Gå til innhold

Sykehjemet dreper mamma.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke sykehjemmet som dreper din mor, ts. Det er hennes sykdom og alder. Ja, det er tøft å innse. Men man havner ikke på langtidsavdeligen uten være så syk at man statistisk sett lever i to måneder. 

De som jobbet på avdelingen hun var på før er kun ansatte. De kan når som helst slutte eller bli syke selv. Hva mener du de andre ansatte skal gjøre da? Kle seg it som de gamle?

Anonymkode: 2cc36...b2e

enig. Eldre kan bli mett av dage. Og er man gammel og dprlig er ikke matlysten på topp. Noen ganger ønsjer de selv å endelig få slippe, men ofte blir de overbehandlet. De skal holdes i live til enhver pris om en så må pine de med tvangssondemat eller intravenøs behandling samtidig som at de trygler om å få dø

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis tilstanden er så desperat som du gir utrykk for, så er du også med på å drepe henne. Hva gjør du for å ordne situasjonen?

Du kan ta med mat til henne. Du kan ta deg av henne i ditt hjem. Du kan ansette noen privat til å gjøre det.

At vi i det hele tatt har muligheten til å ha våre eldre på et hjem på statens regning er en helt utrolig luksus. Dersom ikke det tilbudet er godt nok, så får du selv finne alternativer, slik de gjør i alle andre land i verden.

Anonymkode: b6084...ed1

Eldre og syke skulle gjerne hatt muligheten til å velge når de vil avslutte livet selv, og med den verdighet de ønsker, men denne luksusen har vi i Norge ikke. 

At du kaller eldreomsorgen luksus vitner om din uvitenhet. 

Anonymkode: fa956...8ab

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis du mener personalet påvirker hvor mye hun spiser ut ifra kjennskap kan du jo dra dit selv og sitte sammen med henne ved måltid. 

Anonymkode: 4b0b9...b87

De fortalte ikke meg noe før det var for sent. Jeg kom selvsagt med en gang jeg hørte hva sykehjemmet hadde gjort. Men når hun er på intravenøst og er neddopet på smertestillende så er det selsvagt lite jeg kan gjøre. 

Anonymkode: 2c006...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din mor er flyttet på det som er endestasjonen i livet, dette vet nok din mor og hun har kanskje mistet livsgleden. Dette er ikke lett å si til sine barn, og da er det lett å finne på unnskyldninger som det din mor nå sier, istedenfor å si at nå vil jeg dø. Ingen nekter å spise pga de som serverer/mater i den grad at man må på sondemat. 

Anonymkode: 20dff...fa4

• Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest June1996
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Er du helt tett? De som arbeider i helsesektoren er jevnt over alt annet enn late. Kontinuerlige budsjettkutt som resulterer i nedbemanning på «gulvet» gjør at de ikke har tid til å gi alle beboerne den oppmerksomheten de fortjener. Dette er et problem som sitter på et langt høyere nivå enn det sykepleiere, hjelpepleiere og assistenter rår over, så ikke dytt ansvaret over på en yrkesgruppe som gjør så godt de kan med det lille de har av tilgjengelige ressurser. Rett kritikken mot de feite typene på ledernivå som sitter med pengesekken, de klarer nemlig alltid å unngå at kuttene går ut over deres eget velbehag.

Anonymkode: 8c2a9...c69

Når sykepleierne synes det er for mye stress å gå fra en avdeling til en annen avdeling selv om det kan redde liv så er det vel neppe snakk om sykepleiere som jobber knallhardt for pasientene sine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvis tilstanden er så desperat som du gir utrykk for, så er du også med på å drepe henne. Hva gjør du for å ordne situasjonen?

Du kan ta med mat til henne. Du kan ta deg av henne i ditt hjem. Du kan ansette noen privat til å gjøre det.

At vi i det hele tatt har muligheten til å ha våre eldre på et hjem på statens regning er en helt utrolig luksus. Dersom ikke det tilbudet er godt nok, så får du selv finne alternativer, slik de gjør i alle andre land i verden.

Statens regning?? Man betaler for plassen selv!

Anonymkode: a50a0...597

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De fortalte ikke meg noe før det var for sent. Jeg kom selvsagt med en gang jeg hørte hva sykehjemmet hadde gjort. Men når hun er på intravenøst og er neddopet på smertestillende så er det selsvagt lite jeg kan gjøre. 

Anonymkode: 2c006...bb2

Hvis hun ikke ønsker å ta til seg næring,er det ingen leger som igangsetter iv behandling.Dette innlegget er bare tull. Hilsen erfaren helsearbeider.

Anonymkode: f92ff...50a

• Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Skjønner at dette oppleves som subjektivt veldig alvorlig for deg, men se det fra sykehjemmet side: Selvfølgelig kan de ikke bare flytte folk rundt på avdelingene fordi én pasient ønsker det. De ansatte har ansvar for flere enn din mor, og de ansatte selv har også rett til forutsigbarhet  og stabilitet i arbeidsdagen sin. 

