Gå til innhold

Jeg bærer på en hemmelighet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg brenner inne med en hemmelighet som jeg aldri har turt å si til noen. Jeg tror jeg tenker på det hver eneste dag. Det har gått ut over selvbilde mitt, men alternativet er enda værre - å si det til noen. 

For et par år tilbake ble jeg seksuelt misbrukt av en "venn" av meg flere ganger. Jeg vet ikke hvordan jeg klarte det, men det skjedde. Det sluttet først når jeg dro til en annen by for å studere. Men han holdt kontakten en stund før jeg sluttet å svare. Det var en svært stressende tid, men etterhvert klarte jeg å slutte å svare han. 

Vi er gutter begge to, og jeg synes det er så forferdelig flaut og vanskelig å skulle fortelle dette til noen. Samtidig føler jeg at det spiser meg opp innvendig. Jeg skjønner betydningen av å "brenne inne med noe".

Jeg føler meg så utrolig skyldig fordi jeg "var med på det", og fordi jeg lot det skje. Jeg var livredd hver gang det skjedde, men jeg ga ikke alltid uttrykk for det. 

Jeg leste en annen tråd om voldtekt, og så kom jeg på ideen om å lufte det her. Kanskje det kan lette litt på trykket innvendig.

Anonymkode: 1334c...992

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først av alt, du har ingen ting å skamme deg for. Du burde virkelig få hjelp til å bearbeide dette. Det finnes hjelp å få, du er ikke alene om dette. 

• Liker 29
Skrevet
VOX skrev (12 minutter siden):

Først av alt, du har ingen ting å skamme deg for. Du burde virkelig få hjelp til å bearbeide dette. Det finnes hjelp å få, du er ikke alene om dette. 

Det kommer jeg aldri til å tørre. Blir helt kvalm bare av å tenke på det. Jeg ville ikke visst hva jeg skulle sagt. 

Det går fint med meg. Men jeg kjenner meg på en måte litt uverdig når jeg er med andre. Jeg tenker at de aldri hadde likt meg hvis det visste sannheten. Jeg klarer ikke å være med jenter heller. Det føles på en måte som jeg tenker det er å være utro. Skikkelig dårlig samvittighet. 

Skrevet

Men hvis dere kan si helt ærlig hva dere tenker om menn som blir voldtatt. Selv om det er negativt, så vil jeg gjerne at dere gir meg en helt ærlig mening på det. 

Hva hadde dere tenkt hvis dere hadde en venn eller en kjæreste som var gutt og som hadde hatt ufrivillig sex med en annen mann? 

Ts. 

Skrevet

Det er ikke din skyld at du har blitt utsatt for overgrep og voldtekt. Det er overgriperen som skal skamme seg, ikke du. Du har ikke gjort noe galt, og et normalt oppegående menneske ville aldri dømt deg for at du har vært utsatt for noe sånn. Det definerer deg på ingen måte. Du er verdt så mye mer enn hva overgriper har fått deg til å føle. Det anbefales at du tar kontakt med et NOK-senter. Der har de også menn du kan snakke med. ❤️

• Liker 20
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men hvis dere kan si helt ærlig hva dere tenker om menn som blir voldtatt. Selv om det er negativt, så vil jeg gjerne at dere gir meg en helt ærlig mening på det. 

Hva hadde dere tenkt hvis dere hadde en venn eller en kjæreste som var gutt og som hadde hatt ufrivillig sex med en annen mann? 

Ts. 

Jeg tenker overhodet ingenting negativt om overgrepsutsatte menn. Menn kan også bli voldtatt, ikke bare kvinner. Voldtekt, uavhengig av kjønn, er like alvorlig uansett.

Endret av Gjenferdet
  • Liker 14
Skrevet

Jeg tenker at du bør finne ord på hva du føler. Omså bare å skrive de ned i dagbok for deg selv, du kan brenne sidene etterpå. Det er et sted å begynne i det minste. Men du bør også vurdere å snakke med noen om det. Kanskje en av disse hjelpetelefonen kan være noe for deg? Da er du anonym, og du slipper å se noen i øynene. 

Et stort problem innen menns mentale helse er jo nettopp dette, de/dere tørr ikke å snakke med noen om det. Ja, noen menn vil finne på å le av det, men det er tilbakestående menn! Typisk de mennene som er i mannegruppa Ottar hvor målet er å tøffe seg overfor hverandre. 

Du har det jo ikke greit, du tenker på dette hver dag. 

