Gå til innhold

Farlig situasjon med utrykningskjøretøy i tunell, hva er reglene??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var på E6 i går, på en strekning med fartsgrense 100 kilometer i timen, inne i en lang tunell med 2 felt. 

Så kommer det et utrykningskjøretøy langt bak i venstre felt. Jeg ligger allerede i høyre felt, i fartsgrensen. Jeg registrerer utrykningskjøretøyet og lysene, og tenker at de har fri bane til venstre for meg og langt frem. 
 

Men så begynner bilen foran meg å bråbremse, blinke til høyere og tar en stopp. Jeg blir ganske redd, for det kommer biler bak i 100 km i timen. Jeg kan ikke legge meg til venstre, for da er jeg i veien for utrykningskjøretøyet, alt skjedde så fort, så det endte med at jeg også blinket og stoppet helt opp. 
 

Utrykningskjøretøyet suser forbi i høy fart på venstre side av oss, + 5 andre vanlige biler, som måtte hive seg ut i venstre felt, fordi vi sto stille i vårt felt. Trykket var stort og bilen min gynget. Bilen foran meg brukte så sykt lang tid på å komme seg opp i fart, og jeg tror helt ærlig det mennesket ikke prøvde en gang, for det var en nyere bil og flat tørr vei, men gikk sabla sakte opp i fart. Jeg kunne ikke legge meg ut i venstre fil, for biler suste forbi i høy fart, og jeg rakk ikke akselere fra 50 til 100 på så kort tid. 
 

Til slutt var bilen foran meg oppe i 70-80, og da rakk jeg smette imellom noen biler i venstre felt og fikk opp farten til hundre igjen 

Denne hendelsen skremte meg veldig. 
Hva er egentlig riktig å gjøre i en slik situasjon? Skal man stoppe helt, eller er det nok at man bare sørger for at utrykningskjøretøyet har fri bane?

Anonymkode: 7790e...648

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man stopper ikke helt når det er to felt. Da holder man seg til høyre og gir fri bane for utrykningskjøretøy. Man kan gjerne blinke for å vise at man har sett utrykningskjøretøyet. Men det man skal være obs på er om det lenger frem blir en kjørebane, da må man bremse ned slik at utrykningskjøretøyet kan komme seg først dit. 

Anonymkode: 9e1e4...bcb

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal stanse om det er nødvendig, og da svinge ut. Den måten bilisten foran deg reagerte på, skaper jo imidlertid en farlig situasjon, og det ville vært mye tryggere å heller avpasse farten, men holde bilen i bevegelse. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal sakne farten og kjøre til siden ved behov. Ved to felt er det ikke et slikt behov, da holder det at ene banen viker inn i den andre.

Så bilen forran deg gjorde feil ved å stoppe helt opp. Du (og flere) gjorde feil ved å ikke ha tilstrekkelig avstand til bilen forran.

Anonymkode: cbe7e...14b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bilisten foran deg som gjorde feil. I en to felt så holder det å ligge til høyre, vise med blinklys at man har registrert utrykningskjøretøyet og sakke farten. Virker ikke som om du hadde så mye valg enn å bli stående bak den andre bilen, skjønner det var en ekkel opplevelse for deg. 

Anonymkode: 8a4d9...4db

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blått lys sier at kjøretøyet har rett på fri vei. Hva fri vei betyr er at du skal medvirke til at det ikke blir unødig hindret.

Når det er to felt hvor det ene feltet er fri for trafikk så trenger man ikke å foreta seg noe aktivt, men følg med på situasjonen og planlegg feltbytte dersom det skulle bli behov av en eller annen årsak.

Bilen fremfor deg gjorde feil, og skulle aldri ha bremset opp så mye som du beskriver. Dette blir i seg selv en farlig situasjon som du og er inne på, og kan faktisk i seg selv føre til at biler må bytte felt til venstre for å unngå å kollidere i dere, og dermed forstyrrer eller stopper utrykningskjøretøyet.

Dette handler ofte om sjåfører som er utrygge i trafikken eller ikke følger med. Og når de da først oppdager blålysene får de panikk og gjør det de tror er rett (senke farten) i stede for å faktisk gjøre det som er rett (holde fart og felt).

Jeg har selv opplevd at bilister på motsatt side av en midtrabatt, altså fysisk hindring mellom kjørebanene, har stoppet opp pga blålys på motsatt side. Altså.... hva tror de? At utryningskjøretøy kan kjøre igjennom betongmurer?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nomore82 skrev (27 minutter siden):

Jeg har selv opplevd at bilister på motsatt side av en midtrabatt, altså fysisk hindring mellom kjørebanene, har stoppet opp pga blålys på motsatt side. Altså.... hva tror de? At utryningskjøretøy kan kjøre igjennom betongmurer?

Jeg opplevde en gang en bil som la seg ut i påkjøringsfeltet når det kom blålys bak oss😂 Det var forøvrig fri vei i venstre fil (4 felts)🙊 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mange forskjellige nolduser som ikke vet hvordan de skal forholde seg til et utrykknings kjøretøy. Noen stopper nesten, noen helt, noen viser at de har sett bak og vil gi plass. Og så er det den største idioten av alle…..som prestere å kjøre forbi den/de som legger seg ut og vil gi plass. Dèt har jeg opplevd et par ganger. Sjåførene som kjører utrykning, er heldigvis på obs på de som gjør slike handlinger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere handlet feil begge to. Du skulle senket farten og blinket til høyre, både for å vise de i utrykning at du har sett dem, og for å være forberedt på at de andre bremser ned. Veldig mange får panikk eller mangler kunnskap på dette, så du må være forberedt på at de kan gjøre dumme ting. Og han foran deg skulle ikke stoppet helt, siden det er firefelts. Er man alene på veien kan man nøye seg med å blinke og senke farten noe, har du biler foran og bak må du være forbedt på å lese og følge dem. 

Anonymkode: 8140b...85b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du skal sakne farten og kjøre til siden ved behov. Ved to felt er det ikke et slikt behov, da holder det at ene banen viker inn i den andre.

Så bilen forran deg gjorde feil ved å stoppe helt opp. Du (og flere) gjorde feil ved å ikke ha tilstrekkelig avstand til bilen forran.

Anonymkode: cbe7e...14b

Dette.

Jeg gjorde dette i kjøreopplæringen, ikke i tuneller da. Men fikk da forklart fra kjørelærer at det jeg gjorde (full stopp) var farlig, og jeg er helt enig. Nettopp pga bilene bak som ikke rekker å reagere. Men jeg er obs på at andre uerfarne kan gjøre dette, så når jeg ser utrykning følger jeg ekstra med fremover også.

Nå senker jeg farten litt, blinker til høyre så de der at jeg har registrert dem, og holder til høyre. Stopper kun om jeg er i byen, eller kommer meg til en bussholdeplass.

Anonymkode: 2a086...fa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjåføren foran deg gjorde en feil. Men det er heller ikke trygt å stanse på e18 når det kan komme biler bakfra hvor sjåføren ikke ser deg pga lysforhold / sving etc. 

I utgangspunktet skal sjåføren av utrykningskjøretøyet være forberedt på at dette kan skje. 

Vanskelig å si hva du burde gjort / ikke gjort, men skjønner det var guffent.  

Anonymkode: 1c21a...be5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert en uerfaren og redd sjåfør som ikke visste hvordan de skulle reagere og tenkte at full stopp var tryggest. Det forklarer hvorfor de ikke turte å aksellerer opp fort og.

Anonymkode: 47cfa...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...