Gå til innhold

Er squats og glute bridge på samme økt unødvendig siden de trener samme muskler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trener ikke squats og glute bridge samme muskulatur i rumpa og at det da er unødvendig å trene begge to på samme styrkeøkt? Vet at squats går mer på lårene i tillegg, men om det holder med squats da og at jeg kan droppe glute bridge hvis squats dekker både rumpe- og lårmuskler?

Anonymkode: a1ddb...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Trener ikke squats og glute bridge samme muskulatur i rumpa og at det da er unødvendig å trene begge to på samme styrkeøkt? Vet at squats går mer på lårene i tillegg, men om det holder med squats da og at jeg kan droppe glute bridge hvis squats dekker både rumpe- og lårmuskler?

Anonymkode: a1ddb...85f

Det spørs hva målet ditt er. Det er riktig at knebøy også treffer rumpa, men glute bridge/hip-thrust er sannsynligvis en bedre rumpeøvelse da den er tyngst når rumpemuskulaturen er i sammentrukket posisjon. Det er der den har best vektarm, og det vil kunne øke aktiveringen og dermed antall muskelfibre du får til å fyre 😊

Så jeg vil ikke si at det er overflødig å ha begge, men du bør justere volumet (antall sett) litt etter hva hovedmålet er 😊

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (11 timer siden):

Det spørs hva målet ditt er. Det er riktig at knebøy også treffer rumpa, men glute bridge/hip-thrust er sannsynligvis en bedre rumpeøvelse da den er tyngst når rumpemuskulaturen er i sammentrukket posisjon. Det er der den har best vektarm, og det vil kunne øke aktiveringen og dermed antall muskelfibre du får til å fyre 😊

Så jeg vil ikke si at det er overflødig å ha begge, men du bør justere volumet (antall sett) litt etter hva hovedmålet er 😊

Tusen takk for et godt svar, fint med et profesjonelt svar :) 

Anonymkode: a1ddb...85f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (På 19.1.2022 den 21.28):

Det spørs hva målet ditt er. Det er riktig at knebøy også treffer rumpa, men glute bridge/hip-thrust er sannsynligvis en bedre rumpeøvelse da den er tyngst når rumpemuskulaturen er i sammentrukket posisjon. Det er der den har best vektarm, og det vil kunne øke aktiveringen og dermed antall muskelfibre du får til å fyre 😊

Så jeg vil ikke si at det er overflødig å ha begge, men du bør justere volumet (antall sett) litt etter hva hovedmålet er 😊

Er det noen forskjell på å bruke booty-builder maskinen til å gjøre hip-thrust vs å bruke vektstang selv? 

Anonymkode: 31c33...a4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det noen forskjell på å bruke booty-builder maskinen til å gjøre hip-thrust vs å bruke vektstang selv? 

Anonymkode: 31c33...a4e

Booty Builder er laget for at man skal kunne gjøre hip thrust på en mye enklere og mer komfortabel måte, med raske bytter av vekter, enkelt belte med komfortabel pute, litt mer komfortable vinkler osv. Det finnes vel ingen forskning som sammenligner maskinen med vektstang, men jeg vil tro resultatet blir relativt likt på kort og egentlig også lang sikt 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (På 19.1.2022 den 21.28):

Det spørs hva målet ditt er. Det er riktig at knebøy også treffer rumpa, men glute bridge/hip-thrust er sannsynligvis en bedre rumpeøvelse da den er tyngst når rumpemuskulaturen er i sammentrukket posisjon. Det er der den har best vektarm, og det vil kunne øke aktiveringen og dermed antall muskelfibre du får til å fyre 😊

Så jeg vil ikke si at det er overflødig å ha begge, men du bør justere volumet (antall sett) litt etter hva hovedmålet er 😊

Hvor mye vekt vil du anbefale en som ikke har prøvd Hip Thrust, men som har lyst til å begynne med øvelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Adrenalina1 skrev (1 time siden):

Hvor mye vekt vil du anbefale en som ikke har prøvd Hip Thrust, men som har lyst til å begynne med øvelsen?

Begynn med stanga pluss noen store vektskiver som ikke er for tunge til det føles greit (finnes store femmere om tiere er for tunge), og øk forsiktig. Øvelsen kan være litt tricky å få til å føles grei pga. benk i rygg osv. osv 😊

Det er som med alt annet, bedre å begynne for lavt 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (1 time siden):

Begynn med stanga pluss noen store vektskiver som ikke er for tunge til det føles greit (finnes store femmere om tiere er for tunge), og øk forsiktig. Øvelsen kan være litt tricky å få til å føles grei pga. benk i rygg osv. osv 😊

Det er som med alt annet, bedre å begynne for lavt 😊

Takk for svar☺️ Hva med en 5 kilos plate i hver ende av stangen? Og hvor mange reps og sett bør jeg begynne med?

Endret av Adrenalina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adrenalina1 skrev (20 timer siden):

Takk for svar☺️ Hva med en 5 kilos plate i hver ende av stangen? Og hvor mange reps og sett bør jeg begynne med?

Det er helt umulig å svare på uten å vite mye mer dessverre. Jeg vet jo ikke hvor sterk du er, hvordan treningsprogrammet ellers ser ut, hvor belastende hverdag du har, om du har noen skader eller vondter osv.

Jeg ville bare behandlet den som en hvilken som helst annen øvelse, begynt forsiktig og hatt fokus på progresjon når teknikken sitter 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (1 time siden):

Det er helt umulig å svare på uten å vite mye mer dessverre. Jeg vet jo ikke hvor sterk du er, hvordan treningsprogrammet ellers ser ut, hvor belastende hverdag du har, om du har noen skader eller vondter osv.

Jeg ville bare behandlet den som en hvilken som helst annen øvelse, begynt forsiktig og hatt fokus på progresjon når teknikken sitter 😊

Jeg er nokså sterk. Jeg har trent styrke 3 dager i uken i 7 måneder nå. Hverdagen ellers er ikke belastende i det hele tatt pga jeg er uføretrygdet. Jeg har heller ingen skader eller vondter☺️ Hva er vanlig vekt på stanga ved nybegynner på Hip thrust?

Jeg trener knebøy 20 kg, biceps og tricepscurl/ eventuelt dips.Planken/planken på ball, pushups. Situps, de rette og skrå magemuskler, diverse ryggtrening, tåhev, hofteløft, kettlebellswing og tilslutt 20 burpees.  Disse øvelsene gjør jeg mandag ,onsdag og fredag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adrenalina1 skrev (1 time siden):

Jeg er nokså sterk. Jeg har trent styrke 3 dager i uken i 7 måneder nå. Hverdagen ellers er ikke belastende i det hele tatt pga jeg er uføretrygdet. Jeg har heller ingen skader eller vondter☺️ Hva er vanlig vekt på stanga ved nybegynner på Hip thrust?

Jeg trener knebøy 20 kg, biceps og tricepscurl/ eventuelt dips.Planken/planken på ball, pushups. Situps, de rette og skrå magemuskler, diverse ryggtrening, tåhev, hofteløft, kettlebellswing og tilslutt 20 burpees.  Disse øvelsene gjør jeg mandag ,onsdag og fredag.

Det varierer veldig, men mange kvinner nærmer seg 100 kg i hip-thrust på imponerende kort tid med målrettet trening 😊

Hva om du starter med 30 kg og øker for hvert sett til du finner et punkt der det er litt tungt å ta 8 - 10 repetisjoner? Så kan du øve teknikk på det punktet frem til du føler deg komfortabel til å øke vekter 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...