Gå til innhold

Mitt liv som mamma :)

Ephemera

Anbefalte innlegg

oi!!

Kanskje det blir baby på oss snart???

:hoppe:

Ja, for dette er jo VÅR baby! :)

:ler:

Oisann, her skjer det mye om dagen. Hm. Er det slik at du selv kan velge mellom keisersnitt eller setefødsel, eller vurderer legene det?

Må jo være som å velge mellom pest eller kolera.

Håper alt er bra med deg, snuppa! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oi, oi.

Her er skjer det ting ja.

Jeg håper du tar dette med fatning, selvom det kan være alt annet enn enkelt. Tror ikke jeg skal prøve å tenke meg i dett sted akkurat nå. Men jeg ønsker deg lykke til i bøtter og spann og håper aller mest at Ephelille ombestemmer seg og snur seg selv.

Uansett så er det ikke lenge igjen nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere!

Joda, jeg har det bare bra, jeg, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal greie å bestemme meg for vaginal fødsel eller keisersnitt til imorgen... :klø:

Jeg er jo ekstremt redd for at noe skal skje under fødselen! Men den legen som prøvde å snu babyen, og også jordmoren som vi snakket med idag, mente at det ikke er noe større risiko ved setefødsel enn ved hodefødsel. Problemet kan bli å få presset hodet ut til slutt, forstår jeg det som, men legen sa at det ikke var noe større problem enn å få ut skuldrene ved hodefødsel. Ved setefødsel er det alltid lege tilstede og ofte to jordmødre. Babyen blir ekstra godt overvåket og det haster litt mer med å få ut babyen enn ved hodefødsel. På sykehuset her ender 10 % av hodefødsler med KS, mot 20 % av setefødslene.

Vi skal til samtale om dette med legen som forsøkte å snu babyen, imorgen. Da har de også fått svaret på røntgenbildene av bekkenet, for bekkenet må jo være stort nok, men med min høyde trodde de ikke det skulle være noe problem. Høye kvinner har som regel bredt bekken, sa de.

Vi møtte altså på sykehuset kl. 8 idag tidlig. Først var det UL, utført av lege. Vi fortalte om mine bekymringer pga det venneparet vårt har opplevd, og fikk derfor en ekstra sjekk på alle organer på babyen også. Veldig koselig å se Ephelille igjen :hjerter: Men hun er jo stor nå, så det ble liksom kroppsdel for kroppsdel på bildene. Hadde håpet at vi kunne få bekreftet at det fremdeles er jente, men siden hun sitter på rompa fikk de ikke til å se det. Men hun sa også at hvis vi hadde fått beskjed om at det var jente, så var det jente. Hun målte hode, mage og lårbein på babyen og beregnet at hun nå veier omtrent 3.150 gram. Alt så helt fint ut, hjernen med lillehjernen, hjertekammerene, nyrene og en fylt urinblære (noe som tyder på at nyrene fungerer). Jeg hadde også helt fin mengde fostervann.

Så satt vi en halvtimes til med CTG-registrering, som er måling av hjerteslagene til babyen, og jeg fikk knapp som jeg trykket på når jeg kjente babyen bevege seg. Dette gjorde de for å være sikker på at babyen hadde det bra før snuingsforsøket. Her var resultatene helt fine.

Så gikk vi inn på fødeavdelingen. Der var det flere nybakte pappaer som trillet på senger med nyyyyydelige små nyfødte nurk :hjerter: Helt utrolig søte!!

Der fikk jeg tildelt fødestue og lå i en fødeseng mens snuforsøket pågikk. En lege forsøkte å snu henne, mens en jordmor og en koselig jordmorstudent var tilstede. Her vekslet legen mellom UL og grep på magen min, for å se hvordan babyen flyttet seg og at hun hadde det bra. Og ja - det var vondt! Jeg fikk beskjed om å si fra hvis det ble for ubehagelig for meg, men ille var det ikke. Hun tok skikkelig grep nederst på magen min for å trykke babyen oppover. Så tok hun grep ved hodet hennes og forsøkte å presse henne bort og rundt og nedover. Men Ephelille nektet å være med og trykket seg tilbake igjen. Legen prøvde begge veier, men ga seg ganske fort fordi babyen rett og slett ikke ville.

Så var det en ny halvtime med CTG-registrering for å være sikker på at babyen ikke hadde tatt noen skade av snuforsøket. Helt fine resultater denne gangen også.

Nå kunne jeg endelig få spise. Grunnen til at jeg skulle være fastende, var i tilfelle noe akutt oppstod sånn at de måtte ta KS idag ( :overrasket: ), men det skjedde omtrent aldri.

Så bar det videre til røntgen av bekkenet mitt, noe som var en særdeles nøyaktig affære. Måtte ligge på en plate i froskestilling med linjal mellom beina og greier. Veldig nøyaktig. Og så et stående bilde hvor jeg også hadde en linjal mellom beina. Bildene skal gjennomgåes og kontrollmåles av flere forskjellige leger og derfor foreligger ikke det endelige resultatet før imorgen.

Så dro sambo på jobb og jeg dro til byen. Som Grace skrev skulle Ephelille få litt nye klær idag, men vel inne på babyavdelingen på H&M fant jeg ut at hun har nok klær og at jeg heller vil vente med å kjøpe flere til hun er født :)

Men på meg ble det to strikkekjoler - en offwhite og en sort - og endel småtterier som kosmetikk, fuktighetskrem, hårkur osv.

Men om jeg skal velge vaginal fødsel eller KS? Vet ikke!? Får vel bare vente og høre hva legen sier om det igjen imorgen. Avgjørelsen må vel kanskje taes allerede da? Det er mange positive og negative ting med begge delene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare ønske deg LYKKE TIL i valget, jeg aaaaner ikke hva jeg ville ha valgt... Om bekken-resultatene viser seg å være bra, tror jeg at jeg hadde gått for vaginal fødsel. Men jeg skal ikke uttale meg i saken, må være skikkelig vanskelig å velge sånn...

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare ønske deg LYKKE TIL i valget, jeg aaaaner ikke hva jeg ville ha valgt... Om bekken-resultatene viser seg å være bra, tror jeg at jeg hadde gått for vaginal fødsel. Men jeg skal ikke uttale meg i saken, må være skikkelig vanskelig å velge sånn...

Det er hvertfall det jeg ville valgt, men jeg ble ikke engang spurt, siden det var kommet så langt med vaginal fødsel uansett.

(Men jeg syntes det var godt å vite med meg selv at jeg uansett ville tatt det valget.)

Jeg er livredd for operasjoner, og uansett hva man sier, så er KS en operasjon.

Min mormor er forøvrig født ved setefødsel, på en gård langt fra folk oppe i nordnorge. Det gikk helt fint det også, og der var det ikke ekstra leger og jordmødre tilstede. (Tviler vel på at det var en eneste jordmor.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan vel egentlig ikke uttale meg hva som er best for deg,men jeg tror jeg ville valgt vaginal fødsel. Min mor har fire barn, tre med "vanlig" vaginal fødsel og ett keisersnitt. Hadde hun hatt valget så hadde hun helt klart valgt vaginal fødsel siste gang også. Du kommer deg nok mye raskere etter en fødsel enn hva du gjør etter ett keisersnitt. Det er jo tross alt en ganske stor operasjon.

Uansett; lykke til :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KS har jo en del hoeyere risiko paa bl.a. spedbarnsdoedelighet, selv om den fortsatt er veeeeeldig liten, mener absolutt ikke aa skremme deg - det gaar som regel alltid kjempebra! Jeg tror jeg hadde valgt vaginal foedsel selv, dersom resultatene var bra. Men det er DU som foele deg komfortabel med det valget du ender opp med. Hvis du fortsatt er i tvil etter at de forteller deg at du har stort nok bekken, kan ikke legen komme med en anbefaling?

Haaper uansett at du faar valget, det er jo det beste aa kunne bestemme det selv!

God helg, forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi vært på sykehuset igjen. Fikk snakke med den samme legen som prøvde å snu babyen igår. Røntgenbildene var gjennomgått av flere leger og en overlege. Det var god plass i bekkenet mitt (høye, slanke kvinner pleide å ha stort bekken, fikk jeg beskjed om), så legen mente det ikke var noe å tvile på....

... og vi går for vaginal fødsel.

Jeg føler meg veldig godt tatt vare på og i sikre hender. Jeg får også komme på sykehuset med en gang vannet går eller jeg får rier. For det første ønsker de å ha meg der dersom det blir en rask fødsel. Dessuten mente hun det var greit å bli kjent med legen og jordmødrene som skal være der under fødselen. Og dette er jeg så glad for, for engstelig som jeg er, så har jeg vært litt skremt av det der med at man blir sendt hjem eller ikke får komme inn på fødeavdelingen før riene kommer så og så regelmessig og med så og så langt mellomrom osv. På sykehuset får vi være i trygge hender hele tiden, hvor de overvåker både meg og babyen hele veien. St. Olavs Hospital har jo også bra ekspertise, de har mange setefødseler og der virker som de vet veldig godt hva de holder på med. På denne måten kan de eventuelt gå over til et KS i god tid hvis ting skulle skjære seg. Men hun sa at det var mye mere som kunne gå galt under et KS og det tar lengre tid å komme seg etterpå. Hun sa også at en setefødsel ikke er noe vondere enn en hodefødsel. De gir ikke epidural helt automatisk, men det er ingen ting i veien for å få det hvis jeg vil. Men hun var enig med meg i at vi tar tingene som de kommer, for det går ikke an å vite på forhånd hvor vondt jeg synes det blir. Så jeg ser for meg at jeg først prøver med lystgass og ber om epidural hvis jeg føler jeg trenger det.

Det som er dumt, er at de prøver å la være å sette igang setefødsler. Så kanskje jeg blir gående gravid til påske?! :overrasket: Hun mente jeg kom til å føde rundt termin, men... Grunnen til at de helst ikke setter igang, er at de vil ha skikkelige rier.

Jeg har allerede fått beskjed om å komme på overtidskontroll når jeg er 41 uker på vei, dersom jeg ikke har født ennå. De vil da bl.a. ta ny størrelsesvurdering av babyen.

Men jeg fikk beskjed om at jeg var hjertelig velkommen når som helst, selv om legen helst så at Ephelille ble i magen min til uke 38, altså neste torsdag :)

Ååååh.... jeg er klar for at hun skal komme !!! Jeg har virkelig ikke noe annet å gjøre enn å vente. Det er nå på mandag fødselspermisjonen min starter, men jeg har jo vært hjemme i hundre år allerede. Så når jeg nå leser at "nå kan du slappe av og gjøre klart ting" så er alt det gjort for lenge siden!

Vi var ferdig på sykehuset i 13-tiden og siden sambo hadde tatt helg fordi vi trodde ting skulle ta like lang tid som igår, dro vi på kafè i byen. Koselig!

Jeg har forresten fått sånn skikkelig vaggete gange nå... :forvirret: Jeg synes jeg er ganske rask på foten, men det kjennes ut som jeg går et skritt tilbake for hvert skritt jeg går fremover når jeg er ute og går... Og bekkenet er ganske så vondt. Sambo kaller meg bare for "Gåsemor" :legrine:

Det er forresten veldig deilig å ha en så fin og voksen samboer som gleder seg like mye til babyen som meg - og som ikke minst er like interessert i både babyen og fødselen som meg selv. Han stiller masse spørsmål til legene på sykehuset og bryr seg virkelig om oss! Jeg vet han vil gå gjennom ild og vann for meg og babyen uansett! :hjerter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du er kjempetøff jeg Ephemera!

Og jeg er ganske så sikker på at Ephelille kommer i god tid før påske!

Tusen takk, Lizzie! :klem:

Og gratulerer som gravid, forresten! Så det på den slanketråden for et par dager siden. Jeg har vært litt opptatt med meg selv i det siste, men jeg skal besøke dagboka di i kveld!

:kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt sikkert baby før påske :ler: da er jo til og med jeg på overtid da.

Men man vet da aldri... :sjenert:

:ler:

Jeg har lyst til å føde idag!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En i barselgruppa mi fødte setefødsel (ikke planlagt, de trodde huet lå ned), og hun sa det gikk kjempegreit. Hun fikk epidural, og det var ingen komplikasjoner hos verken mor eller barn. Så stå på - dette går bra! :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En i barselgruppa mi fødte setefødsel (ikke planlagt, de trodde huet lå ned), og hun sa det gikk kjempegreit. Hun fikk epidural, og det var ingen komplikasjoner hos verken mor eller barn. Så stå på - dette går bra! :klappe:

:klem: Tenkte å sende deg sms med oppdatering, men her var du jo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så fint at du har bestemt deg for vaginal fødsel. Jeg tror det er det beste for både mor og barn.

Det går sikkert så bra, atte. Etter at jeg har fått litt tid på å fordøye en mulig setefødsel er jeg ganske rolig, tror nok det blir fint.

Ha en riktig så fin helg! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du går for vaginal! Har hørt så mye negativt om keisersnitt i forhold, så dette blir nok knall!

Jeg vil også at babyen VÅR skal komme nå... :sjenert:

Endret av Vampyra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Myztica

Så tøff du er Ephemera :klappe:

Det var bra du valgte vaginal fødsel, mye større fare for komplikasjoner ved keisersnitt! Det er som mange andre sier her; tross alt en operasjon. Det har faktisk blitt forsket på dette med barn født med keisersnitt... De tåler ofte mindre enn de som er blitt forløst vaginalt. Mer utsatt for astma og laktoseintoleranse også! Det er nok en del prosesser som skjer ved vaginal fødsel, som keiserinner og keisere ikke har ;) Så da vet du det :ler:

Kupper boka di også jeg.... :sjenert: SORRY!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...