Djungelvrål Skrevet 16. januar 2022 #81 Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Trådstarter var vel på jobb og skaffet skatteinntekter slik at sykepleierne kan få lønn. Takken er at sykepleierne har gitt moren til trådstarter et rom å dø på. Så kan man diskutere om det kalles "å ta vare på henne". Anonymkode: 047fd...556 Det er nok ikke sykepleierene som bestemmer når hun skal få langtidsplass. 16
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #82 Skrevet 16. januar 2022 Jeg skal si meg enig i at du burde fått beskjed tidligere. Men, som andre skriver, de ansatte kan ikke jobbe litt her og litt der. Ikke bare pga bemanning og turnus, men også fordi koronaen gjør det uklokt å vimse mellom avdelingene. Anonymkode: 440de...40d 15
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #83 Skrevet 16. januar 2022 44 minutter siden, AnonymBruker said: Det er fakta at mamma mistet all matlyst da hun måtte forholde seg til personalet på langtidsavdelingen og at sykehjemmet nektet å la henne ha kontakt med personalet på kortidsavdelingen selv om det ville medført at hun fikk matlyst og kunne leve. Sykehjemmet så heller ikke behov for å ringe meg som pårørende og fortelle hvor ille ting stod til med min mor før det var for sent. Dette er kanskje ikke juridisk drap, men moralsk så dreper de mamma. TS Anonymkode: 2c006...bb2 Nei, de dreper henne ikke. Hun velger selv å ikke spise. Det er ikke avdelingen sitt ansvar. Hvorfor skal hun la være å spise bare fordi hun får nye pleiere? Det er ikke et logisk valg av din mor. Anonymkode: 9c8ce...df6 15
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #84 Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Dette var ikke kjekt å lese, håper det ordner seg for henne og at hun begynner å spise normalt Anonymkode: 0559c...de8 Det er ikke vanlig at man bor på sykehjem for å bli bedre og for å forlenge livet. Det er siste stoppested med fokus på palliativ behandling og en verdig død. Pasienter som kommer til et sykehjem, er ofte multimorbide og trøtt av dage. Vi driver ikke med tvangsforing og intravenøs behandling hos pasienter som velger å slutte å innta væske og ikke ønsker å spise. Vi lindrer. Vi gir omsorg. Vi følger de ut av livet. Vi dreper ingen. Jeg tenker trådstarter bør ta en prat med avdelingssykepleier og primærkontakt til sin mor, slik at hun får en grundig innføring i hennes mor situasjon sett fra pleiernes perspektiv, samt en samtale om hva som skjer når livet går mot slutten. Her trenger pårørende kunnskap om hva som skal skje og eventuelt sykdomsforløp. Anonymkode: 22042...a56 35
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #85 Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Trådstarter var vel på jobb og skaffet skatteinntekter slik at sykepleierne kan få lønn. Takken er at sykepleierne har gitt moren til trådstarter et rom å dø på. Så kan man diskutere om det kalles "å ta vare på henne". Anonymkode: 047fd...556 Tror nok sykepleierne likevel hadde fått lønna si om ts tok seg fri en peride for å hjelpe sin syke mor. Istedet for å beskylde dem for drap mens hun krever ditten og datten. For øvrig dekker nok ts sin skatt en dråpe i havet hva gjelder lønn til sykepleiere, ettersom hun nok selv benytter seg av velferdsgoder. Anonymkode: f593b...467 15
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #86 Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Ikke mat det trollet her mere! Anonymkode: f92ff...50a Har jobbet i denne sektoren i flere år og helt ærlig, det hadde ikke overrasket meg om dette var sant. Anonymkode: 22042...a56 7
