seg lett nye venner, har ikke ipad eller mobil så spilling gjør Hun ikke. Vi er alltid ute i helger og ettermiddager uansett vær så jeg opplever at hun er vant til aktivitet. Vi hadde med en god venninne på campingplass turen, der hjalp ikke på. Tenker ar ferien ikke alltid skal være på barnas premisser, jeg var på mange bilturer i Norge da jeg var barn. Ikke alltid så gøy... Anonymkode: 7a40f...3c2 Hvorfor spør du egentlig når du har bestemt deg. Ferie bør ikke gå bare på besteforeldres premisser i hvert fall. Den tiden man har barn med på ferie går så fort. Trist å ikke gjøre det gøy for dem. Hun virker jo også litt krevende hvis hun ikke likte noe av det dere gjorde på camoingtur da hun var 5 år. Det er sånn som de fleste 5-åringer elsker Anonymkode: e3e56...d80
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #45 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Vi må betale halvparten... Anonymkode: 7a40f...3c2 Ok, da ville jeg droppet, og heller brukt pengene på noe gøy for 9 åringen. Anonymkode: 33f75...58e 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #46 Skrevet 25. januar 2022 Alvario skrev (1 time siden): Da ville jeg prioritert disse pengene annerledes. Når du har bil ville jeg tatt turen til Daftø i Sverige ett par dager eller en uke om du har råd. Dere kan ligge i telt eller hytte. Der er det lekeland/fornøyelsespark og mange andre aktiviteter. I tillegg har du 1000 (nesten bokstavlig talt) andre mulighet som er i nærheten av dere som kan være kjekkere enn en kjapp fly/togtur med gamle besteforeldre. Har du sett på andre alternativ som sommerklubber han kan være med i? Mange av disse er gratis Enig! Daftø er et paradis for enhver niåring👍 Anonymkode: e3e56...d80
Kristin70 Skrevet 25. januar 2022 #47 Skrevet 25. januar 2022 Dette blir en veldig mye bedre tur hvis dere tar nattoget fra Bodø til Trondheim. Jeg gjorde det med ett av barna en gang da de var på samme alder og det var stor stas. 10 timer på dagtog er veldig lenge.
Splittbinders Skrevet 25. januar 2022 #48 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi badet, dro pp sykkelturer, besøkte 3 museum, var på bondegård og i badeland i løpet av de to nettene på campingplass. Ble ikke noe morsommere av det. Hun er sosial, får seg lett nye venner, har ikke ipad eller mobil så spilling gjør Hun ikke. Vi er alltid ute i helger og ettermiddager uansett vær så jeg opplever at hun er vant til aktivitet. Vi hadde med en god venninne på campingplass turen, der hjalp ikke på. Tenker ar ferien ikke alltid skal være på barnas premisser, jeg var på mange bilturer i Norge da jeg var barn. Ikke alltid så gøy... Anonymkode: 7a40f...3c2 Men altså; dette var forslag, basert på hva min 9-åring ville likt. Alle 9-åringer er naturligvis ikke like, men det finnes helt sikkert NOE aktiviteter hun syns er gøy. Spørsmålet ditt var om den foreslåtte ferien blir gøy for en 9-åring med mark i rompa. Svaret på det, hvis du spør meg, er fortsatt nei. Så må jo du vurdere om du vil ta hensyn til det eller ikke. Som du sier, du var på mange kjedelige bilturer som barn. Det er jo verken forbudt eller farlig. Du kan jo dra og bare akseptere at hun vil kjede seg. Som dine foreldre gjorde. Det gjør du jo som du vil med. Men ja jeg tror hun vil kjede seg på denne ferien. Og naturligvis; ferier er ikke alltid på barnas premisser. Men siden du spurte så antok jeg at dere prøver å lage denne ferien på hennes premisser, i alle fall delvis, sånn at hun ikke skal kjede seg. Derfor nevnte jeg det. Vi dra absolutt ikke bare på ferier på ungenes premisser, men vi forsøker å finne på noe som er gøy for de i løpet av ferien. Min erfaring er at camping kan være både gøy og gørrkjedelig alt etter hva man gjør eller ikke gjør. Men jeg skjønner at det ikke var noe for dere, og det er en ærlig sak. Så for å svare på det du lurer på: jeg tror den ferien dere planlegger blir kjedelig for 9-åringen. Men dere kan jo dra likevel, unger dør ikke av å kjede seg. 