Gå til innhold

Tips til en veldig(!) lavterskel start på litt styrke hjemme?


Bithiah

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har aldri trent noe styrke (ja, bortsett  fra en periode under studiene for 15 år siden), og egentlig aldri trent noe som helst før det siste året 😳🙈 Godt det aldri er for sent! 😅

Siste året har jeg jogga, og gjør det jevnlig 2-3 ganger i uka (5-10 km turer) Nå har jeg blitt litt inspirert av lesing her inne, og innser at jeg burde få et lite minimum av styrke inn i livet mitt 😂 Har siste 18 mnd gått ned 30 kilo, og mistenker at det har gått tapt en del muskelmasse også..

Så..noen som kan bidra på følgende spørsmål: 🤞

- Hva er minimum? Altså det minste som gjør en forskjell (tenker helse, ikke utseende). Jeg spør fordi jeg må legge lista veldig lavt i starten, som på joggingen. Så kan jeg heller øke. Vet det ikke er et fasitsvar, men ja..

- Hvilken del av kroppen og hvilke øvelser (hjemme, har meg selv, matte, strikk) bør en prioritere i starten?

 

Takk for innspill på forhånd ❤️ jeg har egentlig ikke et mål sånn sett, vil «bare» at kroppen min skal ha det et hakk bedre 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bithiah skrev (7 timer siden):

Hei!

Jeg har aldri trent noe styrke (ja, bortsett  fra en periode under studiene for 15 år siden), og egentlig aldri trent noe som helst før det siste året 😳🙈 Godt det aldri er for sent! 😅

Siste året har jeg jogga, og gjør det jevnlig 2-3 ganger i uka (5-10 km turer) Nå har jeg blitt litt inspirert av lesing her inne, og innser at jeg burde få et lite minimum av styrke inn i livet mitt 😂 Har siste 18 mnd gått ned 30 kilo, og mistenker at det har gått tapt en del muskelmasse også..

Så..noen som kan bidra på følgende spørsmål: 🤞

- Hva er minimum? Altså det minste som gjør en forskjell (tenker helse, ikke utseende). Jeg spør fordi jeg må legge lista veldig lavt i starten, som på joggingen. Så kan jeg heller øke. Vet det ikke er et fasitsvar, men ja..

- Hvilken del av kroppen og hvilke øvelser (hjemme, har meg selv, matte, strikk) bør en prioritere i starten?

 

Takk for innspill på forhånd ❤️ jeg har egentlig ikke et mål sånn sett, vil «bare» at kroppen min skal ha det et hakk bedre 🤷‍♀️

Hei og gratulerer med stor endring! Dritbra jobba! 😎

Minimum er én repetisjon på én øvelse. Alt over 0 er positivt! Man bør prioritere de store muskelgruppene, så å ha én øvelse der du dytter noe fra deg (pushhups for eksempel), én der du drar noe til deg (roing med strikk for eksempel), én der du dytter med beina (knebøy for eksempel) og én der du "drar" med beina (hamstringcurl på ball/med strikk for eksempel) er nok i starten. 1 - 3 sett der du klarer minst 5 repetisjoner to til tre ganger i uken er en super start!

Så kan du utvide og utvikle derfra 😊 Det finnes også mange fine videoer på YouTube!

Lykke til! 👍

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (12 timer siden):

Hei og gratulerer med stor endring! Dritbra jobba! 😎

Minimum er én repetisjon på én øvelse. Alt over 0 er positivt! Man bør prioritere de store muskelgruppene, så å ha én øvelse der du dytter noe fra deg (pushhups for eksempel), én der du drar noe til deg (roing med strikk for eksempel), én der du dytter med beina (knebøy for eksempel) og én der du "drar" med beina (hamstringcurl på ball/med strikk for eksempel) er nok i starten. 1 - 3 sett der du klarer minst 5 repetisjoner to til tre ganger i uken er en super start!

Så kan du utvide og utvikle derfra 😊 Det finnes også mange fine videoer på YouTube!

