Gå til innhold

Fysioterapi på helsestasjon.. Lang historie, hvordan bør jeg omfavne dette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 hour ago, AnonymBruker said:

Herlighet for en «stikke jodet i sanden»-holdning. Ja, i de fleste tilfeller går det bra, men i de tilfellene det ikke går bra vil tidlig inngripen alltid være bedre enn senere. 
 

At det finnes helsearbeidere som ordlegger seg uheldig/er ufine er det samme som i alle andre yrker, men da er det dette som er problemet, og absolutt ikke jobben de gjør med å tidlig avdekke skjevutvikling. 
 

Hva om din brors baby hadde en hormonforstyrrelse som påvirket vekst og utvikling og kunne behandles? Skulle de ventet til det hadde livslange konsekvenser før det ble tatt tak i? Da hadde det blitt ramaskrik! Heller dobbeltsjekke 100 ganger for mye enn én for lite! 
 

Var selv til oppfølging med ene vår på sykehuset pga mistanke om en indre misdannelse pga en uvanlig betennelse. Alt var fint, og det var veldig fint at de sjekket, for da vet vi at alt er bra. Kunne andri falt meg inn å ha holdningen «Haha, dere fant ingenting, så fy så frekt å la oss stakkars foreldre gjennomgå belastningen ved å forholde oss til mulighetene for hva de mistenkte kunne innebære.» Det er jo helt latterlig holdning.
 

Barnet er faktisk viktigst, så her må foreldre faktisk stikke en finger i jorden og skjønne at deres stolthet/usikkerhet ikke kan overstyre behovet for sjekk!
 

Hadde ikke helsestasjonsoppfølgingen vært så grundig som jeg opplever at den er hadde jeg gått til privat sjekk. Det er faktisk veldig viktig.

Anonymkode: ccd58...a8a

👏👏

Så enig! 

Greit nok at mange normale barn ikke følger skjemaene 100%, såklart vil det skje, men man må jo klare å forstå at man undersøker for å plukke opp de barna der avviket faktisk er et avvik, noe som kan være viktig å fange opp og følge opp tidlig! Virker som folk blir personlig fornærmet fordi barnet deres faller litt utenfor gjennomsnittet på et skjema og det påpekes og følges opp, akkurat som at helseomsorgen prøver å være frekke ved å sjekke sånne ting. Veldig spesiell holdning, det er da bare å ta imot undersøkelsene og så bli glad når alt er i orden.

Anonymkode: 64c3a...09c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Herlighet for en «stikke jodet i sanden»-holdning. Ja, i de fleste tilfeller går det bra, men i de tilfellene det ikke går bra vil tidlig inngripen alltid være bedre enn senere. 
 

At det finnes helsearbeidere som ordlegger seg uheldig/er ufine er det samme som i alle andre yrker, men da er det dette som er problemet, og absolutt ikke jobben de gjør med å tidlig avdekke skjevutvikling. 
 

Hva om din brors baby hadde en hormonforstyrrelse som påvirket vekst og utvikling og kunne behandles? Skulle de ventet til det hadde livslange konsekvenser før det ble tatt tak i? Da hadde det blitt ramaskrik! Heller dobbeltsjekke 100 ganger for mye enn én for lite! 
 

Var selv til oppfølging med ene vår på sykehuset pga mistanke om en indre misdannelse pga en uvanlig betennelse. Alt var fint, og det var veldig fint at de sjekket, for da vet vi at alt er bra. Kunne andri falt meg inn å ha holdningen «Haha, dere fant ingenting, så fy så frekt å la oss stakkars foreldre gjennomgå belastningen ved å forholde oss til mulighetene for hva de mistenkte kunne innebære.» Det er jo helt latterlig holdning.
 

Barnet er faktisk viktigst, så her må foreldre faktisk stikke en finger i jorden og skjønne at deres stolthet/usikkerhet ikke kan overstyre behovet for sjekk!
 

Hadde ikke helsestasjonsoppfølgingen vært så grundig som jeg opplever at den er hadde jeg gått til privat sjekk. Det er faktisk veldig viktig.

Anonymkode: ccd58...a8a

Kjempebra sagt, veldig enig med deg. Helsestasjonen er god å ha og de gjør en veldig viktig jobb! 