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #49 Skrevet 25. januar 2022 Men TS jeg forstår ikke denne ferien selv om vi ser helt bort i fra 9åringen. HVA får dere voksne ut av denne ferien? HVA skal dere gjøre? Er det å fly og å kjøre tog som er "opplevelser" i seg selv for dere? For det du skisserer er kun en lang reise uten noe faktisk ferie! Man reiser jo for å være et sted, se ting der man er, oppleve noe. Greit nok at en togtur kan være fint for man kan se på landskap osv og noen togturer er jo gjennom fine steder, men flying er jo utelukkende kjedelig transportetappe og et onde for å komme seg dit man skal. Hvorfor er denne ferien i det hele tatt foreslått? Jeg vil tro tur til Tusenfryd er langt billigere enn disse fly- og tobillettene forresten. Hva med å heller dra med besteforeldrene til 1 by i Norge - med tog/fly/bil og være i den byen i 3 dager, gå på cafe, se på serverdigheter som er der, dra på museum med de gamle og en aktivtet med 9åringen? Anonymkode: 33405...913 5
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #50 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Men TS jeg forstår ikke denne ferien selv om vi ser helt bort i fra 9åringen. HVA får dere voksne ut av denne ferien? HVA skal dere gjøre? Er det å fly og å kjøre tog som er "opplevelser" i seg selv for dere? For det du skisserer er kun en lang reise uten noe faktisk ferie! Man reiser jo for å være et sted, se ting der man er, oppleve noe. Greit nok at en togtur kan være fint for man kan se på landskap osv og noen togturer er jo gjennom fine steder, men flying er jo utelukkende kjedelig transportetappe og et onde for å komme seg dit man skal. Hvorfor er denne ferien i det hele tatt foreslått? Jeg vil tro tur til Tusenfryd er langt billigere enn disse fly- og tobillettene forresten. Hva med å heller dra med besteforeldrene til 1 by i Norge - med tog/fly/bil og være i den byen i 3 dager, gå på cafe, se på serverdigheter som er der, dra på museum med de gamle og en aktivtet med 9åringen? Anonymkode: 33405...913 Jeg hørt og lest at naturen som er mulig å se på Nordlandsbanen er helt magisk. Vil oppleve det .Fly er for å slippe å kjøre så langt. Ser jo ingenting pp nattoget. Anonymkode: 7a40f...3c2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #51 Skrevet 25. januar 2022 Ser det nevnes badeland og fornøyelsesparker og at det liker barn. Vårt barn har ikke vært på slike steder da vi tilbringer ferien og helger hjemme eller hos mormor. Prøver å besøke 2-3 museum i løpet av året, ds vi voksne synes det er interessant. Barnet selv ønsker å kjøre tog, eller være hjemme. Skls sjekke ut nevnte campingplass, men er usikker ifht karantene inn igjen til Norge. Anonymkode: 7a40f...3c2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #52 Skrevet 25. januar 2022 Denne turen høres kjempekjedelig ut for en 9-åring. Men som du sier. Alt trenger jo ikke være på barnas premisser, så da er det jo sikkert midt i blinken for dem som liker tog og fly og 2 overnattinger på hotell. Og å spise på kafé. Yey. 9-åringen kan jo bestemme selv hvilke ferier hun vil dra på når hun selv blir voksen. Jeg tenker selv at når en har barn, så er feriene med dem på ungenes premisser! Hvis det er på de voksnes premisser så drar vi på ferie alene og får barnevakt. Anonymkode: 6c31a...9b7 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #53 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ser det nevnes badeland og fornøyelsesparker og at det liker barn. Vårt barn har ikke vært på slike steder da vi tilbringer ferien og helger hjemme eller hos mormor. Prøver å besøke 2-3 museum i løpet av året, ds vi voksne synes det er interessant. Barnet selv ønsker å kjøre tog, eller være hjemme. Skls sjekke ut nevnte campingplass, men er usikker ifht karantene inn igjen til Norge. Anonymkode: 7a40f...3c2 Men du vil ikke prøve tivoli etc fordi...? Anonymkode: 6c31a...9b7
