Gå til innhold

Mitt liv som mamma :)

Ephemera

Anbefalte innlegg

Bittelille: :klem: Så koselig at du har vært innom!! Jeg har tenkt på deg! Håper alt er bra med dere?

Her går det fint. Vi har akkurat lagt Ephelille på soverommet for en liten ettermiddagslur. Hun sover så mye bedre der enn på stua hvor hun blir forstyrret av lyder og sånn. Og nå var hun så trøtt at det gikk helt problemfritt å legge henne på soverommet. Hun skulle helst smile og snakke med mammaen sin da, men når hun fikk smokken i munnen og dyna pakket godt rundt seg, så sovnet hun :) Hun er forresten en helt utrolig blid unge! Hun smiler og stråler mot meg hver eneste morgen når hun våkner :hjerte: Og det samme gjør hun til pappaen sin i helgene når han er der når hun våkner. Helsesøster sa jo også på 3 måneders-kontrollen at hun var en liten sol :)

Ellers er vi flinke til å trille tur og er stort sett ute en tur hver dag. Ephelille sover så godt i vogna og jeg merker også at det er veldig godt å komme seg ut - og ikke minst er det godt og komme inn igjen og kjenne at man har rørt litt på seg!

På torsdag pakket jeg Ephelille i bilstolen og pakket vogna i bilen (ja - til alle, inkludert meg selv, som ikke trodde det var plass til den store Emmaljunga-vogna i Yarisen min: Det går helt fint :tommel: . Bagen går akkurat inn i baksetet ved siden av bilstolen og understellet får akkurat plass i bagasjerommet når jeg tar av to av hjulene (høres litt dramatisk ut men de klipses bare av og på) og hekter av bagasjelokket). Så kjørte vi til jobben min sånn at de fikk se prinsessa igjen :) Etterpå møtte jeg som avtalt to kollegaer som også har mammapermisjon i byen for kafèbesøk og butikkrunde. Koselig, men også bittelitt slitsomt. Jeg angret litt på at jeg ikke tok bussen nedover isteden sånn at sambo kunne hentet oss hjem, men jeg hadde bare godt av å se at jeg mestret det selv også ;) Men jeg kjører så utrolig sjelden nå for tiden. Kan nesten telle på en hånd de gangene jeg har brukt bilen min etter at Ephelille ble født.

Helga har vært veldig rolig. Vi koser oss og det er godt at det er fridag for pappaen imorgen også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glemte å skrive at jeg igår våknet med den første menstruasjonen siden jeg ble gravid :( Og det virker nesten som kroppen skal ta igjen for det tapte, holdt jeg på å si. Gud, hvor dårlig jeg var igår!! Jeg hadde glemt hvor ille dette er. Er bedre idag, men blør mye og igår var jeg kvalm og slapp og dårlig i magen og så svimmel at gulvet beveget seg! Fikk gjort litt hagearbeid tross alt, men... Kunne jammen tenkt meg at mensen holdt seg borte litt lenger, ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så morro at du kunne bevise at du klarer å få med både vogn og baby i din egen lille bil!

Å få mensen igjen hørtes ikke godt ut, nei. Husker den følelsen. (Nå fikk ikke jeg mensen igjen, men jeg satte inn spiral, og det var akkurat det det føltes som! )

:klem: Fortsatt god pinse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi, saa kjipt med mensen da. Kjennes stadig som den er paa vei her, saa jeg venter den hvert oeyeblikk.

Saa koselig at Ephelille er saa blid! Babysmil er det herligste som finnes.

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei til alle dere som har vært på besøk! :vinke: Koselig!

