AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #1 Skrevet 17. januar 2022 Hun skal søke videregående. Hun er skoleflink, så kan egentlig bli hva hun vil. Men, hun er skolelei… hun vil gå yrkesrettet, og har vært innom bygg og anlegg, anleggsgartner osv. Men det stopper seg der… Noen som har noen gode tips om utdanning? som kanskje ikke er veldig vanlig for jenter? Anonymkode: 998ff...7b3
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #3 Skrevet 17. januar 2022 TIP, kjenner ei som valgte det, og hun har veldig god jobb i dag. Anonymkode: 923c3...ecf 8
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #4 Skrevet 17. januar 2022 Hun vil ikke ha en jobb som gir "belønning" i form av glede og at det er givende da? Hva med veterinær? Dersom hun er glad i dyr må det jo være drømmejobben? Hva liker hun? Anonymkode: 02158...f30 2
Sensi Skrevet 17. januar 2022 #5 Skrevet 17. januar 2022 Det er ikke så lett når man er ung. Enda vanskeligere etter 10. klasse. Vet hun om hun liker best å jobbe alene eller i team? Ikke redd for litt vær, jobbe med kroppen, lukt og gris, støy etc.. Eller vil hun helst ha det tørt og fint og jobbe inne? Er hun fysisk sterk eller «lita flis». Liker hun lede eller følge? Evt være sin egen sjef? Holder uansett en knapp på å oppmuntre henne til at hun lager seg slik at hun ender opp med generell studiekompetanse. Da har hun en ekstra fot å stå på om hun senere ønsker videre påbygging. Feks tror jeg man kan ta yrkesrettet bygg - BCH byggingeniør - master - doktorgrad. Tips er vanskelig. Men hva om hun får besøke noen firmaer/verksted som kan fortelle litt om arbeidshverdagen? Oppmuntre henne til å kjenne på selv hva hun tenker at hun vil. Være ærlig mot seg selv. Og det valget hun tar for vgs spikrer ikke fremtiden. Det er jo viktig at hun vet. Men med generell studiekompetanse står hun mer klar for eventuelle videre studier. 8
Mt3 Skrevet 17. januar 2022 #6 Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hun vil ikke ha en jobb som gir "belønning" i form av glede og at det er givende da? Hva med veterinær? Dersom hun er glad i dyr må det jo være drømmejobben? Hva liker hun? Anonymkode: 02158...f30 Veterinær er neppe noe å begynne på om en er skolelei. Da bør hun heller finne en retning innen yrkesfag, gjerne spørre skolen om å få ta vanskeligere mattematikk samt fremmedspråk så hun lett kan ta påbygging/høyere utdanning om hun skulle ønske det. Yrkesfag bør en velge ut i fra interesser, men gjerne også tenke på om det vil lede frem til ett yrke med grei mulighet for jobb. Elektronikk har jo mange valgmuligheter etter endt utdanning, og er mange muligheter for påbygging og endring, samt at en gjerne har bruk for det i hverdagen og er en beskyttet tittel her til lands. 12
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #7 Skrevet 17. januar 2022 Utdanning.no Vilbli.no Anonymkode: 9ed09...8be 4
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #8 Skrevet 17. januar 2022 kanskje hun burde tatt seg et "friår" og kanskje en deltidsjobb eller noe, samtidig som hun forsøker å finne på hva hun egentlig ønsker for noe? dersom en student overhodet ikke har interesse for noe som helst, så ender man kanskje opp med å bare droppe ut før hele utdannelsen faktisk er overstått. Eventuelt at man klarer å komme seg gjennom hele greia, men så har man fullstendig RÆVVA karakterer i ett eller flere fag. Eller at man oppdager at man overhodet ikke har noen "interesse" av å arbeide innenfor denne utdannelsen de neste par tiårene. Anonymkode: 88db3...673 1
kaleidoskop Skrevet 17. januar 2022 #9 Skrevet 17. januar 2022 Synes hun bygg og anlegg virker spennende, start der! Det er veldig vanlig å velge. Jeg tror et typisk "guttevalg" kan være lurt som jente. Hun får seg lettere jobb, Blandt annet pga kvotering, og man skiller seg ut i søkebunken. Og det er ikke dårlig betalte jobber. Men det er mange muligheter, man må jo ikke jobbe som utdannelsen man tar på vgs. Jeggjør ikke det. Har hele tiden jobbet meg i en retning som har gitt nye jobber. 6