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #54 Skrevet 25. januar 2022 Ts vil egentlig ikke ha noen synspunkter fra andre. Hun vil tilsynelatende kun poengtere at de skal dra på denne transport "ferien" med sine svært gamle foreldre, for å se naturen. Helt greit det ts, men spar deg fra å opprette en ny tråd dersom dere må hanskes med en 9 åring som kjeder seg. Anonymkode: 33f75...58e 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #55 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ts vil egentlig ikke ha noen synspunkter fra andre. Hun vil tilsynelatende kun poengtere at de skal dra på denne transport "ferien" med sine svært gamle foreldre, for å se naturen. Helt greit det ts, men spar deg fra å opprette en ny tråd dersom dere må hanskes med en 9 åring som kjeder seg. Anonymkode: 33f75...58e Ser nå at jeg har bommet i synet på ferie. Barnets ønske om å kjøre tog og vårt ønske om å se fin natur og samtidig se en ny del av Norge virket som en god ide, men det er det helt tydelig ikke. Så da går vi i tenkeboksen igjen og finner noe annet. Besteforeldre er forresten veldig spreke for alderen, letter til beins enn meg. De har helle ikke et i den delen av Norge Takk for alle forslag til ting vi kan gjøre. Skal virkelig sjekke ut alle sammen grundig og se om vi kan få til noe sammen de 5 dagene som blir gøy for barnet og kanskje minnerik. Har som dere sikkert har skjønt lite erfaring i å planlegge ferie, da vi stort sett alltid er hjemme eller hos mormor. Tusen takk for hjelp og innsikt i eget liv 😀 Anonymkode: 7a40f...3c2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #56 Skrevet 25. januar 2022 Ville kanskje heller tatt toget til Bergen, tatt noen netter der og så fly eller ta nattog hjem. Da får dere mer tid på en plass, og kortere reise (dersom tog er viktig). Anonymkode: cdaef...72c 1
Rosatoast Skrevet 25. januar 2022 #57 Skrevet 25. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ser det nevnes badeland og fornøyelsesparker og at det liker barn. Vårt barn har ikke vært på slike steder da vi tilbringer ferien og helger hjemme eller hos mormor. Prøver å besøke 2-3 museum i løpet av året, ds vi voksne synes det er interessant. Barnet selv ønsker å kjøre tog, eller være hjemme. Skls sjekke ut nevnte campingplass, men er usikker ifht karantene inn igjen til Norge. Anonymkode: 7a40f...3c2 Det et jo ikke rart i at ungen vil reise med tog, når hen ikke en gang blir tilbudt å dra på tivoli, badeland eller fornøyelsespark. En normal ferie for en 9-åring (og alle andre barn). Ville jo vært Bø i sommerland, Tusenfryd, Liseberg, tivoli i København eller annen fornøyelsespark i Sverige. Og selvfølgelig dyreparken. Høres ut som at dere voksne er ganske kjedelig foreldre, som ikke drar på slike ting. Og heller drar 2-3 ganger på museum i ÅRET.. For din egen del og for barna, burde dere dra på noe av dette jeg snskker om, hvis dere vil ha noen flotte minner sammen.. Beste feriene jeg var på som liten, var på alle disse plassene. Og med tanke på turen med tog til Bodø/Trondheim og hotell. Så er jo alt det jeg ramset opp billigere, enn den turen. Endret 25. januar 2022 av Rosatoast 4