Lykke til! 👍

Å, tusen tusen takk! Det var veldig konkret og enkelt! 😅 Måtte prøve i dag allerede etter en joggetur 💪

Tror ikke helt på at minimum er 1, så går for det siste forslaget heller 😂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bithiah skrev (2 timer siden):

Å, tusen tusen takk! Det var veldig konkret og enkelt! 😅 Måtte prøve i dag allerede etter en joggetur 💪

Tror ikke helt på at minimum er 1, så går for det siste forslaget heller 😂

 

😊 Supert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (14 timer siden):

Hei og gratulerer med stor endring! Dritbra jobba! 😎

Minimum er én repetisjon på én øvelse. Alt over 0 er positivt! Man bør prioritere de store muskelgruppene, så å ha én øvelse der du dytter noe fra deg (pushhups for eksempel), én der du drar noe til deg (roing med strikk for eksempel), én der du dytter med beina (knebøy for eksempel) og én der du "drar" med beina (hamstringcurl på ball/med strikk for eksempel) er nok i starten. 1 - 3 sett der du klarer minst 5 repetisjoner to til tre ganger i uken er en super start!

Så kan du utvide og utvikle derfra 😊 Det finnes også mange fine videoer på YouTube!

Lykke til! 👍

Du er helt fantastisk! Hjelper i så mange tråder ☺️ Tusen takk ❤️

Anonymkode: df9d2...813

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått dilla på youtube-videoene til Heather Robertson. Skikkelig lavterskel for meg hvertfall😃 

Anonymkode: 161ff...bad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så flott! Godt jobba!! 

Jeg liker veldig godt Chloe ting på YouTube. Hun har massevis av videoer om å trene styrke hjemme ved bruk av egen kropp og strikk. I tillegg har hun helt gratis utfordringer som varer x antall dager og helt gratis treningsprogram. 

Søk henne opp på YouTube. Du kan finne link til hjemmesiden hennes der, hvor hun har treningsprogram og utfordringer man kan velge mellom: litt ut i fra hvilke deler av kroppen man vil trene eller hva man ønsker å oppnå (gå ned i vekt, øke kondis eller trene visse deler av kroppen) 

Anonymkode: 62eed...c63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har fått dilla på youtube-videoene til Heather Robertson. Skikkelig lavterskel for meg hvertfall😃 

Anonymkode: 161ff...bad

 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så flott! Godt jobba!! 

Jeg liker veldig godt Chloe ting på YouTube. Hun har massevis av videoer om å trene styrke hjemme ved bruk av egen kropp og strikk. I tillegg har hun helt gratis utfordringer som varer x antall dager og helt gratis treningsprogram. 

Søk henne opp på YouTube. Du kan finne link til hjemmesiden hennes der, hvor hun har treningsprogram og utfordringer man kan velge mellom: litt ut i fra hvilke deler av kroppen man vil trene eller hva man ønsker å oppnå (gå ned i vekt, øke kondis eller trene visse deler av kroppen) 

Anonymkode: 62eed...c63

Tusen takk for tips! Skal sjekke ut 😁😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O.G. skrev (1 minutt siden):

Hva med vrist og ankel vekter?

Det har jeg ikke, og vet heller ikke hva er 😂 (bortsett fra det jeg ut fra navnet kan tenke meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bithiah skrev (5 minutter siden):

 

Tusen takk for tips! Skal sjekke ut 😁😊

Vil også tipse om at man får kjøpt vektstang ganske billig på nett. Med en stang kan man gjøre ekstremt mange forskjellige styrkeøvelser. Alt fra forskjellige typer squat, deadlifts og hip thrusts. Søk litt på de forskjellige øvelsene, og gjør 3 sets av de øvelsene du liker best, med først 6, så 8, og 12 repetisjoner. Personlig elsker jeg å kjenne at jeg løfter litt tungt. Vektstang er skikkelig fint å ha om man ønsker å trene muskler i rumpa og armer/skuldrer/rygg

Anonymkode: 62eed...c63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville valgt knebøy, tåhev, mageliggende rygghev, planke (på knær), oppreist roing med strikk (genial investering) og armhevinger/brystpress med strikk. 2-3 runder med 10 repetisjoner på hver, og du har en økt som er innafor helsedirektoratets anbefalinger om du gjør den to ganger i uka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bithiah skrev (6 minutter siden):

Det har jeg ikke, og vet heller ikke hva er 😂 (bortsett fra det jeg ut fra navnet kan tenke meg)

Det er vekter som du har på vrist og ankler og så bruker du kroppen mer når du går og jobber i hjemmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du er helt fantastisk! Hjelper i så mange tråder ☺️ Tusen takk ❤️

Anonymkode: df9d2...813

❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg digger funkygine sine økter! Har boka råsterk hjemme, og man har alltid tid til 10 min trening som man også blir sterker av.

Anonymkode: 2819d...be6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funkygine har noen gode treningsvideoer som jeg syns tar skikkelig bra. De var redningen i den verste pandemitiden der jeg unngikk treningssenter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...