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #10 Skrevet 17. januar 2022 Jeg tror ikke det er en tiendeklassing i landet som ikke er skolelei etter stadig endring av nivå på trafikklysmodellen gjennom hele ungdomsskoletida... Når det er sagt, så er yrkesfag supert! Velger man stud.spes så er det utrolig vanskelig å få fagbrev, mens det er null problem å ta diverse påbygg for å kunne studere etter yrkesfag. Så dørene er virkelig åpne ved yrkesfag også. Hvilket yrkesfag må jo være etter interesse. Kanskje hun kan få komme på besøk på noen linjer for kikke litt? Vanligvis har jo både niende og tiende besøk på vgs, men jeg vet at noen har mistet dette pga korona. Hvis dette er tilfelle for di jente, så få henne til å ringe noen skoler og spørre. Det verste hun kan møte er et nei. Det er trolig også mulig å snakke med rådgiver på den aktuelle videregående skolen. Disse vet (etter min erfaring) vesentlig mer om videregående skole enn den jevne rådgiver på ungdomsskolen.. Hilsen stud.spes-lektor. Anonymkode: f96c7...1ed 7
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #11 Skrevet 17. januar 2022 Hva med ambulansefag? Anonymkode: af6a1...5ac 4
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #12 Skrevet 17. januar 2022 Hvilke fag liker du selv? Altså, ikke bare får god karakter i, men som hun faktisk liker. Jeg gikk på det som den gang het kjemi- og prosessfag. Nå går den veien via tip. Aldri angra på det. Jeg sleit med valget selv. Min metode for å finne hva jeg skulle søke på, var å ta alle VKI- linjene foran meg. Også strøk jeg ut det jeg visste jeg ikke ville. Først strøk jeg studie.spes. Deretter helsefagene. Osv. Jeg satt igjen med mekanisk, elektro og kjemi- og prosessfag. Så byggfag, elektro og tip er supre linje! Anonymkode: 4da04...3b9
IDGAF Skrevet 17. januar 2022 #13 Skrevet 17. januar 2022 (endret) Hvorfor er det så viktig at hun er jente, og hvorfor skal det styre hvilken utdanning hun tar? Endret 17. januar 2022 av IDGAF 8
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #14 Skrevet 17. januar 2022 Hadde sendt henne til karriererådgiver - og «krevd» at hun uansett valg må få generell studiekompetanse. Så kan hun for eksempel etter VGS ta et år på folkehøyskole om hun fortsatt er litt usikker (noe de fleste egentlig er). Anonymkode: 80261...cf1 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #15 Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): kanskje hun burde tatt seg et "friår" og kanskje en deltidsjobb eller noe, samtidig som hun forsøker å finne på hva hun egentlig ønsker for noe? dersom en student overhodet ikke har interesse for noe som helst, så ender man kanskje opp med å bare droppe ut før hele utdannelsen faktisk er overstått. Eventuelt at man klarer å komme seg gjennom hele greia, men så har man fullstendig RÆVVA karakterer i ett eller flere fag. Eller at man oppdager at man overhodet ikke har noen "interesse" av å arbeide innenfor denne utdannelsen de neste par tiårene. Anonymkode: 88db3...673 Veldig få 15/16 åringer som får deltidsjobb. Pauseår i den alderen er også oppskriften på å aldri begynne på videregående. Anonymkode: 1aac1...936 28
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #16 Skrevet 17. januar 2022 Noen av de flinkeste sveiserne er kvinner. Sjekk ut TP. (TIP) Anonymkode: 46251...215 3
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #17 Skrevet 17. januar 2022 Om hun er glad i dyr, er landbrukslinjene veldig fine. Sikkert noen endringer fra jeg gikk, men da hadde vi 1 hel praksisdag, 1 hel teoridag, og de andre var halvparten teori og praksis. Man kan også ta allmennfaglig påbygning, sånn at man får studiekompetanse og kan studere videre etterpå, eller gå ut i lære. Man får prøvd seg på det meste, dyrestell, lett mekanikk av landbruksutsyr, sveising, etc etc. Anonymkode: e831f...026 5
Olive_North Skrevet 17. januar 2022 #18 Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Hun vil ikke ha en jobb som gir "belønning" i form av glede og at det er givende da? Hva med veterinær? Dersom hun er glad i dyr må det jo være drømmejobben? Hva liker hun? Anonymkode: 02158...f30 De der to henger ikke på greip, det nå for tiden legges det mye fokus på veterinærers vanskelige jobbsituasjon og den høye selvmordsraten i yrket… til TS: jeg anbefaler også TIP🙏🏼 16
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #19 Skrevet 17. januar 2022 Elektriker med mulighet for elektroingeniør dersom man ønsker noe mer akademisk senere. Anonymkode: 7c4aa...f6a 12
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #20 Skrevet 17. januar 2022 Naturbruk Idrettsfag Anonymkode: 7fba0...6c8 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå