Gå til innhold

Mitt liv som mamma :)

Ephemera

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kylling: Vitsen med å støpe egne lys er vel stort sett akkurat det å ha laget dem selv ;) Jeg gjør det ikke for å spare penger, men jeg fant på et tidspunkt ut at det var veeeeeldig mye lysrester som gikk i søpla. De formene som jeg har kjøpt på Panduro Hobby kostet vel rundt 100 kr. per stykk, men de er i plast og kan brukes tusen ganger. Vekene er i poser med laaaangt tau og koster omtrent ingenting, det samme med resten av utstyret. Så sånn sett blir lysene jeg lager nå gratis, i og med at jeg smelter om rester som jeg vanligvis ville ha kastet. Lysene er nå tatt ut av formene og de ble veldig fine, selv om de bærer litt preg av å være min første :ler: Jeg måtte fylle etter smeltet masse på toppen av det andre, og jeg ventet alt for lenge før jeg skjønte det, så der har det blitt et stygt skille og ble ikke helt vellykket... Men det blir fint når det har brent en cm. ned og nå har jeg lært hvordan jeg ikke skal gjøre det ;) Jeg bruker lysrester i hvitt, offwhite, sand og lysebrunt og de jeg støpte igår ble litt grå i fargen. Men de går fremdeles under "natur-/jordfarger" så det går helt greit. Jeg har rester til å støpe mange flere lys og det blir da unektelig litt gøy når jeg har mange selvlagede lys som egentlig skulle vært kastet? Jeg vet imidlertid ikke om jeg kommer til å kjøpe støpemasse og lage helt fra starten av, for det tror jeg ikke lønner seg noe særlig. Jeg er helt vill etter sånne lys. Når jeg kommer inn i en butikk med lys, stormer jeg bort til dem og kan stå og ta på og beundre :ler: Og skulle jeg startet min egen butikk en gang, skulle det gjerne vært en lysbutikk :Nikke: (Da spørs det om jeg hadde hatt penger til shopping, men... :sjenert: ).

Når det gjelder å lage smykker, som du nevner, så har jeg ikke planer om å prøve meg på det... Baking, derimot, skulle jeg veldig gjerne ønsket å ha ork til. Det er jo tusen ganger bedre med hjemmebakte brød, boller og rundstykker enn kjøpte? Og også da føler man seg litt flink - når man kan fylle opp fryseren med hjemmebakt. Jeg var faktisk flink til å bake for endel år siden...

Grace, Susan og Sam: Tusen takk for hopping over 22 uker! Jeg vet ikke helt om jeg synes tiden går fort eller ikke nå, men det føles ikke så lenge siden jeg var 6 uker på vei heller ;) Jeg merker at jeg egentlig bare ser frem til permisjonen starter... Jeg sms'et masse med en gravid, sykemeldt kollega igår kveld og jeg må si det høres fristende ut... Spesielt nå når jeg sitter her og fremdeles føler meg elendig etter sykdommen i forrige uke. Vi sitter stort sett i telefonen på jobb og hun kollegaen min hadde akkurat de samme problemene som meg - hormonene gjorde at det ble vanskelig å la være å krangle med kundene, i tillegg til at hun ikke lenger hadde noe liv utenom å jobbe og sove. Sånn føler jeg det også. Jeg orker ingenting når jeg kommer hjem fra jobb. Hun hadde dessuten fått beskjed fra jordmoren sin om at det ikke var bra å stresse (noe det også er nok av i jobben vår) for det overføres til babyen. Dessuten har jeg nettopp ringt Trygdekontoret mitt, for kollegaen min hadde opplevd å få for lite sykepenger utbetalt pga at vi også har provisjon. Trygdekontoret hadde refundert provisjon til firmaet vårt, uten at hun fikk det utbetalt på sykepengene. Og det har ikke jeg tenkt på! Jeg var jo sykemeldt i 8 1/2 uke i sommer og da fikk jeg ikke noe provisjon, bare fast lønn. Så nå skal jeg undersøke om de har gjort feil hos meg også. Det er lett å finne ut ved å få vite hvor mye Trygdekontoret har refundert til arbeidsgiver. Da har ikke de lov å sitte på noe mellomlegg. Skal også spørre hvordan sykepengene vil bli beregnet dersom jeg hadde blitt sykmeldt igjen nå. Må bare passe meg for at det ikke høres ut som jeg spekulerer i dette...