Her storkoser vi oss i varmen om dagen! Vi har hatt fint vær i mange dager nå. Nå i helga har vi omtrent bodd ute på terrassen og spist frokost der og grillet til middag. I kveld har vi også hatt besøk av foreldrene og brødrene mine. Men idag ble det visst alt for varmt for Ephelille. Vi har henne selvsagt i skyggen, men både der og inne i huset blir det etter hvert veldig varmt. I ettermiddag kledde vi av henne plagg for plagg til hun til slutt bare hadde på seg en kortermet body. Likevel ble hun ikke fornøyd før pappan hentet elektrisk vifte og satte foran henne. Vi har også gitt henne litt vann på flaske både idag og igår. Hun drikker endel slurker før hun begynner å sutre. På en måte er hun vel tørst og det er godt, men på den annen side kjenner hun at det ikke er melk ;) Men i kveld ble det bare skriking pga varmen og besøket vårt måtte til slutt bare godta at prinsessa måtte legge seg på et litt svalere soverom. Vi har kjøpt søte pyjamaser med korte ermer og korte føtter til henne, men foreløpig sover hun i kortermet body. Hun er så søt med gode og myke armer og føtter :hjerter:

Ellers er vi superflinke til å trille! Jeg tror det har blitt litt vane nå. Jeg liksom ut og trille hver dag, i alle fall på hverdagene når pappan er på jobb. Og jeg merker jo at jeg blir sprekere av det også! På torsdag gikk vi til det "lokale" kjøpesenteret, en tur som tok 50 minutter. Heldigvis var det planlagt sånn at pappan tok med bilstolen i bilen sin og hentet oss på vei hjem. For i tillegg til shopping, hadde det blitt langt å gå hjem igjen... Jeg kjøpte meg to kjoler (hvorav den ene skal byttes) og Ephelille fikk også endel klær. Jeg greier visst ikke å slutte å kjøpe klær til henne... (eller til meg selv for den del...). Apropos det, så kjøpte jeg 42" LCD-TV på fredag! :sjarmor: Så nå har vi nesten kino i stua! Litt dårlig timet med det fine været, men ;)

Ser at det er meldt 27 grader her på torsdag. Vi må visst være litt oppfinnsomme når det gjelder kjøletiltak for Ephelille. Blir det kjempevarmt, ser jeg en mulighet i ta badebaljen hennes med lunket vann ute på terrassen og la henne plaske litt med føttene i det? Kjøpte solkrem til henne igår. Damen på apoteket understreket at hun skulle være i skyggen siden hun er så liten, men faktor 25 var fint å smøre i ansiktet og hendene og føttene.

Ellers blir hun 4 måneder på onsdag! Jeg synes dette går så alt for fort og har så lyst til å stoppe tiden - eller aller helst skru den tilbake til fødselen og la amming og alt gå på skinner... :sjenert: For ja, jeg merker at jeg alltid blir lei meg når jeg ser jenter som ammer babyene sine. Og det ser jeg jo over alt... Men, men, Ephelille er en strålende fornøyd unge, så jeg må bare prøve å la være å henge meg opp i det. Men tiden går, ja... Men det er heldigvis lenge til januar og permisjonsslutt. Så får jeg bare nyte så mye som det går an imens :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag skulle vi egentlig på 4 måneders-kontroll på helsestasjonen, men helsesøster ringte på fredag og måtte dessverre flytte gruppa vår til førstkommende fredag. Da fant jeg ut at jeg skulle gå og veie Ephelille idag, for å få mest mulig riktig 4 måneders-vekt i boka hennes. Og helsesøster målte henne også, så var det gjort og vi kunne slippe å gjøre det på fredag. Hun veier nå 6.390 gram og er 64,5 cm lang :) Vi er sånn midt mellom klær i størrelse 62 og 68 nå. Klærne i 62 passer fremdeles, men det er litt spennende å bruke de i 68 også, samtidig som jeg "sparer" dem litt ;) Jeg har ellers ikke greid å pakke bort klærne i str. 56 ennå, til sambos store fortvilelse. De ligger i øverste skuffe i stellekommoden og han var sikker på at jeg hadde pakket dem bort og prøvde derfor å ikle Ephelille en body i str. 56 her om dagen - med mindre heldig resultat :ler: Han oppdaget det ganske fort da. Men det er så trist å pakke dem bort... Men jeg må bare skjerpe meg!

På lørdag introduserte vi fruktmos med eple og mango, beregnet på babyer fra 4 måneder og oppover. Kjempegøy å gi henne mat, men det ble litt av et gris :ler: Stakkar... ikke lett å plutselig skulle spise mat og ihvertfall ikke av skje! Hun tar tunga ut for å smake og smatte og da kommer jo også maten ut ;) Men det går allerede bedre. Frottesmekke er ikke brukbart for alt trekker seg gjennom og på klærne. Vi tenkte å dra og kjøpe smekker med plast på baksiden, men så kom vi på at vi har fått en sånn Baby Bjørn-smekke i plast med sånn "skål" nederst i gave, og den egnet seg veldig bra! Den ble ikke helt tett i halsen da, så hun fikk litt mat på på halsen på bodyen, men det er vel ikke annet å regne med. Og nå begynner jeg å skjønne venninner som sier at jeg ikke kan ha på meg fine, lyse topper når hun skal begynne å spise middagsmat i glass :ler: Snakket med helsesøster om grøt idag, og det kunne vi godt begynne med. Men siden hun nå holder på å venne seg til smaken på fruktmosen, skulle vi vente en ukes tid før vi introduserte noe nytt. Jeg kjøpte likevel både risgrøt og havregrøt fra Nestle idag, så får vi se hvilken hun liker best :)

Og på fredag var vi på babyfotografering. Jeg bestilte på grunnlag av et gavekort som vi fikk rett etter fødselen, men angret litt i og med at det var så varmt og Ephelille har vært så sutrete på ettermiddagene og kveldene pga varmen. Og sånn ble det denne dagen også. Jeg og sambo syntes også det var fryktelig varmt inne i fotostudioet, så det var ikke noen overraskelse av Ephelille syntes det samme. Fotografen prøvde med vifte og vi ga henne vann på tåteflaske, men hun skjønte ikke poenget med at hun skulle være blid og smile og bli tatt bilder av når hun bare syntes det var plagsomt. Stakkar lita... Regner med at det ble endel fine bilder likevel. Hun hadde på seg fin hvit kjole med blonder og mamman hadde fin kjole og i det hele tatt ;) Blir gøy å se når vi skal tilbake på visningstime!

Ellers er sommeren over nå. Etter veldig mange dager - ja, det blir vel minst en og en halv uke, med knallfint vær, skyet det over i ettermiddag og nå regner det til og med ute. Det er helt rart - jeg husker ikke at det er sånn vær det "pleier" å være. Jeg skjønner liksom ikke hva vi skal gjøre om dagene nå... Vi skal i alle fall ut og trille, uansett vær! Naboene må tro jeg har blitt manisk. Vel har det vært noen late dager på terrassen uten trilletur også nå, men idag var vi tilbake på veien ;) Men det er så godt! Det er deilig med et langt trilleavbrekk på dagen og det er også veldig sundt for både mor og barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så heldig du er som får gått turer! Min lille frøken hater å ligge i vogna :tristbla: har gitt opp litt faktisk, men så fort varmen gir seg skal jeg prøve igjen. Blir jo smårar av å bare sitte stille...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh... håper det går seg til da, Arwen!

Prinsessa mi elsker å ligge i vogna. Hun koser seg og legger amene i kryss og sutter på smokken sin og sover ;) Så ja, jeg er veldig glad jeg får gått turer! :)

Endret av Ephemera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det jammen lenge siden jeg hadde vært!

Vi var faktisk også hos fotograf for et par dager siden, med akkurat samme resultat som dere. Tror knapt hun presterte ett smil, hun som vanligvis er verdens blideste. Blir spennende å se bildene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Puh... Jeg fant igjen dagboka mi! :)

Og :vinke: til Fjellrypa. Har dere sett resultatet av bildene? Vi skal på visning på mandag som kommer.

Det er så sjelden jeg skriver her at det blir helt uoverkommelig når jeg skal gjøre det... men vi har det i alle fall bare bra! :)

Siden sist har vi vært på 4 måneders-kontroll på helsestasjoen og på onsdag i denne uka hadde tre av oss fire jentene barseltreff. Det var utrolig koselig og jeg er så glad for at jeg har blitt kjent med dem :) Vi var ute på tur i mellom fire og fem timer. Vi gikk lang tur til et idyllisk vann, hadde med oss liggeunderlag og pledd, mat og drikke, og satt ved vannet og spiste og babyene våre lå og lekte seg sammen :lol: Nydelig vær hadde vi også! Gleder meg allerede til neste gang vi skal møtes og da skal den fjerde jenta også være med. Så morsomt med like gamle babyer og det å kunne snakke hull i hodet på hverandre om bare sånne babyting som ingen andre har noen interesse av ;)

Ellers har vi begynt med grøt. Maisgrøt. Hun fikk det for første gang på tirsdag denne uka. Og Ephelille synes visst at det er kjempegodt! Og ingen her i huset er lei seg for at hun nå sover hele natta i tillegg! :) Vi legger jo henne i 20-tiden og nå har hun sluttet å våkne for å få melk i 2/3/4-tiden som hun pleide. Hun sover nå til i 6-tiden og sovner igjen etterpå, og da sover vi til i halv ti-tiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så deilig å få sove.

Har innføringen av grøt gått fint? Ikke noe magevondt? Maja trenger egentlig ikke grøt enda, hun legger jo på seg akkurat som hun skal, men mamman kunne godt tenkt seg å sove mer enn tre timer sammenhengende, så blir nok grøt her også når hun blir fire måneder ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arwen: Vi tror ikke Ephelille har fått vondt i magen av grøten. Det vil si, hun var litt sutrete i går kveld, etter å ha spist overraskende mye grøt, så vi lurte på om hun i alle fall var litt tung og mett i den lille magen sin... Men ikke noen sånn skriking som det har vært de gangene hun har hatt vondt i magen. Siden hun får MME skal hun helst ha avføring hver dag, og siden hun ikke hadde bæsjet etter at vi innførte grøt, ga jeg henne malt i to måltider idag, og da kom resultatet i ettermiddag ;) Så vi er litt obs på disse tingene, men det ser ut som det går veldig greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten så har jeg for mange dager siden vært flink og rydde bort alle klærne i størrelse 56 :lol: Men det var ganske trist... Alle de søte små sparkebuksene... Tok vare på to sparkebukser med tranflekker på også, fordi jeg ikke greier å kaste dem og må beholde dem som minne. Bodyer med tranflekker på, kastet jeg imidlertid. (Vi har forresten sluttet med tran for lenge siden og gått over til D-vitamin-dråper isteden. Vi greide å få i henne tran med sitronsmak, men det ble søl og hun svelget og svelget og fikk vondt i magen sin pga det...).

Det er vel ikke så lenge til jeg må rydde bort 62-klærne heller, men de aller fleste av dem passer faktisk ennå, selv om vi bruker mye 68 nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så koselig å høre at hun liker grøten.

Julegaven er ikke så begeistret, egentlig. Han liker maisgrøt, men er nok litt lei det. Men han likte visst litt bedre å få noe som smakte mer, som grøt med havre og mais. (Min første fra småfolk)

Ellers har jeg godt råd mot treg mage. Sviskemos.

Det lager du lett selv, ved å kjøpe stenfrie svisker, koke dem og mose godt. En ts eller to til kveldsgrøten gjør visst underverker for de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det er trist å rydde bort klær, må faktisk legge vekk endel 62 allerede (er KappAhl veldig smått i størrelsen? :klø: ) selv om hun bare er 60 cm lang.

Fint at det går bra med grøt, det er vel kanskje litt lettere når de går på MME før de begynner med grøt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Susan, Arwen og Kylling: :klem:

Alt er bra her! Skal prøve å bli litt flinkere til å oppdatere dagboka, men akkurat nå skal jeg stupe i seng! :sove:

Men Ephelille elsker maisgrøten og det går ned på høykant :) Magen regulerer seg også selv nå, så det går veldig fint. Hun sover over natta de fleste nettene, men ikke alltid. Blir litt overrasket når hun våkner om natta nå... Håper for pappaens skyld at hun sover til i morgen tidlig nå. Det er han som gir henne mat om natta i helgene og han kunne trengt å sove hele natta han også :)

God natt og god helg, jenter!!

:kose:

Endret av Ephemera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...