Anonymkode: 2d8f8...acc

• Liker 7
Skrevet

Takk for deres svar. Jeg tror jeg er mest redd for at alle rundt meg skal tenke det samme om meg som jeg tenker om meg. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg lot det skje. Jeg klarer ikke forstå det av meg selv. Mange ganger tenker jeg at jeg kanskje er homofil, men jeg er ikke det. Det føles som at dette ikke har skjedd med noen andre, bare meg. Jeg vet at det ikke er sant, men jeg tenker at andre har prøvd å sagt nei, eller kjempet i mot. Men jeg gjorde ikke det, og jeg lurer på hvorfor. Og så gikk jeg tilbake flere ganger. Jeg blir så sint på meg selv. Jeg skjønner ikke hvorfor, men samtidig tror jeg det var fordi jeg ikke ville innrømme det. Bare late som det ikke skjedde, eller late som jeg var med på det? Jeg prøvde å late ovenfor han som at jeg ikke hadde den reaksjonen jeg faktisk hadde. Men da er det ikke heller overgrep selv om jeg ikke ville det. Og når jeg tenker på det blir jeg kjempelei meg. Jeg lurer på om han trodde at jeg ville det, eller om han visste at jeg ikke ville det. Og jeg sa nei noen ganger. Jeg tok aldri initiativ, og jeg tenker at han måtte vite det. Men så tenker jeg at han måtte jo ikke det. Jeg skulle ønske jeg kunne få et ordentlig svar på hva han tenkte. Om han tenkte at jeg ville det, eller om han visste at jeg ikke ville det. Jeg tror han visste at han kunne presse meg, men det gjør det jo ikke til et overgrep. Jeg gjorde som han sa og jeg var med på det. Jeg vet inni meg at jeg ikke ville det, at jeg var redd og at jeg var veldig lei meg etterpå. Men så gikk jeg jo tilbake når jeg visste det kom til å skje. Jeg bare skjønner ikke hva som er galt med meg! Jeg skjønner ikke hvordan det kan skje. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Takk for deres svar. Jeg tror jeg er mest redd for at alle rundt meg skal tenke det samme om meg som jeg tenker om meg. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg lot det skje. Jeg klarer ikke forstå det av meg selv. Mange ganger tenker jeg at jeg kanskje er homofil, men jeg er ikke det. Det føles som at dette ikke har skjedd med noen andre, bare meg. Jeg vet at det ikke er sant, men jeg tenker at andre har prøvd å sagt nei, eller kjempet i mot. Men jeg gjorde ikke det, og jeg lurer på hvorfor. Og så gikk jeg tilbake flere ganger. Jeg blir så sint på meg selv. Jeg skjønner ikke hvorfor, men samtidig tror jeg det var fordi jeg ikke ville innrømme det. Bare late som det ikke skjedde, eller late som jeg var med på det? Jeg prøvde å late ovenfor han som at jeg ikke hadde den reaksjonen jeg faktisk hadde. Men da er det ikke heller overgrep selv om jeg ikke ville det. Og når jeg tenker på det blir jeg kjempelei meg. Jeg lurer på om han trodde at jeg ville det, eller om han visste at jeg ikke ville det. Og jeg sa nei noen ganger. Jeg tok aldri initiativ, og jeg tenker at han måtte vite det. Men så tenker jeg at han måtte jo ikke det. Jeg skulle ønske jeg kunne få et ordentlig svar på hva han tenkte. Om han tenkte at jeg ville det, eller om han visste at jeg ikke ville det. Jeg tror han visste at han kunne presse meg, men det gjør det jo ikke til et overgrep. Jeg gjorde som han sa og jeg var med på det. Jeg vet inni meg at jeg ikke ville det, at jeg var redd og at jeg var veldig lei meg etterpå. Men så gikk jeg jo tilbake når jeg visste det kom til å skje. Jeg bare skjønner ikke hva som er galt med meg! Jeg skjønner ikke hvordan det kan skje. 

Det er ingenting galt med deg og du har ingen grunn til å være sint på deg selv. Det er vanlig å gå i frys eller på andre måter ikke være i stand til å gjøre motstand pga. frykt. Det er ikke din skyld og du har ikke gjort noe feil. Dette er dine tanker, ikke andres tanker. Vi andre kjenner bare medfølelse.

Endret av Gjenferdet
  • Liker 9
Skrevet

Vanskelig når den andre parten ikke aner at du ikke ville.

finn noen å prate med og prøv å komme over det, for din egen skyld.

