AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #61 Skrevet 16. januar 2022 Dette var ikke kjekt å lese, håper det ordner seg for henne og at hun begynner å spise normalt Anonymkode: 0559c...de8 2
Adriana74 Skrevet 16. januar 2022 #62 Skrevet 16. januar 2022 June1996 skrev (24 minutter siden): Når sykepleierne synes det er for mye stress å gå fra en avdeling til en annen avdeling selv om det kan redde liv så er det vel neppe snakk om sykepleiere som jobber knallhardt for pasientene sine Det handler garantert ikke om det. Det handler om man ofte er på en avdeling og hvis en helsearbeider går fra en post så er de for få på den avdelingen. 8
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #63 Skrevet 16. januar 2022 Peonjenta skrev (2 minutter siden): Jeg skjønner at du ønsketenker....men realiteten er ikke slik. Moren din er i livets siste fase og har sluttet å spise pga det og er nok nå ansett som preterminal. Hun sulter ikke..hun mistet matlysten tilslutt tørstfølelse. Hvis de gir henne iv. væske er det nok for å lindre litt. Væske lindrer ikke men forlenger smertesensasjon og ubehag. Men med pårørende som presser på at mamma skal leve til hun er 120 til tross for at hun selv kanskje ønsker og dø og er ved livets slutt så presser jo mange frem det som i realiteten er seigpining. Anonymkode: 4b0b9...b87 19
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #64 Skrevet 16. januar 2022 June1996 skrev (26 minutter siden): Når sykepleierne synes det er for mye stress å gå fra en avdeling til en annen avdeling selv om det kan redde liv så er det vel neppe snakk om sykepleiere som jobber knallhardt for pasientene sine Haha, du vet jo åpenbart ikke hva du snakker om. Anonymkode: 7415d...724 23
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #65 Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du kan spare deg for spydighetene. Min mor som mange på hennes alder har for dårlig hørsel til å kunne bruke telefon. At du prøver å gi meg skylden for at min mor dør er helt forkastelig! Det er ikke jeg som sørget for at min mor mistet all matlyst, det er ikke jeg som lot henne sulte seg så lenge at hun ikke kan komme tilbake og det er ikke jeg som nektet å fortelle de pårørende om det slik vi kunne reddet mamma. Selv bor jeg for øvrig på andre siden av landet og er i full jobb. Å forvente at jeg skal besøke mamma like ofte som sykepleierne som jobber på avdelingen hennes er helt sykt. Hva er poenget med sykehjem om det er de pårørendes ansvar å stå for all pleie? TS Anonymkode: 2c006...bb2 Det eneste rasjonelle er at du ber de slutte med intravenøst og begynner å dra på besøk oftere slik at du får sett henne mer før hun dør. Du og dine kan tilby henne å være der mens hun spiser for å se om hun fortsatt vil, men det gidder dere vel ikke bruke tid på? Alle skjønner jo at når man flytter fra en av deling til en annen så blir det også forandring i bemanning. Da kunne jo du stilt opp selv for å gjøre overgangen enklere for din mor, men nei, du forventer at sykepleierne, som har mer enn nok å gjøre, skal gi din mor spesialbehanding som vil gå utover flere andre pasienter på den forrige avdelingen til din mor. Når hun dør så er det faktisk hverken din, hennes eller sykepleierne sin skyld. Det er sånn livet er. Anonymkode: 5519c...b9e 36
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #66 Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det du vitner om er uvitenhet og hvor bortskjemt og storforlangende mange nordmenn er! Det handler da vitterlig ikke om sykepleierne sine ønsker, men hvordan deres arbeidsplass er bygd opp! Det skrives turnus hvor x-antall ansatte skal jobbe døgnet rundt for å ivareta x-antall pasienter. Disse sykepleierne tilhører to ulike arbeidsplasser, de kan dessverre ikke bytte arbeidsplass og turnus ut ifra det som passer enkelte pasienter best ! Det blir det samme som å si at «jeg vil at butikkmannen Geir skal skifte fra stillingen sin på Kiwi til Bunnpris fordi bunnpris ligger nærmere der hvor jeg bor, og det passer meg bedre». Herregud så navlebeskuende! Anonymkode: 4b0b9...b87 Enig. Enkelte nordmenn tenker bare på seg selv og skjønner ikke at alle ikke kan få spesialbehandling. Det sier seg selv at ikke de ansatte kan fly rundt til de som ønsker det. Geir ønsker at Eline fra annen avdeling skal skifte bleia hans. Eline ønsker at annen ansatt fra annen avdeling skal gi henne medisiner. Trude ønsker at en fra en annen avdeling skal ta sårstell. Ulrik ønsker at en annen ansatt skal kle på han. Rikke vil at en ansatt fra annen avdeling skal vekke henne. Osv osv. Da skjønner man kanskje hvor dust det hele er. Anonymkode: e27e8...c0b 17
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #67 Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du kan spare deg for spydighetene. Min mor som mange på hennes alder har for dårlig hørsel til å kunne bruke telefon. At du prøver å gi meg skylden for at min mor dør er helt forkastelig! Det er ikke jeg som sørget for at min mor mistet all matlyst, det er ikke jeg som lot henne sulte seg så lenge at hun ikke kan komme tilbake og det er ikke jeg som nektet å fortelle de pårørende om det slik vi kunne reddet mamma. Selv bor jeg for øvrig på andre siden av landet og er i full jobb. Å forvente at jeg skal besøke mamma like ofte som sykepleierne som jobber på avdelingen hennes er helt sykt. Hva er poenget med sykehjem om det er de pårørendes ansvar å stå for all pleie? TS Anonymkode: 2c006...bb2 Syns det er interessant at du syns at det er «forkastelig» når noen her antyder at du også har en ansvarsrolle som pårørende i denne situasjonen, mens du selv ikke har noen betenkeligheter med å kritisere «de late sykepleierne» som ikke vil gi spesialbehandling og legge om hele bemanningsstrukturen pga én enkelt beboer. Selvinnsikt much? Anonymkode: 8c2a9...c69 36
Gjest Storebror Skrevet 16. januar 2022 #68 Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Men hvis det går så langt at din mor er på intravenøst vil det vel si at det har gått noen dager da? Bryr du deg ikke nok om din mor til å titte innom eller ringe henne på flere dager? Anonymkode: a6809...288 Man skal være bra kald for å skive noe slikt til en som mister sin mor.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #69 Skrevet 16. januar 2022 Hvor er du midt opp i alt dette? Du overlater ansvaret for din egen mor til fremmede og lar henne visne hen. Anonymkode: f593b...467 7
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #70 Skrevet 16. januar 2022 Kjære TS. Jeg vil bare si at jeg har medfølse for din situasjon. Jeg tror at det er på tide du samarbeider med pleierne på ny avdeling, fremfor å prøve å diktere dem. Det sier seg selv at ansatte på en avdeling ikke kan løpe mellom avdelinger etter behov, når de nermest har stoppeklokke på pasienter. Da går det ut over pasientene de er satt til å stelle. Jeg tror at du bør be om en pårørende samtale, der de forklarer deg litt veien til siste fase i livet. Det kan være vanskelig å ta til seg. Og tenker at din viktige jobb nå er å fokusere på din mor, snakke om gode gamle minner, oppfordre henne til en matbit, og bare gjøre hennes tilværelse så bra som mulig. Å være sint på pleierne som gjør så godt de kan, hjelper ingenting. Hun har sagt ja til intravenøst, det er heller ikke noe de gir om pasienten ikke vil. Og de kan ei heller tvinge i henne mat. Jeg skjønner at det føles som om de sulter de ihjel. Men de følger det pasienten vil og ønsker. Så langt det lar seg gjøre. Hennes opplegg rundt mat er helt vanlig. Og har akkurat vært igjennom det samme selv. Bortsett fra at jeg også har sett at pleierne har gjort sitt beste. Ta vare på deg, ta vare på dere, sender deg en digital klem, og føler med din smerte og fortvilelse. Finn styrke i å finne frem de gode minner sammen nå ❤️ Anonymkode: 875fb...c20 18
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #71 Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvor er du midt opp i alt dette? Du overlater ansvaret for din egen mor til fremmede og lar henne visne hen. Anonymkode: f593b...467 Den er unødvendig stygg komentar. Man deltar på det man kan og klarer. Hva det er, er definitivt ikke åpent for kritikk fra andre. Anonymkode: 875fb...c20 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #72 Skrevet 16. januar 2022 Peonjenta skrev (6 minutter siden): Jeg skjønner at du ønsketenker....men realiteten er ikke slik. Moren din er i livets siste fase og har sluttet å spise pga det og er nok nå ansett som preterminal. Hun sulter ikke..hun mistet matlysten tilslutt tørstfølelse. Hvis de gir henne iv. væske er det nok for å lindre litt. Ts….det er dette som er saken. Mora di er i ferd med å dø av «gammelhet» som sønnen min sier. Skjønner at det er tøft, men dette har lite med byttet å gjør. (Selv om en slik flytting kan være tøff for enkelte). Hun har sikkert blitt skralere, det er derfor hun har blitt flytta. Det har gått nedover med henne. Nå får de ikke i henne mat. Hun greier ikke, vil ikke, kjenner ikke hverken sult eller tørst lenger. Å spise blir en pine. Det er vanskelig å forstå og akseptere, men slik er livet. Hvorfor hun er satt på iv (er det kun væske hun får) er ikke godt å si (er det du som står bak, da kaller vi det et pårørendedrypp). Uansett, væske iv vil kun forlenge den tiden det tar å dø, og kan potensielt påføre henne lidelse (Google lungeødem). Sykehjemmet har gjort feil her. De har feilet i å forberede og informere deg som pårørende. Det er den store feilen. Du skriver «sykepleiere» i flertall. Det viser hvor lite peil du har. De fleste som jobber på gulvet er helsefagarbeidere eller ufaglærte. Det skal være en sykepleier som er ansvarlig. Be om en samtale med vedkommende, ev avdelingsleder eller legen. Bare husk hva jeg har skrevet her. Hilsen erfaren helsearbeider, som også har vært pårørende. Mamma avsluttet livet ved å nekte å innta næring. Det var tungt, men hun fikk bestemme selv til det siste. Anonymkode: 2c167...99c 17