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #87 Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Det er fakta at mamma mistet all matlyst da hun måtte forholde seg til personalet på langtidsavdelingen og at sykehjemmet nektet å la henne ha kontakt med personalet på kortidsavdelingen selv om det ville medført at hun fikk matlyst og kunne leve. Sykehjemmet så heller ikke behov for å ringe meg som pårørende og fortelle hvor ille ting stod til med min mor før det var for sent. Dette er kanskje ikke juridisk drap, men moralsk så dreper de mamma. TS Anonymkode: 2c006...bb2 For sent for hva? Hvor lenge siden er det du besøkte henne før det da? Det er ganske vanlig at eldre, syke mennesker slutter å spise. Da er de ferdig og orker ikke mer. Det jeg syns er rart er at de har hengt opp i.v., det er ikke vanlig. Anonymkode: 6e33e...77a 12
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #88 Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, de dreper henne ikke. Hun velger selv å ikke spise. Det er ikke avdelingen sitt ansvar. Hvorfor skal hun la være å spise bare fordi hun får nye pleiere? Det er ikke et logisk valg av din mor. Anonymkode: 9c8ce...df6 Hvorfor skulle hun være på sykehjem om hun klarte å ta vare på seg selv? Alle i helsesektoren vet at mange eldre mister livsgnisten når de blir plassert på nye steder og må forholde seg til nye mennesker. Sykepleierne til trådstarter gamblet på at ting skulle gå seg til, i stedet for å ringe pårørende eller å sende inn personalet fra kortidsavdelingen. Det gikk uheldigvis forferdelig dårlig for trådstarters mor. Like trist er at dette er svært vanlig på sykehjem. Anonymkode: 047fd...556 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #89 Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Ikke mat det trollet her mere! Anonymkode: f92ff...50a Om trådstarter troller, hvorfor skriver samtlige sykepleiere i tråden at "det er bare sånn ting må være på sykehjem"? Hadde dette vært trolling så hadde sykepleierne skrevet: Dette er helt forferdelig, jeg nekter å tro at noe slikt kan skje. Anonymkode: 047fd...556 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #90 Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Trådstarter var vel på jobb og skaffet skatteinntekter slik at sykepleierne kan få lønn. Takken er at sykepleierne har gitt moren til trådstarter et rom å dø på. Så kan man diskutere om det kalles "å ta vare på henne". Anonymkode: 047fd...556 "Sykepleiere har gitt henne et rom å dø på"? Du aner ikkenoe om hvordan dette fungerer, sant? Anonymkode: 6e33e...77a 14
Minitroll Skrevet 16. januar 2022 #91 Skrevet 16. januar 2022 En korttidspost er nettopp tidsbegrenset opphold. Når pasienter går fra en korttidspost til en langtidspost er det vel ofte fordi alt håp om å få reise hjem er ute? Det er vanskelig for mange pårørende å innse at ens nærmeste ikke orker lengre, og dette er trist. Men TS får be om en lengre samtale med en lege tilknyttet posten for å få mer informasjon. 15
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #92 Skrevet 16. januar 2022 Å herregud, er det mulig. Men jeg har ingen problemer med å tro at dette er en reell "problemstilling", for enkelte pasienter og pårørende oppfatter faktisk seg selv som verdens sentrum på den måten som TS gjør her. Du påstår at sykehjemmet dreper moren din, men da kan jeg bare fortelle deg TS, at sånne som deg er kraftig med på å bidra til bemanningsproblemer i eldreomsorgen. Flinke, empatiske ansatte blir utslitte, utbrente og til slutt syke av å forholde seg til slike urimelige krav og påstander som er helt hinsides enhver fornuft. Du mener faktisk at ansatte skal nedprioritere pasientene på avdelingen de jobber på, for å servere mat til din mor, som de ikke lenger har ansvaret for? Som selv har valgt å slutte å spise? Din mor er viktigere enn alle de andre pasientene som bor der? Jeg har sett slike holdninger i praksis, og det er motbydelig å være vitne til. Skam deg! Anonymkode: 19734...a4a 43
NiceOrNothing Skrevet 16. januar 2022 #93 Skrevet 16. januar 2022 Adriana74 skrev (55 minutter siden): Det handler garantert ikke om det. Det handler om man ofte er på en avdeling og hvis en helsearbeider går fra en post så er de for få på den avdelingen. Pleierene er pliktig å være på den avdelingen de er satt opp på vakt . Det er straffbart å forlate den avdelingen de er satt opp på, for å gi noen andre på en annen avdeling spesialbehandling . Hadde pleieren gjort det , hadde hun fått sparken umiddelbart . Rar ting å kreve av et allerede hardt presset helsepersonell . 11
