Gå til innhold

Mitt liv som mamma :)

Ephemera

Anbefalte innlegg

Vel, siden du spør.... Jeg synes ikke det er grunn nok å sykemldes fordi man synes det er slitsomt å stå opp tidlig, vil gå på vanngym, redd for å være hormonell foran kunder (Da vil jo ingen gravide kunne jobbe da? Man er da vel ikke superhormonell og sier masse teit bare fordi man er gravid? :sjenert: etc.... ) Det jeg synes høres bedre ut er en gradert sykemelding hvor du feks kan starte senere hver dag. Du får sove lengre, færre timer på jobb og vil antageligvis ikke føle behov for å sove bort hele kvelden/ettermiddagen.

Har du foressten prøvd å gå på aktiviteter som vanngym i stedet for å sove? Det føles faktisk deilig, selv om man i utgangspunktet skulle tro man trengte å sove. Du er jo nå i 6. måned og skal vel egentilig (jeg sier egentlig for det gjelder nok ikke alle) komme over den trøtte perioden. Selv kan jeg også føle for å slenge meg på sofaen hver eneste dag, og jeg tror det bare blir en vane. Hadde nok hatt lyst til det om jeg var gravid eller ei.

Håper ikke du synes jeg er for krass og for ærlig.... Du må selvsagt ta alt jeg sier med en klype salt, jeg vet jo ingen ting om hvor trøtt du egentlig er, hvor slitsom jobben din er, hvilken fysisk form du faktisk er i.... Jeg bare svarer ut i fra det jeg leser her.

Ha en god dag, hjemme! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er glad det ikke var noe mere galt med bilen, selv om jeg ikke hadde ventet at det skulle være noe galt heller. Men jeg har jo ikke peiling og trodde sambo bare kunne ordne det som måtte fikses. Men neida, den er jo ikke godkjent sånn som den er nå - så jeg må ha den inn på Toyota for å få regulert lysene også må de EU-godkjenne den. Så da må jeg betale for justering og ny EU-kontroll :roll: Og det må gjøres innen utgangen av oktober...

Grubler meg ihjel på om jeg skal sykmelde meg eller ikke. Venninner osv. skjønner meg, spesielt min gravide kollega som refererer til at alle gravide på vår arbeidsplass sykemeldte seg tidlig, men sambo er jo så moralsk og mener jeg ikke er syk nok... :roll: Jeg har bare lyst til å få gjort noe annet enn å slite meg gjennom arbeidsdagen og sove... dag etter dag... Samtidig er jeg ikke frisk av forkjølelsen og aner ikke hva jeg skal gjøre med morgendagen når det gjelder jobb...

Kan ikke bare samboen din fikse dette med bilen selv, og så tar dere den tilbake på NAF for en etterkontroll/godkjenning? Det koster mye mindre.

Var hvertfall det vi gjorde på vår bil ifjor. (Men vi fikk en venn til å fikse da, for det gjør ikke vi.)

Ellers er jeg enig med de andre her. Hva med en gradert sykemelding? Kanskje det holder med så lite som 20% syk, og 80% i jobb? Da jobber du jo litt mindre, og har litt mer overskudd.

Og så kan du øke sykemeldingsprosenten hvis det viser seg å bli for lite.

Jeg begynner å merke at jeg blir mer og mer sliten av å være på jobb, og har trøbbel med å holde ut en hel arbeidsdag. Vurderer å få en slik gradert sykemelding neste gang jeg er hos legen, og jobbe litt mindre de siste ukene på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg! :vinke:

Det har vært litt lite KG-tid idag. Dagen ble litt rar i og med at jeg sto opp så tidlig... så sov jeg igjen... og innimellom har jeg støvsuget hele huset, i tre omganger :) Og så har jeg snakket leeenge med mamma i telefonen nå.

Vet ennå ikke helt hva jeg skal gjøre med hensyn til sykemelding eller ikke. Sånn som jeg tenker det nå, så drar jeg på jobb på mandag, men prøver samtidig å få time til legen også får jeg diskutere saken med ham. Også får det være litt opp til ham om han vil sykmelde meg helt eller delvis.