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #58 Skrevet 25. januar 2022 Ta heller tog til Kristiansand og vær der i 2-3 dager og dra i dyreparken. Anonymkode: b7b74...c93 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #59 Skrevet 25. januar 2022 Rosatoast skrev (28 minutter siden): Det et jo ikke rart i at ungen vil reise med tog, når hen ikke en gang blir tilbudt å dra på tivoli, badeland eller fornøyelsespark. En normal ferie for en 9-åring (og alle andre barn). Ville jo vært Bø i sommerland, Tusenfryd, Liseberg, tivoli i København eller annen fornøyelsespark i Sverige. Og selvfølgelig dyreparken. Høres ut som at dere voksne er ganske kjedelig foreldre, som ikke drar på slike ting. Og heller drar 2-3 ganger på museum i ÅRET.. For din egen del og for barna, burde dere dra på noe av dette jeg snskker om, hvis dere vil ha noen flotte minner sammen.. Beste feriene jeg var på som liten, var på alle disse plassene. Og med tanke på turen med tog til Bodø/Trondheim og hotell. Så er jo alt det jeg ramset opp billigere, enn den turen. Tilbud om Tusenfryd har vært fremlagt flere ganger, barnet har ikke hatt lyst til å dra dit. Bø i sommerland er for langt for et bilsykt barn. Tur til utlandet kan medføre ekstra testing og det tenker vi er unødvendig når vi ikke MÅ til utlandet. Badeland er en kostnad vi heller bruker på lån ,men vi er mye på stranda om sommeren, helt gratis. Ferdigheter å svømme lærte barnet seg i løpet av en sommer da barnet var 4 år, så trenger ikke badeland for det. Dyreparken i Kristiansand blir for dyrt når vi må ha hotell. For langt med bil, og ned tog blir dett tungvint å komme seg til parken da jeg har lest den ligger et stykke utenfor sentrum. Skal lage en ny sommerplan og regne på om vi kan øke totalsummen litt og få til noe ekstra. Så langt er budsjettet på max 4000 kr for de 5 dagene. Da er alt inkludert . Vil ikke si noe mer om hvorfor . Tusen takk for tips og ideer. Har ringt besteforeldre og avlyst vår deltagelse på togturen. Ikke godt mottatt, men det er greit. Anonymkode: 7a40f...3c2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #60 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tilbud om Tusenfryd har vært fremlagt flere ganger, barnet har ikke hatt lyst til å dra dit. Bø i sommerland er for langt for et bilsykt barn. Tur til utlandet kan medføre ekstra testing og det tenker vi er unødvendig når vi ikke MÅ til utlandet. Badeland er en kostnad vi heller bruker på lån ,men vi er mye på stranda om sommeren, helt gratis. Ferdigheter å svømme lærte barnet seg i løpet av en sommer da barnet var 4 år, så trenger ikke badeland for det. Dyreparken i Kristiansand blir for dyrt når vi må ha hotell. For langt med bil, og ned tog blir dett tungvint å komme seg til parken da jeg har lest den ligger et stykke utenfor sentrum. Skal lage en ny sommerplan og regne på om vi kan øke totalsummen litt og få til noe ekstra. Så langt er budsjettet på max 4000 kr for de 5 dagene. Da er alt inkludert . Vil ikke si noe mer om hvorfor . Tusen takk for tips og ideer. Har ringt besteforeldre og avlyst vår deltagelse på togturen. Ikke godt mottatt, men det er greit. Anonymkode: 7a40f...3c2 Dersom barnet blir lett bilsyk, så burde dere ha med reisesyketabletter til eventuelle togturer. Norske togstrekninger er til tider veldig svingete, og skaper like lett bilsyke som en kjøretur. Man kan ta toget til Bø Sommarland. Ellers har jeg ikke noen tips, da du virker særdeles vanskelig å anbefale ting til. Hva med å bare fortsette suksessen fra tidligere ferier, siden det er noe feil med alt annet folk foreslår..? Eller drite i hva fremmede folk på nettet sier, og dra på den togturen? Kjære vene... Anonymkode: c2509...948 4 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå