Gå til innhold

Mitt liv som mamma :)

Ephemera

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Zenta

Jeg må bare kommentere dette med graviditet og at man føler seg dårlig.. Flott at mange kan gå igjennom et svangerskap, jobbe fullt og ikke føle seg dårlig.. MEN for dem som føler seg uggen og dårlig sånn som du gjør nå, så skal du ikke nøle med å ta kontakt med legen, få deg en sykemelding og slappe av hjemme og kose deg med det fantastiske som skjer i magen din. Jeg har mistet 3 ganger, jeg så ikke på graviditet som sykdom for det er det jo ikke..men det skjer et under i kroppen når ett nytt lite liv utvikler seg, et lite under som er utrolig sårbart de første mnd og det skal man ta hensyn til. Hadde jeg tatt det med ro når jeg var gravid sist gang så hadde jeg kanskje sittet her med et lite nurk nå, men det gjør jeg ikke. Til og med legene mener man skal ta det med ro og lytte til sin egen kropp spesielt når man er gravid. . Gjør det som føles best for deg og den lille i magen, og ikke press deg på jobb hvis du ikke er i form til det.

En god klem til deg :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zenta: Så deilig med noen som forstår! Og jeg visste ikke at du har mistet 3 ganger. :troest:

Og ja - jeg vurderer å bli hjemme imorgen hvis ikke formen blir bedre. Jeg er såpass glad i meg selv også, at jeg synes jeg fortjener det beste. Jeg kjenner at jeg har det mye bedre hjemme enn på jobb nå. Jeg føler at jeg trenger å ta ting i mitt tempo, spise når det passer meg, sove når det passer meg, og ikke ha noe stress hengende over meg. Men jeg skal se an formen i morgen før jeg bestemmer meg. Det er ikke bare ukomplisert å være hjemme fra jobb heller. Jeg har ting jeg skulle gjort der, og det blir vanskelig å forklare mine nærmeste kollegaer hvorfor jeg er borte. Aner ikke hva jeg skal si til dem?!

Fruktkake: Ja, du jobber jo med søte små barn også. Hvor små er de minste på avdelingen din da? Kan jo passe fint for deg også å prøve å bli gravid nå når dere gifter dere??

:hoppe:

Ellers:

Jeg har følt meg litt bedre idag. Men er fremdeles kvalm og uggen. Det som har vært godt er som sagt det å få være hjemme. Hjemme sammen med sambo. Vi sov lenge og dekte på frokostbord og spiste frokost sammen. Jeg hadde ikke lyst på mat, men fikk trykket ned en varm ciabatta med egg på. Merker at sambo er ekstra omsorgsfull også nå ;) Det har han alltid vært altså, men jeg merker at han også er veldig glad for det lille nurket i magen min.

Vi har klippet gress på begge siden av huset idag. Også har vi solet oss. Utrolig varmt ute!! Og det er så uvant nå når det har vært kaldt og regn lenge. Vi måtte ta ut vifte og spraye hverandre med vann for å holde ut. Ironisk nok kjøpte sambo terrassevarmer igår :ler:

Og nå står han ute på verandaen og griller marinert indrefilet, hvitløksbaguetter og cherrytomater, som vi skal spise ute med potetsalat til. Kjenner at middagen er det måltidet jeg har lyst på nå om dagen.

Etterpå tror jeg at jeg skal sove litt på sofan til babyprogrammet på TV begynner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ephemera! Leser at du er mye kvalm og uggen. Huff huff, det er ikke bra! Synes du skal være hjemme når du føler at du trenger det iallefall:) Jeg har vært mye bedre de siste dagene, og håper virkelig at det fortsetter. Jeg tror imidlertid at ryggen blir mitt problem, da jeg har vært plaget med bekkenlåsning i flere år før graviditeten. Dette skal jeg snakke med lege/JM om. Håper du føler deg bedre etterhvert, og kan glede deg over spiret i magen:) Jeg venter bare på "I mors mage" nå jeg, som jeg skal se sammen med sambo:) God kveld til deg! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke så dårlig at det er synd på meg, men det hadde vært veldig godt å ta det med ro og være hjemme noen dager. Ser likevel ikke for meg sykemelding i flere måneder, så jeg håper jeg er heldig og blir kvitt kvalmen før det har gått 12 uker, jeg også.

Hvis jeg blir hjemme imorgen, så lurer jeg på om jeg skal bruke egenmeldingsdager. Jeg har time til legen neste mandag. Kanskje han kan tilbakedatere sykemeldingen hvis jeg ringer legekontoret imorgen og forklarer at jeg er hjemme fra jobb? Han pleier å være veldig grei sånn.

Jeg skal også se "I mors mage" sammen med sambo. Vi så det sammen sist også, men da så vi ikke begynnelsen og det er jo nesten den som er mest interessant nå ;) Skal ta det opp på video også, jeg.

Men nå må jeg sove hvis jeg skal rekke det før programmet begynner! Er god og mett av nydelig grillmat nå. Igjen er det bevist at middagen er dagens måltid nå for tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du er flink jeg!! :)

:kose:

Du er kjempeflink, ephemera! :)

Du er flink Ephemera!

Du skal ikke ha noe ferie snart da?

Ja, jeg er flink! :Nikke:

Jeg har ikke ferie før 14. juli...

