Gå til innhold

Er det galt å få barn etter fylte 50?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 26, og har søsken som er 36 og som har barn som går på ungdomsskolen. Foreldrene mine er 56 og nå blitt besteforeldre hadde vært helt merkelig om de skulle fått barn igjen så ja, vil si det kommer til et punkt/eller man når en alder hvor man er for gammel🤷‍♀️

Anonymkode: eeb85...fd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Trist at folk skal hetses fordi de får barn 

Anonymkode: 51f47...e5f

Tror du skal lese deg opp på hva hets er for noe før du kaster ut anklager i hytt og pine 😊

Anonymkode: 27914...2c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror du skal lese deg opp på hva hets er for noe før du kaster ut anklager i hytt og pine 😊

Anonymkode: 27914...2c5

Les linken i hi

Anonymkode: 51f47...e5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bølle skrev (5 timer siden):

Folk dør unge og folk dør gamle. Det er ingen fasit på når det er riktig å få barn. Så lenge man er myndig og frivillig gravid, er det som regel greit, og man kan blir gravid så lenge man har mensen. 

Folk har hengt seg helt opp i alder. På 1800-tallet døde folk da de var 40 av alderdom, og de så ut som de var 80. Idag ser 40 åringer ut som de er 25-30 år. 

Alt i alt har ikke alder noe å si, men alle andre faktorer som skjer iløpet av livet. Sånn sett kan en 50-åring få barn og leve godt og lenge og holde seg bra, mens en 20-åring kan slite med helsa eller dø ung. 

40 av alderdom 🤨

Anonymkode: 51f47...e5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

40 av alderdom 🤨

Anonymkode: 51f47...e5f

Ja, på 1800-tallet døde mange da de var rundt 40 pga alderdom. De var så gamle og slitne og de så ut som de var 80.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.1.2022 den 8.26):

Altså, noen er sikkert kvikke nok i kroppen og hodet og har utholdenhet nok samt om de ikke trenger hjelp til det så kjør på, men om man må ha donoregg, donorsæd og masse sprøyter for at det skal gå strekker man det for langt.. 

Anonymkode: da00d...2cf

Det gjelder 100% av kvinner som får barn i en alder av 50+😅

Anonymkode: 8ddc5...bb2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke det har så mye å si hva den enkelte person mener om dette. 

Anonymkode: 35ae4...e7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bølle skrev (1 time siden):

Ja, på 1800-tallet døde mange da de var rundt 40 pga alderdom. De var så gamle og slitne og de så ut som de var 80.

Er dette reelt? Høres veldig rart ut

Anonymkode: 51f47...e5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er dette reelt? Høres veldig rart ut

Anonymkode: 51f47...e5f

Det er sant. Om du har lest boka eller sett filmene Utvandrarna og Nybyggarna så var det normalt i 1850 at koner døde da de var 37 år av mange barnefødsler og at de var utslitt. De jobbet hardt. Mannen levde gjerne lenger, men døde kanskje før de ble 50.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er dette reelt? Høres veldig rart ut

Anonymkode: 51f47...e5f

De døde tidligere både pga hardt liv som slet dem ut, men også pga sykdom.

Gjennomsnittlig levealder var fryktelig lav på 1800 tallet, før medisiner som antibiotika osv, vaksiner og kunnskap om bakterier og virus var kjent. Fødselsleger gikk for ekempel rundt på sykehuset fra underliv til underliv hos de fødende kvinnene, med blod og gørr på hendene, uten å vaske seg mellom hver kvinne eller hver pasient. De overførte derfor smitte fra den ene til flere andre, rett og slett fordi de ikke visste bedre.

Alle smittsomme sykdommer drepte folk i hopetall og dette gjorde selvfølgelig at gjennomsnittlig levealder sank. Mange barn ble ofte ikke så mye som fem år før de døde av en sykdom. Derfor fikk de så mange barn som mulig, i håp om at noen skulle vokse opp.  Å føde barn innebar livsfare. Svært mange kvinner døde i barselseng, pga blodtap eller infeksjoner i etterkant. Barselfeber kalte de det. De visste ikke hvor det kom fra, og tenkte aldri at det var legen eller jordmora som spredde sykdommene.

De trodde også at de kunne hjelpe svært syke mennesker ved å tappe "sykt blod" fra dem, altså årelating. De visste ikke at dette bare gjorde den syke enda svakere og dårligere.

Anonymkode: 51d67...125

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så grusomt :( forfedrene våres hadde det ikke enkelt :( 

Anonymkode: 51f47...e5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.1.2022 den 8.43):

Det er ikke greit at hun skal hetses. Men jeg synes ikke folk skal få barn etter 50, for man er ikke like sprek, og man vet ikke hvordan helsen er de neste 20 årene. 

Jeg er selv 45 år, og har barn på 20 og 15 år, og jeg er veldig glad for at jeg fikk de når jeg var yngre. For det hadde vært mye mer slitsomt å skulle ha småbarn nå. Og jeg klarer jo fortsatt fint å følge de opp i mange år. Og mest sannsynlig får de ha meg i mange år. Sånn som min 20 åring, trenger fortsatt meg.

Anonymkode: 11b68...064

 

 

Anonymkode: fffcc...62f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.1.2022 den 8.43):

Det er ikke greit at hun skal hetses. Men jeg synes ikke folk skal få barn etter 50, for man er ikke like sprek, og man vet ikke hvordan helsen er de neste 20 årene. 