Barnet er den viktigste her❤️

Hadde vært veldig fint å lært førstehjelp via dem da, men kan melde seg på kurs. 

Anonymkode: f3e48...294

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, AnonymBruker said:

Hun insinuerer at den korte tiden han faktisk sitter er årsak til at barnet ligger flere måneder bak og vil mest sannsynlig bli rumpeaker. 

For jeg har også vært ærlig som du sier, at ja, jeg har latt barnet sitte i korte nødvendige stunder. De fleste foreldre gjør det ifbm med mat eller lek. Eller lar du barnet ditt ligge i vippestol når han spiser? 

Hvis det er pga korona at hun ikke kan utføre fullverdig behandling bør de si ifra om det.. 

Hjemmebesøk høres kanskje ut som en bedre ide 😊 det kan hende det du beskriver, jeg tviler også sterkt på at hun ikke mener det sånn. Da hadde jeg merka det.. 

Anonymkode: f3e48...294

Jeg satt aldri opp barnet mitt på den måten fysio fraråder nei. (før ca 5 mnd, da fikk han sitte ved bordet, men også da med "tillatelse" fra fysio( Og brukte heller ikke vippestol på første. Vippestol er forresten bedre enn at barnet blir satt opp. Det jeg derimot gjorde var å ha barnet på fanget i stillingen fysio anbefalte for fangsitting (aktiv stilling, ikke sitte rolig)

Virker for meg som du og fysio kanskje snakker forbi hverandre om hva som er den uheldige sittingen?

Anonymkode: 1a0e5...cc9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, AnonymBruker said:

Ja du var jo der 😅 enten kødder du med meg ellers har du misforstått hele forbanna innlegget. 

Vi har hatt ham på magen hver eneste dag til han ikke ville mer og satte ham ikke opp før han gav interesse for mat. Mater du ungen din liggende da eller? Magetid er viktigere enn at babyen hylgråter..? 

 

Anonymkode: f3e48...294

Å ha barnet på fanget for mating er ikke å sette opp. Du må snakke med fysio om hva hun mener, Du virker til å ha misforsått mye!!

Anonymkode: 1a0e5...cc9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt hva du mener. Derfor tar vi alt sånt privat og ikke kommunalt. Vi foretrekker i hvertfall det.

Anonymkode: 95b98...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg satt aldri opp barnet mitt på den måten fysio fraråder nei. (før ca 5 mnd, da fikk han sitte ved bordet, men også da med "tillatelse" fra fysio( Og brukte heller ikke vippestol på første. Vippestol er forresten bedre enn at barnet blir satt opp. Det jeg derimot gjorde var å ha barnet på fanget i stillingen fysio anbefalte for fangsitting (aktiv stilling, ikke sitte rolig)

Virker for meg som du og fysio kanskje snakker forbi hverandre om hva som er den uheldige sittingen?

Anonymkode: 1a0e5...cc9

Baby satt kun i fanget frem til 8 måneder og spiste. Vi kjøpte babystol før det, men han ville ikke. Han har kun sittet i fanget mitt. Også utenom måltider, feks på besøk der han ikke kan ligge på gulvet. 

Han satt på gulvet mellom bena mine i korte øyeblikk fra 6 mnd hvis vi skulle se i en bok. Skulle jeg noe som på do, la jeg ham ned (hvis storesøster ikke var der) , tok ham med meg eller gav ham til pappaen sin. Fra ni måneder har jeg latt ham sitte hvis jeg skal på do eller hente noe siden det ikke er fare for at han skal falle bakover (har puter der uansett). 

Det er uansett poenget, at ja han har sittet før han kan sette seg opp selv, og det gjorde mitt første barn også, men at det skal såå lite til må de jo advare om sterkere da hvis det er utslagsgivende. 

Anonymkode: f3e48...294

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Skjønner godt hva du mener. Derfor tar vi alt sånt privat og ikke kommunalt. Vi foretrekker i hvertfall det.

Anonymkode: 95b98...582

Ja hvis vi føler at ting blir verre så kan det hende vi gjør det. Foreløpig tror jeg det går bra, han er normalt fremme på alt annet, det kan hende at dette vil gå seg til snart også.. Sitter og håper egentlig. 

Anonymkode: f3e48...294

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...