Gå til innhold

Barn som bor i leilighet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skjønner bare ikke. Hele Norge og nordmenn snakker nesten ikke om annet enn klima klima klima og miljø miljø miljø - men samtidig skal man bo i hus på 200 kvm, familier skal ha to biler, og man skal kjøpe mer mer og mer for at barna skal ha et liv verdt å leve liksom. Det er jo helt paradoksalt. Nei, hvis barnet skulle bli mobbet eller få kommentarer på dette så kan det jo svare tilbake at i alle fall dets familie bryr seg om klima/miljø, og gjør noe for det.

Anonymkode: f1d20...515

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Syns ikke spørsmålet er så rart jeg. Mange steder er det jo faktisk ikke så vanlig at barnefamilier bor i leilighet. 

Jeg kjenner ingen med barn i skolealder som bor i leilighet. Alle flytter i rekkehus eller enebolig før barnet begynner på skolen. Det er veldig mange blokkleiligheter i bydelen vår, men det er nesten ingen barnefamilier som bor der over lengre tid. Det finnes jo helt klart noen, men det er ikke det vanlige her... 

Bor i Stavanger. 

Anonymkode: da1ff...ff7

Det er altså mange mange familier med barn som bor i leilighet i Stavanger. 

Skrevet

Og denne svært logiske påstanden har du ressonert deg frem til hvordan? Spennende å høre!

Anonymkode: f9281...387

Er ikke den som skrev kommentaren, men: det er mange som bor billigere på blokk for å kunne investere mer (på flere boliger, answer...) - så det betyr ikke at man er fattig. Mange familier bruker 30% og mer av sin inntekt på boliglån hver måned for å bo i enebolig, noe som egentlig ikke er så lurt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg syns synd i unger som vokser opp i leilighet uten noe uteplass. Ikke mulighet til å gå ut å leke eller lufte seg på enkelt vis og slik. Føler meg rik som kunne oppfostre barn med naturen og egen stor ekog og eiendom som lekeplass. 

Anonymkode: b5aae...e7d

Man har da mulighet å leke ute selv om man bor i leilighet. Men må si jeg syns synd i unger som må vokse opp i Norge. Så dårlig vær hele tiden, dårlig mat og rar og kjedelig kultur og land å bo i... hus eller leilighet, ikke så viktig.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Dere som har barn som vokser opp i en leilighet - går det greit for barna, eller føler de seg «mindreverdig»/ «fattige» ? 

jeg venter mitt første barn og bor i leilighet . Barnet vil få eget soverom og et lekerom, men stue og kjøkken er i ett og har kun tilgang til felles hage (dermed ingen mulighet for trampoline etc..)

Anonymkode: b4c00...52e

Er uansett lenge til barnet ditt kan bruke trampolinen, og utelek går greit uten trampoline også. 

Anonymkode: 53727...ee9

Skrevet

Hvis jeg hadde solgt leiligheten min hadde jeg hatt råd til 95% av eneboligene i Norge med penger til overs 🤷‍♀️

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sånne som deg slm gjør at barn blir mobbet

Vi hadde leilighet og kunne gå rert ut på mega stort utrområde med masse plen/gress og leke spille fotball på lekeapparater trær og klatre i. 1min fra skolen og stort lekeområde. 10sek fra barnehage med lekeareal.  Spørs virkelig hvor du bor det vel? Vi hadde det så fint. Og det beste av alt , borettlaget vedlikeholdt og klippet gresset. Vi brukte det!

Anonymkode: 22d35...b5d

For det første så blir ingen mobbet fordi jeg har en mening, en mening som folk med god plass og egen tomt har. Og det er jo ikke det samme å gå på en lekeplass som å ha eget uteområde å drive på . 

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Man har da mulighet å leke ute selv om man bor i leilighet. Men må si jeg syns synd i unger som må vokse opp i Norge. Så dårlig vær hele tiden, dårlig mat og rar og kjedelig kultur og land å bo i... hus eller leilighet, ikke så viktig.

Det er i dårlig vær barskingene blir født :)

Skrevet

Hva om man har romslig økonomi fordi man bor i blokk, mens naboen med samme lønn har det trangt fordi de har valgt å kjøpe hus? Hvem av dem skal føle seg fattig eller synes synd på den andre? Noen prioriterer kanskje opplevelser foran bostandard feks. Jeg ville ikke flyttet til en dyrere bolig hvis det innebar at jeg aldri hadde råd til å reise noe sted, eksempelvis. Mange har selvsagt råd til begge deler, men det er ingen selvfølge. Og jeg kjenner en del med store boliger som gråter noen ekstra tårer over strømprisene om dagen.

Anonymkode: c9cf5...de0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du kommer kanskje fra et sted der alle bor i hus med hage? 

Man er ikke nødvendigvis fattig om man bor i leilighet.

Og man er ikke nødvendigvis rik om man bor i hus med hage. 

Og de som bor på gård kan være både rike og fattige. Vet om en bonde som har 30 mill på bok fordi staten måtte kjøpe han ut for å bygge noe, og trengte en stor del av eiendommen hans. 

Du har en veldig rar tankegang. 😂

Anonymkode: 7eb25...5fa

Tja, jeg vokste opp i blokk. Det var kun de ALLER fattigste som gjorde det, og jeg fikk reaksjoner på det - lenge ut i voksen alder.

Folk kunne være sjokkerte over at jeg hadde utdannelse osv 🙈

Her jeg bor nå i Oslo bor alle i blokk, men man vet jo hvilken som er kommunal bolig og hvilke man må gi 7-17 millioner for å bo i. 