Anonymkode: 2aa89...331

• Liker 2
Skrevet

Den skammen tilhører ikke deg, du føler den nå, men det er ikke rettferdig at det er du som skal bære den. 

Det er hverken vanlig eller riktig å tenke negativt om folk som har blitt utsatt for seksuelle krenkelser. Jeg tenker derfor hverken stygge eller ekle tanker om deg. Tvert i mot får jeg en følelse for å gi medfølelse og omsorg. 

Jeg tenker heller ikke at det er stygt eller skammelig å ha sex dersom begge er av samme kjønn, det være seg menn eller kvinner. 

Men jeg tenker at det er stygt, veldig stygt å forgripe seg på andre. Sex skal alltid være frivillig og gjensidig.  Når noen tar seg til rette, lurer andre, tvinger seg på eller på annet vis har sex uten samtykke. Da tenker jeg stygt om dem. 

• Liker 7
Skrevet

Kjære deg, dette er vondt å lese. Dessverre er det store mørketall for overgrep mot gutter og menn, nettopp på grunn av skam og skyldfølelse.

Jeg kan ikke svarenfor andre enn meg selv, men som kvinne som hadde blitt fortrodd om et slikt overgrep hadde ikke min oppfatning av DEG endret seg. Jeg kjenner mange unge jenter og kvinner som har gått gjennom det samme. Heldigvis for dem er det større aksept for dem å snakke om det. Men de lider alle som en av folk rundt dem har holdninger om hva de hadde på seg, hvorfor de ikke ropte høyere, hvorfor de ikke slåss mer, hvorfor de fortsatte å være venner med ham, hvorfor....... altså.... skjønner du? Det er helt absurd hvor mange spørsmål de får om hvorfor de ikke bare sånn og sånn. De som stiller slike spørsmål har tydeligvis aldri vært i en overgrepssituasjon og har generelt lite kunnskaper om det.

Du har blitt gjort noe med. Manipulert, presset, tvunget og blitt forgrepet på. Det sier ingenting om deg enn at du har et overlevelsesinstinkt som gjorde det du måtte for å komme deg gjennom situasjonen. 

Jeg håper du oppsøker profesjonell hjelp. For det finnes. Og den er taushetsbelagt. Du må ikke brenne inne med det. Slike flammer dør ikke ut, glørne ligger igjen veldig veldig lenge.

Anonymkode: 19dd0...3a0

• Liker 10
Skrevet

Dette er virkelig ikke din skyld. Du sier du føler på dårlig samvittighet, det er typisk slik offere for voldtekt føler, men bare vit at det er feil, og du har absolutt ingenting å ha dårlig samvittighet for. Folk reagerer forskjellig når man blir redd og kroppen din reagerte med å fryse til, ikke tørre å si hva du mener, om jeg ikke tar feil? Det er IKKE din feil. Jeg forstår veldig godt at du ikke har lyst å snakke med noen om dette, men kan du prøve å snakke med en som står deg veldig nær om dette og som du stoler på? Hvis ikke så håper jeg at denne tråden vil hjelpe deg 💖 Du var ikke med på dette, det er bare noe han som gjorde dette mot deg har fått deg til å tro. Jeg håper du en dag føler deg sterk nok til å få han annmeldt. Hvem vet om han gjør dette mot andre? Husk, hvis du annmelder han så kan du gjøre det på en måte slik at ikke de du kjenner finner ut av det. Om du er redd for at andre skal få vite det så går det ann å få han annmeldt selvom 💖 Du ble utsatt for noe forferdelig og det er IKKE din skyld 💖

Anonymkode: e0a0b...710

• Liker 6
Skrevet

Søk hjelp og ta vare på deg selv❤️ Jeg ville aldri sett annerledes på en mann som hadde blitt utsatt for dette. Det er ikke din feil, og all skyld er hos overgriper. 

Anonymkode: cc9d1...b88

• Liker 7
Skrevet

Det finnes hjelp! For eksempel www.vitrordeg.no, https://www.dixi.no/for-gutter-og-menn/ og https://dinutvei.no/ Tror de har anonym chatfunksjon, kanskje du kan begynne der?

Og det er absolutt ikke sånn at du er nødt til å stå fram om det, med mindre du finner ut at du vil det. 

Håper at du klarer å søke hjelp etter hvert ❤ Blir så lei meg av å lese det du skriver om legning og at du føler det ville være utroskap mot overgriperen om du møtte en jente. Det gjør meg så sint at noen kan skade andre på den måten. Ønsker deg alt godt, håper du kommer ut av det og treffer en kjekk jente etter hvert, hvis du ønsker det. 

