AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #1 Del Skrevet 19. januar 2022 Hei. Hvor fysisk sterk er det greit å være som kvinne? Jeg er en kvinne, 24 år. Jeg elsker å trene styrke, og har gjort det i 4-5 år. Jeg har over tid erfart at jeg er bltit ganske fysisk sterk, og antakelig sterkere enn den jevne mannen i gata. I romjula hadde jeg f.eks. en håndbakskonkurranse mot lillebroren min som er 19 år og hans beste kompis. De er ganske gjennomsnittlig bygd, men har vel aldri har satt sin fot i et treningsstudio. Jeg vant enkelt mot begge. Da jeg slo opp med eksen min for ca et år siden skulle jeg hjelpe han å flytte. Det var flytteesker han ikke klarte å få av flekken som jeg klarte å løfte opp forholdsvis enkelt. Jeg vet han er veldig fysisk aktiv, men mest med kondinsjonsidrett. For ca en uke siden møtte jeg en kjekk mann jeg ble kjent med gjennom en datingside. Han var ca et hode høyere enn meg og skrev profilen sin at han likte å trene. Vi ble enige om å ta en treningsøkt sammen, som ble en noe pinlig affære for han. Han klarte kanskje 2-3 pull ups mens jeg kan ta 10-12 uten problemer, jeg kan også ta noen pullups med tilleggsvekt. Jeg løftet tyngre enn han i alle øvelser, til og med benkpress. Han virket å takle det veldig dårlig, ble helt taus og "rar i blikket". Vi hadde egentlig planlagt kvelden sammen, men etterpå fant han på en unnskyldning for at han måtte dra. Jeg fikk dagen etter en sms om at han slo opp og ikke følte at vi passet sammen. Denne hendelsen har gjort vekket ukbehag hos meg og gjorde meg mer selvbevisst. I hvilken grad tenker dere at fysisk styrke kan knyttes til det å være maskulin vs feminin? Jeg har ikke noe problem med å føle meg sterk som kvinne, men inntrykket mitt er at mange menn føler sin maskulinitet truet. Hvor sterk er det greit å være som kvinne? Mitt inntrykk er at kvinner som trener systematisk styrke over tid vil nesten helt sikkert være sterkere enn menn som ikke trener eller trener sjelden styrke. Dette gjelder selv om mennene har større kroppsstørrelse ( jeg er f.eks. selv bare 167cm og veier ca 70kg,) Antallet utrente menn er også mange, er min erfaring. Mange har stillesittende jobber, og er relativt inaktive. Tilsvarende er det en stor økning kvinner som trener ofte både styrke, crossfit og annen styrkesport. I miljøet jeg omgås er det f.eks. mange flere kvinner som trener enn menn. Mitt inntrykk er at det har skjedd en dreinig av maktbalansen mellom kjønnene mye pga økt rektruttering av jenter og kvinner til styrketrening og anne kraftsport. Er det andre som deler samme inntrykk, eller tar jeg feil? For meg er det ikke lenger oppplagt at en mann jeg treffer er sterkere enn meg selv eller mine venninner (og det kan være veldig vanskelig å se hvor sterk en person er med klær på). Mens for noen år siden tok jeg det for gitt. Anonymkode: bab8c...487 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #2 Del Skrevet 19. januar 2022 45 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har ikke noe problem med å føle meg sterk som kvinne, men inntrykket mitt er at mange menn føler sin maskulinitet truet Tja jeg tror mest det er kvinner som føler som femininitet truet ved å være med menn som er fysisk svake Anonymkode: f3347...d16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #3 Del Skrevet 19. januar 2022 Jeg tenker at hvor mange pullups man tar, eller om man kan løfte en flytteeske, ikke har noe som helst med kjønnsidentitet å gjøre. Jeg synes heller ilke det er rart at du som elsker styrketrening vinner håndbak over utrente tenåringer, eller at du løfter tyngre enn noen som ikke trener styrke. Selvfølgelig vil en jente som trener systematisk styrke være