At man ikke ser sosioøkonomiske forskjeller er jo naivt. 

• Liker 1
Skrevet

Tja, leiligheten vår koster 13 mill. Min søsters enebolig på landet koster 1,3.

Anonymkode: f6a90...aac

prt90 skrev (50 minutter siden):

Hvis jeg hadde solgt leiligheten min hadde jeg hatt råd til 95% av eneboligene i Norge med penger til overs 🤷‍♀️

Det sier jo litt om hvor lite man får for pengene i en by, eier man leilighet så eier man jo strengt tatt ikke bygningsmassen men bare rommene man oppholder seg i. Dessuten så er det naboer rundt om på alle kanter bare noen få centimeter unna på den andre siden av en vegg.  

Anonymkode: ef459...609

• Liker 2
Skrevet

Fordi leiligheter ligger i byen. Der har folk høyere utdanning, tjener bedre og har høyere formue.

For en gjennomsnittlig leilighet i Oslo kan du jo kjøpe  2-3 eneboliger i store deler av landet.

Anonymkode: c79ac...6f2

😂 En påstand dratt ut av løse lufta ja, som jeg tenkte. Selvsagt vil en leilighet i Oslo koste mer enn en enebolig i Ørje🤦🏼‍♀️ Trenger ikke være Einstein for å forstå det, men det er jo ikke sammenlignbart hverken i ts sin situasjon eller generelt. Tror neppe barna til ts vil føle seg fattig i leilighet i si Bergen fordi Kine bor i enebolig på Skjervøy liksom😂 Spørsmålet er jo om ts sitt barn vil føle seg fattig i leilighet i Bergen fordi Kine bor i enebolig i Bergen. I de aller fleste steder- store eller små- er det både leiligheter og eneboliger, og i 90% av tilfellene vil eneboligene være dyrere.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det sier jo litt om hvor lite man får for pengene i en by, eier man leilighet så eier man jo strengt tatt ikke bygningsmassen men bare rommene man oppholder seg i. Dessuten så er det naboer rundt om på alle kanter bare noen få centimeter unna på den andre siden av en vegg.  

Hva så?

Anonymkode: b6861...6b2

Skrevet

Helt ærlig: jeg hadde aldri trodd at min datter ville reagere på at hun bor i leilighet, men hun merket tidlig at hun er den eneste som ikke har trapp (to etasjer) og hage. Bor i flermannsbolig i  nytt byggefelt. De andre på avdelingen bor i rekkehus/kjedet bolig over to plan, og noen få bor i enebolig. I byene bor jo mange i leilighet. Det kommer vel an på hvor vanlig det er i barnegruppen at man disponerer to etasjer med hage. Vi er heldige som bor i nærheten av besteforeldre, som har stor hage med huskestativ og trampoline. 

Når det gjelder stue/kjøkken i ett, så er det veldig vanlig. Mange som har dette selv om de bor i hus eller større leiligheter, så det ville jeg ikke ha tenkt på. Selv om det er noe herk å ikke ha dør til kjøkkenet. 

Anonymkode: 607b0...fb4

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Tusen takk for denne banebrytende informasjonen ingen av oss var klar over fra før.

Anonymkode: f6a90...aac

Skrevet

Alle vet jo at Ali som vokser opp i enebolig på Furuset er rikere enn Preben som vokser opp i en leilighet på Frogner :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg har bodd i både enebolig, rekkehus, tomannsbolig og leilighet i oppveksten siden pappa jobbet i militæret og vi flyttet mye. Husker at da vi bodde i leiligheten så hadde vi terrasse ut mot et fellesområde i borettslaget med lekeplass og grillområde osv. Der var vi myyye! Svært lav terskel for å besøke hverandre og sosialisere seg. Hadde faste grillfeiringer, 17 mai middager osv. Våre barn tilbrakte også første 6 årene i leilighet og har aldri tenkt at det var synd på de. Og leiligheter er ikke nødvendig billigere enn en tomannsbolig feks. Her får man tomannsbolig på 100 kvm over to plan med hage til under 3 mill. Leiligheter av samme størrelse koster fort 3,5 og oppover.

Anonymkode: 824ec...e24

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg voks opp halve barndommen i enebolig, deretter halve barndommen i leilighet pga foreldrenes skilsmisse. Skal være helt ærlig på at jeg følte at vi var fattig som bodde i leilighet. Jeg sluttet å ha med venner på besøk hjem. Syntes det var flaut. Og så savnet jeg så veldig å ha en hage å være i. 

Anonymkode: 2484f...fd7

Samme som med mine barn det. 😢

Både de og jeg savner gamle huset vårt med hage osv. Men pga. at pappaen og jeg gikk fra hverandre så bor de nå i to leiligheter. 

Da er det best å bo i leilighet fra starten av tenker jeg, for da vet dem lissom ikke hva de går glipp av. 

Anonymkode: 4f146...ab2

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Alle vet jo at Ali som vokser opp i enebolig på Furuset er rikere enn Preben som vokser opp i en leilighet på Frogner :)

Nei, dette er tydeligvis noe kun du vet. Det alle andre derimot vet er at Ali som vokser opp i enebolig på Furuset nok er rikere enn Kenny som vokser opp i leilighet på Furuset. Og at Preben som vokser opp i leilighet på Frogner nok er «fattigere» enn Fredrik-August som vokser opp i enebolig på Bygdøy.

• Liker 1
Skrevet

Jeg som trodde at Norge var et land med likestilling og befolkning som respekterer hverandre uansett bakgrunn, sosial status og økonomi.  Neida, nordmenn i dag er noen wannabe-amerikanere.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...