Jeg kunne jo ikke regne med å få så mye medhold her inne :ler: Og jeg tenkte vel mere høyt enn jeg egentlig spurte også... Det er jo ingen her som kjenner saken fra mitt ståsted. Som kjenner verken meg eller arbeidsplassen og arbeidsoppgavene mine. Det er også en økonomisk faktor inne i bildet her, som vi gjøre utslag på fødselspengene mine. Vi får se hva vi kommer frem til etter hvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke bare samboen din fikse dette med bilen selv, og så tar dere den tilbake på NAF for en etterkontroll/godkjenning? Det koster mye mindre.

Var hvertfall det vi gjorde på vår bil ifjor. (Men vi fikk en venn til å fikse da, for det gjør ikke vi.)

Jeg tror ikke vi får til å fikse bilen selv. Han som utførte kontrollen så ut som en bilmekaniker og han var nede i panseret og forsøkte å skru og ordne, men han sa det var noe galt med bryterne som regulerte lysene, så det skjedde ingenting når han skrudde på dem. Så dette må nok ordnes på et verksted. Spørsmålet er om det går an å bytte ut bryterne eller om jeg må ha helt nye lykter... Men i bilverdenen er visst dette en bitte liten detalj, så jeg skal vel ikke klage...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal lytte til kroppen din jeg og la den og legen din avgjøre om du trenger sykemelding. Det er du som selv best kjenner hvordan kroppen din har det. Er jo ikke noe godt å føle at du sover bort alle ettermiddager og kvelder når du har vært på jobb hele dagen. Man skal kunne ha ork til litt annet og hvis du føler at du ikke har det så syns nok jeg det høres ut som om du trenger sykemelding for en periode ja. Lytt til kroppen din du Ephemera :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, til syvende og sist så er det jo legen som avgjør, og han kjenner deg jo best. Heldigvis er det ikke sånn at man kan kreve sykemeldig for ditt og datt, det skal jo være en sykemelding. ;)

Ha en fin fredagskveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, til syvende og sist så er det jo legen som avgjør, og han kjenner deg jo best. Heldigvis er det ikke sånn at man kan kreve sykemeldig for ditt og datt, det skal jo være en sykemelding. ;)

Ha en fin fredagskveld!

Må bare bryte inn litt her. Det finnes nemlig mange måter å være syk på. Hvis Ephemera har et såpass høyt arbeidspress at det går ut over livskvaliteten, så synes jeg absolutt en sykemelding er på sin plass. Når man er gravid så blir man redusert både fysisk og psykisk, og derfor blir det vanskeligere å takle det presset. Hvis hun må sove de resterende timene i døgnet for å være fit for fight på jobb, så er det ikke verdt det synes jeg.

Til Ephemera: Jeg synes også en gradert sykemelding høres bra ut. Hvis det fremdeles ikke fungerer, så går det jo an å øke den til 100%. Men det er jo som du sier; ingen av oss kjenner til din situasjon, så vi kan egentlig ikke uttale oss. Men det kan legen din.

Ps: Jeg synes det blir litt feil å skrive "å sykemelde seg". Det er legen som sykemelder, etter hans/hennes vurdering av din helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare bryte inn litt her. Det finnes nemlig mange måter å være syk på.

(...)

Når man er gravid så blir man redusert både fysisk og psykisk

Jeg er fullstendig klar over dette. Jeg er gravid sjøl! ;) Men jeg er ikke akkurat enig i siste setning, om at man som gravid blir redusert psykisk. Noen blir nok det, men ikke alle.

Jeg har bare sagt min mening i saken fordi jeg trodde E spurte om andres meninger om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er legen som sykemelder, så jeg er enig i at det er feil av meg å snakke om "å sykemelde meg".

Men jeg kan si to ting:

For det første så er jeg ikke like trøtt nå som jeg var i starten av svangerskapet. Men jeg er temmelig sliten når jeg kommer hjem fra jobb. Vi sitter i åpent landskap, det er høyt tempo, jeg snakker med kunder i telefonen hele dagen, det er masse klaging og kjeft å få og dette er ikke like lett når hormonene raser. Det hører med til historien at en vikar hos oss fikk sparken etter å ha skjelt ut en kunde per telefon. Hun var gravid og hormonell... Det er veldig forskjellig hvordan vi takler hormoner, men jeg har av og til følt at jeg kanskje ødelegger mer enn jeg gagner mitt "gode rykte" som kundebehandler når jeg føler jeg ikke greier å være saklig, serviceinnstilt og blid uansett hva kunden skyller ut av seg.

