Gå til innhold

Mitt liv som mamma :)

Ephemera

Anbefalte innlegg

Idag sleit jeg litt når jeg våknet. Jeg strakk på meg og fikk krampe i begge leggene samtidig :overrasket: Jeg heiv føttene på gulvet, men tyngden i magen gjorde at jeg ikke hadde sjans til å komme meg opp i stående! (Sambo hadde dratt på jobb for flere timer siden, så ingen kunne hjelpe meg heller). De fleste vet vel at krampe i leggene er så vondt at man omtrent ikke greier å puste! Så der satt jeg og vippet på sengekanten og kom meg ikke opp. Vurderte å komme meg ned på gulvet og bort til en vegg, men heiv meg isteden over på ryggen og fikk til slutt presset begge beina inn i hodegjerde på senga og fikk strukket ut :ler:

Nå er jeg stiv og tung i begge beina. Må vel strekke litt mer på leggmusklene.

Men først er det frokost!

Lurer forresten på om Ephelille snudde seg med hodet nedover (igjen) igår. Jeg blir ikke klok på det der. Men hun kravlet seg nedover når jeg lå i sofan og så TV igår kveld. Magen var liksom dobbelt så høy på den ene siden! Og litt senere satt sambo bak meg i sofan med hendene på magen min - og han er ikke i tvil om at det var føtter med ganske stor kraft som sparket ham øverst på magen min. Det kunne verken være hender eller hode. Jeg kjenner spark eller grafsing nederst på magen også, men det kan jo være hendene hennes? Nå synes jeg også jeg kan innbille meg at hodet hennes presser ned i bekkenet mitt når jeg går. Dette + leggene mine gjør at jeg føler meg en smule handicappet idag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde leggkrampe her om dagen jeg og! Jeg fikk aket nedover i senga og strukket ut benet opp mot veggen.. Hadde vondt i beinet i to dager etterpå :forvirret: Det er skikkelig vondt altså!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, leggkrampe er noe herk! :frustrert:

Haaper Ephelille har bestemt seg for aa bli i hodeleie naa da, hun maa jo skjoenne at det er best! ;)

:hoppe: for 1 mnd igjen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

iss, meja og Holly Hobbie: :klem:

Leggkrampe er skikkelig vondt, ja! Spesielt når man får det i begge beina samtidig :forvirret: Jeg var litt plaget med det tidligere i svangerskapet, men nå er det bare av og til. Jeg har hoppet ut av senga ved et par anledninger og da skal jeg love at det er en stykk samboer som virkelig har spekulert i hva som foregår :overrasket::ler:

Jeg blir ikke klok på hvilken vei Ephelille egentlig ligger i magen min nå heller :klø: Så det spørs om ikke legen kommer til å henvise meg til en ekstra UL for å få det fastslått. Jeg skjønner at det er vanskelig for ham også å fastslå det ved å kjenne på babykroppen gjennom magen min. Og skikkelig håpløst er det jo hvis hun driver og flytter på seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min baby ligger i seteleie nå, jordmor kjente det på 1-2-3, du kan ikke bare får en time hos jordmor for å sjekke det da?

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Det beste er nok å få en jordmor til å sjekke det, eller på UL. Jeg skjønner faktisk at en fastlege, som er spesialist på forkjølelser, ikke kan klare å kjenne hvordan babyen ligger. (Huff, nå følte jeg meg litt slem mot fastlegene...;)

Var det ikke så at det nesten var håpløst for deg å få time hos jordmor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipa og Xavia: Jeg får ikke komme til jordmor, nei. Jeg fikk en time hos en kjempeflink privat jordmor, men hun avviklet praksisen sin nå til jul. Den kommunale jordmortjenesten er svært underbemannet her i kommunen, spesielt i de barnerike distriktene, så jeg fikk ikke komme dit. Fikk omvisning på føden gjennom den kommunale jordmoren da + fødselsforberedende kurs gjennom den private. Ellers har jeg hatt alle kontroller hos den supre legen min :) Men jeg også skjønner at det er vanskelig for en lege å kjenne hvordan babyen ligger. Det er et spesielt grep de bruker og legen kjente ganske godt etter rundt kroppen til Ephelille sist jeg var der. Men jeg har full forståelse for at han ikke vil ta ansvaret for å fastslå noe som helst så lenge han ikke er sikker. Da er det bedre med en UL. Mamma er litt bekymret for at fødselen skal starte før jeg får komme til UL da, sånn at de ikke vet hvordan babyen ligger. Men hvis det skulle skje, så kan de vel ta en UL i full fart når jeg kommer? Jeg skal til legen på mandag og regner med at han henviser meg til UL og at jeg da får komme inn ganske raskt siden det ikke er så lenge igjen til termin.