Anonymkode: 633ac...fdb

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Ts. 

Det eneste jeg hadde tenkt er hvor grusomt det er og hvor forferdelig det måtte ha vært for deg. Ville tenkt stygge tanker om han som gjorde det mot deg, og tenkt stakkars deg. Så ville jeg tenkt hvor sterk du er og utrolig tøff du er som hadde åpnet deg om det til meg. Om jeg var sammen med deg og plutselig fikk vite dette så ville ikke det endret mitt syn på deg. Ingen vil tenke stygt om deg som dette skjedde med 💖

Anonymkode: e0a0b...710

• Liker 5
Skrevet

Det er veldig viktig for den psykiske helsen din at du får hjelp til å bearbeide dette tidlig. Kanskje du kan vurdere å ta kontakt med SMISO? Du kan være anonym hvis du vil det. 

Jeg kjenner selv en gutt (nå mann) som ble voldtatt. Han fortalte det ikke til noen, men strevde med tunge tanker i mange år. Som godt voksen fikk han hjelp og er nå åpen om hva han har opplevd.

Hva jeg mener om han? Har bare stor beundring for han. 

Anonymkode: 52d24...193

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Ts. 

Jeg er mann og hvis du var min venn så ville jeg først og fremst ikke brydd meg, annet enn at det ville vært leit å se at du har det vondt pga. det. Synes historien din er litt forvirrende også, men så henviser jeg til min første setning.

Anonymkode: c3ae5...66b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det finnes hjelp! For eksempel www.vitrordeg.no, https://www.dixi.no/for-gutter-og-menn/ og https://dinutvei.no/ Tror de har anonym chatfunksjon, kanskje du kan begynne der?

Og det er absolutt ikke sånn at du er nødt til å stå fram om det, med mindre du finner ut at du vil det. 

Håper at du klarer å søke hjelp etter hvert ❤ Blir så lei meg av å lese det du skriver om legning og at du føler det ville være utroskap mot overgriperen om du møtte en jente. Det gjør meg så sint at noen kan skade andre på den måten. Ønsker deg alt godt, håper du kommer ut av det og treffer en kjekk jente etter hvert, hvis du ønsker det. 

Anonymkode: 633ac...fdb

Tusen takk for svaret ditt. Med det med utroskap mente jeg at det føles det helt feil når jeg er sammen med ei jente. Jeg føler at hemmeligheten er som utroskap mot henne. Jeg er ikke homofil. Jeg har aldri likt noen gutt eller ønsket noe intimt med en gutt, men jeg er selvfølgelig glad i kompisene mine. 

• Liker 1
Skrevet

Skam er veldig vanlig når man har opplevd seksuelle overgrep og voldtekt. Det er en forferdelig følelse. Man føler at man har skyld i det selv, at man aldri kan bli ren igjen, at kroppen ikke lenger tilhører deg selv. 

Hva ville jeg tenkt om en kamerat eller partner fortalte at de hadde blitt voldtatt av en annen mann? Jeg ville vært svært sympatetisk, og det ville aldri falt meg inn å tenke at de hadde noe som helst skyld i hva som har skjedd. Men voldtekt er spesielt ødeleggende nettopp fordi man blir sittende med en følelse av skam og skyldfølelse i ettertid. Det er enda verre om man har fått orgasme under voldtekten (som absolutt kan skje), for da føler man seg nesten forrådt av sin egen kropp, og at man ikke har noe som helst kontroll.

Ofte når man snakker om situasjoner hvor man føler at man er i fare, så nevnes "fight or flight" instinktet. Det man ikke snakker nok om, er at både mennesker og dyr også kan gå i "freeze" mode. Man stopper rett og slett opp. Det er veldig vanlig å fryse til i krisesituasjoner. Det er et overmevelsesinnstinkt på lik linje med fight og flight. 

Dette er IKKE din skyld.

Jeg tror du trenger å snakke med noen. Jeg forstår at du ikke er klar for å snakke med en psykolog, så en hjelpetelefon eller en chat (noen har chat), hvor man får være anonym, kan være en god start. Etterhvert kan du kanskje be fastlegen om å henvise deg til noen som har erfaring innen traume og voldtekt.

Ønsker deg alt godt ❤️ Husk, dette er ikke din skyld. Det er ikke din skam å bære på. Du har ikke gjort noe galt. Men noen trodde de hadde rett til å skade deg, så nå er tiden for å kjempe for deg selv. Dette klarer du! 

Anonymkode: f065e...651

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...