Dessuten har jeg litt redusert energinivå fra før, etter at jeg ble utbrent og møtte veggen for endel år siden. Det gjør at jeg har større behov for søvn og hvile enn gjennomsnittet.

Dessuten føler jeg for å tenke litt på mitt eget beste nå. Jeg føler ikke at jeg orker å tenke så moralsk på om det er riktig eller feil av meg å bli sykemeldt et par måneder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg skal også bruke helga til å se om det hjelper å bli bra av forkjølelsen. Det kan hende at det er den som gjør det litt ekstra slitsomt å jobbe og å tenke på å jobbe nå for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venter på Hatting rundstykker som står i ovnen og egg som står og koker. Jeg hadde overhodet ikke tenkt å stå opp like tidlig som sambo, men så ble jeg så veldig sulten... :sikle:

Idag skal vi hente vogna!! :hoppe: Også skal vi handle mat og sånn... og jeg har lyst innom noen klesbutikker... også skal vi kanskje på kafè :) Vi hadde tilbud om å være med et vennepar på handletur til Sverige, men jeg kan ikke komme på noe vi skulle ha handlet der, så jeg orker ikke å bruke hele dagen på det. Det er et stykke herfra til Sverige og tilbake igjen. Blir bare masse bilkjøring.

Endret av Ephemera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

:vinke:

Holder på å gjøre meg klar for å dra ut jeg også..

Men hva skal jeg ha på er det store spm... Burde nok ta en stor runde klesvask ser jeg for aølt jeg har lyst til å ha på er til vask.. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhhhh.... :hoppe: :hoppe: :hoppe:

Da er vogna i hus! :) Og den er så fiiiiiiiin! :hjerte:

Jeg fikk trille den fra butikken ut i bilen og det var så gøy! :hoppe:

Sånn ser den ut:

http://www.emmaljunga.no/start.asp?lang=NO&country=NO

Velg Emmaljunga Edge Duo Combi og farge Navy.

Også er det med en sportsvogndel også da.

Og nå her hjemme har vi satt opp vogna på gjesterommet (det begynner å bli fullt på rommet til Ephelille nå...) også har jeg lagt voksiposen oppi og hengt på stelleveksa, og vi har kjørt litt med den begge to. Åhhh, som jeg gleder meg!! :hoppe: Og Ephelille kommer garantert ikke til å fryse heller!

Ellers har vi handlet masse mat og sånn... også har vi gått i byen. Vært innom noen butikker også, men det er veldig begrenset hva jeg kan kjøpe til meg selv fremover nå. Har litt dilla på deilige, side strikkejakker som jeg kan ha åpen med trang topp (for en gangs skyld elsker jeg å vise frem magen i trang topp! :ler: ). Jeg prøvde en deilig en i babyrosa, men det var ikke noe jeg måtte ha liksom... Også var vi på kafè.

Også har jeg fått veska mi fra Gooba (ref. shoppingdagboka). Den er fin, men brunfargen er veldig mørk. Jeg trodde de hadde pakket feil og gitt meg en sort en først. (Og det er jo ingen hemmelighet at jeg har litt lyst på veska i sort også... :sjenert: ).

Nå kunne jeg tenkt meg en liten dupp på sofan, men vi skal lage hjemmelaget pizza til middag og jeg bør vel delta litt jeg også.

Ble forresten veldig svimmel når jeg kom ut fra en butikk i byen idag. Det var skikkelig ekkelt men siden sambo sto ved siden av meg, ble jeg ikke redd. Spørs om det var et sånn blodtrykksfall som man kan få som gravid... Følte meg litt dissy en stund etterpå. Huff, jeg hater å være svimmel. (Har hatt virus på balansenerven en gang før og vet alt om svimmelhet...).

Endret av Ephemera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...