Man flytter ikke ansatte i bhg rundt etter ungenes preferanser, eller lærere rundt etter elevenes ønske heller. 

Men jeg er helt enig i at eldreomsorgen i Norge på generell basis kunne ha vært mye bedre.

Jo.... Har opplevd at ansatte har byttet avdeling på grunn av barn som var særdeles knyttet til de. Og omvendt, barn og voksen som ikke gikk sammen, der enten barnet eller den voksne byttet avdeling. Har også erfaring med at den voksne var i familie med barnet og byttet avdeling for å ikke være på samme avdeling som barnet. 

Anonymkode: 23e0f...84e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo.... Har opplevd at ansatte har byttet avdeling på grunn av barn som var særdeles knyttet til de. Og omvendt, barn og voksen som ikke gikk sammen, der enten barnet eller den voksne byttet avdeling. Har også erfaring med at den voksne var i familie med barnet og byttet avdeling for å ikke være på samme avdeling som barnet. 

Anonymkode: 23e0f...84e

hva gjør man med ansatte som har valgt korttidsavd av en grunn? Er veldig mange som ikke ønsker å jobbe på langtids

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statens regning?? Man betaler for plassen selv!

Anonymkode: a50a0...597

En sykehjemsplass koster mange tusen mer enn det som man betaler i egenandel. 

Har du fått en skikkelig samtale med primærsykepleier og/eller lege på sykehjemmet? Det er mye som kan bli bedre med god kommunikasjon og en rolig arena hvor du kan få svar og lufte ut. Kanskje moren din er sykere enn du tror? Kanskje det er tiltak som kan settes i verk basert på dialog mellom dere? Det verste er at du nå er i situasjon hvor du ser ting sort-hvitt og det er vondt for deg, det skjønner jeg. Så avtal en skikkelig samtalar, det har du rett på. Lykke til! 

Anonymkode: 729d0...e5b

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis hun ikke ønsker å ta til seg næring,er det ingen leger som igangsetter iv behandling.Dette innlegget er bare tull. Hilsen erfaren helsearbeider.

Anonymkode: f92ff...50a

hvem vet. Kanskje moren ikke er helt klar og orientert og ts har trumfa det igjennom?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er hårreisende at du får deg til å si noe sånt. At «sykehjemmet dreper moren din». Jeg forstår at dette er tungt og vanskelig, men å slenge ut av seg sånne beskyldninger offentlig er virkelig ikke greit.

Anonymkode: ec0d2...f2c

• Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De dreper henne ikke, hun velger selv å ikke spise. 

Anonymkode: 0065e...712

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, June1996 said:

Når sykepleierne synes det er for mye stress å gå fra en avdeling til en annen avdeling selv om det kan redde liv så er det vel neppe snakk om sykepleiere som jobber knallhardt for pasientene sine

Tror de har mer enn nok å gjøre og må prioritere pasientene på sin egen avdeling. Mating tar tid! De kan da ikke la sine egne pasienter sulte fordi din mor ‘’nekter’’ hjelp fra pleiere på sin avdeling? men du skal ikke se bort i fra at hun er ‘’mett av dage’’ som noen skriver her.

Endret av anonymLala
  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det kan du si, likevel har norge noe av den BESTE eldreomsorgen som finnes i verden. At det er forbedringspotensiale er det ikke til å tvile på (er også STOR forskjell mellom sykehjem), men det er ikke slik at eldre i andre land har det fantastisk.

Anonymkode: fa426...719

Link til at Norge har den BESTE eldreomsorgen? 

Anonymkode: 0560c...d84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Link til at Norge har den BESTE eldreomsorgen? 

det sies vel den beste offentlige eldreomsorgen. Er mange kulturer det er lagt opp til at pårørende skal ta seg av sine eldre. Er jo ikke sånn her

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

At det var? De eldre betaler opp mot 90% av trygden sin for å bo på disse institusjonene, så at dette er et gratis tilbud fra staten er rett og slett løgn. Og ut i fra at de gamle faktisk betaler såpass mye for å bo der, så blir de ikke akkurat møtt med den respekten de fortjener.

Skal ikke henge meg opp i teknikaliteter vedrørende hvor mye det koster per døgn å drifte en sykehjemsplass vs hvor mye man betaler for å bo der, men å fremstille dette som om det er noe man får helt gratis er rett og slett bullshit. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (Akkurat nå):

det sies vel den beste offentlige eldreomsorgen. Er mange kulturer det er lagt opp til at pårørende skal ta seg av sine eldre. Er jo ikke sånn her

"det sies" holder ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"det sies" holder ikke. 

var ikke neg du bad om å komme med link

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...