Brunello Skrevet 16. januar 2022 #94 Skrevet 16. januar 2022 June1996 skrev (1 time siden): Når sykepleierne synes det er for mye stress å gå fra en avdeling til en annen avdeling selv om det kan redde liv så er det vel neppe snakk om sykepleiere som jobber knallhardt for pasientene sine Det har ikke noe med hva sykepleierne vil gjøre eller ikke. Det har noe å gjøre med hva som er jobben deres. Hva tror du brukerne og de pårørende på den andre avdelingen sier om de ikke får tilstrekkelig pleie fordi sykepleierne der er på en annen avdeling? 12
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #95 Skrevet 16. januar 2022 Brunello skrev (1 minutt siden): Det har ikke noe med hva sykepleierne vil gjøre eller ikke. Det har noe å gjøre med hva som er jobben deres. Hva tror du brukerne og de pårørende på den andre avdelingen sier om de ikke får tilstrekkelig pleie fordi sykepleierne der er på en annen avdeling? Ikke still spørsmål som krever refleksjon, folk som ikke klarer å tenke får vondt i hodet. Anonymkode: e27e8...c0b 14
Aureka Skrevet 16. januar 2022 #96 Skrevet 16. januar 2022 June1996 skrev (1 time siden): Enig. Trist at sykepleierne er mer opptatt av å slippe å gå 100 meter ekstra for å gi mat til en pasient i en annen avdeling enn å passe på at pasientene deres overlever. Det handler garantert ikke om å slippe å gå. 6
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #97 Skrevet 16. januar 2022 Herregud for en ting å si. Du forstår vel at de som jobber på sykehjemmet ikke bare kan ta hensyn til EN bruker. De er ansatt på AVDELINGEN og ikke på hele sykehjemmet. Ikke skyld på de. Ikke dem sin feil. Anonymkode: 141a9...2a7 16
Aureka Skrevet 16. januar 2022 #98 Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det har gått så langt at mamma er på intravenøst. Det er for sent å gi henne mer tid å bli bekjent med de nye pleierne. TS Anonymkode: 2c006...bb2 Det var leit. Handler dette kun om avdelingsbytte? Bor du li nærheten og har mulighet til å bistå ved måltider? 3
Aureka Skrevet 16. januar 2022 #99 Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): For meg er det ikke "forståelig". Vi lever i et av verdens rikeste land. Og eldreomsorgen er til å grine av. Viktigst er at kabalen for vakter for de ansatte går opp. Så driter man glatt i hvordan brukerne (de gamle) har det. Anonymkode: 0560c...d84 Eldreomsorgen er ikke tipp topp, men likevel av de bedre. Hvis man skal sette alle individuelle ønsker som førsteprioritert, så må vi betale mer. Tipper vi ikke har fått hele bildet i dette tilfellet. I mange europeiske land så må familien betale for pleie av foreldre når foreldres penger er brukt opp. Dette er tilfelle i bla Tyskland. 3
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #100 Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Min mor er på sykehjem. Først fikk hun kortidsplass og så ble hun flyttet over til langtidsplassen. Fysisk ble hun kun flyttet til en annen avdeling i samme bygg. Men det innebar også at hun fikk helt nye sykepleiere å forholde seg til. Min mor likte ikke dette og ønsker ikke å spise når hun får mat fra de nye sykepleierne. Sykehjemmet svarer med at de ikke kan la sykepleierne som jobber på kortidsavdelingen jobbe med min mor som nå er på langtidsavdelingen. Noen som skjønner at dette kan gå an? At sykehjemmet ikke kan omdisponere litt av tiden til sykepleierne slik at min mor ikke dør? Anonymkode: 2c006...bb2 Det er ikke sykepleierne som dreper henne. De jobber livet av seg under dårlige forhold. Er det noen som dreper henne er det de som bestemmer hvordan det skal være på sykehjemmet. Dvs, regjeringen og helseministeren. De styrer nemlig sykehjemsdirektøren og institusjonssjefen, som igjen styrer avdelingslederen. Anonymkode: fedcc...d3b 8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå