Gå til innhold

Venner av ungene og mat

Fremhevede innlegg

Gjest Violetta
Skrevet

Når deres barn har venner på besøk og dere skal spise, tilbyr dere da gjestene mat også? Jeg tenker da på barn som blir med hjem fra skolen uten at det er planlagt, eller som ellers er med barna hjem rundt middags/spisetid.

Har en venninne av min datter som stadig blir med henne hjem rundt den tiden vi skal spise, og hittil har jeg alltid tilbudt henne mat, men jeg synes det blir litt ofte og mye.

Hva synes dere?

Det har ingenting med at hun ikke får mat hjemme, kjenner foreldrene og hun får det hun trenger. ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes også dette er et problem.

Å invitere barna på mat en gang i blandt er bare hyggelig. Men når det blir 3-4 ganger pr uke synes jeg det blir for mye. Dessuten ønsker jeg å vite om det på forhånd slik at jeg kjøper inn nok.

Samtidig vet jeg at et av mine barn altfor ofte spiser borte hos venner. Og det blir som oftest de samme de spiser hos hver gang. Jeg mener dette skjer "altfor ofte" fordi jeg antar at andre foreldre tenker som meg. Men så lenge jeg er alene om å fokusere på dette "problemet" er det vanskelig å nå frem med budskapet.

Skrevet

Jeg vet hva jeg ville gjort - servert mat. Kommer fra et hjem der mine venner alltid var like velkomne og de alltid ble tilbudt middag/mat. Synes det er litt gnient aa tenke i andre baner....

Men kanskje mine foreldre var ekstra sjeneroese? Nei, forresten, saann var det hos mine venner ogsaa...

Men naa byttet vi jo paa aa vaere hose hverandre....Kan du ikke oppfordre dem til aa vaere litt hos venninnen isteden?

Gjest Bellatrix
Skrevet

Hos oss serverer vi mat hvis vi har nok. Men blir det veldig ofte sier vi nei. vi ser det altså litt an.

Gjest Madeline
Skrevet (endret)

Det kommer litt an på om vi serverer mat eller ikke til venner av ungene. Hvis ungene bor så lang unna at de er avhengig av å bli levert og hentet hos oss, så får de alltid mat. Er det unger som bor i nærheten så tilbyr jeg mat hvis vi har nok. Vi har nok unger som spiser middag og /eller andre måltider hos oss 3-4 ganger i uka. Jeg kan ikke si jeg synes det er noe problem. Det er da bare å si fra om at det ikke passer eller dere ikke har nok mat til alle. Det er da ikke noe å lage et problem ut av etter min mening.

Endret av Hannen
Skrevet
Jeg vet hva jeg ville gjort - servert mat. Kommer fra et hjem der mine venner alltid var like velkomne og de alltid ble tilbudt middag/mat. Synes det er litt gnient aa tenke i andre baner....

Men kanskje mine foreldre var ekstra sjeneroese? Nei, forresten, saann var det hos mine venner ogsaa...

Men naa byttet vi jo paa aa vaere hose hverandre....Kan du ikke oppfordre dem til aa vaere litt hos venninnen isteden?

Det er slett ikke meningen å være "gnien". Jeg synes heller ikke jeg er det når jeg forsøker å begrense det noe.

For oss er middagen et "høydepunkt" på dagen da vi forsøker å være samlet. Jeg vil gjerne vite hva ungene har gjort på skolen og etterpå. Samtidig forsøker vi å planlegge aktivitetene senere på dagen. Hvis en av ungene da ikke møter opp kan dette skape misforståelser senere.

Samtidig vet jeg at noen av foreldrene til de andre barna har det ganske hektisk i timene etter at de kommer hjem. Det kan være lekser, eller ukentlige aktiviteter/fritidssysler. Det kan være spesielle forhold som at de skal på besøk eller ut å handle. Et ekstra mennske i denne hektiske fasen kan være en belastning.

Det økonomiske aspektet er ikke et tema. Barn på småskoletrinnet klarer ikke å spise så enorme mengder at det merkes rent økonomisk.

Når situasjonen oppstår blir det til at jeg inviterer på mat hver eneste gang.

I helgene skaper dette INGEN problemer. Da har vi tid nok til å håndtere dette på en fin måte. Men midt i uka hadde jeg gjerne sett at vi kunne begrense det til 1 dag (mellom mandag og fredag). Ikke bare for egen del men også for andres del.

Gjest Violetta
Skrevet
Det er da bare å si fra om at det ikke passer eller dere ikke har nok mat til alle. Det er da ikke noe å lage et problem ut av etter min mening.

Det var da heller ikke meningen å lage noe problem, var mer ute etter hvordan andre gjør det/ser på det.

Skrevet

for å vise dette fra et annet ståsted....vi har et barn som ofte er med en veninne og leker...og de leker da gjerne på gården hos veninnens besteforeldre. Disse besteforeldrene gir begge barna mat.

Og det er litt irriterende å få en unge hjem til middag som ikke vil ha mat, "fordi jeg spiste der oppe jeg"....*sukk*

Og når barnet da blir konfrontert med at h*n visste det var middag veldig snart så er svaret..."jammen, jeg var sulten"... *sukk igjen*

Skrevet

Sier for det meste ja og velkommen her.

Det er like mye jeg som spør en kamerat eller venninne av ungene om de vil ha litt mat sammen med oss.

Ungene blir litt mer sammensveiset også da synes jeg også skal ungene mine være stolte over å ha et så fritt hjem der alle er velkommen til en matbit eller 2.

Men er det ikke nok mat,så må man jo selvfølgelig passe på sine egne først.

Skrevet

Hører ofte at foreldre "sukker"over at barna spiser middag hos andre. Kjenner flere med litt "runde" barn som vil ha kontroll på hva barna spiser og faktisk ønsker at barna spiser hjemme istedenfor hos alle alndre..

Mine barn får beskjed om å komme hjem når de de er hos skal spise...Da kan de komme hjem og spise her. Det er sjelden jeg tilbyr mat til barnas venner, ikke fordi jeg er gnien men fordi jeg lager stort sett nok mat til vår familie. Synes det er kjedelig å lage ekstra mat "tilfelle"vi skal ha gjester..

Skrevet

Og uten at man vet det så er vi som er åpne og gjestfrie og innkluderende med på å gi en stakkars sjel et lysglimt også.

Det er jo barn som utad viser at de har det bra ,men bak fasaden kan det jo være helt elendig.

jeg var et slikt barn og ønsker å spre litt glede og koz på veien.

Man vet aldri.................kanskje man er med på å gi et barn noe annet en en full mage også

Gjest Madeline
Skrevet
Og det er litt irriterende å få en unge hjem til middag som ikke vil ha mat, "fordi jeg spiste der oppe jeg"....*sukk*

Og når barnet da blir konfrontert med at h*n visste det var middag veldig snart så er svaret..."jammen, jeg var sulten"... *sukk igjen*

Dette kan jeg være enig i. Vi har bedt ungene om å spørre foreldrene om det er greit at de spiser hos oss. Jeg har også pratet med foreldrene til en del av mine ungers venner om dette. Dere som irriterer dere over å få en mett unge hjem til middag vil jeg råde til å snakke med foreldrene til ditt barns venner.

Gjest Madeline
Skrevet
Det er like mye jeg som spør en kamerat eller venninne av ungene om de vil ha litt mat sammen med oss.

Ungene blir litt mer sammensveiset også da synes jeg også skal ungene mine være stolte over å ha et så fritt hjem der alle er velkommen til en matbit eller 2.

:Nikke: Det er også en fin måte for oss foreldre til å bli bedre kjent med ungenes venner.

Gjest porselen
Skrevet

Hvis mine barns venner skal spise middag hos oss så må de ringe hjem og spørre om lov først. Noen ganger får de lov og andre ganger ikke, det hender at de vil spise hos oss når de vet at det er noe de ikke liker som blir servert hjemme.

Brødskiver og knekkebrød er greit, de får ordne seg selv. Men det er enkelte unger som maser om melk med o'boy og som bare er lekkersulten, de er ikke sulten hvis de blir tilbudt vann og brødskive med annet pålegg enn sjokoladepålegg. Og da får de beskjed om at de kan spise hjemme hos seg selv. Lager jeg brødskiver til mine unger så lager jeg opp en del skiver og legger på et brett og så kan deres venner som er sulten forsyne seg også.

Jeg synes ikke det skal være en selvfølge at man får mat hos andre, det skal være en hyggelig bonus.

Gjest Embla s
Skrevet

Ved avtalt besøk, er det en selvfølge at de spiser med oss. Venner som bor i nærheten og som ofte er innom blir som regel ikke bedt på middag med mindre vi har noe ekstra godt, men kommer litt an på situasjonen, har ikke noe fast regel på det.

Syns det er hyggelig å be gjester på noe, enten de er store eller små, og syns det å spise sammen er en fin måte å bli bedre kjent med små venner på.

Gjest Bertine
Skrevet

Dette er en problemstilling jeg tror mange egentlig har. Vertfall når de bor i nabolag med hus tett i tett og barna har mange lekekamerater rundt seg.

Jeg har jo ikke barn selv, men er vokst opp sammen med 5 yngre søsken og 2 av de bor hjemme ennå(10 og 7 år). Jeg vet mamma og pappa har diskutert dette flere ganger, da endel av naboungene er på gården vår hver dag, og da mener jeg HVER DAG! Jeg hadde ikke orket det. Og da det blir tid for middag kommer jo 2-3 ekstra unger og er sultne.. Hadde dette vært av og til hadde det jo ikke gjort noe, men jeg forstår at mamma og pappa bare roper inn småsøskene mine til middag.

I tilleg er det jo ofte noen i dørene som "er sultne"/"tørste".

Noen naboer er også fæle med å dumpe ungene hos mamma og pappa (siden mamma er hjemeværende og pappa bonde), siden de alltid er hjemme. Så reiser foreldrene til byen eller på besøk til andre, og kommer ikke å henter ungen før i 22 tiden! (men det er en annen diskusjon).

Så hos mamma er regelen at barna spiser mat hjemmme

Skrevet

Jeg serverer gjerne - og synes det er hyggelig at barnas venner spiste/spiser med oss. (Noen ganger er det ikke mat til flere - og da faller det bort)

Om det ikke er avtalt på forhånd - vil jeg at foreldrene skal få beskjed - og det samme forventer jeg å få. I disse mobiltelefondager - er det ikke vanskelig for barna å ringe og sjekke/si fra.

Sånn har jeg praktisert det med mine to og det har fungert veldig bra.

Skrevet

Et par skiver brød etter skoletid, ser jeg ikke som et problem, men middag vil jeg ikke servere andres unger i hytt og pine. Ikke vil jeg at mine skal spise middag hos andre, før det er avklart med meg.

Nå er ikke dette en problemstilling hos meg lenger, som har voksne unger, men jeg har vært der.

Passer det å invitere på middag, så ringer jeg alltid foreldrene først og hører om det passer. Middag er jo gjerne det måltidet familien samles til.

Skrevet

Jeg synes faktisk det er greiere at de spiser middag hos oss enn disse "børdskivene etter skolen" jeg...

Min søster på 13 har endel kamerater, og også en lei tendens til å ta med fire stykker i slengen. Og gutter på den alderen spiser MYE! Det har gott med to brød, en pakke ost og en pakke salami hos oss i løpet av en halvtime eller så - og da sprekker det for meg. Er greiere å planlegge middag enn det faktum at vi da er tomme for pålegg til meg (jeg spiser bare ost), brød og saft.

*Glad jeg har flyttet*

Skrevet

vi har små barn enda, så det er ikke en problemstilling, men når stesønnen min var mindre hadde han alltid en kamerat eller 3 på besøk når han var hos oss. Da sa vi bare til vennene hans at de kunne vente på rommet hans mens vi spiser middag. Hvis det var planlagt besøk og avtalt hjemtid om kvelden fikk de selvfølgelig mat, ikke ellers. Ikke fordi det er noe problem å gi dem mat, men fordi vi ville at middagen skulle være en felles-stund for oss tre der vi fikk slappet litt av og pratet sammen.

Regner med at det blir omtrent samme opplegget når små-ungene våre blir litt større. Har heller ikke lyst at ungene våre skal spise borte for ofte. De har dessverre lett for å legge på seg, og vi kjører super-bra kosthold for dem med fiber og riktige karbohydrater, masse grønnsaker og frukt og lite fett etc. Vet veldig godt at de fleste foreldrene her på stedet ikke er så opptatt av at barna får riktig mat. Jeg vil ikke barna mine så vondt at de skal bli overvektige og få de problemene det fører med seg. (driver ikke slanke-opplegg og prat, bare lærer de riktig kosthold, og gode vaner.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...