Gå til innhold

Er det uhøflig å kalle en som jobber i barnehage for "barnehagetante"?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var nylig på en date med en herlig jente som jobbet i barnehage. Spurte henne "hvordan er det å være barnehagetante?" på en hyggelig måte. Da smilte hun bare og sa at det ikke het "barnehagetante"..
Er det frekt å si? 

Daten gikk strålende forresten, vi har vært med hverandre hver dag i ettertid. :) 

Anonymkode: 58420...b52

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Joda, det kan du si... Men det heter vel assistent, barne- og ungdomsarbeider eller barnehagelærer, alt etter utdanning.

Anonymkode: ceba8...77b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhøflig, nei. Gammeldags og nedverdigende, ja. Hva jobber du selv som?

Jeg har en bachelor og er førskolelærer, jeg er ikke tanta til noen av ungene jeg har ansvaret for i barnehagen. Det er ikke fagarbeiderne mine heller. 

Anonymkode: 4b6e4...f52

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg har en bachelor og er førskolelærer, jeg er ikke tanta til noen av ungene jeg har ansvaret for i barnehagen. Det er ikke fagarbeiderne mine heller. 

Vi er begge 21 år gamle. Studerer på krigsskolen (offiserutdannelse) i militæret.
Kommer fra en litt konservativ familie hvor "eldre" begrep blir brukt. Kan nok ha noe med det å gjøre. 
Var ikke på noe slags form ment for å være nedverdigende mot henne. Jeg trodde bare det var normalt å si. 

Jeg har full forståelse for at du ikke er tanten til noen av ungene i barnehagen. 

-TS

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fagarbeiderne «dine»? Det synes jeg var nedlatende 😂 Hilsen barnehagelærer.

Anonymkode: bd898...fb9

• Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi er begge 21 år gamle. Studerer på krigsskolen (offiserutdannelse) i militæret.
Kommer fra en litt konservativ familie hvor "eldre" begrep blir brukt. Kan nok ha noe med det å gjøre. 
Var ikke på noe slags form ment for å være nedverdigende mot henne. Jeg trodde bare det var normalt å si. 

Jeg har full forståelse for at du ikke er tanten til noen av ungene i barnehagen. 

-TS

GIV AKT, PÅ STEDET HVIL, HVIL. Haha, offiser ja. Virker som en drittjobb.
Hilsen Førskolelærer :) 

Anonymkode: 79642...6ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig tenker jeg ikke at det er frekt. Men mitt inntrykk er at de dom jobber i barnehage oppfatter det meget nedverdigende og frekt. Og det er mer enn nok grunn til å ikke bruke det begrepet tenker jeg.

Anonymkode: 8b6be...7d9

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gidder dere å bli så hissige og dumme som dette? Gå såpass i forsvar når en person spør et helt ok spørsmål? Hva er dette for mindreverdighetskomplekser?? Han er 21år, han ønsker å lære. Og offiser er da en flott stilling for en 21-åring? 

Anonymkode: 8b6be...7d9

• Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva søren problemet ditt? 😮
Til TS, stor respekt for at du skal forsvare landet, slik at alle våre barn og barnebarn kan ha en trygg hverdag.💞
Hilsen en som jobber i barnehage :) 

Anonymkode: 880e2...4d9

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Skjønner ikke helt hva du vil, utrolig barnslig oppførsel fra din side..
En ting er sikkert. Skal sørge for at du og alle i din familie skal leve et trygt liv i verdens beste land. :) 
-TS

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frekt tja, du vet jo ikke bedre, så det er jo bare uvitende og naivt heller. Litt søtt🤷🏼‍♀️ Eller hva militæronkel. Evt engel i grønt. 

Anonymkode: 39b16...88c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engel i grønt som steller og stuller med oss er du😍 

Anonymkode: 39b16...88c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du er 21 år, er det ikke lenge siden du gikk i barnehagen selv. Kalte du de som jobbet der for tanter da du gikk der? Ikke det nei. Min eldste sønn er 26 år, og selv den gangen han gikk i barnehagen,  så var det begreped avleggs.  Så merkelig av deg å kalle daten din for tante synes jeg.

Anonymkode: 84dda...555

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste år på Farmen kjendis: 

VG-oppslag etter at noen sier "barnehagetante-ku". 

Anonymkode: 96932...c17

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være tante krever strengt tatt bare at du er kvinne og har søsken med  barn. Å jobbe i barnehage krever absolutt noe mer. Uhøflig,  muligens, men gammeldags, ja. Rart at de ikke kalte lærere for skoleonkler. Men tradisjonelle  kvinneyrker har en tendens til å bli omtalt med tante, søster, eller noe som ender på -inne. Det ligger en slags nedgradering i det. Alt som kreves er å være hunkjønn.

Anonymkode: 6e043...1de

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Merkelig at en gutt på 21 bruker uttrykket barnehage-tante. 

Anonymkode: de4f8...6c0

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Joda, det kan du si... Men det heter vel assistent, barne- og ungdomsarbeider eller barnehagelærer, alt etter utdanning.

Anonymkode: ceba8...77b

Men som foreldre så spør vi jo ikke hvilken utdanning alle de ansatte har.... 

Barnehagetante er en enkelt og greit å si selv om det ikke i praktisk forstand handler om å være en tante. 

Når vi sier at "verden går til hundene" så mener vi heller ikke at jorda vil bli overtatt av hunder..  

Så nærliggende foe alt folk har blitt. Fjols. 

Anonymkode: 7a4f5...0a5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Fagarbeiderne «dine»? Det synes jeg var nedlatende 😂 Hilsen barnehagelærer.

Anonymkode: bd898...fb9

Vi er jo et team, så de er mine 😅 Ikke noe nedlatende med å kalle dem mine, det skaper tilhørighet. Hadde jeg kalt dem tantene mine, hadde det vært en annen sak!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men som foreldre så spør vi jo ikke hvilken utdanning alle de ansatte har.... 

Barnehagetante er en enkelt og greit å si selv om det ikke i praktisk forstand handler om å være en tante. 

Når vi sier at "verden går til hundene" så mener vi heller ikke at jorda vil bli overtatt av hunder..  

Så nærliggende foe alt folk har blitt. Fjols. 

Anonymkode: 7a4f5...0a5

Men det framstår så lite intelligent å kalle folk som er på jobb for tanter, skjønner du virkelig ikke det? Vi har alle et fornavn, bruk det. Ingen forventer at du skal kalle oss "ped.leder" eller "fagarbeider". Vi er på fornavn med foreldrene - og ungene, for den del.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...