Grace: :kose:

Ellers har jeg vært helt satt ut av bekymring rundt babyen min de siste dagene da. Jeg laget egen tråd om det på Gravid. Er så redd for at noe skal være galt med babyen min, selv om jeg ikke har noen grunn til å tro det. Men i tillegg til at jeg begynte å tenke på det siden fødselen nærmer seg, leste jeg om ei jente på snartmamma.com som mistet babyen sin pga skader etter medisinbruk. Og i helga fikk vi vite at et vennepar (ikke nært) som fikk baby rett før jul, vil miste babyen når som helst pga en hjerneskade :tristbla: Jeg følte det gikk hull på lykkeboblen min og at jeg bare ble fryktelig redd...

Har roet meg litt etter å ha lest dette:

http://www.stolavs.no/StOlav/Virksomhet/Be...lingsavvik+.htm

Vi var jo på en ekstra grundig UL i uke 13, i tillegg til den ordinære i uke 18.

I tillegg er jeg redd for at noe skal skje under fødselen, men det kommer jeg til å gi skikkelig utrykk for når den tid kommer, i håp om at de kan passe litt ekstra godt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går til JM, og hun hadde også problemer med å finne ut av leiet. Det endte opp med at jeg ble henvist til UL i uke 38 for å være sikker. Generelt er det mulig at babyen snur seg helt opp mot fødselen, så derfor ønsker de ikke å ta UL for tidlig.

Det kan også være litt forskjellig fra gang til gang hvor lett det er å vurdere leiet. Neste gang jeg var hos JM var det visst veldig tydelig hvilken kroppsdel som var hvor.

Det JM sa til meg, var at de generelt sett leter etter hodet, fordi det er den kroppsdelen det er vanskligst å ta feil av. Grunnen til at jeg ble sendt til UL var at hun ikke fant hodet noe sted ( :overrasket: ), så da ville hun ha bekreftet at det lå ned. Kyllingen lå vel bare med hodet veldig langt innover, for neste gang (og ved alle senere kontroller) har det vært lett å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fjellrypa, Sniglå og Grace: :klem:

Idag er det en kalendermåned til terminen!! :hoppe:

Håper virkelig jeg greier å la være å bekymre meg nå....

Vet dere hva jeg gjorde i går? Jo, jeg bestilte en kjempefin omslagsjakke fra den norske designeren min igjen :lol: En lang en i sand med strikkede blondekanter! Må si at jeg gleder meg veldig til å bruke klærne mine igjen... Og så sendte jeg tilbake kåpa til LaRedoute og litt undertøy til H&M. Tror jeg skal bestille noen ammetopper fra H&M, forresten. Det må jeg jo ha!

Nå brenner det i peisen og jeg skal kose meg med frokost! Snille sambo hadde tatt inn ekstra ved før han dro på jobb idag tidlig også. Han leser jo pappaboka si hver uke - ja, han har faktisk for lenge siden lest både "Fødselsboken" og "Graviditet, Fødsel og den nye familien" også - mens jeg såvidt har begynt på den første... I alle fall så sto det i pappaboken at jeg skulle behandles som en prinsesse fremover nå. Og en kveld før her nå kom han også drassende opp trappene med masse ved. Nå jeg så litt overrasket på ham, sa han "prinsessa kan jo ikke fryse!". :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å så søt han er! :hjerte:

Og alt går bra med Ephelille! Du må ikke bekymre deg så fælt vet du. Tenk hvordan det blir når hun blir tennåring :klem:

Endret av Vampyra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørnen prøvde å kalle meg "prinsesse" her om dagen også (endelig skjønner jeg hvor han hadde det fra), men da lo jeg så lenge at han ikke har prøvd på det igjen. :legrine: Føler meg ekstremt lite prinsessset, både til vanlig og nå. :sjenert:

Men søtt å komme med ved, da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørnen prøvde å kalle meg "prinsesse" her om dagen også (endelig skjønner jeg hvor han hadde det fra), men da lo jeg så lenge at han ikke har prøvd på det igjen.  :legrine: Føler meg ekstremt lite prinsessset, både til vanlig og nå.  :sjenert:

Men søtt å komme med ved, da!

:legrine: Så utrolig morsomt!! Han har lest Pappaboken, han også!! :legrine:

Jeg vil gjerne være prinsesse, jeg... ;)

Nå har vi hentet sambos bil på verkstedet, handlet og kjøpt takeawaypizza :sikle: Jeg er rimelig god og mett nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...