sterkere enn en mann som ikke trener 🤷 det er jo helt logisk... Men ja, noen menn vil føle seg truet dersom dama er sterke enn dem, og noen menn vil synes en svært muskuløs dame er usexy. På samme måte som mange damer synes store muskler på menn er turnoff. Og noen menn vil synes interessen for styrketrening er turnoff. Anonymkode: 4438c...942 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 19. januar 2022 #4 Del Skrevet 19. januar 2022 (endret) Selvsagt er det lvinner som tar mer i benken enn en utrent mann. Jeg har selv tapt i håndbak mot en kvinnelig kulestøter. En gjennomsnittlig mann tar 75 kg i benken, men hvis han overhodet ikke har gjort det før kan det være han ikke tar mer enn 40 første gang. Jeg foreslår at du tar med typen din på noen treningsøkter, så vil det jevne seg ut. Det er bare positivt at du trener. Du er ikke mindre dame av den grunn. Endret 19. januar 2022 av Isambard Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #5 Del Skrevet 19. januar 2022 Han skammet seg sikkert såpass mye over hendelsen og tok kontroll over situasjonen ved å avlyse og fade ut. Når du skriver at det ble pinlig for han fordi du tok mer så kan det tyde på at han ikke tolket situasjonen helt feil. Du bekrefter jo på en måte stereotypen med det utsagnet. Anonymkode: dcca5...70f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #6 Del Skrevet 19. januar 2022 Du får bare date en som trener litt mer aktivt slik at dere har samme interesser. Han fyren var en usikker fjott. Trening påvirker ikke kjønnsidentiteten din og hvorfor i alle dager skal du bry deg om hva menn skulle synes om du trener for mye eller er for sterk? Da er det ikke rett mann, ganske enkelt. Anonymkode: c4bd0...ad9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #7 Del Skrevet 19. januar 2022 Her roter du med begreper. Vet du hva kjønnsidentitet er? Anonymkode: 2355a...33d 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #8 Del Skrevet 19. januar 2022 Dette er ingenting å tenke på. Alle har rett til og være så sterke de bare vil. Anonymkode: edcdc...dab 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #9 Del Skrevet 19. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Her roter du med begreper. Vet du hva kjønnsidentitet er? Anonymkode: 2355a...33d Det jeg refererer til er i hvilken grad man føler seg feminin eller maskulin. Mannens rolle, fra evolusjons perspektiv, er å jakte, beskytte osv. , og kvinner flest foretrekker større, sterkere menn. Fysisk styrke er dermed evoslusjonsmessig (og tradisjonelt) assosiert med maskulinitet. Når kvinner i større grad tar plass på denne banehalvdelen (kraftsport osv) så utfordres dette mønsteret. Jeg tror f.eks. at mannen jeg datet opplevde meg - en yndig kvinne på 167cm nesten kunne doble hans vekt i markløft, som en trussel mot sin maskuline identitet. Jeg sier ikke at alt handler om dette - man kan ha maskuline kvinner og feminine menn, men det er likevel et viktig aspekt av kjønnsidentitet slik jeg ser det. Og jeg synes jeg kan se et skifte over de siste årene med langt flere kvinner som trener tungt og hardt og utvikler en betydelig fysisk styrke. Dette er bl.a. pga påvirkning fra sosiale media, nye treningstrender, nye holdninger til "jenter og styrketrening" - som er bra, men samtidig utfordrer stereotypiene og tradisjonelle kjønnsrollemønstre. Anonymkode: bab8c...487 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #10 Del Skrevet 19. januar 2022 P167 cm og 70 kg? Enten er du en ekstrem muskelbunt eller liten og lubben Anonymkode: bffd8...d9f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 19. januar 2022 #11 Del Skrevet 19. januar 2022 Bare jeg som synes det høres rart ut at en kvinne enkelt vinner i styrke over en mann? Vanligvis er utrente menn mye sterkere enn trente kvinner, bare fra naturens side. Kvinnen skal være ekstremt godt trent, og mannen uvanlig slapp, for at hun skal være sterkere enn ham. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Epplekiwi Skrevet 19. januar 2022 #12 Del Skrevet 19. januar 2022 (endret) 4 hours ago, AnonymBruker said: Hei. Hvor fysisk sterk er det greit å være som kvinne? Jeg er en kvinne, 24 år. Jeg elsker å trene styrke, og har gjort det i 4-5 år. Jeg har over tid erfart at jeg er bltit ganske fysisk sterk, og antakelig sterkere enn den jevne mannen i gata. I romjula hadde jeg f.eks. en håndbakskonkurranse mot lillebroren min som er 19 år og hans beste kompis. De er ganske gjennomsnittlig bygd, men har vel aldri har satt sin fot i et treningsstudio. Jeg vant enkelt mot begge. Da jeg slo opp med eksen min for ca et år siden skulle jeg hjelpe han å flytte. Det var flytteesker han ikke klarte å få av flekken som jeg klarte å løfte opp forholdsvis enkelt. Jeg vet han er veldig fysisk aktiv, men mest med kondinsjonsidrett. For ca en uke siden møtte jeg en kjekk mann jeg ble kjent med gjennom en datingside. Han var ca et hode høyere enn meg og skrev profilen sin at han likte å trene. Vi ble enige om å ta en treningsøkt sammen, som ble en noe pinlig affære for han. Han klarte kanskje 2-3 pull ups mens jeg kan ta 10-12 uten problemer, jeg kan også ta noen pullups med tilleggsvekt. Jeg løftet tyngre enn han i alle øvelser, til og med benkpress. Han virket å takle det veldig dårlig, ble helt taus og "rar i blikket". Vi hadde egentlig planlagt kvelden sammen, men etterpå fant han på en unnskyldning for at han måtte dra. Jeg fikk dagen etter en sms om at han slo opp og ikke følte at vi passet sammen. Denne hendelsen har gjort vekket ukbehag hos meg og gjorde meg mer selvbevisst. I hvilken grad tenker dere at fysisk styrke kan knyttes til det å være maskulin vs feminin? Jeg har ikke noe problem med å føle meg sterk som kvinne, men inntrykket mitt er at mange menn føler sin maskulinitet truet. Hvor sterk er det greit å være som kvinne? Mitt inntrykk er at kvinner som trener systematisk styrke over tid vil nesten helt sikkert være sterkere enn menn som ikke trener eller trener sjelden styrke. Dette gjelder selv om mennene har større kroppsstørrelse ( jeg er f.eks. selv bare 167cm og veier ca 70kg,) Antallet utrente menn er også mange, er min erfaring. Mange har stillesittende jobber, og er relativt inaktive. Tilsvarende er det en stor økning kvinner som trener ofte både styrke, crossfit og annen styrkesport. I miljøet jeg omgås er det f.eks. mange flere kvinner som trener enn menn. Mitt inntrykk er at det har skjedd en dreinig av maktbalansen mellom kjønnene mye pga økt rektruttering av jenter og kvinner til styrketrening og anne kraftsport. Er det andre som deler samme inntrykk, eller tar jeg feil? For meg er det ikke lenger oppplagt at en mann jeg treffer er sterkere enn meg selv eller mine venninner (og det kan være veldig vanskelig å se hvor sterk en person er med klær på). Mens for noen år siden tok jeg det for gitt. Anonymkode: bab8c...487 Så sterk som du selv vil være. Er ikke personlig tiltrukket av veldig muskuløse jenter. men det må være ganske heftig før jeg "reagerer". Og om du tenker på feminitet så vil måten du kler deg og oppfører deg på ha mye større inntrykk på det maskuline/feminine enn at du er sterk. 10-12 på rad eller totalt i ett set? uansett bra. han har jo da garanter ikke trent mye om han bare klarer 2-3 hangups, men det går jo også på kroppsvekt og det blir mye vanskligere jo tyngre man er, selv veldig godt trente(men tunge) menn klarer vel ikke all verden der? tar 9x3 selv, men jeg veier 78kg og er ikke alt for sterk (trent en del, men alltid i kalori underskudd ,fokus på slanking)(er mann). Endret 19. januar 2022 av Epplekiwi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #13 Del Skrevet 19. januar 2022 Anonymus Notarius skrev (43 minutter siden): Bare jeg som synes det høres rart ut at en kvinne enkelt vinner i styrke over en mann? Vanligvis er utrente menn mye sterkere enn trente kvinner, bare fra naturens side. Kvinnen skal være ekstremt godt trent, og mannen uvanlig slapp, for at hun skal være sterkere enn ham. Ikke bare du. Jeg trener veldig mye, men de fleste menn er sterkere enn meg på antall kilo, og dessverre også på prosent av egen vekt. Jeg tar 10 pull ups på rad med overhåndsgrep, noe som er mer enn de fleste kvinner jeg kjenner, men mindre enn de fleste menn som trener. Venninnen min trener mye styrke og løfter mye tyngre enn meg, men det skal likevel være en greit utrent mann for å ikke ta mer enn henne. Hun tar vel typ 120 i mark, 110 i knebøy, 60 i benk (hun er 60 kilo selv). AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Jeg tror f.eks. at mannen jeg datet opplevde meg - en yndig kvinne på 167cm nesten kunne doble hans vekt i markløft, som en trussel mot sin maskuline identitet. Anonymkode: bab8c...487 En kvinne på 167 og 70 kilo går ikke under hva jeg vil kalle yndig, men ok. Han må jo være ekstremt utrent som bare tar 2-4 hang ups, som mann? Faren min på snart 70 tar flere enn det. Mannen min på snart 50 tar 15-20… Anonymkode: b32f8...b7a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #14 Del Skrevet 20. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ikke bare du. Jeg trener veldig mye, men de fleste menn er sterkere enn meg på antall kilo, og dessverre også på prosent av egen vekt. Jeg tar 10 pull ups på rad med overhåndsgrep, noe som er mer enn de fleste kvinner jeg kjenner, men mindre enn de fleste menn som trener. Venninnen min trener mye styrke og løfter mye tyngre enn meg, men det skal likevel være en greit utrent mann for å ikke ta mer enn henne. Hun tar vel typ 120 i mark, 110 i knebøy, 60 i benk (hun er 60 kilo selv). En kvinne på 167 og 70 kilo går ikke under hva jeg vil kalle yndig, men ok. Han må jo være ekstremt utrent som bare tar 2-4 hang ups, som mann? Faren min på snart 70 tar flere enn det. Mannen min på snart 50 tar 15-20… Anonymkode: b32f8...b7a Jeg tenker at din venninne tar mer enn mange utrente menn i knebøy spesielt. Kanskje markløft. Jeg gidder ikke lyve: jeg tror ikke jeg ville klart 110 i knebøy. Jeg har aldri turt å prøve så mye. Kvinner er ikke SÅ mye svakere enn menn i beina. Man ser jo at mamge kvinner har kraftige bein og rumpe. I overkroppen er det stor forskjell. Jeg tror TS er heldig med genene som tar mer enn daten sin i benken, selv om han ikke har trent. Anonymkode: ea44d...60d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #15 Del Skrevet 20. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg tenker at din venninne tar mer enn mange utrente menn i knebøy spesielt. Kanskje markløft. Jeg gidder ikke lyve: jeg tror ikke jeg ville klart 110 i knebøy. Jeg har aldri turt å prøve så mye. Kvinner er ikke SÅ mye svakere enn menn i beina. Man ser jo at mamge kvinner har kraftige bein og rumpe. I overkroppen er det stor forskjell. Jeg tror TS er heldig med genene som tar mer enn daten sin i benken, selv om han ikke har trent. Anonymkode: ea44d...60d Det var meg. Ble anonym ved uhell. Anonymkode: ea44d...60d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 20. januar 2022 #16 Del Skrevet 20. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det var meg. Ble anonym ved uhell. Anonymkode: ea44d...60d 😅 takk for i dag. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #17 Del Skrevet 20. januar 2022 Ja mange menn sliter med at dama er sterkere, spesielt de med dårlig selvtillit. Jeg er ikke trent sterk, men naturlig sterk. Mer typ det man kaller senesterk, og sammen med teknikker ved bla låse ledd så tar jeg noen kg i hverdagen. Har tatt mange i bla håndbak, som har hatt mye større muskler enn meg. Og har bært ut en peis ovn på 110 kg alene. Sistnevnte på trass, når mannen min skulle prøve å markere at jeg var avhengig av han, og satte seg på bakbeina iht å få den ut. På litt trassen måte, og dro til en kompis. Det ble ikke helt som han tenkte, for da han kom hjem sto peisen ute. Og hadde gjort det helt alene. Dette faller ikke i god jord hos alle nei, og noen har ikke snakket med meg siden. Bla en jeg tok i håndbak på ungdomskolen. Som jeg var venn med rett før. Det er 30 år siden. Og har i voksenalder barn på samme alder, og all kontakt med oss går via fruen. Men det blir jo en referanse på hvilken mann du vil og ikke vil ha da. For jeg tenker at du ikke vil ha en mann som ikke klarer å sette pris på hele deg. En bivirkning av å være god i trening er jo å bli sterkere og sprekere. Og det bør vel tåles av en livspartner. Anonymkode: 79527...e29 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 20. januar 2022 #18 Del Skrevet 20. januar 2022 10 hours ago, Anonymus Notarius said: Bare jeg som synes det høres rart ut at en kvinne enkelt vinner i styrke over en mann? Vanligvis er utrente menn mye sterkere enn trente kvinner, bare fra naturens side. Kvinnen skal være ekstremt godt trent, og mannen uvanlig slapp, for at hun skal være sterkere enn ham. Det er jo stor forskjell i styrke på utrente menn da. Og på samme måte stor forskjell i styrke på trente kvinner. TS høres veldig sterk ut, og har kanskje trent veldig målrettet. Jeg trener også styrke, men jeg er ikke så målrettet på å bli sterkest mulig, noe som gjør at jeg ikke har så stor progresjon. Jeg tar for eksempel tre uker sommerferie, to uker juleferie, kutter øvelser jeg synes er kjedelig (hallo benken!). Dette påvirker jo hvor sterk man blir. En svært målrettet kvinne kan derfor lett bli sterkere enn en mann som er veldig stillesittende og ikke så stor i utgangspunktet. I min familie er ikke mannfolka så sterke eller store. Verken min mann, svoger eller min bror greier en eneste pullup. Ikke jeg heller for den saks skyld, men som kvinne er det jo tydeligvis lov. 😂 Jeg merker at jeg er sterkere enn min utrente mann på en del ting (spesielt underkropp) , mens han er sterkere i andre ting (spesielt overkropp). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #19 Del Skrevet 20. januar 2022 En mann som blir stressa av å date en dame som er sterkere enn ham virker usikker. Jeg for min del synes selvtillit er en viktigere egenskap hos menn en muskelkraft. Jeg ville mye heller vært sammen med en mann som ikke tok seg nær av at han var svakere enn meg enn en med dårlig selvtillit, uansett hvor sterk han var. Dårlig selvtillit er usexy, muskelkraft spiller ikke så stor rolle. Jeg er selv gift med en mann som ikke er spesielt stor eller sterk, men han er smart, handy og praktisk anlagt, har humor og selvironi og er helt fri for denne typen bekymringer. Jeg ville aldri ha byttet mot en usikker muskelbunt på 1,90. Anonymkode: 596ba...934 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #20 Del Skrevet 20. januar 2022 Det kan være at han ikke synes han hadde riktig kjemi eller tiltrekning med deg? Behøver ikke skyldes at du tok flere pull-ups 😃 Anonymkode: 44044...fac 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå