AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #41 Del Skrevet 19. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det har nok en del å si at det generelt sett har blitt sett ned på folk som jobber i bhg. Anonymkode: 6f75b...af6 Men stemmer dette egentlig? Det er ikke mitt inntrykk at folk ser mer ned på å jobbe i barnehage enn andre yrkesgrupper det er normalt å sammenlikne med utdannelsesmessig. Eneste jeg kan se for meg, er at mange foreldre er slitne og stressa om morgenen når de leverer/henter, og dermed tar de ansatte litt for gitt. Men dette er jo litt naturlig også, barnehagen er en del av hverdagen til familien. Samme snakk om «å se ned på» hører jeg fra sykepleiere, at de føler de har blitt sett så ned på. Men begge deler er jo en treårig høyskoleutdannelse, hverken mer eller mindre. Aldri tenkt på at det har hverken høy eller lav status. Helt vanlig jobb liksom. Anonymkode: 8b6be...7d9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 19. januar 2022 #42 Del Skrevet 19. januar 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Hva folk på KG mener betyr ingenting hvis hun ikke vil bli kalt barnehage-tante. Anonymkode: de4f8...6c0 dette AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det har nok en del å si at det generelt sett har blitt sett ned på folk som jobber i bhg. Anonymkode: 6f75b...af6 Jeg tror ingen ser ned på de som jobber i barnehage, eller lærere, sykepleiere eller renholdsarbeidere, og de som gjør det har større problemer i så fall enn de som har disse yrkene.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #43 Del Skrevet 19. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg var nylig på en date med en herlig jente som jobbet i barnehage. Spurte henne "hvordan er det å være barnehagetante?" på en hyggelig måte. Da smilte hun bare og sa at det ikke het "barnehagetante".. Er det frekt å si? Daten gikk strålende forresten, vi har vært med hverandre hver dag i ettertid. Anonymkode: 58420...b52 Jeg tenker at voksne som sier "barnehagetante" er litt enkle. Anonymkode: 8e439...ff9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ElectricScum Skrevet 19. januar 2022 #44 Del Skrevet 19. januar 2022 Om jeg refererer til min egen barndom og hendelser i barnehagen (som er hundre år siden) så har jeg brukt begrepet "barnehagetante" mest som et retorisk grep for å sette det tilbake i tid. Det samme gjelder min kvinnelige klasseforstander på barneskolen som vi omtalte som Frøken. Om jeg skulle tiltale en kvinnelig ansatt som jobber i barnehage eller skole i dag ville jeg ikke brukt de benevnelsene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 19. januar 2022 #45 Del Skrevet 19. januar 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Det har nok en del å si at det generelt sett har blitt sett ned på folk som jobber i bhg. Anonymkode: 6f75b...af6 Jeg har aldri hørt noen snakke nedsettende om dem som yrkesgruppe, men det er jo alltid tilfeller av mistrivsel, dårlig kjemi og slikt. Noen er heller ikke fornøyd med tannlegen, frisøren og andre de har med å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #46 Del Skrevet 19. januar 2022 Tja, jeg er sykepleier, og synes det er hyggelig om Olga på 93 kaller meg for søster. Sykepleiere kaller hverandre av og til søster også som kallenavn, det er helt ok. Om noen under 70 eller en lege hadde kalt meg søster (det har ikke skjedd), tror jeg ikke jeg hadde likt det. Så sånne ting handler vel ofte om kontekst, kanskje noen barnehageansatte synes det er ok å bli kalt tante av ungene, men ikke av andre voksne? Anonymkode: 298a8...ec8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #47 Del Skrevet 19. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg var nylig på en date med en herlig jente som jobbet i barnehage. Spurte henne "hvordan er det å være barnehagetante?" på en hyggelig måte. Da smilte hun bare og sa at det ikke het "barnehagetante".. Er det frekt å si? Daten gikk strålende forresten, vi har vært med hverandre hver dag i ettertid. Anonymkode: 58420...b52 Ja det er frekt å si. Gammeldags holdning og ordbruk. Tar faktisk ikke 3 ård utdanning +++ for å bli kalt tante.. Anonymkode: 51032...f1d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #48 Del Skrevet 19. januar 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Men som foreldre så spør vi jo ikke hvilken utdanning alle de ansatte har.... Barnehagetante er en enkelt og greit å si selv om det ikke i praktisk forstand handler