Føler meg litt bedre nå, men det kan ha sammenheng med at det bare er en time til jeg skal kjøre hjem fra jobb ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:ler:  Stemmer det!

Bare jeg leser "mat" så klistrer det seg fast i hjernen.

:ler:

Kunne nesten ønsket å ha det sånn, jeg også. Jeg har det sånn til vanlig, men nå om dagen er jeg mer kvalm, ja.

Sambo fikk meg til å spise havregrøt til frokost idag, for å se om det hjalp. Og jeg følte meg såpass pigg og det var så fint vær ute og sånn, at jeg fant ut at jeg skulle dra på jobb, så fikk jeg heller dra hjem hvis jeg ble verre. Kom ikke frem til jobb en gang før jeg kjente at jeg ble kvalm. Jeg blir liksom kvalm en stund etter at jeg har stått opp... :klø: Var spesielt ille før lunsj idag og nå begynner kroppen å trenge middag og jeg kjenner kvalmen ulme igjen nå også. Og jeg har litt problemer med lunsj og det å spise sammen med andre mennesker for tiden. Jeg har liksom ikke lyst på noe... Idag kjøpte jeg en sandwitch med bacon og kylling og bacon var ikke noe godt nå... Jeg får tendenser til å brekke meg av enkelte ting og lukter... det gjelder spesielt kollegaene mine sin mat... Og jeg grubler seriøst på hva jeg skal finne på å spise. Hveteboller pleier å være et sikkerstikk de få gangene jeg har problemer med matlysten, men jeg vet ikke helt... Har ikke så lyst på søtt... Og jeg lurer på hva de rundt meg skal si da. Jeg har vært på mer eller mindre hysterisk slankekur (prosjekt kropp) de siste månedene og senest på fredag, før jeg testet positivt, satt jeg og fortalte at jeg hadde igjen de 2 siste kiloene... Og så begynner jeg plutselig å spise masse "usunt".... Har allerede funnet ut at jeg skal si at "nå er det sommer og jeg er fornøyd og orker ikke å slanke meg mere" hvis jeg får spørsmål. Men hveteboller er ikke akkurat noe man spiser når man skal holde vekta heller :klø:

Har endel forklaringsproblemer for tiden, ja. Både ovenfor venner og kollegaer. Gleder meg villt til jeg kan slippe ut den gledelige nyheten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hveteboller fungerte fint for meg, når jeg ikke visste hva jeg skulle spise.

Ellers har det gått i kornmo-kjeks. (Litt mer fiber enn mange andre, og ikke så veldig søte.) Men jeg spiser masse frukt også.

Et tips mot kvalmen er jo å ha noe smått å spise for hånden hele tiden. F.eks. kjeks eller nøtter eller frukt. (Finnes mye gode usaltede nøtter som kan gå for å være sunt.)

Si at du prøver noe nytt for å ta de siste kiloene? (Spise lite og ofte, som alle vet øker forbrenningen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HELLU

Ja, lite og ofte en godt for kvalmen. Jeg gikk alltid med en boks salte bjørner i veska... de er kjekke å ha dersom kvalmen skulle melde seg på et lite egnet tidspunkt (noe som den som regel gjør... :roll: )

Håper du har en bra dag i det deilige været! :briller2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg og lillenurket nettopp hatt en 2 1/2 times dupp på sofan :lol:

Men idag har det vært slitsomt til meg altså, det må jeg si... men la meg understreke at jeg fremdeles ikke klager!! :) Jeg er såre fornøyd med å være gravid!!

Men jeg var ikke bra på jobb idag og det var 29 varmegrader ute og bakerovn i bilen min når jeg kjørte hjem. Selv med kaldluft og vinduet åpent på bilen, holdt jeg på å koke mens jeg sneglet meg hjem i rushtrafikken. Så dro jeg og sambo og handlet. Fikk spist en hvetebolle underveis og det var kjempegodt! Så idag har jeg kjøpt boller og kjøpte også 2 ferdigstekte calzoner som jeg kan varme i stekovnen. Så nå mener jeg at jeg har fin mat til frokost og lunsj i et par dager fremover :Nikke:

Greide også å kjøpe en søt rosa hettejakke på Vero Moda underveis. Skulle hatt bukse til også, men greier ikke helt å like de buksene med strikk nederst i beina. Liker kosebukser med litt sleng i, jeg. Men kanskje jeg skulle hatt den likevel... :klø:

Men jeg var så utkjørt, varm og sulten når jeg kom hjem at jeg tenkte at dette er ikke bra for hverken meg eller lillenurket. Nå har jeg funnet ut at en ideell plan kunne vært å jobbe 50 % en periode. Jobbe annenhver dag. Så får jeg slappet av og koset meg litt også. Jeg skal ikke risikere å miste fordi jeg sliter meg ut og går på tross av kroppen. Men jeg har ikke time til legen før på mandag og jeg vet ikke hvordan jeg skal få til det nå. Altså, blir jeg hjemme imorgen, så kan jeg ikke gå på jobb på onsdag og så bli hjemme igjen på torsdag. Da må i tilfelle bare holde meg hjemme noen dager nå og så snakke med legen om 50 % sykemelding på mandag.

Håper jeg blir i superform når jeg er ferdig med de første 12 ukene!! :)

Endret av Ephemera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...