Jeg er selv 45 år, og har barn på 20 og 15 år, og jeg er veldig glad for at jeg fikk de når jeg var yngre. For det hadde vært mye mer slitsomt å skulle ha småbarn nå. Og jeg klarer jo fortsatt fint å følge de opp i mange år. Og mest sannsynlig får de ha meg i mange år. Sånn som min 20 åring, trenger fortsatt meg.

Anonymkode: 11b68...064

Hvordan helsen er har man ingen garanti for.. og det finnes mange uføretrygdede i 20 åra som får barn.. er mye mer betenkt ovenfor disse.. har liksom ikke helse til å jobbe . Lite ressurser osv ..men skal ivareta barn? 

Anonymkode: fffcc...62f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan helsen er har man ingen garanti for.. og det finnes mange uføretrygdede i 20 åra som får barn.. er mye mer betenkt ovenfor disse.. har liksom ikke helse til å jobbe . Lite ressurser osv ..men skal ivareta barn? 

Anonymkode: fffcc...62f

Å få barn og være uføre er 2 forskjellige ting og dette er ikke en uføre tråd så den praten får du ta i en annen tråd 

Anonymkode: 51f47...e5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Så fordi jeg deler min negative opplevelse med foreldre som fikk barn sent, så har jeg dårlige holdninger?

En dårlig holdning er å få barn uten å reflektere over hvilket liv dette barnet får. En dårlig holdning er å sette voksne mennesker sine behov foran et barns. Du har rett og slett misforstått.

Anonymkode: 27914...2c5

Mamma var 43 år da hun fikk meg (pappa var også 43), moren til bestevenninden min (la oss kalle henne Kine) var 20 år. Hele oppveksten så var det mine foreldre som tok oss med på kino, i skogen, på telt-turer, konserter, seiling og på ski. Moren til Kine orket aldri, hun skilte seg tidlig fra barnefar som hun kun hadde vært sammen med i to år og ikke opplevd et stabilt og langvarig forhold med slik mine foreldre hadde. De hadde ressurser både i sprek kropp, penger og venner som Kines mor ikke hadde. Moren til Kine var overvektig og orket ikke finne på noe med oss. Ble irritert hvis vi bråkte. Derfor var vi nesten alltid hos meg. Nå, 30 år senere er mamma og pappa 75 år gamle, mamma står på snowboard om vinteren og klatrer om sommeren, pappa bruker mye tid i seilbåt og i skogen. De er fantastiske besterforeldre som passer fast og tar med barnebarna på alt mulig rart. Mamman til Kine er 52 år og har diabetes på grunn av overvekten, hun snakker med Kine på tlf et par ganger i året og har aldri møtt sitt eneste barnebarn. Jeg fikk hjelp av mamma og pappa til å komme meg inn på boligmarkedet i tidlig alder og har god økonomi. Kine har aldri fått noen hjelp og leier fortsatt. 

Bare litt perspektiv altså. Det finnes gode og dårlige foreldre, uten tvil, men alder trenger IKKE å være utslagsgivende for det. Er du frisk og har livet økonomisk og personlig på stell, ja da kan du få barn så lenge biologien tillater det. 

PS: Man kan selvfølgelig være god forelder selv om man er overvektig og det var nok ikke utslagsgivende her, men en del av pakken. 

Anonymkode: 50c0b...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fra mitt ståsted, er dette aldersopphenget som råder en av de tingene som irriterer og provoserer aller mest ved dagens samfunn. Dette både fordi det virker hemmende/begrensende i hht livsutfoldelse da det finnes talløse uskrevne regler om hva som liksom skal sømme seg og ikke i den og den alderen. 

Men det bærende punktet, er vel at det er enorme individuelle forskjeller med den følge at en som f.eks er 50 år har en 'kroppslig alder' som gjør at person A i realiteten kan være flerfoldige tiår eldre- eller yngre enn person B! En 50 -åring er m.a.o IKKE en 50 -åring! 

I dette spørsmålet, gjør altså dette seg gjeldende ved at den ene 50 åringen har, ut i fra fysisk tilstand (samt arv/miljø som kan tenkes å kunne påvirke) kan sies å ha en forventet resterende levetid på 50 år, mens den andre 50 -åringen antas å ta kvelden innen 20 år er gått! Dette gir seg selvsagt enorme utslag i sånt som ren fysikk, utholdenhet, m.m. Ergo blir det fullstendig feil å automatisk plassere folk på samme hylle kun fordi de ankom planeten på samme tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 21.1.2022 den 13.04):

Hva med om du får barnebarn en dag?

Anonymkode: 51f47...e5f

Den over 50 rekker vel knapt å få barnebarn? 

Anonymkode: db495...6b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Den over 50 rekker vel knapt å få barnebarn? 

Anonymkode: db495...6b6

Jo

Anonymkode: 51f47...e5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke at Eia, Falck og andre menn i femtiårene orker en ny runde.

Anonymkode: bc7b8...df4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.1.2022 den 14.29):

Å få barn og være uføre er 2 forskjellige ting og dette er ikke en uføre tråd så den praten får du ta i en annen tråd 

Anonymkode: 51f47...e5f

Om man er ufør er det jo veldig ulogisk og uansvarlig å få barn.

Anonymkode: c9e4f...1da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...