om å være en tante. Når vi sier at "verden går til hundene" så mener vi heller ikke at jorda vil bli overtatt av hunder.. Så nærliggende foe alt folk har blitt. Fjols. Anonymkode: 7a4f5...0a5 Men man vet vel hvilken rolle de ansatte har? Anonymkode: e4b4a...57a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #49 Del Skrevet 19. januar 2022 Det er vel flere type roller i barnehagen, som barnehageassistent, pedagogisk leder, førskolelærer o.l. tror jeg (korriger meg gjerne)? Så du kunne jo spurt hva nøyaktig hun gjør da? Om hun er 21 og dere er i militæret så ville jeg gjettet at hun er barnehageassistent utifra alderen. Jeg ville unngått å si "barnehagetante" like mye som jeg ville unngått å sagt "kassedame" til de som jobber i butikk f eks (heller ansatte eller butikkmedarbeidere) eller "vaskedame" (rengjører o.l..). Anonymkode: 11c6c...1c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pia mater Skrevet 19. januar 2022 #50 Del Skrevet 19. januar 2022 Jeg vokste opp med å kalle de for barnehagetante og -onkel. Ser ikke problemet, men på grunn av så mange diskusjoner rundt det så tørr jeg aldri å si det. Jeg har en bachelorgrad og blir nesten daglig kalt for søster, sykesøster eller pleier. Syns det er bare koselig. Er et "nærmere" og tryggere kallenavn for mange. Så ser ikke problemet. 🤷🏼♀️ 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MapleSirup Skrevet 19. januar 2022 #51 Del Skrevet 19. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Fagarbeiderne «dine»? Det synes jeg var nedlatende 😂 Hilsen barnehagelærer. Anonymkode: bd898...fb9 Enig. Hakket verre enn hovedtemaet.. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #52 Del Skrevet 19. januar 2022 Hvis du er på date med en renholder, ville du da spørre hvordan er det å jobbe som vaskekjærring? Hvis du datet en som var ufør, ville du spurt hvordan er livet som naver? Anonymkode: b5de1...9d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #53 Del Skrevet 19. januar 2022 Så du er en soldatgutt og utdanner deg til å bli militærmann? Forsvarsonkel? Det er jo litt upresist da. Anonymkode: 0a09c...f00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #54 Del Skrevet 19. januar 2022 I uformell setting var min mann så klumsete at han kalte en radiograf for sykepleier. DET gjør han aldri igjen, hjelpes for en reaksjon. Anonymkode: 4c1aa...e3b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #55 Del Skrevet 19. januar 2022 Helt innafor å si det. Anonymkode: a86b0...39c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #56 Del Skrevet 19. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvis du er 21 år, er det ikke lenge siden du gikk i barnehagen selv. Kalte du de som jobbet der for tanter da du gikk der? Ikke det nei. Min eldste sønn er 26 år, og selv den gangen han gikk i barnehagen, så var det begreped avleggs. Så merkelig av deg å kalle daten din for tante synes jeg. Anonymkode: 84dda...555 Jeg er født i 2000 og vi sa barnehagetante. Anonymkode: 3d0d4...e0d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #57 Del Skrevet 19. januar 2022 Hannah80 skrev (3 timer siden): Gå i hundene, heter det vel😁 Det er hvertfall ingen som praktisk talt går i hundene. Stakars dyr. Anonymkode: 7a4f5...0a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #58 Del Skrevet 19. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): nå heter det ikke vaskekjærring lengre men renholdsarbeider med fagbrev, Anonymkode: b9b6e...e77 Det heter faktisk renholdsoperatør. Anonymkode: 4d839...b27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #59 Del Skrevet 19. januar 2022 4 hours ago, AnonymBruker said: Vi er jo et team, så de er mine 😅 Ikke noe nedlatende med å kalle dem mine, det skaper tilhørighet. Hadde jeg kalt dem tantene mine, hadde det vært en annen sak! Anonymkode: 4b6e4...f52 Jeg leder også et team, men jeg har da såpass respekt for medarbeiderne på teamet at jeg ikke snakker om de som noe jeg eier. Anonymkode: 42ac4...424 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #60 Del Skrevet 19. januar 2022 28 minutter siden, AnonymBruker said: Så du er en soldatgutt og utdanner deg til å bli militærmann? Forsvarsonkel? Det er jo litt upresist da. Anonymkode: 0a09c...f00 Men her finner du jo opp ord som ikke har vært eller er vanlige å bruke. Barnehagetante derimot, har vært helt vanlig i flere tiår! Det er jo en markert forskjell der, da. Anonymkode: 42ac4...424 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå