Gå til innhold

Mitt liv som mamma :)

Ephemera

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta

Det er helt naturlig at du er sliten og overveldet nå i starten. Alle de tingene får du tidsnok ork og tid til, dere må bare bli vant til en ny tilværelse. Om en liten stund stabiliserer det seg og du kan kose deg med trilletur, kafeer og ikke minst shopping ;)

:kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff, kjenner meg litt igjen i hvor sliten man er den første tiden. Helt ufattelig. Da vi passerte seks uker synes jeg at overskuddet mitt kom mer tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres betryggende ut, Caramba! Tanken på den 6 ukers-grensen har slått meg også, for da er man liksom ferdig med renselsen og det er vel også en grunn til at man ikke skal trene og sånn før etter 6 uker.

Jeg håper det blir sånn for meg også! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da mer enn nok å gjøre med en liten baby! Dere har nok reist til og fra ammeklinikken, og jobbet masse med amminga, istedenfor å få ro til å kunne hente dere inn.

Det er jo ikke rart det ikke blir noen trilletur da!

Jeg trodde også jeg kom til å være flinkere enn det jeg har vært. Men det har jo vært fordi jeg var litt syk, det har vært for kaldt, og så hadde Julegaven en periode der han var litt tett i nesa si. Og alt dette hindret oss jo i å gå så mye ut.

Alt bedrer seg etter hvert. Du kommer sikkert til å merke nå at du mer finner roen, og at ting blir mer rutine og kos. :) Og så kan du få overskudd til trilleturer og cafebesøk. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant, Susan! Og det er ikke noe jeg stresser med heller, egentlig, for snart blir det vår og sommer og da ligger forholdene også bedre til rette for alt dette. Nå er det mest trilleturene jeg hadde sett for meg at jeg skulle komme igang med også da, for cafèturer og shopping er ikke så høyt prioritert for tiden ;)

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt går seg til, som det heter. Jeg synes du har vært flink, jeg. Kan bare tenke meg hvor ufattelig slitsomt og frustrerende det må ha vært å styrt så mye med amming. Sleit også med ammingen på sykehuset og gråt en masse fordi jeg ikke klarte det uten hjelp. Nå ordnet det seg for meg, men jeg vet ikke hvor lenge jeg hadde holdt ut før jeg hadde kapitulert.

Snart lokker nok vårsola dere ut av huset og på trilleturer. Blir så bra, så. Nå er barnet mitt ni uker og jeg begyner endelig å finne roen. Det tar litt tid....

Endret av Caramba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Nå har jeg lest litt i dagboka di og du har det tøft nå både med amming og med å komme deg etter fødselen.

Tenkte jeg skulle trøste deg litt :)

Jeg hadde akkurat samme erfaring med epidural som deg, veene mine stoppet opp etter epiduralen og jeg ble satt på drypp og syns jeg ikke fikk smertelindring i det hele tatt.

Når det gjelder ammingen har jeg skrevet et innlegg inne på graviditet og spebarn der jeg svarer en som sliter med ammingen som jeg syns du skal lese. Sønnen min hadde puppnekt i 2 dager og ville heller ikke suge noe særlig godt etter fødselen.

Nå har jeg som sagt fått 2. mann og alt er så mye lettere. Ved fødselen var alt over på 2.5 time fra vannet gikk til hun var ute. Hadde ikke epidural denne gangen og det var faktisk ikke noe vondere nå enn med førstemann. Jeg ammer som bare det og har nok melk. Lillejenta mi sugde som bare det fra første stund. Så det kan godt hende du kan amme nestemann hvis du skal ha flere barn.

Jeg husker akkurat som deg at jeg heller ikke fikk dratt på babykino, kafe osv. og var sikkelig deppa pga. det. Ingenting var liksom ikke slik jeg hadde forestilt meg. Følte at jeg ikke var noen sikkelig mamma siden jeg ikke bare ammet og at han godt kunne klart seg uten meg.

Etterhvert ble alt lettere når jeg først hadde innfunnet meg med at jeg måtte gi tillegg. Og når man først får dreisen og rutine på flaskemating og koking så går alt så bra som bare det, ser at du har vært inne på flaskeposten, der er det mange tips. Skulle ønske den siden fantes for 3 år siden da jeg trengte den for jeg måtte finne ut alt selv - var ikke noe som helst hjelp å få.

Og som du sier du er ikke alene med å ikke kunne amme. For å si det litt dumt; det er ikke din skyld at du ikke kan amme, det er barnet som ikke suger og det er faktisk ikke noe du kan gjøre noe med og kan ikke tvinge barnet heller.

Jeg blir fly fille forbanna :frustrert: over dem som sier at man kan amme bare man prøver hardt nok, de fleste prøver faktisk alt de kan før de må bruke MME for at barnet skal få mat. Jeg vil nesten sidestille det med; alle kan føde, bare de vil - de tar keisersnitt bare fordi de ikke prøver hardt nok.

Når det gjelder helsa di så er det helt vanlig å være sliten etter en fødsel iallefall en slik fødsel som du har hatt. Men kanskje du skulle dratt til legen og få tatt en sjekk, blodprosenten din osv. Kanskje det er noen naturmedisiner som kan også virke oppkvikkende.

Ønsker deg masse lykke til :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*oppdaterer meg*

Synes det er koselig å lese om hverdagen deres jeg.. Selv om ikke alt er like rosa og lettvint som mange får det til å høres ut som!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare gi deg en :klem: og si at jeg synes du er tøff! Det må være skrekkelig frustrerende å ikke få til ammingen når man har vært så innstilt på at man skal klare det. Men det er jo ikke alltid alt går som man har tenkt når man får en ny sjef i huset... :sjenert: Synes det er flott at du deler erfaringene med oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hektisk med baby i huset, ja! Min KG-tid er også sterkt begrenset om dagen, så det er lenge siden jeg har vært her. Trist at dere har hatt en så slitsom start, men det ser ut som dere har vært flinke til å nyte Ephelille også.

Lykke til med mating og beslutninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Idag er Ephelille 1 måned gammel! :gratulerer:

Det er litt ekstra hektisk om dagen, for hun har fått luftplager og vondt i magen sin. Jeg laget egen tråd om dette på Graviditet. Hun begynner plutselig å hylskrike når hun ligger og sover. Vi tror i alle fall det kommer av luftsmerter i magen. Hun promper masse og spenner magemusklene skillelig når hun begynner å gråte. Jeg har snakket med helsestasjonen og fikk råd om å gi henne Minifom. Sambo har kjøpt både det og maltekstrakt idag. Vi skal gi henne 5 dråper Minifom før hvert måltid også har hun fått litt maltekstrakt på smokken sin to ganger i ettermiddag/kveld. Vi håper virkelig at dette går over snart. Et annet problem er at hun svelger masse luft utenom måltidene også... Fikk beskjed om å blåse i ansiktet hennes når hun gjør det, men det er jo umulig å gjøre det hele tiden.

I tillegg kjøpte sambo Floradix og ølgjærtabletter til meg. Skal ta det i tilfelle jeg har lite jern etter blodtap under fødselen og blødningene etterpå. Håper dette kan hjelpe litt på formen min. Skal jo få sjekket slike ting på 6 ukers-kontroll hos legen, men jeg orker ikke å dra dit før den tid og jeg har lyst til å gjøre det jeg kan.

Ellers er alt bra! Hun tar forresten puppen uten problemer nå, men vi bruker den mest til kos. Jeg tror ikke jeg har så fryktelig mye melk lenger og hun kan umulig bli mett av det. Men når mageproblemene hennes roer seg, tenker jeg å la henne få pupp litt oftere - i alle fall for kosen og de dråpene hun får i seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig å høre at ammingen har blitt kos! :klem:

Det kan jo hende at hun får opp igjen produksjonen din dersom dere koser dere endel med det.

Uansett er det jo bra for henne å få litt MM.

Synes det høres ut som du har gjort det helt riktige ved å ikke stresse mer med å få til fullamming jeg! :)

Håper miniform og maltekstrakt hjelper! Det er helt grusomt når disse små har vondt, og man ikke kan hjelpe dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Idag har vi vært på vår første trilletur!! Jeg fant ut at jeg skulle stikke innom helsestasjonen for sikkerhets skyld, når de hadde åpen time på slutten av dagen idag. Hun er helt klart bedre i magen sin, men ikke helt bra og hun svelger masse luft fremdeles.

Det var så gøy å trille!! :hoppe: Men Ephelille skulle ikke ligge i vogna sånn helt uten videre... Det var første gangen hun skulle legges i vognbagen og hun satte i og hyle noe helt hysterisk når jeg la henne nedi voksiposen i bagen. Det der var visst fryktelig skummelt. Jeg tok henne opp og trøstet henne og forsøkte å legge henne ned igjen når hun nesten hadde roet seg ned. Og hun hyyyyyylte igjen!! Men heldigvis hadde vi en skvett pumpet morsmelk på flaske som jeg skulle ha med i stelleveska for sikkerhets skyld - og det ble redningen. Når hun fikk flaska i munnen nede i bagen, så var alt greit og hun sovnet så søtt. Og etter det var det bare kjempestas å trille :) Og hun protesterte ikke i det hele tatt når jeg la henne ned i vogna igjen når vi skulle hjem fra helsestasjonen.

Helsesøster hadde ikke noe klart svar på magevondtene hennes, annet enn at hun også mente at det var luftsmerter i magen som gjør at hun gråter. Og mens vi var på helsestasjonen var hun roligheten selv, som helsesøster sa. Hun sa også at babyen min ikke hadde vært så rolig og tilfreds og sett så godt ut hvis det var noe som feilte henne. Og enda mer overbevist om det ble hun når hun veide henne. Ephelille har lagt på seg masse!! Faktisk har hun lagt på seg 300 gram i uka de to siste ukene og veier nå 4.175 gram! (Kan det være at hun slekter på foreldrene når det gjelder matlysten også? :klø:) Babyer som var syke la ikke på seg noe særlig og viste heller ikke så stor interesse for mat som vår gjør. Men i alle fall så fremskyndet vi 6 ukers-kontrollen en uke, til neste torsdag. Da er hun 5 uker og 2 dager. Og da er det lege på helsestasjonen som kan se i halsen hennes og sånn for å se om det er noen grunn til at hun svelger luft hele tiden. Vi lurer på om hun kan være litt forkjølet og at noe er ekkelt der, siden både jeg og pappan har vært nedsyltet i forkjølelse. Hun rådet oss til å ta kontakt med fastlegen hvis jeg vil har henne kontrollert før den tid. Og alle på helsestasjonen syntes også at Ephelille var så nydelig ;):hjerte:

Etterpå møtte vi pappan som hadde kommet hjem fra jobb. Han kom gående og møtte oss. Så gikk vi en liten tur så han også fikk trille og så kjøpte vi med oss take away-pizza hjem :) Koselig i sola! Og jeg skal jammen komme meg ut på trilleturer rimelig ofte, bare mageproblemene går helt over. Formen min virker også stigende, nå når forkjølelsen er borte og jeg har tatt Floradix og ølgjær de siste dagene. Deilig!!

Ellers ryr fremdeles besøkene på. Vi hadde besøk igår og får besøk igjen nå om en halvtime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si det er virkelig koselig å lese her inne om deg og familien din :klem:

Jeg skal forresten snart til trondheim, og gleder meg kjempemye. Er favorittbyen min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...