Skal på EU-kontroll med bilen i ettermiddag, men har lyst til å ringe og avbestille igjen. Har sovet i 12 timer, men føler meg fremdeles elendig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meja: :klem:

EU-kontrollen var unnagjort på mellom 5 og 10 minutter og det gikk veldig fint. Det eneste som var å påpeke er at nærlysene er litt for lave (aner ikke hva som må gjøres med det...) og at pærene i parklysene hadde gått (her må pærer skiftes). Han anbefalte også antirustbehandling på understellet før vinteren. Ellers var alt fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Myztica

Så morsomt å lage lys da! Jeg måtte jo så klart innom nettsida til pandurohobby, og det skulle jeg ikke ha gjort ser jeg :ler:

Ser jo så mange fine julegavetips, som jeg kan lage selv! Men det var de penga..... :roll:

:hoppe: litt for 22 uker!!!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er glad det ikke var noe mere galt med bilen, selv om jeg ikke hadde ventet at det skulle være noe galt heller. Men jeg har jo ikke peiling og trodde sambo bare kunne ordne det som måtte fikses. Men neida, den er jo ikke godkjent sånn som den er nå - så jeg må ha den inn på Toyota for å få regulert lysene også må de EU-godkjenne den. Så da må jeg betale for justering og ny EU-kontroll :roll: Og det må gjøres innen utgangen av oktober...

Grubler meg ihjel på om jeg skal sykmelde meg eller ikke. Venninner osv. skjønner meg, spesielt min gravide kollega som refererer til at alle gravide på vår arbeidsplass sykemeldte seg tidlig, men sambo er jo så moralsk og mener jeg ikke er syk nok... :roll: Jeg har bare lyst til å få gjort noe annet enn å slite meg gjennom arbeidsdagen og sove... dag etter dag... Samtidig er jeg ikke frisk av forkjølelsen og aner ikke hva jeg skal gjøre med morgendagen når det gjelder jobb...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Myztica

Lytt til kroppen din, og gjør det som føles mest riktig for deg. Jeg gikk lenge og grublet på om jeg skulle sykemelde meg også, men er gla jeg gjorde det. Jeg har jo sånn snill-pike-syndrom, så jeg hadde litt dårlig samvittighet. Men sjefen min sa at det skulle jeg ikke tenke på. Mange gravide blir sykemeldt en eller annen gang i løpet av svangerskapet!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karrieren min som lysstøper er over! Nå er jeg nesten like sint på lysene som jeg pleier å være på kundene på jobben! :frustrert: Jeg har funnet ut hvorfor de blir grå, dvs. sambo fant ut det: Det er fordi restene jeg smelter inneholder sot og veker, som gjør at hele den flytende støpemassen er skitten. Selv om jeg siler det gjennom en nylonstrømpe (og ikke spør meg om det er mye styr å tre en nylonstrømpe på hver lysform for deretter å slå lysmassen over der, helst med skje... :roll:) så blir det med mye smuss og skitten farge. Og når jeg i tillegg greide å drukne skjea i den flytende lysmassen 3 ganger, sto jeg bare og brølte og bantes på kjøkkenet! Nå står 1 stk. kubbelys til stivning og resten av lysrestene har gått i søpla med et brak! :frustrert::frustrert: H..... griseri!!!!

I tillegg sier sambo at jeg kan regne med at reparasjonen av lysene på bilen min kan koste omtrent 3.000 kroner! :sur::sur:

Jeg selger bilen og sykemelder meg og legger meg ned til Ephelille blir født i februar!

Hormonell? Nei, ikke i det hele tatt! :frustrert:

Endret av Ephemera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler:

Unnskyld meg altså.. Men.. dette var litt morsomt..

Sorry... :sjenert:

Men - utrolig kjipt at det kostet såpass med bilen.

Stakkars deg som skal ligge i senga helt til februar... :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Unnskyld, men jeg måtte bare!

Men du - er det lenge siden du kjøpte bilen? Kanskje de lysgreiene går på garantien?

Angående lysstøpingen - smelter du hele lysene, og så siler massen? Fjerner du veikene før du smelter de? Kastet en stor boks med lysrester ifjor vinter som jeg hadde tenkt å smelte. Har en drøss med kubbelys som snart er nedbrente, så vurderer litt å samle¨på nytt for å smelte de, men det spørs da, når jeg hører du trøbler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøpte bilen i desember i fjor, men det er en 2000-modell da, så jeg får ikke noe på garantien...

Jeg har smeltet hele lysene, ja, uten å fjerne vekene eller noen ting. Jeg vet jeg kunne prøvd å skjære bort all dritten før jeg smelter, men jeg tror faktisk jeg foretrekker å kjøpe lys i fremtiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God natt! :sove:

Aner ikke om jeg skal på jobb eller ikke imorgen og aner heller ikke hvordan jeg skal finnet det ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tidlig oppe!

Jeg har ligget våken siden kl. 5 og grublet på hvordan jeg skal gjøre det med jobben... Men foreløpig løsning er vel å ringe på jobb idag også og være hjemme med egenmelding. Også får jeg gruble videre i helga på om jeg skal sykemelde meg eller ikke.

Og når sambo dro på jobb, så ringte han meg og sa at jeg måtte flytte bilen min pga at det skal asfalteres her ute. Og sånne arbeidsmenn begynner gjerne tidlig å jobbe, så jeg dro like godt på meg kosebuksa og gikk ut og flyttet bilen med en gang. Også er jeg sulten fordi jeg lot være å spise kveldsmat igår, så nå har jeg benket meg i sofan med frokost og God morgen, Norge på TV. Også får jeg heller sove senere idag. Er lys våken nå.

Jeg plages litt av "Flink-pike-syndromet" nå. Jeg vet og har fått høre at de trenger meg på jobb. Kollegaen min sa også igår at jeg var flink og at det var kjent blant alle lederne på jobb, derfor vil de gjerne ha meg der så lenge som mulig. Men tjener jeg noe på det? Kollegaen min og andre gravide sier at man skal nyte svangerskapet. Sånn som det er nå, er det slitsomt på jobb. Og det er slitsomt å stå opp tidlig når jeg begynner tidlig og det er enda mer slitsomt å jobbe sent de dagene jeg gjør det. Også får jeg ikke gjort noe annet enn å sove når jeg kommer hjem fra jobb. I tillegg er det ikke bra at jeg er så hormonell når jeg snakker med kunder i telefonen... Hvis jeg sykemelder meg, får jeg sove lenge, kose meg og ha litt tid til meg selv om dagene. Jeg får tid og krefter til å gå på vanngym 2 ganger i uka og jeg kan gå turer og gjøre husarbeid. Det er ikke mange gangene i livet man er gravid. Er dette grunn nok?

Og jeg er ikke typen som kjeder meg når jeg er hjemme. Visst mister jeg det sosiale på jobb, men isteden får jeg bedre tid til venninner og familie.

Endret av Ephemera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke muligheten til å jobbe litt redusert stillingsandel da, slik at du kan gå hjem noen timer tidligere eller ha fri en dag i uka f.eks. Det kan jo være det hjelper mye på også. Er jo stor forskjell på å jobbe 100% og 60-70%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så kommer frøken moral tuslende innom :sjenert:

Jeg synes du skal be om sykemelding, MEN jeg synes du skal prøve deg med 50% sykemelding først! Du er ikke syk, men blir bare fortere sliten pga tilstanden din. (graviditet er en tilstand). Hvis du klarer å shoppe, gå turer, vaske hus, osv osv mener jeg at du ikke er syk nok til sykemelding. Husk at det heter SYKEmelding da.... :sjenert:

Det er ikke meningen å være bitch eller noe, men jeg synes det er så viktig at man iallefall prøver! Det er ganske stor forskjell å gå fra 40 til 20 timers arbeidsuke, og det kan godt hende at det er det som trengs for deg. Det viktigste er at du ikke stresser og sliter deg ut, men 20 timer i uka tror ikke jeg er nok til å stresse deg opp, iallefall ikke før du kommer lengre ut i svangerskapet.

Kan du ikke ta en prat med legen din og høre hva han mener? Jeg synes leger burde være flinkere til å deltidssykemelde gravide, for da unngår man kanskje noe av den negative omtalen gravide har fått pga sykemeldinger, og kanskje arbeidsgivere forstår at gravide er gode arbeidere som trenger litt mer ro enn andre.

Lykke til med avgjørelsen :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...