Gå til innhold

Er det uhøflig å kalle en som jobber i barnehage for "barnehagetante"?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg var nylig på en date med en herlig jente som jobbet i barnehage. Spurte henne "hvordan er det å være barnehagetante?" på en hyggelig måte. Da smilte hun bare og sa at det ikke het "barnehagetante"..
Er det frekt å si? 

Daten gikk strålende forresten, vi har vært med hverandre hver dag i ettertid. :) 

Anonymkode: 58420...b52

Det er frekt å si ja.

Men du kaller vel professorer for lærere, leger for pilletrillere, politiet for onkel, psykologer for hodekrympere, programmører for nørder og konsulenter for kontorrotter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Velkommen til generasjon Krenka! Jeg orker ikke forholde meg til slik jeg. Det er hvilken respekt man har for vedkommende, ikke hva man kaller dem . Og det kommer jeg til å leve etter, deal with it!

Anonymkode: 4d839...b27

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man avslører at man ikke har utdanning selv,  når man bruker slike begreper.

Anonymkode: 95427...d17

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

De er jo barnehagetanter

Anonymkode: 93298...319

Ja, de er jo det. 

Tante har positive konnotasjoner for små barn, det er noe nært og trygt (som oftest). 

Tenk på barna og at de skal ha det godt. 🥺

Anonymkode: cf027...20f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chagall skrev (1 time siden):

Det er frekt å si ja.

Men du kaller vel professorer for lærere, leger for pilletrillere, politiet for onkel, psykologer for hodekrympere, programmører for nørder og konsulenter for kontorrotter?

Har en venninne som kaller seg for kontorrotte selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har en venninne som kaller seg for kontorrotte selv. 

Og venninna mi kaller seg hore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest laPistola

Når jeg gikk i barnehage hadde vi barnehagetanter, og når jeg jobbet i barnehage var jeg barnehagetante. Det var før alle ble krenket for alt. Best og ikke si noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i dag er det litt frekt å kalle henne barnehagetante, men daten din håndterte det jo bra, og du lærte noe nytt. Håper daten gikk bra 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg leder også et team, men jeg har da såpass respekt for medarbeiderne på teamet at jeg ikke snakker om de som noe jeg eier.

Anonymkode: 42ac4...424

Sier du aldri "mine kolleger"?

🙈

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er jo et team, så de er mine 😅 Ikke noe nedlatende med å kalle dem mine, det skaper tilhørighet. Hadde jeg kalt dem tantene mine, hadde det vært en annen sak!

Anonymkode: 4b6e4...f52

Når du sier mine så får du det til å fremstå som om du er mye bedre enn dem. Hadde du kalt dem «kollegaene mine» så hadde det vært noe annet. Jeg er sjef for 20 stk. jeg kaller dem kollegaer. 

Anonymkode: 989e9...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C8H10N4O2 skrev (5 minutter siden):

Sier du aldri "mine kolleger"?

🙈

Det er noe annet enn «fagarbeiderene mine». Kollegaene mine er likestilt. Fagarbeiderene mine fodrer at en mener en er bedre/sjef for dem. 

Anonymkode: 989e9...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er jo et team, så de er mine 😅 Ikke noe nedlatende med å kalle dem mine, det skaper tilhørighet. Hadde jeg kalt dem tantene mine, hadde det vært en annen sak!

Anonymkode: 4b6e4...f52

Her er jeg helt uenig. Kunne ikke falt meg inn å kalle de jeg jobber sammen med for «fagarbeiderne mine», fordi jeg synes det får det til å høres ut som at de jobber for meg. Tror heller ikke at de ville kalt meg for «barnehagelæreren min» 😅

Anonymkode: bd898...fb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Her er jeg helt uenig. Kunne ikke falt meg inn å kalle de jeg jobber sammen med for «fagarbeiderne mine», fordi jeg synes det får det til å høres ut som at de jobber for meg. Tror heller ikke at de ville kalt meg for «barnehagelæreren min» 😅

Uenig. "Pedledern min" blir brukt om meg 

Anonymkode: 3c32d...8aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Uenig. "Pedledern min" blir brukt om meg 

Anonymkode: 3c32d...8aa

Ja, det kan nok bli brukt om meg også. Mener fortsatt at det blir noe annet, for da snakker de om meg som lederen sin, på lik linje som at jeg kan si «sjefen min» om styreren. 
Synes i alle fall at «fagarbeiderne mine» var helt på trynet 😝

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt som når folk kaller meg for sykesøster i stedet for sykepleier, jeg synes ikke det er nedlatende men ganske så gammeldags og det er gjerne eldre mennesker som kaller meg det. 

Anonymkode: 1b75f...19a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men som foreldre så spør vi jo ikke hvilken utdanning alle de ansatte har.... 

Barnehagetante er en enkelt og greit å si selv om det ikke i praktisk forstand handler om å være en tante. 

Når vi sier at "verden går til hundene" så mener vi heller ikke at jorda vil bli overtatt av hunder..  

Så nærliggende foe alt folk har blitt. Fjols. 

Anonymkode: 7a4f5...0a5

Hvis dere som foreldre ikke vet hvem som er barnehagelærere og hvem som er assistenter på avdelingen til barnet deres… da er dere nokså lost altså😂😂😂 

Nesten litt søtt å være så avleggs. 

Anonymkode: 52e2f...4c5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men til deg, ts: du krenker henne jo ikke, men ja, det er litt uhøflig og utrolig gammeldags. Neppe et sjekketriks, hvem ønsker å være ei «tante» når man er 21? 

Anonymkode: 0a09c...f00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok litt rar, som bare synes det er koselig🙈 Sier det ikke selv fordi jeg vet det ikke blir likt av mange, men for meg er tante bare et godt ord. 

Selv er jeg sykepleier og jobber på sykehjem. I blant har vi pasienter som kaller oss for «søster». Jeg synes det bare er skjønt🥰

Anonymkode: fb036...75c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg var nylig på en date med en herlig jente som jobbet i barnehage. Spurte henne "hvordan er det å være barnehagetante?" på en hyggelig måte. Da smilte hun bare og sa at det ikke het "barnehagetante"..
Er det frekt å si? 

Daten gikk strålende forresten, vi har vært med hverandre hver dag i ettertid. :) 

Anonymkode: 58420...b52

Ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer hèlt på settingen. Kollegaer flest , tok avstand for 20 år siden. 

Anonymkode: 9ea88...cfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...