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #73 Skrevet 16. januar 2022 Er det din mor som har fortalt deg at nå har hun slutter å spise på dette grunnlag, eller er det en teori du har kommet på selv? Det går desverre VELDIG fort nedover når man havner på sykehjem. Sånn er desverre livet. Syns du skal ordne deg velferdspermisjon og dra å besøke din mor. Anonymkode: 5a33f...8b9 17
Gjest Smeltemann Skrevet 16. januar 2022 #74 Skrevet 16. januar 2022 Hun har vel bestemt seg for å avslutte livet,mange gamle som slutter å spise. Dette sier jeg ikke for og være uhøflig eller frekk men det er den harde sannhet.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #75 Skrevet 16. januar 2022 Dette skjer ikke på 5 timer. Hvor ofte har du vært å besøkt henne? Anonymkode: 6eba3...808 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #76 Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Den er unødvendig stygg komentar. Man deltar på det man kan og klarer. Hva det er, er definitivt ikke åpent for kritikk fra andre. Anonymkode: 875fb...c20 Det er definitivt åpent for kritikk når du sitter hjemme på ræva og tvinner tommeltotter, mens du bokstavelig talt beskylder de som tar vare på din syke mor for å drepe henne. Så du kan lukke igjen moralpreken boksen din. Anonymkode: f593b...467 13
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #77 Skrevet 16. januar 2022 Jeg forstår at du har det vondt, TS. Dette er selvsagt en påkjenning for deg og jeg skjønner at du skulle ønske systemet var annerledes. Men det er jo ekstremt komplekse turnuser i helseomsorgen og mange som skal ha hjelp. Det er ikke så enkelt at man bare kan flytte rundt på personell etter hva som passer én pasient best. Det ville skape nye problemer ift bemanning, og ikke minst skape en utrolig uforutsigbar situasjon for de ansatte. Institusjonene har et ansvar for at alle får omsorgen de skal ha. Det brukes masse tid på å lage turnuser, ringe etter vikarer og sørge for at alt går som det skal. Hvis man begynner å flytte rundt på ansatte hit og dit uten planlegging, så øker risikoen for at det skjer feil. Man trenger opplæring på ny avdeling, det kan bli for få ansatte på gammel avdeling, og feil kan skje fordi man ikke helt så konsekvensene av det man flyttet rundt på. Her er det jo heller ikke snakk om å flytte én sykepleier, for den personen kan jo ikke jobbe døgnet rundt. Det ville jo da sikkert være fire-fem personer som måtte flyttes på kort varsel - det ville ikke vært forsvarlig rett og slett. Anonymkode: 12fe2...0c0 12
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #78 Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette skjer ikke på 5 timer. Hvor ofte har du vært å besøkt henne? Anonymkode: 6eba3...808 Synes vi skal gi ts litt slækk her. Hun skriver hun er langt unna, med jobb og what not. Klart man blir sjokkert når man finner ut at det har blitt slik. Sykehjemmet har informert for dårlig. Det holdt på å skje meg også, og mora mi var i samme by. Jeg trodde hun spiste bra, da hun alltid kastet seg over sjokoladen jeg hadde med. Sannheten var at matinntaket hadde gått gradvis ned. Rakk ikke å besøke henne på ei lita uke og fikk heldigvis telefon fra ei eldre nattevakt som kjente meg. Da hadde hun nesten ikke spist på flere dager. Det kan være en slags ukultur på enkelte avdelinger og blant enkelte helsearbeidere, en feighet som gjør at det alltid er «noen andre» som må ta den ubehagelige telefonen. Kan virke som dette er greia her. Anonymkode: 2c167...99c 6
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #79 Skrevet 16. januar 2022 Det må også tenkes på smittevern. Mange avdelinger kan ikke flytte rundt på personale pga. smittevern. Anonymkode: 5245b...031 15
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #80 Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er definitivt åpent for kritikk når du sitter hjemme på ræva og tvinner tommeltotter, mens du bokstavelig talt beskylder de som tar vare på din syke mor for å drepe henne. Så du kan lukke igjen moralpreken boksen din. Anonymkode: f593b...467 Trådstarter var vel på jobb og skaffet skatteinntekter slik at sykepleierne kan få lønn. Takken er at sykepleierne har gitt moren til trådstarter et rom å dø på. Så kan man diskutere om det kalles "å ta vare på henne". Anonymkode: 047fd...556
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå